ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

[fotoverslag]National Aquarium 28-09-2019

[fotoverslag]National Aquarium 28-09-2019

Berichtdoor IceQueen » zo okt 27, 2019 5:44 pm

Wat doe je als je al om 1 uur klaar bent in een zoo waar je eigenlijk de hele dag voor had, kijken wat er nog meer te doen is in de buurt! Nu huisvest Baltimore niet alleen een zoo, maar ook een aquarium en niet zo maar eentje, maar de National Aquarium. Nu wist ik wel dat deze er was, maar ik had hem eigenlijk afgeschreven om te bezoeken omdat het best duur was (40 dollar pp) en ze huisvesten dolfijnen, mensen die me een beetje kennen weten dat ik daar geen fan van ben. Vervolgens zit je dan toch beetje te discusieren over wel of niet gaan, is het ver van de zoo, kun je er makkelijk parkeren, zou het het geld waard zijn, redden we het in de resterende tijd die we nog hebben. Uiteindelijk zijn we dus gewoon gegaan.
Het was niet zo heel ver van de zoo, parkeren was redelijk makkelijk (alleen erg duur bleek na afloop, bijna 20 dollar met al korting van het aquarium verwerkt, holy sh**)

Het National Aquarium is in 1981 geopend en ligt in de binnenhaven van Baltimore, met totaal 2,200,000 US gallons (8,300,000 l) water, meer dan 17,000 dieren van 750 soorten. Ze hebben zo'n 1,5 miljoen bezoekers per jaar, dus ook hier was het druk, maar we hadden goede hoop dat dat aan het eind vd dag wat minder zou worden, zoals vaker het geval in zoos/aquariums.

De map is op het eerste gezicht vrij chaotisch met 2 gebouwen en verschillende verdiepingen, dus dat zijn we maar blok voor blok gaan volgen, beginnend bij de Glass Pavilion wat naast de ingang, de zooshop en guestservices ook Australia Wild Extremes huisvest, hiervoor moest je 2 roltrappen omhoog, maar dan krijg je ook wat te zien!
Voordat je al binnen bent kom je wat reptielenverblijven tegen en alvast de eerste blik op het doorloopgedeelte
Afbeelding
Eronder zit dus een hele waterval wat 2 verdiepingen beneden eindigd bij de ingang, wat mij betreft een goede binnenkomer.

Binnen zijn vervolgens diverse aquaria en terraria te vinden met australische dieren, maar ook vrij vliegende vogels, het zag er iig erg gaaf uit
Afbeelding

Vervolgens zijn we naar Pier 3 gegaan, waar je onderaan begint en vervolgens 5 levels omhoog gaat. Je loopt steeds een rondje langs diverse aquaria met een thema en vervolgens ga je met de roltrap een verdieping omhoog.
De levels zijn: 1 blacktip reef, 2 maryland, mountains to see, 3 surviving through adaptation, living seashore, 4 seacliffs, kelp forest, pacific coral reef, amazon river forest en 5: upland tropical rainforest, hidden life.
Een idee hoe het er dan uit ziet:
Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast heb je ook steeds kijk op de grote bak op level 1: black tip reef een open bak met haaien, roggen en een schildpad
Voor 1990 vond je hier de dolfijnen en beluga'
Afbeelding

Helemaal bovenaan heb je weer een tropisch doorloopstuk, naast wat aquaria vind je hier ook wat kleine aapjes, vogels en loslopende kikkers (ook zowaar gezien)
Afbeelding

Aan het eind is nog een ruimte met diverse teraria voor voornamelijk gifkikkers, vervolgens ga je naar beneden langs 2 hele grote verblijven atlantic coral reef (335,000-US-gallon (1,270,000 l)) en Shark alley (225,000-US-gallon (850,000 l)). De aquaria zitten op elkaar en je loopt er langzaam langs naar beneden, de dieren kunnen helemaal rond zwemmen, best gaaf gedaan. Op de foto van de open bak met haaien hierboven zie je ook een stukje van shark alley.
Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal beneden kun je door een glazen gang naar het andere gebouw lopen: Pier 4.
Hier worden de dolfijnen gehuisvest. Het aquarium heeft inmiddels geen beluga's meer en dit zijn ook de laatste dolfijnen die hier gehuisvest zullen worden. In juni 2016 maakte het aquarium bekend dat ze een sea sanctuary willen gaan maken voor hun dolfijnen, het zou de bedoeling zijn dat de dieren daar in de herfst van 2020 heen gaan, geen idee hoe het er nu voor staat. Er worden iig geen shows meer gegeven, wel zijn er nog verzorgerspraatjes en kun je de hele dag door naar de dolfijnen kijken vanaf de tribune, maar er is ook een stukje underwater viewing.
Afbeelding

Je kan ook nog naar de filters enzo kijken
Afbeelding

Tot slot hebben we het leukst voor het laatst bewaard: Jellies Invasion! Ik wordt altijd erg blij van jellies en zeker als er soorten te zien zijn die we nog niet eerder gezien hebben (of goed op de foto), dus hier waren we natuurlijk wel even zoet
Afbeelding

En de harbor market cafe (wat helaas gesloten was) heeft ook nog een geweldig plafond:
Afbeelding

Hierna hadden we nog tijd over en zijn we teruggegaan naar het andere gebouw om nog een keer australie te bekijken en pier 3 nog een keer rond te lopen. Het was nu idd een stuk rustiger (vandaar hierboven ook wat foto's zonder mensen), wat wat aangenamer kijken was.

Conclusie: Al met al vond ik het toch wel z'n geld waard, er is heel veel te zien en het ziet er goed uit. Pier 3 is wel donker om te lopen, maar de bakken zijn goed verlicht, dus je kan er ook best foto's maken. Qua bouwstijl deed het me een beetje aan het aquarium in boston denken, veel beton en daar moest je ook zo rondlopen op verschillende verdiepingen, maar dit is wat groter opgezet. Het is zeker geen Monterey Bay Aquarium of Georgia, maar als je in de buurt bent kun je er best een stukje voor omrijden om een kijkje te nemen, imo.
IceQueen
Administrator
Administrator

Liked in: 1579 posts

Re: [fotoverslag]National Aquarium 28-09-2019

Berichtdoor ralph » ma okt 28, 2019 11:52 am

Hoe verhoudt het zich nu tot bv Oceaniaro van Lissabon of het Oceanographic van Valencia?
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 820 posts

Re: [fotoverslag]National Aquarium 28-09-2019

Berichtdoor IceQueen » ma okt 28, 2019 7:16 pm

Hmm, dat vind ik een lastige vraag omdat het best lang geleden is dat ik in oceanographic ben geweest en niet alles meer voor me kan halen... en ik ben niet zo'n fan van Oceanario, dus ik zou deze daar wel boven plaatsen, omdat ik de collectie interessanter vond. Ik vind het altijd wel een plus als een aquarium wat meer heeft dan alleen maar vissen, dus wat dat betreft scoord dit aquarium wel heel goed met hun austalie deel en de bovenste verdieping van pier 3. Normaal hebben ze ook nog puffins, maar dat verblijf was nu afgesloten. Ik weet het oceanario heeft ook reptielen en vogels en natuurlijk zeeotters, maar ik vind het toch minder.
Oceanographic was ik toen wel onder de indruk van, maar zou dat graag nog eens bezoeken om te kijken hoe ik dat nu ervaar.
IceQueen
Administrator
Administrator

Liked in: 1579 posts

Keer terug naar Verslagen over de Wereld