ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

Yucatan (Mexico) 2019, Ralph

Yucatan (Mexico) 2019, Ralph

Berichtdoor ralph » vr sep 06, 2019 4:34 pm

Na in 2018 een Aziatische reisbestemming te hebben gedaan, dit jaar weer een Amerikaanse; het Yucatanschiereiland in Mexico.
Ik heb in 7 verschillende locaties overnacht en zo dus een flink stuk van de Yucatan kunnen zien.
(Cancun, Rio Lagartos, Valladolid, Coba, Tulum, Cozumel en Playa del Carmen)
Op de planning stonden meerdere activiteiten, sommige wildlife gericht, anderen niet.
Voor het forum ga ik me hier richten op de eerste categorie.

DEEL 1: CANCUN
Cancun was een logische eerste stop omdat dit zich dicht bij het vliegveld bevind.
Het is ook een goede uitvalsbasis voor de belangrijkste activiteit van de vakantie - daarover later meer.
De eerste dag dus Cancun verkend. Op zich een leuke stad, ik heb me er goed vermaakt.
Uiteraard heb ik hier ook wildlife gespot.
Veel soorten had ik in Costa Rica gezien, maar toch ook nog wat nieuwe soorten hier.

Steenduif. Een zeer algemene soort die je dagelijks wel tegenkomt.
Afbeelding

Mijn eerste nieuwe soort van de reis; de Velasquez' specht. Ook zeer algemeen en vaak tegengekomen.
Afbeelding

Afbeelding

Net als in Costa Rica is de meest voorkomende vogelsoort in de Yucatan de langstaarttroepiaal.
Afbeelding

Ook de tropische koningstiran is zo'n algemene soort. (Het kan ook de Couch' koningstiran zijn. Die twee soorten zijn alleen op geluid te onderscheiden, maar ze zijn niet echt vocaal)
Afbeelding

Weer een nieuwe soort; de Tropische spotlijster. Ook van deze soort zou ik er nog velen zien.
Afbeelding

Ook even bij de kust gaan kijken. Hier onder andere meerdere Amerikaanse fregatvogels gezien. (foto helaas niet echt gelukt, maar ik zal er later meer zien)
Afbeelding

De meest algemene reptielsoort hier is de zwarte leguaan. De eerste dag kwam ik deze al tegen.
Afbeelding

Afbeelding

Ook de bruine pelikaan gezien op mijn eerste dag in Yucatan, hoewel wel van een afstand.
Afbeelding

Wordt vervolgd
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 820 posts

Re: Yucatan (Mexico) 2019, Ralph

Berichtdoor ralph » do sep 12, 2019 12:59 pm

DEEL 2: CANCUN DEEL II

In de strook mangrove tussen de weg en de zee vonden we een groene reiger

Afbeelding

En even later een tweede, jonger dier
Afbeelding

Vlakbij zat ook een mooie anolis

Afbeelding

Andere soorten die we hier tegenkwamen maar die ik niet op de foto heb, zijn grote zilverreiger en witte ibis.
Nadat we dit deel van Cancun bezocht hebben, zijn we naar het grootste park van de stad gedaan.
Ook hier wat wildlife aangetroffen.

Een enkele, enorme gele mier gezien (ID gezocht)
Afbeelding

Meerdere keren chachalaca's gezien die zich hier blijkbaar erg thuis voelen.
Dit zijn bruine chachalaca's, mijn derde nieuwe soort die dag (in Costa Rica grijskopchachalaca's gezien)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ook heel leuk was, was een grote groep neusberen. (De yucatan-ondersoort van de witsnuitneusbeer)
Tientallen dieren waaronder meerdere jongen staken 1 voor 1 het voetpad over, erg leuk om te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Naast deze dieren in het park ook nog oa tropische spotlijster, rouwtroepiaal en Velasquez' specht gezien.

Het laatste dier van de dag was een roodkruintiran
Afbeelding

En dat was alweer dag 1. Een prima dagje. Cancun was een leuke stad om te verkennen.
En als leuke bonus redelijk wat wildlife gezien (neusberen, leguanen en 14 soorten vogels)

Maar de dag erna zou nog velen malen leuker worden!
De hoofdreden dat Yucatan mijn bestemming was dit jaar, stond voor dag 2 op de planning.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor ralph » vr sep 20, 2019 1:24 pm

DEEL 3

Dé hoofdreden dat ik koos voor de Yucatan als mijn bestemming dit jaar, was de kans om walvishaaien te zien.
Tussen mei en september is het walvishaaienseizoen. Voor de kust van Isla Mujeres worden daar dan vele walvishaaien gespot.
(En soms ook mantaroggen, maar minder frequent)
De kans op walvishaaien is weersafhankelijk, maar op goede dagen praktisch 100%
Ik had daarom 2 dagen hiervoor gepland; de tweede dag en de laatste dag, voor als het de eerste keer niet zou lukken.

Gelukkig werden we niet afgebeld; het was schitterend weer. 's Ochtends opgehaald door de touroperator,
naar de haven gebracht en op de boot gestapt. Spannend. Onderweg zagen we wat dolfijnen, maar daar vaarden we voorbij.

En toen zagen we in de verte een aantal boten dat zich verzameld had. Dat kon maar 1 ding betekenen!
En ja hoor, we zagen enorme rugvinnen en staartvinnen boven water. Walvishaaien!

Afbeelding

Niet 1, niet 5, maar tientallen walvishaaien!
Ze zwommen op hun gemak tussen de boten door, en kwamen soms enorm dichtbij.
Je kon heel goed zien hoe ze met open bek aan het filterfeeden waren. Het was een enorme vreetpartij voor ze.
We hebben ze ruim een uur lang kunnen observeren. Fantastisch mooi!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard kreeg iedereen ook de kans om tussen de haaien te zwemmen. Het is wettelijk vastgelegd dat je per persoon 2 x 5 minuten het water in mag.
Dat is best kort, maar gezien het grote aantal haaien genoeg om er een paar van dichtbij te zien.
Wow. Ze lijken vanuit het water nog veel groter! En wat zijn ze snel!
Je moet jezelf een ongeluk zwemmen om ze langer dan een paar seconden in beeld te hebben!
En uitkijken dat je niet per ongeluk een staart in je gezicht krijgt. Dat is mij bijna gebeurd, ik kon net op tijd uitwijken.
Ik had een onderwatercamera bij, maar heb gewoon op de gok wat op het knopje gedrukt.
Ik wilde dit moment niet door een camera beleven. Toch een paar keer per ongeluk goed gericht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ter demonstratie hoe dichtbij je kunt komen:
Afbeelding

Afbeelding

Geen manta's gezien, maar daarmee heb ik in 2016 al mogen zwemmen, dus daar kon ik niet mee zitten eigenlijk.

Wat een fantastische dag was dit. Met walvishaaien zwemmen stond op 1 op mijn bucketlist en ik heb het eindelijk mogen doen!
Missie geslaagd!
De hele vakantie was al geslaagd, en die was pas net begonnen!
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor tigger » vr sep 20, 2019 3:12 pm

Super gaaf!!
tigger
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 363 posts

Keer terug naar Foto's uit de Wereld