ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

Wildlife Nederland 2018, Corotauria

Wildlife Nederland 2018, Corotauria

Berichtdoor corotauria » wo nov 14, 2018 10:01 am

Had eerder beloofd ook eens wat natuurfoto's van Nederland hier te delen. En zoals het gezegde luidt: belofte maakt schuld. Bij deze.
Dit jaar wegens chronisch tijdgebrek bijzonder weinig op pad geweest en daarmee slechts een beperkt aantal foto's wat het delen waard is.

Januari 2018
Afgelopen winter hadden we te maken met een aantal invasies op vogelgebied. Het land werd bijna letterlijk overspoeld door barmsijzen en op diverse plekken in het land werden Grote Kruisbekken gemeld - een soort die erg lijkt op de gewone Kruisbek, maar zoals zijn naam al aangeeft iets forser is, met een grovere kop en dikke snavel (vandaar op zijn Engels "Parrot-Billed"). Zoals eerder gezegd lukte het vanwege tijdgebrek niet om op zoek te gaan naar die laatste - daar moest je echt de zandgronden voor op. De barmsijzen vonden echter ook de elzen en berken in de westelijke veenweidegebieden en haalde het daarmee wel tot wel geteld één fotootje. Daarnaast overwinterde in onze regio ook een eerstejaars Zomertortel, dus daar ook een paar keer langs gereden. En nog één fotootje van een wandeling tijdens een vriendenbezoek in Drenthe.

Afbeelding
Grote Barmsijs

Afbeelding
Zomertortel

Afbeelding
Wilde Zwaan

Februari 2018
In februari slechts de tijd gehad om één keer met camera op pad te gaan. Daar we niet ieder jaar met een Grote Kruisbekken-invasie te maken krijgen, toch maar een gebied opgezocht waar een groepje met regelmaat gezien werd: Heidestein bij Zeist. Sowieso wel een leuk gebiedje met in het vroege voorjaar naast deze Grote Kruisbekken, ook gewone Kruisbekken, Grote Lijsters, Boomleeuweriken, enz.

Afbeelding
Zeist - Heidestein in de winter

Afbeelding
Grote Kruisbek

Nog een paar foto's hier: http://www.pbase.com/corotauria/18_feb

Maart 2018
We zaten nagenoeg de hele maand in Florida - dus geen natuurfoto's van Nederlandse bodem deze maand.

April 2018
Twee dagen na onze terugkeer uit Florida begeleidde ik een excursie in het Brabantse op zoek naar spechten. Semi-succesvol met 2 bonte spechten (Grote en Middelste) en Groene Specht. Helaas wilde Kleine Bonte en Zwarte Specht deze dag niet lukken. Fotograferen was een ander verhaal (zoals als excursieleider), maar wat paddestoelen konden ook van achter uit de groep gefotografeerd worden.
Daarnaast alleen maar in eigen regio op pad geweest, soms een uurtje, soms een twee. Een lucky foto-encounter was een Roerdomp die onze kant op kwam gevlogen en op een metertje of 30 in het riet inviel. Soms zit het mee...

Afbeelding
Witte Bultzwam

Afbeelding
Roerdomp

Nog een paar plaatjes van deze maand hier: http://www.pbase.com/corotauria/18_apr
corotauria
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 101 posts

Re: Wildlife Nederland 2018, Corotauria

Berichtdoor ralph » wo nov 14, 2018 1:34 pm

Geweldig!

Ik heb dit jaar ook mijn eerste wilde roerdomp gezien, dat was ook gewoon een kwestie van goede plek/goede tijd (Biesbosch in dit geval).
Knap dat je snel genoeg was om met de juiste instellingen zo'n dier vliegend vast te leggen.
Ik ben in dat soort gevallen altijd te laat en is het vogeltje al gevlogen ;)

Ik ben nog niet zo'n fanatieke vogelaar dat ik het land doorkruis voor één bepaalde soort, maar ben wel al een aantal keren naar gebieden in de buurt geweest vanwege bijzondere waarnemingen (met wisselend succes uiteraard).
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 820 posts

Re: Wildlife Nederland 2018, Corotauria

Berichtdoor corotauria » wo jan 02, 2019 2:21 pm

Thanks Ralph.

Mei 2018
Ieder jaar in mei reizen we richting het noorden van het land voor een weekend vogelen. Tent gaat mee, meestal een natuur- of boerencamping en dan lekker wandelen in de omgeving of met de auto de noordelijke provincies verkennen. Dit jaar stond de tent in Peize, waarbij we vooral gevogeld hebben in het recent nabij Peize heringerichte natuurgebied 'De Onlanden' en de eveneens tot natuurgebied ontwikkelde polders rondom het Zuidlaardermeer. Het eerste is een grootschalig moerasgebied met al vrij veel riet. Roerdompen (zeker 5 hoempende vogels op een ochtendwandeling), ralletjes als Porseleinhoen of Kleinst Waterhoen, Snorren en Sprinkhaanzangers. Een heerlijke wandeling van circa. 13km vanuit Peize. Fotograferen konden we echter weinig (alles te ver of onzichtbaar). Een Graspieper bij opkomende zon was het enige. Het tweede gebied is erg rijk aan weidevogels en de onder gelopen delen herbergen de enige kolonie Witwangsterns van ons land. Verder hier bijvoorbeeld Geoorde Futen, Steltkluten, zo nu en dan Witvleugelstern (heeft in het verleden hier ook gebroed) en in 2018 een Witkeelkwikstaart. Beide schitterende gebieden.

Verder op zoek geweest naar Aardbeivlinders in een klein gebiedje in Friesland. Een zeldzame soort die zich uiteindelijk ook niet liet vinden. Hier wel veel andere vlinders en libellen, waaronder bijvoorbeeld Landkaartje (zie mijn site) en Glassnijder.

Tot slot deden we een rondje Fries/Groningse kustlijn, waarbij we gebieden als Lauwersmeer (altijd interessant vanwege de vele steltlopers) en Dollard (waar we een schitterende (en in NL zeldzame) Terekstrandloper vonden en een Wespendief zeer laag overkwam) bezochten.

Hieronder wat foto's uit deze maand. Meer foto's uit mei wederom op mijn site: http://www.pbase.com/corotauria/18_mei

Afbeelding
Graspieper

Afbeelding
Ree

Afbeelding
Zwarte Roodstaart (in de haven; de blauwe achtergrond is een loods)

Afbeelding
Azuurwaterjuffer

Afbeelding
Glassnijder
corotauria
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 101 posts

Keer terug naar Foto's uit de BeNeLux