ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

Sri Lanka 2018, Ralph

Re: Sri Lanka 2018, Ralph

Berichtdoor ralph » vr jan 11, 2019 8:11 pm

Deel 6. 30-07-2018 deel II.

Een purperkoet kwam tussen de begroeiing tevoorschijn
Afbeelding

Aan de andere kant van de jeep bevond zich een stuk kreupelhout waar we ook regelmatig wat vogels zagen in en uitvliegen.

Eén van die vogels was een witteugelprinia
Afbeelding

Ook zagen we een prachtige jakobijnkoekoek.
Afbeelding

De gids wees enthousiast op één van de bomen die wat verderop stonden. Hij had twee Turkse tortels gespot.
Een soort die hier blijkbaar redelijk zeldzaam is. De gids kon ook niet weten dat ik ze in mijn tuin ook dagelijks zie ;)
(De soort daarna ook niet meer gezien, dus ik het inderdaad geen allerdaagse waarneming in Sri Lanka)
Verder spotten we hier de eerste Oriëntaalse pieper.

Naast vogels zagen we hier ook onze eerste moeraskrokodil! De kans dat we krokodillen zouden zien was groot, maar dat maakt het niet minder leuk.
Afbeelding

Nog geen half uur in het park en nu al heel wat soorten gezien. Uiteindelijk verder gereden, meer droog gebied in.
Afbeelding

We kwamen Indische kieviten tegen;
Afbeelding

Ook zagen we een halsbandparkiet. Leuk om deze soort eens écht in het wild te zien en niet in een drukke stad!
Afbeelding

Al snel volgde de eerste zoogdiersoort van de dag (en 3e van de reis); een groepje Indische wilde zwijnen!
Afbeelding

Wederom kwamen we kieviten tegen, dit keer echter de andere, veel zeldzamere soort van Sri Lanka, de Malabarkievit.
Deze heeft een beperkte verspreiding in SR. In tegenstelling tot de meeste verwanten, houdt deze soort van dorre gebieden.
We waren prettig verrast toen we zagen dat er een kuiken tussenliep.

Afbeelding
foto
Afbeelding
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 820 posts

Berichtdoor rick04 » vr jan 11, 2019 8:51 pm

Ziet er weer goed uit! Komt hier nog een vervolg van dit nationaal park?
rick04
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 0 post

Berichtdoor ralph » za jan 12, 2019 2:30 pm

rick04 schreef:Ziet er weer goed uit! Komt hier nog een vervolg van dit nationaal park?

Ja, meerdere zelfs ;)
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor ralph » wo jan 16, 2019 8:19 pm

Deel 7. 30-07-2018 deel III.

Bij de kieviten liepen ook wat pauwen. Dit was ook mijn eerste mogelijk voor een foto van deze soort.

Afbeelding

Afbeelding

Al snel zagen we weer water; in het natte seizoen is dit een enorm moerasgebied, nu was het een verzameling kleinere plassen in een verder droog landschap.
Afbeelding
Afbeelding

De eerste dieren die we hier zagen waren een slangehalsvogel en enkele Indische dwergaalscholvers.
Afbeelding

Een halsbandparkiet liet ziet erg goed zien
Afbeelding

Ook zagen we hier een koppel dayalijsters (foto)

Bij een van de kleinere plassen zagen we meerdere vogelsoorten.
Afbeelding

Een blauwe reiger, een Indische ralreiger, een steltkluut en 3 Indische zwartkopibissen hielden zich op in de vijver terwijl er in de bomen een grote groep slangehalsvogels te zien was.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In het volgende deel weer wat zoogdieren en 1 van de leukste vogelsoorten van de reis.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor ralph » wo jan 23, 2019 5:46 pm

Deel 8. 30-07-2018 deel IV.

De vierde zoogdiersoort van de reis liet zich zien, een enkele Ceylonkroonaap. Het dier liet zich maar kort zien maar ik wist dat er waarschijnlijk meer kansen zouden komen.
Afbeelding

Een oriëntaalse pieper liep vlak langs de jeep;
Afbeelding

Snel hierna zagen we opnieuw een zoogdier, de leukste tot dusver; een mangoeste! (Ruddy mongoose, geen Nederlandse naam)
Aangezien de vrouwen in groepen leven was dit waarschijnlijk een mannetje. Ook de mangoeste was snel weer uit het zicht.
Afbeelding

Een stukje verderop zagen we wederom een slangehalsvogel, dit keer echter van heel dichtbij!
Afbeelding

En toen... een juveniele grote rivierarend! Het dier zat op de grond, vlakbij het water.
Misschien had het geprobeerd een prooi te vangen. Het dier bleef even zitten en liet zich goed bekijken.
Daarna vloog het op en ging het in een boom zitten. Prachtig om te zien.
foto
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In het water achter de rivierarend zag ik ook een dodaars zwemmen, maar ik besloot om mijn camera op de arend gericht te houden.
Dodaarzen zie ik tenslotte vaak genoeg in Nederland.

Een klein stukje verderop werden we opgewacht door de eerste waterbuffel van de dag.
In Sri Lanka kun je zowel tamme als 'wilde' waterbuffels tegenkomen, maar alle 'wilde' waterbuffels in Sri Lanka stammen waarschijnlijk af van de tamme waterbuffels.
Afbeelding
Afbeelding

Aan de andere kant van de weg zagen we een klein vogeltje tussen de begroeiing. Een driekleurennon.
In tegenstelling tot enkele van zijn soortgenoten, leeft deze soort niet in de buurt van mensen maar alleen in een beperkt deel van het land, waaronder Bundala.

Afbeelding

De volgende keer meer Bundala!
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor ralph » zo jan 27, 2019 7:55 pm

Deel 9. 30-07-2018 deel V.

Na een de kroonaap kwamen we ook een hoelman tegen
Afbeelding

En toen zagen we nog een grote rivierarend, dit keer in volwassen dier.
Het zat een boom vlakbij de weg, met een gevangen vis in zijn poten! Prachtig!
Afbeelding

Stukje bij stukje steeds dichterbij gekomen totdat we op slechts meters afstand waren!
De arend vond het prima. Eén van de hoogtepunten van de gehele reis!
Afbeelding
Afbeelding

Niet veel later zagen we ook twee witbuikzeearenden in een boom.
Wederom vrij dichtbij, maar dit keer hadden we echter minder geluk en het moment dat we ze zagen, vlogen ze direct weg.

We kwamen nog veel meer vogels tegen, zoals herdermaina's, Indische aalscholvers en nóg meer slangehalsvogels...
Afbeelding
Afbeelding

En de eerste witborstijsvogel van de dag.
Afbeelding

Bij een kleine, bijna opgedroogde poel zagen we een enorme verzameling aan watervogels.
Grijze pelikanen, grote zilverreigers, blauwe reigers, Indische nimmerzatten en lepelaars. In de bomen erachter zagen we een Brahmaanse wouw.
Afbeelding

En toen de eerste familiegroep kroonapen
Afbeelding
Afbeelding

Wordt vervolgd.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor rick04 » zo jan 27, 2019 8:44 pm

Nice ziet er goed uit! Been benieuwd naar de volgende delen!!!
rick04
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Berichtdoor ralph » do jan 31, 2019 2:07 pm

Deel 10. 30-07-2018 deel VI.

Naar een nieuw plekje in het park gereden, waar we weer werden opgewacht door een verscheidenheid aan diersoorten.
Afbeelding

Onder andere enkele moeraskrokodillen...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

steltkluten..
Afbeelding

een lepelaar...
Afbeelding

Oriëntaalse piepers..
Afbeelding

en een grote griel.
Afbeelding

Ook de andere grielensoort van het land, de Indische griel, was aanwezig.
Afbeelding
Afbeelding
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor ralph » zo feb 03, 2019 2:55 pm

Deel 11. 30-07-2018 deel VII.

Een groepje vogels stak de weg over; waterhoentjes.
In Nederland is dit een soort die in de buurt van mensen leeft, maar in Sri Lanka wordt die rol overgenomen door het witborstwaterhoen.
Hey gewone waterhoen is hier een stuk zeldzamer en schuwer. Dit was ook mijn enige waarneming van deze soort gedurende de hele reis.
Afbeelding

Een klein stukje verderop zag ik wederom een soort waarmee ik al bekend was in Nederland, de bosruiter.
Het verbaasde me om deze soort hier in augustus te zien, want het is in Sri Lanka normaal gezien een wintergast.
Afbeelding
Afbeelding

Ook zagen we hier een bonte ijsvogel voorbij vliegen. Een soort die erg hoog op mijn wishlist stond,
maar helaas zat er niet meer in dan een voorbijschietende zwart-witte vlek.

Verder gereden naar een nieuwe waterplas (foto)

Deze plas was minder druk bevolkt dan de voorgaande, maar we zagen hier wel een grote zilverreiger.
Afbeelding

De gids wees me op het droge deel voor de plas, waar een klein vogeltje op de grond zat.
Het blijkt een kleine vorkstaartplevier te zijn. Erg leuk, deze soort had ik niet verwacht te gaan zien.
Afbeelding

Het volgende dier dat we tegenkwamen was de eerste Bengaalse varaan van de reis.
Afbeelding

Bundala ligt aan de kust, na een tijdje kwamen we de dan ook Oceaan tegen.
Afbeelding
foto

Op het roodachtige zand vonden we deze goed gecamoufleerde jonge agame
Afbeelding

Ook zagen we wat vogels hier. Onder andere een kleine groene bijeneter

Ook zag ik hier de eerste honingzuiger van de reis, een vrouwelijke Loten's honingzuiger.
Afbeelding

Ten slotte zag ik hier mijn eerste echt wilde rotsduif, de 'voorouder' van de stadsduiven die wereldwijd verspreid zijn.

De volgende keer nog meer Bundala Nationaal Park.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor ralph » do feb 28, 2019 5:30 pm

Deel 12. 30-07-2018 deel VIII.

Na de korte pauze langs de kust, weer het park ingereden. Eerste dier na de pauze was een bloedzuigeragame.
Afbeelding

We reden hierna langs wederom een plas water, waar zich maar liefst 7 vogelsoorten ophielden.

Afbeelding

We zagen hier 2 Indische witte ibissen, en ook blauwe reiger;
Afbeelding

een kleine zilverreiger;
Afbeelding

een middelste zilverreiger;
Afbeelding

een lepelaar;
Afbeelding

een Indische gaper;
Afbeelding
Afbeelding

en een groepje Indische fluiteenden.
Afbeelding

Ook zagen we een schildpad boven water komen. De enige schildpad van de gehele reis, een zwartbuikaardschildpad. Erg welkome afwisseling!
Afbeelding

Binnenkort weer meer..
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor ralph » zo maart 03, 2019 2:44 pm

Deel 13. 30-07-2018 deel IX.

In Bundala ligt ook een soort zoutvlakte. Ook hier kwamen we wat dieren tegen.
We zagen bijvoorbeeld wederom een grote griel;
Afbeelding
foto
Afbeelding

En toen zagen we het absolute hoogtepunt van de dag; een (mannelijke) zwartnekooievaar! De derde van de 5 inheemse ooievaarsoorten van Sri Lanka en met voorsprong de zeldzaamste.
Dit dier komt maar in zeer klein aantal voor in Sri Lanka, en de gids noemde me een geluksvogel dat we deze diersoort tegenkwamen; ook hij ziet deze soort lang niet elke week.

Afbeelding

Het dier was vrij weg weg, maar na een paar foto's zijn we naar een andere plek gereden van waar het van dichterbij te zien was.
Wat een prachtig dier! (ik had de soort al eerder in gevangenschap gezien maar dat was alweer 10 jaar geleden.)

Afbeelding

Ook zagen we nog wat sternen hier. Een gemengde groep grote kuifsternen (gele snavel) en reuzensternen (rode snavel).
De grote kuifstern zag ik eerder in Australië, de reuzenstern was wederom een nieuwe soort voor me.
(Elders in het park ook nog de lachstern gezien)
Afbeelding

Bij weer een nieuwe locatie in het park kwamen we de derde ijsvogelsoort van de dag tegen, de gewone ijsvogel (een mannetje).
Deze liet zich in tegenstelling tot de bonte wel even fotograferen, voordat hij de vleugels nam.
Afbeelding

We kwamen nog langs een boom met een aantal Indische aalscholvers.
Afbeelding

Het volgende dier was een Bengaalse varaan die een maaltje zocht in een termietenheuvel.
Afbeelding

In een klein zoetwaterreservoir lag een jonge moeraskrokodil. (en wat kikkers!)
Afbeelding

De eerste specht van de reis liet zich zien; een Indische bonte specht.
Het diertje trok zich vrijwel direct terug in een holletje in de boom (het was ondertussen redelijk laat en érg warm) maar liet me nog net enkele foto's maken.
Afbeelding

Volgende keer de laatste paar foto's uit Bundala.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor rick04 » zo maart 03, 2019 5:58 pm

Gaaf zeg met al die mooie vogelsoorten!
rick04
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Berichtdoor ralph » za maart 09, 2019 8:24 pm

Deel 14. 30-07-2018 deel X.

Gedurende de dag kwamen we een paar purperreigers tegen. De laatste die we zagen, het beste op de foto gekregen.

Afbeelding

Aan het eind kwamen we beide apensoorten tegelijk tegen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de uitgang kwamen we nog een enorme krokodil tegen temidden een groep waterbuffels. De dieren leken elkaar compleet te negeren.
Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk zijn we een uurtje of 6 in Bundala National Park geweest.
Vooral de eerste uurtjes erg veel wildlife gezien, veel meer dan ik had durven hopen.
Met soorten als ruddy mongoose, moeraskrokodil, zwartnekooievaar en grote rivierarend was het een zeer geslaagde ochtend geweest!
Uiteindelijk teruggebracht naar het hotel, en hier in de omgeving verder gezocht naar wildlife. Ook nu weer genoeg gezien!

Er was oa weer een groene muskaatduif aanwezig;
Afbeelding

Er waren ook weer koëls
Afbeelding
foto

Verder onder meer halsbandparkiet, Javaanse ralreiger en blauwe pauw

Ik zag ook de eerste witbrauwbuulbuul van de reis.
Afbeelding
Ook spotte ik mijn eerste Indiase paradijsmonarch, maar het diertje was te snel weer weg voor een foto.

En als hoogtepunt de tweede spechtensoort van de dag; een prachtige witrugspecht!

Afbeelding
Afbeelding

En dat was alweer dag drie! Op de planning voor de vierde dag: Yala Nationaal park.
Hier kan men olifanten zien, en misschien zelfs de lippenbeer of Sri Lanka panter... spannend!

Score na 3 dagen;
6 soorten zoogdieren (palmeekhoorn, hoelman, kroonmakaak, wild zwijn, axishert (nog geen foto) ruddy mongoose)
72 soorten vogels (waarvan 1 zonder ID)
5 soorten reptielen (moeraskrokodil, varaan, bloedzuiger, gekko, zwartbuikaardschildpad)
2 soorten amfibieën (gewone boomkikker en kikkersoort zonder ID)
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor tigger » za maart 09, 2019 11:07 pm

Geslaagde eerste dagen!! Ik ben benieuwd naar wat er nog komen gaat!
tigger
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 363 posts

Berichtdoor ralph » za maart 16, 2019 11:41 pm

Deel 15. 31-07-2018 deel I

Na een zeer geslaagde dag in Bundala Nationaal Park, was het nu tijd voor het tweede Nationaal Park; Yala.
Beroemd om zijn wildlife, berucht omdat het er nogal druk kan zijn.

Yala heeft de grootste panterdichtheid ter wereld en nergens anders is de kans om panters te zien zo groot.
Uiteraard moet je nog steeds een flinke portie geluk hebben. Zelfde geldt voor lippenberen, die hier ook soms gezien worden.
De kans dat je in Yala olifanten ziet is gelukkig een stuk groter en bijna gegarandeerd.
Daarnaast heeft Yala ook een interessant vogelbestand; ik hoopte met name op Javaanse maraboe en de nationale vogel, het Lafayettehoen.

Ook nu weer in alle vroegte opgehaald zodat we om 7 uur het park in kunnen.

Nog voor de ingang het eerste dier van de dag. Een western spotted dove, nog niet heel spannend.

Afbeelding

Dat het druk was, bleek (helaas) waar te zijn... gelukkig is Yala betreft oppervlakte vele malen groter dan Bundala, zodat de jeeps zich kunnen verspreiden.
Afbeelding

De eerste blikken in Yala... bij een waterplas zijn al de eerste vogels te zien.

Afbeelding

Behalve steltkluten en Indische witte ibissen zien we nog niet heel veel.

Afbeelding

Maar al snel.. een groepje axisherten! In Bundala alleen een korte glimp opgevangen van wat herten, maar nu konden we veel beter naar deze dieren kijken.

Afbeelding

Niet veel later wederom een zoogdier in het vizier. Een zwartnekhaas, de enige konijnachtige van Sri Lanka. Eerste nieuwe soort van de dag!

Afbeelding

Hierna zagen we een wederom wat axisherten, nog dichterbij dit keer.

Afbeelding
Afbeelding

En nóg een zoogdier. Een enkele ruddy mongoose verscheen ten tonele. Het diertje liet zich beter en langer bekijken dan degene die we in Bundala zagen!

Afbeelding
Afbeelding

Een veelbelovend begin van de dag.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

VorigeVolgende

Keer terug naar Foto's uit de Wereld