ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

[verslag] Olmense Zoo, 25 februari 2009

[verslag] Olmense Zoo, 25 februari 2009

Berichtdoor kuifmangabey » zo maart 01, 2009 1:04 pm

Olmense Zoo
25 februari 2009

Vorige week was ik op vakantie op slechts een kwartiertje rijden van ‘niet zoomaar een zoo’, zoals ze zelf zeggen. De laatste keer was alweer een jaar of 8 geleden. En daarna ben ik er bewust nooit meer geweest, want mensen dit was echt de slechtste dierentuin die ik ooit gezien had. Maar goed, er schijnt veel veranderd te zijn, dus voor ik doorga met het afkraken van deze zoo moest ik dat eerst maar even zelf bekijken of dat nog wel kan.

Afbeelding
Sfeerfoto

De dag begon in ieder geval goed. Na een hele week bewolkt en motregen scheen vanochtend het zonnetje. Bij de zoo aangekomen de auto geparkeerd op de luxe parking en door de modder naar de ingang gelopen. Het tuinhuisje dat ik me kon herinneren is inmiddels vervangen voor een stuk groter tuinhuis. Nog niet echt super, maar wel een verbetering; je ziet nu in ieder geval dat je echt bij een dierentuintje bent en geen kinderboerderij. Het chimpanseeverblijf is verbouwd, maar niet uitgebreid. Nog steeds te klein dus. De chimps zaten trouwens de hele dag in het nogal donkere binnenverblijf. Het vogelmuseum hiernaast kon ik me niet herinneren. Een erg mooie en grote collectie. Beneden dit ligt het reptielenhuis, waar ook enkele apensoorten veel te klein zitten.

Langs de kinderboerderij, dat in deze zoo ook echt een boerderij is (leuk!) komen we bij de Outback volière. Daarbij verwacht ik Australische vogelsoorten, maar zeker de helft woont daarbuiten. De fluitkraaien zijn wel interessant; die zie je niet vaak. Aan de andere kant nog meer volières en een veel te kleine gibbonkooi. Echt, dat kan gewoon niet. Tegenover dit een hele rij ruime nieuwe volières. Waar eerst cheeta’s zaten lopen nu kapucijnapen rond. Een hele verbetering. Daarnaast allemaal verblijven voor verschillende kraanvogelsoorten, waar tegenover nu volop gebouwd wordt. Helaas legt deze dierentuin niet op borden al uit hoe het moet worden. Bij een ander verblijf dat verbouwd werd stond wel een bordje met ‘Dit verblijft wordt verbouwd om een nieuw onderkomen te worden voor onze dieren’. Dat zegt toch niets? Ik bedoel; dat had ik zelf ook nog wel begrepen.

Afbeelding
Verblijf voor witte tijgers

De servals en caracals hiernaast zitten best goed, maar de tijgers… Tja, leuk grasveldje met wat modder. De grote doorloopvolière was bij mijn vorige bezoek net af, maar is nog steeds erg mooi. Leuk om vlak naast een kroonkraanvogel te lopen. In dit gedeelte van het park, met ook enkele apeneilanden, vindt ik de Olmense Zoo best wel wat weg hebben van Zoo Parc Overloon. Helaas in de rest van het park niet. Het nieuwe berenbos, dat de twee broertjes delen met een groep wolven, is wel echt een superverbetering. Hun oude verblijfje, dat nu door neusberen bewoond wordt, was ontzettend klein en de beren waren aan het bedelen. Nu niet meer.

Afbeelding
Het nieuwe berenbos

Afbeelding
Het oude verblijf, nu verbouwd en bewoond door neusberen

Casa Panthera wordt bewoond door vele roofkatten in niet bepaald ruime verblijven. Zeker omdat dit nog vrij nieuw is. Hiernaast ligt de Afrikaanse savanne, bewoond door Zuid-Amerikaanse nandoes en Australische emoes. Dat kan ook alleen in België. Verder is de savanne opgedeeld in twee delen, terwijl de vorige keer de zebra’s en watussi runderen nog gewoon bij elkaar liepen. Tot slot nog verblijven voor o.a. poema’s, jachtluipaarden en maki’s. De zoo is sinds mijn vorige bezoek erg verbeterd, maar behoort nog steeds tot de slechtere dierentuinen. Trouwens, ontzettend irritant dat er door het hele park geluidsboxen hangen waar ze muziek op draaien van Marco Borsato en dat soort. Dat is niet mijn reden om naar een dierentuin te gaan. Als je dan toch zo nodig geluid moet hebben draai er dan vogelgeluiden op. Dat is wat sfeer in het park brengt, niet dit.

Afbeelding
Savanne

Het is dat de entreeprijs in het winterseizoen halve prijs is, maar die 14 euro p.p. zou ik hier echt nooit voor betalen. Toch, als ze zo doorgaan kom ik over wederom 8 jaar nog wel een keer terug. En ik wil het park niet helemaal afkraken hoor, ik heb me er best vermaakt en leuke foto’s kunnen maken. De educatie is ook verbeterd. Hoewel er toen nog net naambordjes stonden wordt er nu in maar liefst drie talen wat over de soort uitgelegd. Na zo’n tweeënhalf uur had ik het wel weer gezien. 
kuifmangabey
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 10 posts

Re:[verslag] Olmense Zoo, 25 februari 2009

Berichtdoor Flipje » zo maart 01, 2009 5:04 pm

Ondanks dat Olmen i.m.o. voorlopig nog een tweederangs miezerig parkje zal blijven, kun je één ding niet ontkennen: ze zijn druk doende om e.e.a. op te kalefateren (woord stamt uit de middeleeuwse scheepsbouw  8). Veel nieuwe verblijven zijn redelijk APK.
Bully Zoosite Religion.... wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd in de stront.
Flipje
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 135 posts

Berichtdoor Hupie » ma maart 02, 2009 7:29 pm

Stonden er bij jouw ook nog veel eilandjes leeg? Waar eerst de Bintourong zat is leeg en de eilandjes tegenover Casa Panthera, ik geloof ex-Witgezichtmaki en ringstaartmaki. Bij de ingang een kooi en een stenen omuurd verblijf dat leeg was.

Het jong grut is nog duidelijk aanwezig, 2 jonge witte leeuwen bij Casa panthera, en 2 witte en 1 gekleurd leeuwtje naast de leeuwengroep, in de leeuwengroep zaten ook 3 jongen. Zit het dwergnijlpaard er nog?
Hupie
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 99 posts

Berichtdoor Svenneke » ma maart 02, 2009 7:48 pm

binturong was stokoude dame en zou wel eens dood kunnen zijn. hutje op haar eiland was ook afgebroken.

ik neem aan dat de meeste maki's, gibbons en het dwergnijlpaardje nog in de winterstalling (achter de schermen) zitten.
Svenneke
Administrator
Administrator

Liked in: 751 posts

Berichtdoor kuifmangabey » ma maart 02, 2009 8:55 pm

Hupie schreef:Stonden er bij jouw ook nog veel eilandjes leeg? Waar eerst de Bintourong zat is leeg en de eilandjes tegenover Casa Panthera, ik geloof ex-Witgezichtmaki en ringstaartmaki. Bij de ingang een kooi en een stenen omuurd verblijf dat leeg was.

Het viel mij inderdaad ook op dat er veel verblijven leeg stonden. Binturong, gibbon en oude makieilanden, evenals het oude verblijf van de Alaska wolven.
De kooi en stenen ommuurd verblijf uit het rijtje naast het ringstaartmakieiland worden verbouwd en staan dus ook nog leeg.
Verder werden er zoals gezegt (maar nu met foto) ook nog nieuwe verblijven gebouwd, hier tegenover de kraanvogels. Het lijken volieres te gaan worden. Als iemand hier meer over weet, vertel!

Afbeelding
kuifmangabey
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 10 posts

Berichtdoor Svenneke » ma maart 02, 2009 9:10 pm

bij ons bezoek zwommen er enkele zwarte zwanen in de vijver van het oude wolvenperk.
als ik me niet vergis, hebben er ook everzwijnen gezeten (misschien nu nog, maar heb ze niet gezien)
Svenneke
Administrator
Administrator

Liked in: 751 posts

Berichtdoor ezeltje » wo maart 04, 2009 8:48 am

Svenneke schreef:binturong was stokoude dame en zou wel eens dood kunnen zijn. hutje op haar eiland was ook afgebroken.

ik neem aan dat de meeste maki's, gibbons en het dwergnijlpaardje nog in de winterstalling (achter de schermen) zitten.

De binturongdame is op een zeeeer gezegende leeftijd overleden. De meeste makisoorten zitten nog achter de schermen, de chimpansee's komen enkel op mooie dagen buiten (was bij mijn laatste bezoek niet het geval). Voor de rest zat het merendeel van de dieren in hun gebruikelijke verblijf.
Soms zou ik een vogel willen zijn.
ezeltje
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 1 post

Berichtdoor zoolander » zo maart 15, 2009 8:48 pm

Gister voor het eerst in Olmen geweest
En moet zeggen dat ik het eigenlijk erger had verwacht.
De ene helft is aardig tot goed de andere helft zou van mij plat mogen of goed verdeeld moeten worden
Bijv bij de katten als ze daar voor de helft een nieuw verblijf zouden maken kunnen de meesten gewoon solitair kunnen zitten.
Geen wattusi neprunderen gezien verder mogen ze het binnen verblijf van de zebra's en andere gevogelte wel een keer gaan uitmesten.

Qua soorten vind ik het een leuk park qua verblijven minder
Maar als ze de veranderingen doortrekken zoals bij de maki's beren en de kraanvogels dan ga ik zeker nog wel een keer kijken.
zoolander
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 15 posts

Re: [verslag] Olmense Zoo, 25 februari 2009

Berichtdoor Mazzeltje » wo jul 31, 2013 7:25 am

Een hele simpele vraag. Combineren jullie wel eens olmen met een andere tuin en zoja, met welke kun je deze het beste combineren.
Mazzeltje
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 128 posts

Berichtdoor Abcw » wo jul 31, 2013 8:58 am

Ik ben nog nooit in de Olmense Zoo geweest.
Maar als ik via routeplanner kijk vanuit Enschede dan kom je langs Eindhoven.
Dus er zijn meerdere opties zoals:

Dierenrijk Neunen
Safaripark Beekse Bergen
Best Zoo
Zie-Zoo Vonkel
Ik weet niet wanneer je gaat maar over een aantal weken gaat Zoo Veldhoven ook open.
Abcw

Liked in: 0 post

Berichtdoor Patty » wo jul 31, 2013 10:51 am

Zelf combineer ik Olmen niet omdat daar geen tijd voor is, ik kom vanaf Arnhem en moet 2 uur rijden om bij Olmen te komen. Ik heb bij al m'n bezoeken de hele dag in Olmen besteed en daarom geen tijd gehad om het te combineren. De dierentuinen die Abcw noemt liggen wel het dichts bij, maar qua tijd zou ik sowieso Beekse Bergen niet doen.
Patty
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 174 posts

Berichtdoor Abcw » wo jul 31, 2013 12:12 pm

Beste Patty, Beekse Bergen daar rijdt je toch zo doorheen.
O.k. Als je de wandel- en bootsafari en vogelsshow heb je inderdaad de hele dag nodig.
Maar ik heb aan een halve dag genoeg. Parkeer halverwege het park pak daar de tijgers en beren mee dan heb ik het wel weer gezien.
Abcw

Liked in: 0 post

Berichtdoor Patty » wo jul 31, 2013 12:26 pm

Als je alleen de auto safari doet heb je idd geen hele dag nodig, zelf neem ik altijd zowel de auto als gehele wandelsafari. Er zitten voor mij een hoop interessante dieren in de wandelsafari zoals de verschillende hyena's en wilde honden, ik zou dit onderdeel zelf dus nooit overslaan en ben daarom ook een volle dag bezig in het park. Het is dan maar net wat je allemaal wilt zien.

liken deze post.
Patty
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 174 posts

Berichtdoor Borisje » wo jul 31, 2013 12:36 pm

ik zou in SBB eerder de autosafari dan de wandelsafari overslaan inmiddels. Vrijwel alles op de autosafari is vanaf de wandelsafari ook goed te zien (op heel veel hertjes na), maar andersom mis je extreem veel soorten.

Olmen combineren is best te doen, zelf zou ik dan zie-zoo aanraden, met name voor de collectie. Dit is een klein park waar je vrij snel doorheen kunt lopen, zodat er voldoende tijd overblijft voor terugreis of bezoek aan Olmen.
Borisje
Administrator
Administrator

Liked in: 673 posts

Berichtdoor Mazzeltje » wo jul 31, 2013 1:01 pm

Sbb gaat hem niet worden. Daar ben ik in 1 jaar tijd al 2 keer geweest. Best zoo ook gezien vorig jaar. Dierenrijk ook al gezien. Zie zoo lijkt me wel leuk of die nieuwe zoo Veldhoven. Vind hem alleen erg duur. 15 euro entree en 2 euro parkeergeld. Dan moet het wel iets heel moois zijn daar.
Mazzeltje
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 128 posts

Volgende

Keer terug naar Verslagen over de BeNeLux