ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

[verslag] Parc Zoologique et Botanique de Mulhouse

[verslag] Parc Zoologique et Botanique de Mulhouse

Berichtdoor kuifmangabey » ma jul 28, 2008 12:26 pm

Parc Zoologique et Botanique de Mulhouse
Woensdag 23 juli 2008

Onverwacht nog een paar dagen naar Mulhouse geweest deze week en van daaruit de Vogezen (bergnatuurgebied) verkend. Een schitterend gebied met veel kastelen en mooie uitzichten. Maar natuurlijk kon ik niet terug naar huis zonder de plaatselijke dierentuin bezocht te hebben. Vanaf het hotel was het een klein half uur lopen naar Zoo Mulhouse, dat tegelijk ook een botanische tuin is en dit jaar zijn 140e verjaardag viert.

Afbeelding
Schitterende botanische tuin!

Eenmaal binnen leidt een mooie oude bomenlaan naar het betonnen berencomplex, bewoond door ijsberen, bruine beren en twee ottersoorten. Dit oogt allemaal erg oud, maar krap is het niet. Leuk dat de ijsberen een droge gracht aan de achterkant hebben, waardoor je geen hek ziet; een concept dat Blijdorp met Artica nu ook toepast maar dat ze hier dus al jaren hebben. Ook is er een onderwaterzicht. Wanneer we door lopen komen we bij de katachtige. Hier leven Amoerpanters, sneeuwpanters, Siberische tijgers, Aziatische leeuwen en zandkatten in ruime verblijven. Bij de leeuwen waren net twee jongen geboren, waardoor het pad ervoor was afgesloten. Toch kon ik ze van grote afstand nog wel door het gaas zien (foto’s maken helaas onmogelijk). Verder leven de Amoerpanters man en vrouw hier gewoon samen. Blijkbaar gaat dat hier dus wel goed met deze solitaire soort. Ook de tijgers deelden met vier stuks een verblijf.

Afbeelding
IJsbeer

Apart is dat de sneeuwuilen hier een volière hebben die gethematiseerd is als woestijnlandschap ::). Langs de pelikanen komen we aan bij de zeeleeuwen, waar net de voedering begon. De hele tribune bij het pas vernieuwde verblijf stond dan ook vol. Trouwens, echt niet normaal hoe groot de zeeleeuwman was! En die maakte dan nog een paar bommetjes in het water… nou ja zeg maar gerust bommen.

Afbeelding
Enorm beest (ik bedoel de zeeleeuw hè)

Toen even een stukje terug gelopen om een gedeelte van de botanische tuin (die verspreidt door het hele park ligt) te zien. Heel mooi ingericht met soorten van over de hele wereld en ook alles voorzien van naamplaatje. Een plus voor de educatie dus. Vervolgens komen we het eerste van de drie apenhuizen tegen. Bewoond door een stuk of vijftien(!) lemurensoorten. Nog nooit zoveel bij elkaar gezien. Ook genoeg zeldzame soorten; sifaka, Mongozmaki, kroonmaki en witkraagmaki. Bij die laatste soort zelfs nog een bordje erbij dat dit de enige in dierentuinen te zien zijn ter wereld. Helaas was dit ook de enige soort die besloot om vandaag binnen te blijven zitten…

Afbeelding
1 van de makiverblijven

Maar er zijn nog veel meer apen in deze tuin. Totaal ook vier soorten gibbons, waarvan ik de roodwang nog nooit gezien had. Verder nog een Zuid-Amerikaans apenhuis met o.a. mantelaapjes en een nog wat nieuwer ogend huis met o.a. moerasmeerkatten. Tot slot ook nog een oude ronde apenkuil die eigenlijk nog prima voldoet, en twee nieuwe apeneilanden bewoond door de standaard ringstaartmaki’s en rode maki’s. Waarom heeft elke tuin juist deze soorten op ruime eilanden, terwijl ze hier echt genoeg zeldzaams hebben, zoals boven genoemd. In ieder geval, als je apen leuk vind vermaak je je wel in Mulhouse.

Afbeelding
1 van de apenhuizen

Verder nog o.a. een leuk verblijf met sitatunga’s en hoornraven, een rotsachtig verblijf met blauwschapen, de pas geopende kinderboerderij (absoluut hoogtepunt!) en een grote groep flamingo’s met een stuk of tien jongen. Erg leuk met allerlei groottes; van net uit het ei tot volgroeit maar nog niet het juiste kleurtje :). Ook is er nog een gedeelte van het park dat een beetje wildparkachtig aandoet met o.a. Sikaherten en kamelen. Centraal gelegen is er de grote volière, tenminste zo heet deze volière. Zo groot is het namelijk niet; vooral doordat hij is onderverdeeld in meerdere volières. Wel interessante bewoners, zoals de zeldzame Madagaskar- / gekuifde ibis. 

Afbeelding
Madagaskar ibis  

Tot slot nog een verblijf met Canadese wolven, waarbij vorig jaar een nieuw uitkijkpunt in de vorm van een grote tipi is neergezet. Het volgende dat ze gaan bouwen in Mulhouse zal trouwens een nieuwe ingang met winkel zijn (planning gereed zomer 2009). Erg modern met heel veel glas. Toch jammer dat ze nou juist hiervoor kiezen, terwijl er nog genoeg verblijven best een opknapbeurtje kunnen gebruiken. Desondanks een hele leuke dierentuin en niet voor niets de nr. 1 toeristische attractie van de streek (335.000 bezoekers in 2007). Vooral de collectie is zeker de moeite waard, maar niet erg groot met 190 diersoorten. Na drie uur had ik het hier dan ook wel weer gezien en was het tijd om een hoge bergtop (1423 meter) te beklimmen, maar natuurlijk niet na onderweg gevlinderd te hebben bij wat bloemrijke weides. 

Afbeelding
Impressie nieuwe ingang
Laatst bijgewerkt door kuifmangabey op ma jul 28, 2008 12:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
kuifmangabey
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 10 posts

Re: [verslag] Parc Zoologique et Botanique de Mulhouse

Berichtdoor IceQueen » ma jul 28, 2008 1:35 pm

Wij zijn er ook dit jaar geweest, leuke zoo.

De Aziatische leeuwtjes waren al in mei geboren. Qua katten zijn er ook nog onchilla's en nog een pantersoort (dacht Persisch)
Ze hebben veel lemuursoorten, maar 15 is wel een beetje overdreven ;) Ik kom er op 10: kroonsifaka, bamboemaki, blauwoogmaki, witkraagmaki, roodbuiklemuur, kroonmaki, mongozmaki, rinstaartmaki, zw/w vari, rode vari. Of ze moeten er nog 5 soorten bij hebben gekregen natuurlijk... ;D
Laatst bijgewerkt door IceQueen op ma jul 28, 2008 3:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
IceQueen
Administrator
Administrator

Liked in: 1579 posts

Berichtdoor kuifmangabey » di jul 29, 2008 11:15 am

Hmm... ik zou uit mijn hoofd ook even niet weten welke soorten ze nog meer hebben (Franse namen zijn sowieso moeilijk om te zetten naar Nederlands :D). In dat lemurencomplex waren iig 12 verblijven + nog 2 eilanden ergens anders in de tuin.

EDIT: bruine maki ook nog
kuifmangabey
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Berichtdoor IceQueen » di jul 29, 2008 8:52 pm

Ja, maar in sommige verblijven zaten dezelfde dieren, zo hadden kroonmaki's 2 verblijven en waren de ringstaartmaki's, bamboemaki's en blauwogen ook over 2 verblijven verdeeld.
Wij hebben daar iets van 4 uur doorgebracht in die hoek, dus ik weet precies welke maki's waar zaten/zitten ;)

Heb je bruine maki van een bordje dan ofzo? Want de gids is achterhaald.
IceQueen
Administrator
Administrator

Berichtdoor kuifmangabey » wo jul 30, 2008 4:11 pm

IceQueen schreef:Heb je bruine maki van een bordje dan ofzo? Want de gids is achterhaald.

Daar stond inderdaad een bordje van, en nagoogelen hoe ze eruit zien blijkt dat ik ze gezien heb. 
Ik heb geen gids gekocht, dus daar kan ik het niet van hebben.

IceQueen schreef:Wij hebben daar iets van 4 uur doorgebracht in die hoek, dus ik weet precies welke maki's waar zaten/zitten ;)

Wow 4 uur! Die tijd had ik nodig om het hele park te zien (maar goed, jij zal vast betere foto's van ze hebben nu :P)

Dat sommige soorten twee verblijven hebben lijkt me een logische verklaring voor het verschil in aantal. Worden het er dus 11, wat ik nog steeds erg veel vind voor in 1 dierentuin :)
kuifmangabey
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Berichtdoor kuifmangabey » do jul 31, 2008 2:31 pm

Uhm... ik kijk net de foto's door en ik vrees dat ik die bruine maki toch in Parc Merveilleux heb gezien een dag later :bengel:
Verslag daarvan volgt nog.
kuifmangabey
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Berichtdoor IceQueen » do jul 31, 2008 5:18 pm

:D
Dus toch 10 soorten dan :P
IceQueen
Administrator
Administrator

Berichtdoor rick04 » wo jul 03, 2019 5:53 pm

Ik ga komende vakantie naar Zoo Mulhouse toe. Ik heb alvast m.b.v. ZTL een lijst gemaakt met soorten. Zijn er hier mensen die meer over de soorten of het park zelf kunnen vertellen?

https://docs.google.com/document/d/1zU0hGTIIZ-61GZk3kWlZsHP33gQRl17A9somOsptd6s/edit?usp=sharing
rick04
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 0 post

Keer terug naar Verslagen over Europa