ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

Yucatan (Mexico) 2019, Ralph

Re: Yucatan (Mexico) 2019, Ralph

Berichtdoor IceQueen » do okt 24, 2019 11:33 am

Bij mij nu hetzelfde, heel raar idd!
IceQueen
Administrator
Administrator

Liked in: 1579 posts

Berichtdoor ralph » do okt 24, 2019 11:34 am

IceQueen schreef:Bij mij nu hetzelfde, heel raar idd!

Zou je nog een keer kunnen kijken of het nu wel werkt?
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 820 posts

Berichtdoor IceQueen » do okt 24, 2019 2:12 pm

Yes, ik zie alles! :D
IceQueen
Administrator
Administrator

Berichtdoor rick04 » do okt 24, 2019 2:41 pm

Ik zie nu ook alles, gaaf die fregatvogels!
rick04
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 0 post

Berichtdoor IceQueen » zo okt 27, 2019 8:36 pm

Ook eindelijk ff alles kunnen bekijken, heel gaaf! Vooral de walvishaaien en fregatvogels! Ben benieuwd naar de rest
IceQueen
Administrator
Administrator

Berichtdoor ralph » di okt 29, 2019 6:36 pm

DEEL 5: RIO LAGARTOS DEEL 2

Het wordt overdag in Rio Lagartos érg warm, wat betekent dat de vogels nadat de zon opkomt zich terugtrekken.
De dag erna dus al om half 6 in het pikkedonker in het bootje gestapt op zoek naar de flamingo's en andere vogels.

We kwamen snel al wat vogels tegen. Vooral meerdere grote zilverreigers, maar ook een Amerikaanse kleine zilverreiger, twee roodhalsreigers en een kaalkopooievaar. Die laatste twee waren nieuwe soorten voor me en vooral de ooievaar stond hoog op mijn lijstje.
Die kon ik dus afstrepen, maar voor foto's was het nog veel te donker.

We varen een stukje verder en komen al snel flamingo's tegen. Prachtige dieren die we tot op redelijk kleine afstand konden naderen!
Er was een flinke groep van tientallen dieren aanwezig, verdeeld over enkele subgroepjes.
Dankzij het beginnende randje zonlicht lukt het nog net om wat foto's te maken.
Er waren ook nog andere vogelsoorten aanwezig, namelijk willets, marmergrutto's en voorbijvliegende Amerikaanse scholekster, maar daar heb ik geen foto's van kunnen maken.

Afbeelding

Afbeelding

We varen een stukje wat dieper de mangroves in. In het water spotten we kogelvissen en tot 3 maal toe een pijlstaartrog (weet niet welke soort).
Foto's maken is praktisch onmogelijk.
Afbeelding

Ook komen we nog wat vogels tegen, maar het was nog steeds donker. We zagen oa. een Amerikaanse oeverloper, een witvleugelduif en een kalkoengier.
Afbeelding

We draaiden en om toen verscheen opeens de zon boven de bomen en het werd direct een stuk lichter.
Teruggevaren naar de flamingo's, en ze waren gelukkig nog aanwezig. De overige vogels (willet en grutto) waren nergens meer te bekennen.
De rest van het uur vooral nog gespendeerd aan het bekijken van de flamingo's. Geweldig om ze van zo dichtbij in het wild te zien!

Afbeelding

Afbeelding

Een stukje verderop een andere subgroep flamingo's gaan bekijken.
Hier waren ook twee roodhalsreigers aanwezig (helaas veel last van tegenlicht bij de reigers).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al met al een geslaagd boottripje. 6 vogelsoorten aan mijn lijstje kunnen toevoegen, hoewel ik er daarvan maar 2 heb kunnen fotograferen.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor ralph » di dec 24, 2019 5:20 pm

DEEL 5: RIO LAGARTOS DEEL 3

Na de boottocht de omgeving van het dorp wat verkend. We kwamen al snel wat vogels tegen, oa een koningstiran.

Afbeelding

Net als de koningstiran komt ook de steenduif hier veelvuldig voor;
Afbeelding

Er zijn rond het dorp vele fregatvogels te zien. Sommige dieren kiezen ervoor om te gaan zitten op elekriciteitsmasten.
Afbeelding

Ook zien we op een elektriciteitskabel de allereerste kolibrie van de reis; een vrouwelijke Mexicaanse schaarstaart.
Deze soort komt alleen voor in het noordelijkste puntje van de Yucatan, en stond hoog op de wishlist.
Deze kolibriesoort is # 14 voor mij, na 13 soorten gezien te hebben in Costa Rica.
Een goede foto maken is helaas niet gelukt.
Niet veel later zien we wederom een kolibrie op een electriciteitskabel; dit keer een kaneelkleurige kolibrie! # 15!

Afbeelding

Rondom de haven zie ik mijn eerste geoorde aalscholvers, 1 van de 2 aalscholversoorten in de Yucatan.
Afbeelding

Uiteraard zijn ook de lachmeeuwen weer van de partij
Afbeelding

We lopen langs een klein stroompje water dat uitkomt in zee, waar we enkele kogelvissen zien. (Sphoeroides testudineus)
Afbeelding

Op de rotsen zien we een zwarte leguanen - de eersten van velen in dit gebied.
Afbeelding

Afbeelding

In de mangroves zien we een zwarte vogel; een groefsnavelani. Ondanks dat het dier vrij dichtbij was, is een goede foto niet gelukt.
Afbeelding

Volgende keer meer Rio Lagartos
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor rick04 » di dec 24, 2019 11:33 pm

Leuk! De 5e foto is alleen niet te zien voor mij.
rick04
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 0 post

Berichtdoor IceQueen » wo dec 25, 2019 9:55 am

Ik mis ook idd de geoorde aalscholver.
Heel gaaf weer, vooral die zwarte leguanen!
IceQueen
Administrator
Administrator

Berichtdoor ralph » wo jan 08, 2020 5:20 pm

Ik snap ook niet waarom sommige foto's niet geladen worden... dan maar via een link: foto geoorde aalscholver

De route bracht ons bij een restaurantje met de smerigste keuken die we ook gezien hadden.
Het was niet geschikt om er wat te eten, maar rondom het restaurantje waren wel veel vogels te zien, dus we bestelden wat te drinken en genoten van de vogels die voorbij kwamen lopen en vliegen.

Dankzij hummingbird feeders waren er oa vele kolibries te zien, van 2 soorten; de kaneelkleurige amazilia en de Mexicaanse schaarstaart.
Van de kaneelkleurige telde ik er 2, maar van de schaarstaart minstens een stuk of 8.

Kaneelkleurige amazilia;
Afbeelding

Mannetje Mexicaanse schaarstaart;
Afbeelding

vrouwtje Mexicaanse schaarstaart;
Afbeelding

Ook een koppel maskertroepialen was aanwezig;

vrouw;
Afbeelding

man;
Afbeelding

Naast het restaurant was een klein zoetwaterreservoirtje waarin de plaatstelijke bevolking graag komt zwemmen.
Hier zagen we oa een Neotropische aalscholver, de andere aalscholversoort van de Yucatan.
Afbeelding

En ook een cayannebosral liep hier rond;
Afbeelding

Ook was er een korte boardwalk door de mangrove, maar hier zagen we niet veel dieren.
Er is ook een plas met daarin een bultkrokodil, maar ik vermoed dat het dier voor de toeristen hier is uitgezet en dus niet volledig 'wild' is.
Afbeelding

Op de terugweg kwamen we nog wat Turkse tortels tegen
Afbeelding

en ook wat mangrovezwaluwen;

Afbeelding

De eerste dag in Rio Lagartos was dus zeer geslaagd.
De volgende dag zouden we het wat anders doen. 's ochtends het gebiedje rond het restaurant verkennen in de hoop dat er vroeger op de dag meer te zien is. Om 10 uur zouden we vervolgens wederom een flamingotour doen, om gebruik te kunnen maken van zonlicht voor de foto's, en dan nog een tour om 5 uur 'smiddags omdat dat een goede tijd is voor de andere diersoorten.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor ralph » wo jan 15, 2020 4:55 pm

Nieuwe dag in Rio Lagartos. Ondanks de muziek en andere herrie die door ging tot 5 uur 's nachts dankzij een feestweek (hebben wij weer) toch 's ochtends naar het restaurant van de dag ervoor gelopen om daar de omgeving wat te verkennen.

Dit loonde direct. Langs het water zagen we maar liefst 4 reigersoorten op enkele meters afstand van elkaar, allen op zoek naar voedsel.

Twee mangrovereigers, waarvan 1 juveniel;

Afbeelding

Afbeelding

een juveniele kleine blauwe reiger;

Afbeelding

Afbeelding

een Amerikaanse kleine zilverreiger;

Afbeelding

Afbeelding

en mijn eerste witbuikreiger;

Afbeelding

Afbeelding

Er was ook weer een bosral aanwezig, waarschijnlijk dezelfde als gisteren;

Afbeelding

en ook nog een witvleugelduif;

Afbeelding
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor ralph » di jan 28, 2020 1:27 pm

DEEL 6: RIO LAGARTOS DEEL 4

Er was ook een Neotropische aalscholver aanwezig, mogelijk ook hetzelfde dier als de dag ervoor.

Afbeelding

Een groepje roodoogkoevogels bleef in de buurt van het restaurant rondhangen

Afbeelding

Er waren ook weer vele kolibries aanwezig, en enkele daarvan lieten me mooi dichtbij komen, waaronder deze vrouwelijke Mexicaanse schaarstaart

Afbeelding

dit mannetje;

Afbeelding

en de kaneelkleurige amazilia, een soort waarbij de mannen en vrouwen hetzelfde zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Het koppel maskertroepialen was er ook weer;

Afbeelding

Afbeelding

Op de terugweg wilde een witvleugelduif nog wel even poseren;

Afbeelding

Een groepje mangrovezwaluwen en enkele grijsborstpurperzwaluwen zaten op de electriciteitskabels.
Afbeelding

Een geslaagde ochtend! Ondertussen was het bijna tijd voor de eerste tour van de dag.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor ralph » zo feb 16, 2020 11:26 pm

DEEL 7: RIO LAGARTOS DEEL 5

Tijd voor de tour van 10.00. De verwachting was dat we vanwege het tijdstip minder zouden zien dan de dag ervoor.
Maar we hoopten dat we nu langer gebruik konden maken van het zonlicht.

Niet geheel verrassend waren de kaalkopooievaars, roodhalsreiger etc nergens te bekennen. Wel kwamen we enkele grote zilverreigers tegen.
Omdat je ze in Nederland tegenwoordig heel veel ziet, zou je bijna vergeten hoe mooi ze eigenlijk zijn, zeker in een omgeving als deze.

Afbeelding

Afbeelding

Wederom een nieuwe diersoort gezien; een epaulettespreeuw.
Niet veel later vloog het dier weg en dan zijn de rode kleuren op de vleugels pas echt mooi aanwezig.

Afbeelding

We kwamen al snel de eerste flamingo tegen; een enkeling die blijkbaar niet zo'n zit had in gezelschap.

Afbeelding

En toen zagen we de eerste overvliegende flamingo's! Dit zie je niet in de dierentuin. Wat een spectaculair gezicht!
Afbeelding

Daarna zijn we naar de plek gevaren waar de dag eerder de flamingo's zich bevonden en ook nu troffen we daar flamingo's aan.
Vanwege het latere tijdstip was het nu iets minder ondiep waardoor we heel dichtbij kunnen komen. (de volgende foto's zijn niet gecropt!)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij een zandbankje waren ook nog wat geoorde aalscholvers en lachmeeuwen aanwezig;

Afbeelding
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor ralph » zo maart 08, 2020 8:34 pm

DEEL 11: RIO LAGARTOS DEEL 7

We laten na een tijdje de flamingo's achter ons en bezoeken een deel van de mangrovebossen.
Vanwege het tijdstip is er nu weinig actief, maar we zien wel een witte ibis.

Afbeelding

Afbeelding

We belanden in een zeer ondiep gedeelte, waar we duizenden en duizenden mangrovekwallen op de bodem aantreffen. Prachtig!

Afbeelding

Afbeelding

Na terugkomst boeken we direct een nieuwe tour voor 17.00 later die dag, dus net voordat de zon gaat zakken.
De middag gebruiken we om bij te slapen omdat we 's nachts geen oog dicht doen.
Om 17.00 staan we weer klaar voor een nieuwe tour.
Het doel dit keer oa foto's maken van de soorten die ik de dag eerder alleen in het donker zag (marmergrutto, willet, kaalkopooievaar) en zoeken naar 2 soorten van mijn wishlist, de schaarbek en de roze lepelaar.

Op exact dezelfde plek waar we de dag eerder de kaalkopooievaar zagen, zien we er nu weer 1, vergezeld door roodhalsreiger, Amerikaanse kleine zilverreiger en vooral vele grote zilverreigers.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even verderop zien we de eerste willet van de dag. Ook die nu op de foto kunnen zetten.

Afbeelding

Dan komen we wederom een grote groep zilverreigers tegen, dit keer met daartussen maar liefst 4 kaalkopooievaars!

Afbeelding

Afbeelding
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor ralph » ma maart 16, 2020 1:34 pm

DEEL 12: RIO LAGARTOS DEEL 8

We varen een stukje verder en naderen een zandbank waarop zich verschillende vogelsoorten bevinden.
Meest in het oog springend is een Amerikaanse blauwe reiger, die helaas al snel de vleugels neemt.

Afbeelding

Gelukkig blijft de meerderheid van de vogels zitten waar die zit.
Vanwege ondiep water kunnen we niet al te dichtbij komen, maar met de verrekijker en de camera lukt het ons om meerdere soorten te identificeren.

We zien lachmeeuwen, geoorde aalscholvers, een Amerikaanse kleine zilverreiger, Mexicaanse steltkluten, willets, marmergrutto's en wederom een nieuwe soort; Amerikaanse zilverplevieren.

Afbeelding
(voor de steltkluten een zilverplevier, daarnaast (met snavel in veren) een marmergrutto. Links enkele willets.

Steltkluut en geoorde aalscholvers (met op de achtergrond lachmeeuw, willet, marmergrutto);

Afbeelding

Willets;

Afbeelding

Afbeelding

Amerikaanse kleine zilverreiger en Amerikaanse zilverplevieren;

Afbeelding

Marmergrutto;

Afbeelding

Vlakbij vinden we wederom een groepje flamingo's

Afbeelding

We maken een omweg op zoek naar de roze lepelaar, maar helaas komen we die niet tegen. Uiteindelijk varen we maar terug, en komen we op de terugweg nog wat dieren tegen, waaronder kaalkopooievaars.

Afbeelding

Ondertussen verdween de zon al bijna achter de horizon. De vogels trokken verder de mangrove in, dus we gingen richting haven.
Op het laatste moment verscheen er iets tussen de mangroves; een wasbeer!
In Costa Rica ben ik deze toch wel algemene soort geen enkele keer tegengekomen, dus dit was mijn eerste wilde wasbeer. Erg leuke afsluiter van de dag!

Afbeelding

We besloten voor de laatste dag in Rio Lagartos de tour te plannen om 5 uur, omdat er dat tijdstip veel te zien was, én er nog zonlicht is voor foto's.
De ochtend en middag zouden we gebruiken om wat te gaan wandelen in de omgeving.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

VorigeVolgende

Keer terug naar Foto's uit de Wereld