25 februari 2009
Vorige week was ik op vakantie op slechts een kwartiertje rijden van ‘niet zoomaar een zoo’, zoals ze zelf zeggen. De laatste keer was alweer een jaar of 8 geleden. En daarna ben ik er bewust nooit meer geweest, want mensen dit was echt de slechtste dierentuin die ik ooit gezien had. Maar goed, er schijnt veel veranderd te zijn, dus voor ik doorga met het afkraken van deze zoo moest ik dat eerst maar even zelf bekijken of dat nog wel kan.

Sfeerfoto
De dag begon in ieder geval goed. Na een hele week bewolkt en motregen scheen vanochtend het zonnetje. Bij de zoo aangekomen de auto geparkeerd op de luxe parking en door de modder naar de ingang gelopen. Het tuinhuisje dat ik me kon herinneren is inmiddels vervangen voor een stuk groter tuinhuis. Nog niet echt super, maar wel een verbetering; je ziet nu in ieder geval dat je echt bij een dierentuintje bent en geen kinderboerderij. Het chimpanseeverblijf is verbouwd, maar niet uitgebreid. Nog steeds te klein dus. De chimps zaten trouwens de hele dag in het nogal donkere binnenverblijf. Het vogelmuseum hiernaast kon ik me niet herinneren. Een erg mooie en grote collectie. Beneden dit ligt het reptielenhuis, waar ook enkele apensoorten veel te klein zitten.
Langs de kinderboerderij, dat in deze zoo ook echt een boerderij is (leuk!) komen we bij de Outback volière. Daarbij verwacht ik Australische vogelsoorten, maar zeker de helft woont daarbuiten. De fluitkraaien zijn wel interessant; die zie je niet vaak. Aan de andere kant nog meer volières en een veel te kleine gibbonkooi. Echt, dat kan gewoon niet. Tegenover dit een hele rij ruime nieuwe volières. Waar eerst cheeta’s zaten lopen nu kapucijnapen rond. Een hele verbetering. Daarnaast allemaal verblijven voor verschillende kraanvogelsoorten, waar tegenover nu volop gebouwd wordt. Helaas legt deze dierentuin niet op borden al uit hoe het moet worden. Bij een ander verblijf dat verbouwd werd stond wel een bordje met ‘Dit verblijft wordt verbouwd om een nieuw onderkomen te worden voor onze dieren’. Dat zegt toch niets? Ik bedoel; dat had ik zelf ook nog wel begrepen.

Verblijf voor witte tijgers
De servals en caracals hiernaast zitten best goed, maar de tijgers… Tja, leuk grasveldje met wat modder. De grote doorloopvolière was bij mijn vorige bezoek net af, maar is nog steeds erg mooi. Leuk om vlak naast een kroonkraanvogel te lopen. In dit gedeelte van het park, met ook enkele apeneilanden, vindt ik de Olmense Zoo best wel wat weg hebben van Zoo Parc Overloon. Helaas in de rest van het park niet. Het nieuwe berenbos, dat de twee broertjes delen met een groep wolven, is wel echt een superverbetering. Hun oude verblijfje, dat nu door neusberen bewoond wordt, was ontzettend klein en de beren waren aan het bedelen. Nu niet meer.

Het nieuwe berenbos

Het oude verblijf, nu verbouwd en bewoond door neusberen
Casa Panthera wordt bewoond door vele roofkatten in niet bepaald ruime verblijven. Zeker omdat dit nog vrij nieuw is. Hiernaast ligt de Afrikaanse savanne, bewoond door Zuid-Amerikaanse nandoes en Australische emoes. Dat kan ook alleen in België. Verder is de savanne opgedeeld in twee delen, terwijl de vorige keer de zebra’s en watussi runderen nog gewoon bij elkaar liepen. Tot slot nog verblijven voor o.a. poema’s, jachtluipaarden en maki’s. De zoo is sinds mijn vorige bezoek erg verbeterd, maar behoort nog steeds tot de slechtere dierentuinen. Trouwens, ontzettend irritant dat er door het hele park geluidsboxen hangen waar ze muziek op draaien van Marco Borsato en dat soort. Dat is niet mijn reden om naar een dierentuin te gaan. Als je dan toch zo nodig geluid moet hebben draai er dan vogelgeluiden op. Dat is wat sfeer in het park brengt, niet dit.

Savanne
Het is dat de entreeprijs in het winterseizoen halve prijs is, maar die 14 euro p.p. zou ik hier echt nooit voor betalen. Toch, als ze zo doorgaan kom ik over wederom 8 jaar nog wel een keer terug. En ik wil het park niet helemaal afkraken hoor, ik heb me er best vermaakt en leuke foto’s kunnen maken. De educatie is ook verbeterd. Hoewel er toen nog net naambordjes stonden wordt er nu in maar liefst drie talen wat over de soort uitgelegd. Na zo’n tweeënhalf uur had ik het wel weer gezien.