ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

Optreden Beheer & Nederland versus Vlaanderen

Optreden Beheer & Nederland versus Vlaanderen

Berichtdoor Borisje » zo feb 19, 2012 9:54 pm

TWit894 schreef:@ Borisje: wat een assertieve reactie, kan het nog vriendelijker.

Aangezien er hier duidelijk en aantoonbaar tegen me gelogen wordt en dit niet de eerste keer is dat ik dezelfde persoon aanspreek op het niet geven van bronvermelding vind ik mijn reactie verre van assertief en zelfs uitermate vriendelijk.

Verder leuk dat je na 18 dagen afwezigheid weer wat post :)
Laatst bijgewerkt door Borisje op zo feb 19, 2012 10:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Welcome to a Kingdom of Animals... real, ancient and imagined: a Kingdom ruled by lions, dinosaurs and dragons; a Kingdom of balance, harmony and survival; a Kingdom we enter to share in the wonder, gaze at the beauty, thrill at the drama, and learn.
Borisje
Administrator
Administrator

Liked in: 673 posts

Re: Re: [nieuwtjestopic]Olmense Zoo

Berichtdoor TWit894 » zo feb 19, 2012 9:58 pm

Gelogen? Chuuluugi zei niets verkeerd lijkt me ;)  Er staat duidelijk dat hij het weet van iemand die er vaak komt en dat klopt ook want ik weet van wie (iemand op Laafse ja). Kinderachtig gedoe laat je maar achter wege, nieuws melden en er eventueel op reageren is de bedoeling van een forum, niet zitten "ouwehoere" op kleine details eh!
Bestuurder bij ZooTripper: https://www.facebook.com/ZooTrippers
TWit894
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 301 posts

Berichtdoor Borisje » zo feb 19, 2012 10:03 pm

Ik geloof dat ik een van de vier mensen ben die hier bepaalt waar dit forum voor bedoeld is en hoe en wat er hier geplaatst kan worden, niet jij.
Wij vinden bronvermelding geen klein detail, dat jij dat wel vindt is aan jou, maar maakt voor het beleid van dit forum niets uit.

Bronvermeldingen
Om problemen te vermijden willen we jullie aanmoedigen altijd een bron te vermelden als je informatie hebt die niet van jezelf komt maar die je toch wil posten.
Heb je dan een keertje een bron die je niet kan vermelden zet er dan ten minste bij dat je het via-via hebt vernomen.
In geval van overnemen van teksten is het belangrijk dat je er ALTIJD een bron bij zet. Ben je er niet zeker van dat je het bericht mag overnemen vraag dan eerst toestemming aan de auteur.
Welcome to a Kingdom of Animals... real, ancient and imagined: a Kingdom ruled by lions, dinosaurs and dragons; a Kingdom of balance, harmony and survival; a Kingdom we enter to share in the wonder, gaze at the beauty, thrill at the drama, and learn.
Borisje
Administrator
Administrator

Berichtdoor zoofan » zo feb 19, 2012 10:22 pm

geloof dat ik een van de vier mensen ben die hier bepaalt waar dit forum voor bedoeld is en hoe en wat er hier geplaatst kan worden, niet jij.

Voila, 't is weer eens zo ver dat een van de beheerders van dit forum zich van zijn vriendelijkste kant laat zien. Dit forum lijkt soms wel bestuurd te worden door de laatste verlichte despoten. Er zijn echter ook vriendelijke manieren om iets duidelijk te maken aan leden die iets tegen de regels doen, zowel publiek als via een mailtje. Waarom moet dat toch steeds zo grof???

Verder leuk dat je na 18 dagen afwezigheid weer wat post

Als reactie op mijn mail kan je zetten blijdat je na ... maanden weer wat post. De reden dat ik hier niet post zal ondertussen wel duidelijk zijn, lijkt mij. Maar je mag toch nog lid zijn om nieuws te lezen en verder niets te posten hoop ik?
zoofan
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 226 posts

Berichtdoor Borisje » zo feb 19, 2012 10:44 pm

Ik vind ook mijn post richting TWit verre van grof. To the point is hij zeker, zoals ik, en velen met mij, altijd (proberen te) zijn hier. Grof is echter iets heel anders en zou eerder iets zijn waarvan ik in dit geval TWit zou betichten (ik ben gelukkig niet zo gevoelig dat ik zijn post daadwerkelijk als grof heb opgevat) door woorden als "kinderachtig" te gebruiken. Echt grove posts, en die zal ik ongetwijfeld wel eens geplaatst hebben, zijn persoonlijke aanvallen op leden in niet mis te verstane en algemeen als onvriendelijk geziene bewoordingen. Daarvan was in mijn ogen in dit geval geen sprake.

Daarnaast wil ik graag het volgende nog even aangeven,  als je een post van mij quote, wees dan zo vriendelijk om ook de smiley die erbij stond mee te quoten. Die was namelijk niet voor niets daarbij geplaatst. Ik ga er overigens vanuit dat je dit per ongeluk niet hebt gedaan en niet bewust om een en ander onaardiger te laten overkomen dan het bedoeld was. Mocht ik mij daarin vergissen dan verneem ik dat graag.

Ik heb eens een tegenvraag, die mij al langer bezighoud en iedere keer weer opvallend naar voren komt bij dit soort incidenten.

Waarom zijn het vrijwel uitsluitend Vlaamse leden van dit forum (voor de duidelijkheid, ik bedoel hier NIET mee alle Vlaamse leden) die keer op keer problemen blijken te hebben met het beheer? Hoe komt het dat het zelfs vaak niet die Vlaamse leden zelf betreft die zijn aangesproken, maar andere leden, waarna die Vlaamse leden menen op de bune te moeten klimmen?

De laatste post voor deze van uw hand was trouwens slechts 20 dagen geleden, daarom niet minder welkom terug :)
Borisje
Administrator
Administrator

Re: Optreden Beheer & Nederland versus Vlaanderen

Berichtdoor zoofan » zo feb 19, 2012 11:08 pm

Dat die smiley niet mee geciteerd werd is inderdaad een vergissing.

Met het beheer van de site op zich heb ik niet echt problemen. Regels zijn er overal en moeten gerespecteerd worden om een en ander vlot te laten verlopen. Wat mij wel vaak stoort is het taalgebruik dat regelmatig gebruikt wordt door de beheerders. Het is niet zo dat ik van iedereen de nationaliteit ken en het zal ook al wel eens gebeurd zijn dat ik reageerde op een Nederlander die op een in mijn ogen onvriendelijke manier terecht gewezen werd. Ik denk echter wel dat de omgangsvormen in Vlaanderen en Nederland erg verschillend zijn. Wat Nederlanders als gewoon ervaren komt bij Vlamingen vaak erg grof over. Ik heb dat zelf al ondervonden en het ook al gehoord van mensen die in Nederland zijn gaan werken. Daar komt dan nog bij dat Vlamingen het vaak opnemen voor de underdog. En de underdog is in deze dus degene waartegen stoer gereageerd wordt. Dat heeft dus als gevolg zo'n hoop reacties van Vlamingen die de underdog willen verdedigen tegen wat in hun ogen ongepaste reacties zijn.

Ik blijf overigens aanwezig op dit forum hoor, al post ik niet zo veel. Ik wil de dierennieuwtjes, want daar draait het om bij mij, niet missen!
zoofan
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Berichtdoor Hippo » zo feb 19, 2012 11:40 pm

Normaal wil ik niet in het openbaar reageren op zo'n discussies, maar als Moderator zijnde van Laafse Kikkers die hier genoemd worden en als Vlaming waarnaar een vraag wordt gesteld, ga ik dat toch doen  ;)  .

Allereerst ben ik het er volledig mee eens dat er een bronvermelding moet zijn als je nieuws post. Dit onder de vorm van persbericht, andere media, persoon die het verteld heeft alsook gewoon aangeven dat je juist op dat moment in de desbetreffende dierentuin rondliep en het zo gezien hebt. Een post als "Dier X is gestorven in dierentuin Y." is te kort door de bocht en moet direct gestaafd worden aan de hand van een bron.

De reactie die Borisje had op die post, vond ik een normale vraag over de voorgaande post.

Chuluugi antwoordde dat hij het "gehoord had van ieland die daar bekend is". Ik begrijp niet waarom hier niet gewoon direct kan gezegd worden dat het van een post/lid op Laafse Kikkers kwam.

Hierop reageert Borisje gewoon dat hij het op prijs stelt dat er bijstaat waarvan het nieuws komt (in alle richtingen). Ook hier weer een normale reactie op een feit dat al meermaals voorgevallen is.
Wat hier assertief of onvriendelijk aan is weet ik niet, er werd gewoon gewezen op het feit dat geen deftige bronvermelding niet kan.

De zin waar Zoofan het lastig mee heeft, heb ik persoonlijk ook moeilijkheden mee:
Ik geloof dat ik een van de vier mensen ben die hier bepaalt waar dit forum voor bedoeld is en hoe en wat er hier geplaatst kan worden, niet jij.

Die zin vind ik namelijk wel wat onvriendelijk. Ik ben niet van het oordeel dat enkel de mensen die per toeval een forum beheren bepalen waarvoor een forum bedoeld is. Het komt namelijk over als "Wij zeggen hoe het moet en al de rest moet zwijgen.".
Zoals men hiervoor kan lezen ben ik het volledig eens met het feit dat er regels moeten zijn, dat die nageleefd moeten worden in de mate van het mogelijke en dat er mensen moeten zijn die daarop toezien. Dat weet ik zelf als Moderator zijnde van een forum, en daarbij komt nog eens dat het team achter Zoosite een (veel) grotere site hebben te laten draaien dan het team waarin ik zit en dat er dus ook meer werk en toezicht nodig is. Wat ik persoonlijk enorm waardeer.

Maar ik kan mij ook niet van de indruk ontdoen dat er soms nogal "direct en hard" wordt gereageerd en dat brengt mij bij hetvolgende:

Waarom zijn het vrijwel uitsluitend Vlaamse leden van dit forum (voor de duidelijkheid, ik bedoel hier NIET mee alle Vlaamse leden) die keer op keer problemen blijken te hebben met het beheer? Hoe komt het dat het zelfs vaak niet die Vlaamse leden zelf betreft die zijn aangesproken, maar andere leden, waarna die Vlaamse leden menen op de bune te moeten klimmen?

Ik denk dat de omgangsvorm die Nederlanders en Vlamingen hanteren de oorzaak is. Nederlanders zeggen vaak snel wat ze denken en waarop het staat, wat opzich niet verkeerd is. Het kan enkel maar misverstanden uit de weg ruimen. Terwijl Vlamingen meer afwachtender zijn, niet heel direct en to the point reageren en vaak gewoon dan wel achter de rug vanalles beginnen te zeggen. Ook dat hoeft niet verkeerd te zijn, want zo kunnen andere mensen ook niet snel iets verkeerd opvatten.

Nederlanders zijn het gewoon om direct weerwoord te krijgen, terwijl Vlamingen vaak via een omweg naar het punt worden gebracht. Vandaar dat de directe en in Vlaamse ogen "harde" opmerkingen sneller als negatief kunnen beschouwd gaan worden en dat Nederlanders in bepaalde reacties niets verkeerd zien.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, maar ik denk dat dit de algemene verschillen in het groot weergeeft.

Hoewel het steeds meer vervaagd, merk ik het verschil al op de schoolbanken. Ik hoor dat in Nederland tijdens studie-uren tussen de lessen door in het middelbaar onderwijs gewoon naar buiten wordt gewandeld, terwijl als er bij mij een les wegviel wij gewoon ons in stilte moesten bezig houden met schoolwerk of eventueel iets anders. Of het gewoon naar de klas mogen gaan als de bel gaat hoor ik soms, wij moesten mooi in 2 rijen gaan staan, wachen tot iedereen zweeg en als er toch wat rumour was richting het lokaal, moesten wij gewoon terug naar buiten in de rij gaan staan.
Hippo
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 257 posts

Berichtdoor IceQueen » ma feb 20, 2012 12:22 am

Hippo, goed verwoord!
Maar 1 ding: wij beheren niet per toeval dit forum, wij zijn nog altijd eigenaar en betalen jaarlijks een bekachelijk hoog bedrag om alles hier draaiende te houden voor jullie! Dus sorry wij bepalen wel degelijk wat hier gebeurt en hoe in de vorm van regels en als we daar af en toe op wijzen kunnen sommige mensen daar kennelijk niet mee omgaan ofzo? Ik snap werkelijk niet wat het hele probleem nu weer is, ik weet alleen dat ik er doodmoe van wordt.
IceQueen
Administrator
Administrator

Liked in: 1579 posts

Berichtdoor Borisje » ma feb 20, 2012 1:15 am

Ik ben erg blij met de reacties van zowel Hippo als Zoofan. Deze omschrijven redelijk mijn eigen idee over het verschil tussen Vlamingen enerzijds en Hollanders anderzijds (ik zeg bewust Hollanders).
Ik ben echter, mede door die reacties, ook bang dat dergelijke aanvaringen niet definitief tot het verleden zullen kunnen behoren, daar ik Hollander ben en blijf, en een aantal leden Vlaming is en blijft. Wel kunnen we allen denk ik proberen wat meer begrip voor elkaar op te brengen en niet alles, en ook dat werkt denk ik twee kanten op, negatief of als aanval op te vatten.

Voor dat grotere, onderlinge begrip is het wellicht handig als ik ook aanhaal wat IceQueen hierboven aanhaalt. ZooSite is absoluut een uit de hand gelopen hobby, maar ook een adoptie-kind waar we zielsveel om geven (dat geldt voor drie van de vier beheerders, voor de vierde is het haar kind, zij is er vanaf dag 1 bij betrokken). Om dit kind in leven te houden geeft zowel het Belgische als het Nederlandse gezin achter ZooSite jaarlijks letterlijk honderden euro's uit. Natuurlijk is dit bedrag niet alleen voor de website, campagne voeren kost geld, ZooSite awards kosten veel geld, maar de absoluut grootste kostenpost is de hosting van website en forum.
Kritiek, hoe goed die ook bedoeld is, wordt daardoor soms door mij (ik wil niet voor de anderen spreken in deze, maar verwacht dat dat voor hen ook geldt) persoonlijk opgevat, ook al is die kritiek wellicht niet persoonlijk bedoeld. In dezelfde lijn reageer ik daardoor soms wat feller dan de bedoeling is op overtredingen van regels, zeker als dit herhaald gebeurt of reeds eerder met deze of gene besproken is.
Waar ZooSite ooit een plek was voor mij om te ontspannen na bijvoorbeeld een hectische werkdag is dat nu lang niet altijd meer het geval. Gelukkig wegen de leuke dingen die ZooSite met zich meebrengt veel zwaarder dan de minder leuke kanten en werkdruk die het ook meebrengt. Het kan echter voorkomen dat de frustratie van elke dag soms doorklinkt in posts die ik namens mijzelf of namens het beheer plaats, ook al is dat niet mijn bedoeling.
Ik ben overigens niet van mening dat dit deze keer het geval is geweest, ik heb hooguit feiten bot weergegeven, maar vind zelf dat van een grove reactie geen sprake is. Dat de door Hippo en Zoofan aangehaalde zin als onvriendelijk kan worden opgevat onderschrijf ik echter volledig.
Dat wil echter niet zeggen dat het geen feit is, uiteindelijk worden de beslissingen aangaande regels op dit forum genomen door het bestuur van ZooSite, zij die de rekeningen betalen. Er zijn op ZooSite forum geen moderators, alleen de bestuursleden hebben, als administrators, de optie om in te grijpen. In feite zijn op ZooSite forum de wetgevende, de controlerende en de uitvoerende macht dus een. Dat betekent overigens niet dat de leden geen inspraak verdienen of hebben op de regels. Als er regels zijn waar het overgrote deel van de actieve leden zich niet in kan vinden dan zijn die wat mij betreft (en ik denk wederom voor de rest ook) altijd bespreekbaar. Er is niet voor niets een "suggesties & vragen" gedeelte.

Ter afsluiting wil ik nog even terugkomen op de kosten van ZooSite, en dit kan ik namens het gehele bestuur zeggen, wij voelen ons absoluut gesterkt en gewaardeerd door de groep mensen die niet alleen dagelijks een bezoek brengt aan onze website, in welke vorm dan ook, maar ook ons financieel steunt bij het in stand houden van onze website. Zonder die mensen zou ZooSite een onbetaalbare hobby voor ons zijn en daarom zijn we jullie zeer dankbaar. Als dank voor jullie steun proberen we dan ook ieder jaar een pakket met kortingen te regelen, iets wat tot nu toe in onze ogen zeker is gelukt, een moeite die wij met veel plezier doen, want zonder jullie was ZooSite waarschijnlijk al jaren terug gesloten.
Borisje
Administrator
Administrator

Berichtdoor zoofan » ma feb 20, 2012 7:24 am

Uit alle vorige post blijkt dat onze meningen niet erg ver uit elkaar liggen. Als we beiden onze mening kunnen nuanceren kunnen we het best met elkaar vinden. Alleen kan je niet steeds zo'n hele nuance bij een post doen vandaar de soms wederzijdse frustratie.

Verder blijf ik jullie heel dankbaar hoor, dat het zo duur was daar had ik geen idee van. Ik ben en blijf een regelmatige lezer.
zoofan
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Berichtdoor theoo » ma feb 20, 2012 12:45 pm

ik heb een tijdje getwijfeld of ik dit zou posten, maar ik doe het toch.

De afgelopen maanden ben ik gestopt met posten hier, omdat ik mij steeds minder kon vinden in hoe het er hier op het forum aan toeging.

Dit heeft te maken met meerdere dingen:
- Voor mijn gevoel werden omgangsnormen op het forum steeds harder en onvriendelijker, niet alleen de reacties van moderators kwamen soms erg grof over, maar ook verschillende leden werden wat grover. Het leek meer een zakelijk forum te worden dan een gezelligheidsforum, dit zag ik ook terug in dat er in het off-topic veel minder werd gepost en bijv. geen felicitaties meer bij verjaardagen ed. Dit is slechts een voorbeeld. Maar vooral hierdoor werd de zin om iets te posten kleiner.

- Verder vind ik het erg jammer dat iets als een fotowedstrijd niet meer bestaat en dat de afgelopen herfstmeeting, tenminste in mijn ogen organisatorisch een aanfluiting was.
Dit zijn kleine dingetjes die met ledenbinding te maken hebben, maar wel voor de "buitenwereld" het verschil kunnen maken. Het probleem is dat dit soort dingen gewoon wat tijd kosten, niet heel veel tijd, maar net te veel als het druk is.

Voor de beheerders: ik vind het echt heel tof dat jullie zoveel werk in het forum stoppen en je moet het 2e puntje ook absoluut niet zien als kritiek, maar meer als een reflectie. Voor mijn gevoel gaat er meer tijd en kosten in zoosite zitten dan jullie zouden willen en is het in die zin een beetje uit de hand gelopen, waardoor sommige dingen er niet meer bijkunnen en het minder ontspannend is.
Mijn advies zou dus zijn om het zoositeteam te vergroten. De afgelopen jaren zijn er steeds meer dingen bijgekomen, maar is het team gekrompen. Ik denk dat het verstandig is om bijv. het moderaten op het forum toe te vertrouwen aan 2 extra mensen, zodat jullie je bezig kunnen houden met zaken "achter de schermen" en op de hoofdsite. Dit maakt het voor jullie ook iets rustiger. Het is misschien moeilijk om zo'n kindje deels uit handen te geven, maar ik denk dat het in dit geval zeker verstandig is.
“Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted.”
theoo
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 571 posts

Berichtdoor TWit894 » ma feb 20, 2012 12:54 pm

Ik ben het eens met wat er al gezegd is. Lees gewoon alles eens 2x na voor je het post dan worden er misschien geen haren meer gekrengt ;)
Bestuurder bij ZooTripper: https://www.facebook.com/ZooTrippers
TWit894
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 301 posts

Berichtdoor Svenneke » ma feb 20, 2012 2:08 pm

theoo schreef:- Verder vind ik het erg jammer dat iets als een fotowedstrijd niet meer bestaat en dat de afgelopen herfstmeeting, tenminste in mijn ogen organisatorisch een aanfluiting was.
Dit zijn kleine dingetjes die met ledenbinding te maken hebben, maar wel voor de "buitenwereld" het verschil kunnen maken. Het probleem is dat dit soort dingen gewoon wat tijd kosten, niet heel veel tijd, maar net te veel als het druk is.

Hier wil ik toch graag even op inpikken:
- de fotowedstrijd is gestopt omdat er gewoon erg weinig animo voor was. Als er niet meermaals per maand werd opgeroepen (soms zelfs gesmeekt) om foto's in te sturen, was het waarschijnlijk al veel eerder afgelopen.
- De meetings organiseer ik normaal en met veel plezier. Oorspronkelijk hadden we geen najaarsmeeting omdat Dav en ik in diezelfde periode zijn getrouwd en er al genoeg georganiseerd moest worden. Om de leden toch iets te gunnen is het idee van de halloweenmeeting in Bellewaerde er gekomen. Dit een "aanfluiting" noemen, doet best wel pijn omdat we net zo makkelijk niks hadden kunnen doen.

ZooSite is veel meer werk dan enkele jaren geleden, dat is zeker waar. Maar over het algemeen geldt het niet als teveel werk. Het probleem zit er eerder in dat het werk soms niet geapprecieerd lijkt te worden, zodat je je afvraagt, waarom doe ik het nog?
Svenneke
Administrator
Administrator

Liked in: 751 posts

Berichtdoor Demi » ma feb 20, 2012 2:22 pm

Een heel korte reactie van mij. Ik ga hier niet inhoudelijk op in. Ik wil jullie alleen maar even zeggen dat ik het enorm waardeer wat voor tijd en geld jullie hierin steken :).. Misschien wordt het niet vaak genoeg gezegd, maar ik denk dat heel veel (zo niet alle) leden dat met mij eens zijn!
Demi
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 1 post

Berichtdoor Harald » ma feb 20, 2012 2:56 pm

Demi schreef:Ik wil jullie alleen maar even zeggen dat ik het enorm waardeer wat voor tijd en geld jullie hierin steken :).. Misschien wordt het niet vaak genoeg gezegd, maar ik denk dat heel veel (zo niet alle) leden dat met mij eens zijn!

Helemaal mee eens.
Het is natuurlijk erg makkelijk om van langs de zijlijn commentaar te geven maar ik geef het je te doen om dit allemaal onbetaald voor elkaar te krijgen.
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden hoor maar PETJE AF voor zulk goed werk.
Stichting Artisklas Haarlem
www.artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Harald
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 139 posts

Volgende

Keer terug naar Vragen & Suggesties (uitsluitend voor vragen over het forum!)