ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

ZooWiki en de Euro Zoo Ring

Willen we ZooWiki delen?

De poll loopt tot ma feb 12, 2046 4:52 am

Aparte Nederlandse wiki (zoosite) en losse Engelse wiki (eurozoo)
4
15%
[EUROZOO] Voornamelijk engelstalige wiki (met mod voor eventueel meer talen)
19
70%
Helemaal niets, afblijven, dit is zoosite-eigendom
4
15%

Totaal aantal stemmen : 27

ZooWiki en de Euro Zoo Ring

Berichtdoor Dragonlady » do jan 17, 2008 11:03 am

Zoals ik begin van de maand heb aangegeven is Zoosite tegenwoordig een lid van de Euro Zoo Portal ring.

Nu zijn we er al een tijdje over na aan het denken (we zijn al langer bezig met de oprichting uiteraard) wat we nog meer met de ring kunnen doen.

Een van de dingen die we als ring gezamelijk zouden kunnen doen is een database opbouwen. Aangezien elke zoo database ongeveer hetzelfde te bieden heeft (bezoekersaantallen enz) en omdat onze database het verste is en dus op dit moment het meeste te bieden heeft zou ZooWiki gebruikt worden als basis.

Nu moet deze wiki natuurlijk wel worden omgebouwd naar een Engelse versie als we er met iedereen in europa aan willen werken. Dus de wiki zelf zou opnieuw gestart moeten worden (de basis zeg maar). De artikelen die er nu instaan die kan ik exporteren naar de nieuwe engelse wiki. Het meeste hiervan zijn de bezoekersaantallenlijsten en goddank betekenen de cijfers in het engels hetzelfde als in het nederlands :P De weinige hoeveelheid tekst hierin zullen de engelstaligen wel begrijpen en wie er zin in heeft mag deze ter zijner tijd vertalen naar het engels, maar ik heb hier geen haast mee.

De verslagen mogen ook in het Nederlands blijven. Alleen moeten we er dan even een labeltje Nederlandstalig aanhangen. Das 2 seconden werk. Uiteraard is het wel het leukste voor iedereen als toekomstige verslagen in het Engels worden geschreven.

Nu... wiki is een teameffort. Dus ik ga er niet in mijn eentje over beslissen wat we ermee gaan doen. Ik wil dus van jullie graag weten of jullie dit idee zien zitten. En dan kan het nog op verschillende manieren worden uitgevoerd:

- we houden deze wiki en zetten er gewoon een engelstalige naast
- we maken de engelse wiki en zetten de info over (er blijft geen Nederlandse versie over)
- we doen helemaal niets en zoowiki blijft exclusief van zoosite

Voor die mensen die zeggen: je kan met wiki ook meerdere talen doen, zie wikipedia. Daar zit een zeer ingewikkeld technisch systeem achter dat ik nog niet heb kunnen uitpluizen en is derhalve voor mij niet haalbaar. Ik weet zelfs niet of het met onze host technisch haalbaar is, maar dat laat ik in het midden.
A clean house is a sign of a broken computer
Dragonlady
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 37 posts

Re: ZooWiki en de Euro Zoo Ring

Berichtdoor Okapi » do jan 17, 2008 11:38 am

Ik vind het idee van een gezamelijke database een goed plan. Het succes van database valt of staat nu eenmaal met de hoeveelheid data. Wanneer ook andere leden van de Euro Zoo Portal ring meewerken krijgt de database meer body. Ik ben geen voorstander van de huidige wiki behouden naast de engelstalige. De kans op fouten wordt wanneer alles dubbel ingevoerd moet worden groter en de toegevoegde waarde is niet zo groot.

Ik heb dus gestemd voor optie 2 (alleen een engelstalige database), maar zou wel graag zien dat verslagen ook in de toekomst in het Nederlands worden geschreven. Hoewel ik de Engelse taal goed machtig ben vind ik het toch leuker een verslag te lezen in het Nederlands. Ik stel daarom voor het label systeem te handhaven. Als iemand in de toekomst een verslag wil maken kan dat nog steeds in de originele taal (Nederlands, Deens, Frans of wat dan ook) daarnaast kan een engelstalige versie/samenvatting van het verslag worden gemaakt.

Edit: stonden wel erg veel spelfouten in, even aangepast
Laatst bijgewerkt door Okapi op do jan 17, 2008 7:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Please don't lie to me, unless you're absolutely sure I'll never find out the truth.
Okapi
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 0 post

Berichtdoor Catmom » do jan 17, 2008 11:46 am

Voor mij is de Engelse taal geen probleem (al is het dat ik het met een Amerikaanse slag beheers).

Twee Wiki's is, zoals Okapi ook al schrijft, gevoelig voor fouten, dus is mijn keuze ook niet.

Mocht er hulp nodig zijn bij vertalen van dingen, wil ik daarmee best helpen c.q. verslagen vertalen.
Groetjes, Astrid

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
Always look on the bright side of life
Catmom
BBB Controleur
BBB Controleur

Liked in: 2 posts

Berichtdoor kuifmangabey » do jan 17, 2008 12:05 pm

Eigenlijk heb ik totaal geen problemen met de wiki zoals die nu is, alleen zou meer leden handig zijn. En als die niet van de zoosite komen, dan maar van andere sites en dus in het Engels. Ik kan goed Engels, maar heb geen zin om hele verslagen te vertalen. Hmm, moeilijke keuze hoor...
kuifmangabey
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 10 posts

Berichtdoor Dragonlady » do jan 17, 2008 1:32 pm

Even een kanttekening tussendoor:

De optie die Okapi aangeeft is voor mij prima:
Iedereen die dan een verslag schrijft kan dat in zijn/haar eigen taal doen indien er een taallabel aangehangen wordt. Maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat zo veel mogelijk dingen in het Engels worden geplaatst. We moeten er natuurlijk geen ratjetoe van maken.
Dragonlady
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor Grace » do jan 17, 2008 6:18 pm

K weet het niet eigenlijk. Ik vind het idee van een combinatie wel zeer interessant, ten eerste hebben meer mensen er profijt van, ten tweede heb je er zelf ook profijt van. Voorbeeld is Barcelona Zoo. Ik heb het verlsag van mark van 2 jaar geleden gelezen, maar de foto's zijn er niet meer. Ik zou dus graag ergens iets lezen met foto's. En ik vind het dan ook wel fijn om daar zelf aan mee te bouwen.
Ik vind het zelf geen probleem om een Nederlandstalig verslag voor de zoosite te maken en die zelf ook nog te vertalen naar t Engels. Engels vormt voor mij in ieder geval geen belemmering.
Grace
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 61 posts

Berichtdoor MiVo » do jan 17, 2008 7:05 pm

Ik heb voor optie 1 gestemd, je moet wel rekening houden met mensen die de Engelse taal niet goed kennen.
MiVo
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 3 posts

Berichtdoor Svenneke » do jan 17, 2008 8:14 pm

ik ben voor 2-talig.

in geval van cijfers no problem, tekst is wat lastiger.
maar een verslag met een engelse samenvatting moet iedereen toch lukken;
wie tijd en zin heeft kan dan nog uitgebreid engels verslag schrijven.
Svenneke
Administrator
Administrator

Liked in: 751 posts

Berichtdoor MiVo » do jan 17, 2008 8:28 pm

Mijn Engels is niet al te best, probeer het wel natuurlijk. En dat zullen er wel meer zo zijn, ook bezoekers van de wiki die geen forum account hebben. De site en forum zijn al in het Nederlands, hou dan alsjeblieft te rest ook Nederlands. Maargoed, dat is mijn mening.
MiVo
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 3 posts

Berichtdoor Zoeff » do jan 17, 2008 9:23 pm

Feitjes, weetjes en nieuwtjes zouden wat mij betreft idd ook engels moeten kunnen, zo word de wiki alleen maar uitgebreider..

Verslagen zie ik liever in het nederlands en voor wie het kan in het engels..

Engels is voor mij geen probleem om te lezen, schrijven is alleen moeilijker...Ik heb al problemen met de Nederlandse taal, laat staan met het engels... ;)
Zoeff
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 212 posts

Berichtdoor Svenneke » do jan 17, 2008 9:32 pm

Svenneke schreef:ik ben voor 2-talig.

in geval van cijfers no problem, tekst is wat lastiger.
maar een verslag met een engelse samenvatting moet iedereen toch lukken;
wie tijd en zin heeft kan dan nog uitgebreid engels verslag schrijven.

even toelichten: ik ben voor 1 wiki en dat mag een internationale (lees engelse) versie zijn.
maar dat er verslagen in het nederlands staan boeit me niet. lijkt me dus alleen wenselijk dat die verslagen toch een engelse "summary" krijgen. een principe dat je ook regelmatig in vakbladen ziet.

op die manier kunnen anderstaligen ook de essentie meekrijgen.
Svenneke
Administrator
Administrator

Liked in: 751 posts

Berichtdoor Dragonlady » do jan 17, 2008 9:32 pm

Even voor de duidelijkheid:

- Een Tweetalige wiki is geen optie (in de eerste post al aangegeven dat IK dat niet kan). Dus indien we voor tweetalig kiezen dan worden het 2 losse wiki's en hiermee dus dubbel werk

Wat wel een optie was (zie mijn kanttekeningetje):

- standaardfeitjes (bezoekersaantallen enz.) in het engels.
- verslagen mogen mensen zelf kiezen welke taal, mits er een taallabel aangehangen wordt

Indien je voor die laatste optie kiest selecteer dan optie 2 in de poll (en niet optie 1)
Dragonlady
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor Flipje » do jan 17, 2008 9:45 pm

Dat heb ik dan ook braaf gedaan.  :D
Bully Zoosite Religion.... wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd in de stront.
Flipje
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 135 posts

Berichtdoor Grace » do jan 17, 2008 10:06 pm

Toch optie 2 gekozen na wat gedenk
Grace
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 61 posts

Berichtdoor Dragonlady » do jan 17, 2008 10:21 pm

Ik heb een klein lichtpuntje

Ik heb een kleine makkelijke extentie gevonden waarmee het mogelijk is om één en hetzelfde artikel in meerdere talen (eventueel zelf meer dan 2!) in te vullen.

Deze extentie doet het volgende:
- standaard is de wiki Nederlands
- indien de gebruiker (lezer) is ingelogd EN het artikel in meer dan één taal is geschreven zorgt de extentie ervoor dat de gebruiker alle artikelen altijd in zijn eigen taal (in te stellen in het voorkeurenpaneel) ziet
- is het artikel slechts in één taal geschreven dan laat hij gewoon die taal zien

Is het natuurlijk wel zaak dat er nog altijd een aantal artikelen worden vertaald, MAAR de nederlandse tekst gaat hierbij dan NIET verloren en is altijd een optie.

Klein voorbeeldje: http://www.vriendenvanparadisio.be/zoow ... Testpagina
Laatst bijgewerkt door Dragonlady op do jan 17, 2008 10:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Dragonlady
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Volgende

Keer terug naar Vragen & Suggesties (uitsluitend voor vragen over het forum!)