ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

Het einde van de informatiesite van ZooSite

Het einde van de informatiesite van ZooSite

Berichtdoor Zoosite » ma mei 07, 2018 7:11 pm

Beste leden,

Zoals jullie misschien al gelezen hebben in de uitslag van de ZooSite Awards 2018 was dit het laatste jaar dat ZooSite deze zal uitreiken. Op de vraag waarom antwoordden we:
Na 15 jaar zal ZooSite stoppen met de informatie-zijde van de site. Aangezien de ZooSite Awards onderdeel van die informatie-zijde zijn stoppen de ZooSite Awards ook.
Het ZooSite forum zal blijven bestaan.

Hieronder een wat uitgebreidere uitleg.
Het kan jullie bijna niet ontgaan zijn, ZooSite bestaat dit jaar 15 jaar! Wie had dat gedacht toen dit alles werd opgestart door Dragonlady en Zoeff. Mensen zijn gekomen en gegaan (zelfs de oprichters) en door vele uren inzet groeide de informatie-zijde van ZooSite uit tot wat het nu is. Mensen weten ons en de dierentuinen te vinden en dat laatste was ons doel. Toen ZooSite begon was er geen plek waar de dierentuinen van de Benelux op één site bij elkaar stonden. Ik denk dat velen van ons het bestaan van een aantal van die dierentuinen niet eens wisten. We zijn blij dat wij zoveel jaar vele mensen, meer dan een miljoen unieke bezoekers per jaar!!!, de goede kant op hebben kunnen sturen. Levens veranderen en helaas hebben we niet meer voldoende tijd om de site bij te houden zoals deze, en de dierentuinen, verdienen. We hebben wat moois bereikt waar we trots op zijn en dat zullen we nooit vergeten.

Zo zijn we de awards gestart om de dierentuinen, waar onze website over gaat, in het zonnetje te zetten en onze waardering voor hun dagelijkse harde werk te uiten. We hebben dit nooit met een commerciële insteek gedaan, het kostte ons tenslotte veel geld en veel tijd, maar hoe mooi is het dat veel dierentuinen er nu trots op zijn om zo'n glazen award van ons in de kast te hebben staan? Dat is onze beloning en hield ons elf edities lang gaande.
Dat er ondertussen ook andere awards zijn gekomen (en soms ook al weer gegaan), so be it, wij weten waarvoor wij het deden en zijn trots op wat we bereikt hebben.

We zijn mee gaan doen aan de EAZA campagnes, waarmee we mooie bedragen hebben opgehaald voor diverse projecten. We hebben dagenlang in dierentuinen gestaan met spelletjes, educatie en soms ook met dieren ter ondersteuning van het verhaal. Als hoogtepunt we hebben we zelfs een sponsorrace gedaan in de vorm van de zeer gestoorde, maar o zo geweldige, Carnivore Carchase waarin we zeven dierentuinen op één dag bezochten om alle verblijven die dieren uit die campagne huisvestten op de foto te zetten. Het waren mooie dagen, maar helaas kwamen we tijd te kort om het vol te kunnen blijven houden.

We hebben vele meetings georganiseerd, meetings van een dag, meerdaagse meetings, en zelfs Halloween meetings. Het was altijd een feest en vaak met geweldige rondleidingen en ontmoetingen. We hebben ons tienjarig bestaan uitbundig gevierd in Diergaarde Blijdorp en nu zijn we bij onze 15e verjaardag aangekomen. We willen dit feestje graag met jullie vieren in GaiaZOO, een dierentuin waar wij door de jaren heen een fijne band mee hebben opgebouwd en we verheugen ons dan ook op een gezellige dag met een rondleiding van Tjerk ter Meulen in deze prachtige, zeer gastvrije zoo. We zouden het leuk vinden als je mee gaat! Meer info: viewtopic.php?f=209&t=8017&p=187955#p187955
Is dit onze laatste meeting? Dat ligt voornamelijk aan jullie...

Het forum is altijd de ruggengraat van ZooSite geweest. Hier ligt ons begin, en, zoals we altijd hebben gezegd, geen ZooSite zonder forum. Het forum kan echter wel bestaan zonder de informatie-zijde van ZooSite, daarom laten we eind dit jaar de website los, maar zal het forum doorgaan, uiteraard wel gewoon op http://www.zoosite.nl
We hebben veel meegemaakt op het forum, we hebben pittige discussies gevoerd, we hebben geboortes, overlijdens en heroïsche verhalen uit de dierentuinen met elkaar gedeeld. We zijn, nooit expres, een aantal keer opnieuw begonnen. Er waren leden die het bloed onder onze nagels vandaan haalden en waarschijnlijk op hun beurt ons bloed wel konden drinken. We hebben momenten gekend dat we de handdoek in de ring wilden gooien, maar zelfs toen het forum letterlijk in elkaar stortte hebben we doorgezet en nu, 15 jaar later, zijn we hier nog.
Waarom? Omdat het forum een mooie kant heeft: het is een plek waar mensen samen kunnen komen om hun hobby, nieuwtjes, verhalen, foto's, en (foto)verslagen te delen en waar vriendschappen gesloten worden.
Het is ook een plek waar je informatie terug kan vinden en niet zoals op sommige social media twee minuten later het bericht al kwijt bent waar je net naar keek.
Zolang er behoefte is aan een plek als het ZooSite forum, zolang het forum blijft werken en zolang jullie het een gemoedelijke plek houden om te komen, zullen wij het forum laten bestaan.

Voor jullie allen, huidige, voormalige, stille en actieve leden, bedankt voor jullie bijdrages aan onze gezamenlijke hobby.

ZooSite
Zoosite
Administrator
Administrator

Liked in: 73 posts

Re: Het einde van de informatiesite van ZooSite

Berichtdoor Dustin1999 » ma mei 07, 2018 7:23 pm

Wat een mooie en duidelijke uitleg waarom jullie er mee stoppen. Vind het ook een verstandige en begrijpelijke beslissing als het te veel geld en tijd kost.

Ik hoop daarom ook dat het forum zo lang mogelijk nog blijft bestaan. Want ik kijk er iedere dag nog op voor nieuws en foto's en nog veel meer.

Ik heb ook de hobby leren kennen via dit forum zonder Zoosite zou ik misschien deze hobby nooit gehad hebben.

Dus ik ben zeer blij en trots dat ik al een paar jaar lid ben van het forum.
Dustin1999
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 93 posts

Berichtdoor Borisje » ma mei 07, 2018 7:38 pm

Ik mis de like button, dank Dustin!
Borisje
Administrator
Administrator

Liked in: 673 posts

Berichtdoor stick » ma mei 07, 2018 7:56 pm

Ikzelf ben nu ongeveer 10 jaar lid van het forum en ben één van die personen die door deze site een hele nieuwe "dierentuinwereld" heeft zien opengaan. Misschien was/ben ik niet het actiefste lid maar er gaat maar zelden een dag voorbij dat ik het forum even bezoek. Toegegeven, de informatie site werd heel wat minder bezocht, maar hier heb ik door de jaren de nodige informatie verzameld over de dierentuinen in de buurlanden. Maar wat aangegeven word door jullie, geld ook voor mij, tijden veranderen, gezinnen worden gesticht, en er moet heel wat "dierentuintijd" in andere dingen gestopt worden.
Niettegenstaande kijk ik elke dag uit naar het bezoekje aan dit forum, waar zijn de laatste nieuwtjes, wat "specialleke" is er nu geboren, welke bijzonderheid komt er nu weer naar de Benelux?
Mij verliezen jullie niet als bezoeker, doe zo verder!
stick
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 200 posts

Berichtdoor corotauria » ma mei 07, 2018 8:34 pm

stick schreef:Ikzelf ben nu ongeveer 10 jaar lid van het forum en ben één van die personen die door deze site een hele nieuwe "dierentuinwereld" heeft zien opengaan. Misschien was/ben ik niet het actiefste lid maar er gaat maar zelden een dag voorbij dat ik het forum even bezoek. Toegegeven, de informatie site werd heel wat minder bezocht, maar hier heb ik door de jaren de nodige informatie verzameld over de dierentuinen in de buurlanden. Maar wat aangegeven word door jullie, geld ook voor mij, tijden veranderen, gezinnen worden gesticht, en er moet heel wat "dierentuintijd" in andere dingen gestopt worden.
Niettegenstaande kijk ik elke dag uit naar het bezoekje aan dit forum, waar zijn de laatste nieuwtjes, wat "specialleke" is er nu geboren, welke bijzonderheid komt er nu weer naar de Benelux?
Mij verliezen jullie niet als bezoeker, doe zo verder!

Ongeveer een zelfde verhaal geldt voor mij. Stick, Rick, lijkt ook op elkaar hè... ;-)
Een site, resultaat en community om met recht trots op te zijn. Bedankt voor dit alles!
corotauria
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 101 posts

Berichtdoor zoofan » wo mei 09, 2018 4:16 pm

Iedereen die er de voorbije vijftien jaar aan heeft meegewerkt dat dit forum kon blijven draaien wil ik uitdrukkelijk bedanken. Het is altijd een plezier om alle nieuwtjes gebundeld te hebben, vragen te kunneb stellen, zelf nieuwtjes te delen, foto's te bekijken en beschaafd te discussiëren. Hopelijk blijft het forum nog lang draaien! Want ooit zullen sociaal media betalend worden of minder populair en dan is een forum een absolute meerwaarde.
zoofan
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 226 posts

Berichtdoor rick04 » wo mei 09, 2018 5:22 pm

zoofan schreef:Iedereen die er de voorbije vijftien jaar aan heeft meegewerkt dat dit forum kon blijven draaien wil ik uitdrukkelijk bedanken. Het is altijd een plezier om alle nieuwtjes gebundeld te hebben, vragen te kunneb stellen, zelf nieuwtjes te delen, foto's te bekijken en beschaafd te discussiëren. Hopelijk blijft het forum nog lang draaien! Want ooit zullen sociaal media betalend worden of minder populair en dan is een forum een absolute meerwaarde.
Hier sluit me ik volledig bij aan bedankt!!!! :yes:
rick04
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 0 post

Berichtdoor IceQueen » do mei 10, 2018 8:04 am

Bedankt voor jullie reacties! :D Blijf vooral langskomen en posten! :)
IceQueen
Administrator
Administrator

Liked in: 1579 posts

Berichtdoor Blijdorpenaar » do mei 10, 2018 10:30 am

Toch nog even mijn complimenten aan het bestuur van ZooSite, zowel de nieuwe als de oude garde. Het is jullie toch maar gelukt om zoiets moois van de grond te brengen! Mij raken jullie als trouw lid, en van tijd tot tijd als 'bloedzuiger' ;) , zeker niet kwijt! Het is zeker waar dat social media vrijwel alle fora een flinke klap heeft uitgedeeld, maar wat mij betreft is een forum toch een betere plek voor een community zoals deze. Ervaren en slimme leden, aardige mensen, een vertrouwd gevoel. Ga zo door, ZooSite!
Blijdorpenaar
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 103 posts

Berichtdoor ralph » do mei 10, 2018 1:34 pm

Als één van de leden die er bijna vanaf het begin bij is geweest; ik begrijp het stoppen van de site en de awards volledig.
Als een hobby meer op werk gaat lijken, is het nooit slecht om wat rustiger aan te gaan doen.

Uiteraard wel gelukkig met het feit dat het forum blijft. Ik lees en schrijf nog altijd mee.

In de loop van de jaren ook meerdere meetings meegemaakt waaronder de Halloween meeting en enkele meerdaagse meetings (de eerste was in 2005!)
Leuk dat er weer één aankomt. De datum komt mij niet heel goed uit, maar ga proberen om er toch bij te zijn. Een 15 jarig jubileum is tenslotte wel een bijzondere gebeurtenis.

Bestuur bedankt voor alles!
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 820 posts

Berichtdoor IceQueen » zo mei 13, 2018 8:16 pm

Bedankt heren!
Zou leuk zijn als je er bij kan zijn, Ralph!

Nog een kleine toevoeging op onze mededeling: De komende weken wordt door onze hostingprovider een update uitgevoerd aan de server, door die update kan het gebeuren dat de huidige website van ZooSite niet meer correct functioneert. Aangezien wij reeds van plan waren om eind dit jaar te stoppen met de site, zullen wij geen geld meer investeren in het terug online krijgen van de site mocht deze door de update offline gaan.

Als het goed is, blijft het forum gewoon goed draaien.
IceQueen
Administrator
Administrator

Berichtdoor IceQueen » wo mei 16, 2018 3:29 pm

We zijn weer terug. Er was iets mis gegaan bij de interne verhuizing van onze site, maar alles werkt weer, inclusief onze (verouderde) website. Wat een opluchting! :D
IceQueen
Administrator
Administrator

Berichtdoor Grace » di jun 19, 2018 6:40 pm

Vanwege een hele drukke periode (verhuizing) lees ik dit bericht nu pas. Ik ben lid sinds 2005, mijn eerste meetings waren in 2006 (Ouwehand en Osnabrück/Hannover). Mijn beste vriend hier leren kennen.
Ik snap dat het heel veel tijd kost, dus snap jullie beslissing. Fijn dat het forum wel blijft, want het is een mooie plek voor ‘freaks’ zoals wij
Grace
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 61 posts

Keer terug naar Mededelingen & Nieuws van ZooSite