ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

[fotoverslag] Seoul Grand Park Zoo (Zuid-Korea)

[fotoverslag] Seoul Grand Park Zoo (Zuid-Korea)

Berichtdoor TWit894 » wo sep 12, 2018 4:00 pm

Ik weet het, ik ben lange tijd niet meer echt actief geweest, maar aangezien ik momenteel op buitenlandse studie in Seoul ben, ga ik proberen wat Koreaanse dierentuinen aan te doen en er wat foto's van te delen!

Vandaag ben ik, zoals de titel van deze post al zegt, naar Seoul Grand Park Zoo geweest. Ik was zo'n 40 minuten onderweg met de metro en daarna nog een kilometer wandelen van de ingang van het Grand Park tot aan de ingang van de Zoo.

Ik wil eerst dit meegeven: de zoo is redelijk groot en ligt aan de voet van een berg. Het is een heel rustige (op een schooldag dan toch) en groene plek waar je best goede schoenen voor aan doet, level Wuppertal! Het park is mooi aangelegd en het doet dan ook echt aan als een stadspark in plaats van een zoo. De meeste dieren zitten behoorlijk gehuisvest in ruime verblijven. Er zijn ook nog verblijven die niet meer van deze tijd zijn, maar ze waren vandaag op verschillende plaatsen in de zoo aan het werk om nieuwe verblijven te bouwen en oude te vernieuwen. Ik was persoonlijk een beetje teleurgesteld dat ik geen echt bijzondere en nieuwe soorten gezien heb. Ik hoopte er toch wel op, zo aan de andere kant van de wereld!

Goed, bij deze neem ik jullie mee door Seoul Grand Park Zoo:

Afbeelding
Het entreegebied, zeer rustig om 9u 's morgens!

Afbeelding
De eerste dieren die je tegenkomt: flamingo's!

Afbeelding
1st African Pavilion: dit zijn drie aparte verblijven voor respectievelijk gemsbokken, Grant's zebra's en struisvogels. Er zijn jammer genoeg heel weinig verblijven waar verschillende diersoorten gemengd gehouden worden. Op de foto het verblijf van de zebra's.

*intermezzo*

Afbeelding
Zoals jullie op de kaart van de zoo kunnen zien, zijn er telkens "pavilions" of "enclosures" te vinden in het park. Dit zijn vaak allemaal verblijven rondom een of meerdere centrale binnenverblijven of gebouwen. Het ziet er vaak gek uit aangezien veel verblijven gewoon pal naast elkaar liggen en het doet soms meer aan een kinderboerderij denken!

*einde intermezzo*

Afbeelding
Naast de stalling van de Afrikaanse savannedieren, is er een minizoo met o.a. stokstaartjes, prairiehondjes en woestijnvosjes.

Afbeelding

Afbeelding
Ook de giraffensavanne maakt deel uit van het 1st African Pavilion. Hier leven giraffen samen met twee zebra's en één waterbok.

Ook de apen hebben hun eigen pavilion: Ape Pavilion
Afbeelding
Ze zien aan het werken in het binnenverblijf waardoor niet alles te zien was.

Afbeelding
Hier leven de orang oetans, geen idee welke ondersoort want ik heb er geen gezien en op het bordje stond ook geen verdere (Engelstalige) uitleg!

Afbeelding
De chimpansees hebben een hoog klimrek waarmee ze een mooi uitzicht over de tuin hebben. Gorilla's hebben ze ook, minstens twee individuen, maar daar waren de ruiten zo vies (overal overigens, maar hier geraakte ik er echt niet door), dat ik geen foto kon nemen van het verblijf.

Afbeelding
Naast de mensapen zijn er ook mandrils en bavianen terug te vinden in de buitenverblijven.

Afbeelding
Er was slechts een deel van het binnenverblijf zichtbaar, wellicht zijn er ook nog meer verblijven in het stuk waar gewerkt werd, met meer soorten. Ik kon enkel brazzameerkatten en de groene meerkat bezichtigen.

Na het eerste volgt uiteraard het 2nd African Pavilion. Daar kan je dwergnijlpaarden, nijlpaarden en sabelantilopen zien in drie aparte verblijven met aansluitend een binnenverblijf dat toegankelijk is voor bezoekers. Ik heb blijkbaar enkel een foto van het verblijf van de nijlpaarden:
Afbeelding
Ik heb twee groepjes nijlpaarden gezien: één dat bestond uit twee volswassen dieren en een jong en één moeder met jong.

Afbeelding
Correctie, blijkbaar zaten er ook manenschapen in dit gebied ik van dat verblijf heb ik een foto!

Na het tweede volgt uiteraard het 3th African Pavilion. Dit gebied is momenteel echter onder constructie: er wordt een nieuwe leeuwenverblijf gebouwd en ik geloof dat er ook jachtluipaarden en hyena's komen. Ook zitten er paardenantilopen in het gebied. Een foto van het toekomstige leeuwenverblijf, waar je trouwens vanuit een "Starbucks" midden in het verblijf een kopje koffie kan drinken en ondertussen de dieren kan gadeslaan:
Afbeelding

Tegenover dit gebied, ligt het Large Herbivores Pavilion.

Afbeelding

Afbeelding
Aziatische olifantenkudde, er is ook een stier denk ik, maar die heb ik niet gezien. Ook hier waren ze aan het binnengebouw aan het timmeren en kon ik er dus geen kijkje nemen.

Afbeelding
De olifanten worden trouwens netjes getraind en dit met een overvloed aan personeel: één verzorger per olifant en er liepen er ook nog een paar rondom het verblijf ter controle vermoed ik.

Afbeelding
Ook vier witte neushoorns maken deel uit van dit pavilion.

Afbeelding
Daarnaast zijn er ook een verblijf voor Amerikaanse bizons en Kaapse buffels in het gebied. Op de foto zie je het verblijf van de buffels.

Onderweg naar boven in het park, kom je ook langs het Greenhouse Botanical Gardens, geen dieren hier maar wel een collectie planten. Ik ben er eens snel doorgewandeld maar ik ken er zelf niet zoveel van. Toch een foto'tje want het gebouw zelf is best indrukwekkend:
Afbeelding
Oh ja, zoals je kan zien is er ook een stoeltjeslift in het park, dit naast de talrijke elektrische bussen die doorheen het park rijden. Er is naast het bezoekerspad overal ook een rijweg voor de bussen en ook voor de vele golfkarretjes in het park!

Om het nog even over het park te hebben: op elke hoek is een toilet en om de 100m kom je wel een winkeltje, snackbar of restaurant tegen om je honger te stillen. Dit zijn geen zaken van het park zelf maar gewoon KFC, Dunkin Donuts, Lotteria, CU enz...

Na de Botanische tuin kom je langs de verblijven voor poema's en jaguars, deze zijn zoals je hieronder kan zien nogal erbarmelijk gehuisvest!
Afbeelding

Dat geldt ook voor de coyote's:
Afbeelding
Echter hebben de grote katten wel meer geluk want voor hen wordt er (denk ik toch) een nieuwe stek gebouwd naast hun huidige!

Vervolgens komen we bij de verblijven van de Aziatische roofdieren:
Afbeelding
Eerst de inheemse soorten: das, wasbeerhond en bonte marters.

Afbeelding Afbeelding
De luipaarden hebben er een viertal verblijven.

Afbeelding
Deze staan met mekaar in verbinding via deze leuke bruggen! (Wie spot het luipaard?)

Afbeelding Afbeelding
En ook Siberische tijgers zijn er te zien.

Afbeelding
Wat verderop zijn de verblijven voor beren te vinden. In het eerste deel is een klein verblijf voor de rode panda opgenomen, alsook een klein verblijf voor Maleise beren (zie foto onder).
Afbeelding

Afbeelding
Otterverblijf zat er ook nog tussenin gepropt.

Afbeelding
Bruine beren, heb er een drietal geteld.

Afbeelding
Kraagberen, een soort die in Korea ook nog in het wild zou leven maar zelden gezien wordt.

Tegenover de berenverblijven ligt een perk voor grijze wolven en ook een kooi voor vossen. Maar hier was niet veel leven te bespeuren.

Het park kent daarnaast ook verschillende zones die een resem diersoorten bevatten van hetzelfde continent (Australië) of dieren uit dezelfde familie. Zoals eerder al vermeld, zijn dit verblijven rondom één binnenverblijf en redelijk dicht op elkaar. Ook grappig: heel vaak hoge hekken en zwaar beveiligd, terwijl het gaat om voornamelijk hoefdieren. Een paar foto's:

Afbeelding
Thargeiten, omringd door moeflons, Alpensteenbokken en dikhoornschapen.

Afbeelding
Dromedarissen, omringd door kamelen en Prezwalskipaarden.

Afbeelding
Wisenten in een zogenaamd Native Animal Breeding Grounds, ik heb er echter maar één soort gezien die volgens mij in Korea voorkomt, namelijk de ghoral...

South American Pavilion
Na een paar verblijven met verschillende lama-achtigen kom je bij het pavilion.
Afbeelding

Afbeelding
Buiten aan het gebouw kan je tapirs, capybara's, pecari's, mara's zien.

Afbeelding
Er is ook een perk voor een koppel reuzenmiereneters.

Afbeelding
Eenmaal binnen in het gebouw, is het maar een triestige bedoening. In de kooien rechts zitten in volgorde neusberen, toekans, slingerapen, kapucijnapen.
Links zijn de binnenverblijven van o.a. de tapirs en miereneters.

Het pad doorheen het gebouw slingert langzaam omhoog naar een tweede etage vanwaar je de arme zielen ook vanboven in hun kale kooien kan zien:
Afbeelding

Op de tweede etage zijn er ook verblijven voor kaaimannen, zoutwaterkrokodillen en wat schildpadden, luiaarden en gordeldieren:
Afbeelding

Afbeelding
Toch wat klein voor de gigantische zoutwaterkrokodillen!

Het park heeft ook een aantal zones met vogels. Aan de grote doorwandelvolière werd gewerkt. Daar kon ik dus helaas niet binnen, maar langs buiten zag het er wel indrukwekkend uit, vooral groot en hoog!

Daarnaast is er ook een volière die niet toegankelijk is, maar waar er wel verschillende inkijkpunten voorzien zijn. Hier leven o.a. ooievaars, diverse kraanvogelsoorten en pelikanen:
Afbeelding

Afbeelding
Stork village, met ooievaars, ibissen, kroonkraanvogels en lepelaars.

De roofvogels en fazanterie waren ondergebracht in alleenstaande kooien, ruim genoeg maar wel erg donker en weinig ingericht. Zag er allemaal nogal oud en vervallen uit:
Afbeelding

Afbeelding
Het Oriental Pavilion bevat voornamelijk Aziatische soorten. Buiten aan het gebouw zijn een paar buitenverblijven voor gestreepte hyena's en een paar soorten makaken.

Afbeelding
Eenmaal binnen kom je langs de binnenverblijven van deze dieren en ontdek je nog meer soorten die kennelijk geen buitenverblijf hebben.

Afbeelding
Uiteindelijk kom je in deze grote tropische hal terecht. Er zijn verschillende verblijven gevestigd voor o.a. reptielen, gibbons, krokodillen en bevers (ja, bevers ja!).

Afbeelding
Kooien voor gibbons en siamangs.

Afbeelding

Afbeelding
Gavialenverblijf, één gaviaal maar nog steeds piepklein voor zo'n groot exemplaar!

Afbeelding
Voor je het gebouw verlaat, passeer je nog langs een gang met diverse slangensoorten.

Midden in het park ligt het Marine Pavilion:
Afbeelding
Het gebouw rechts op de foto is een dolfinarium, maar het was gesloten. Ik weet ook niet of er nog dolfijnen gehouden worden en kon daarover niets terugvinden in het park.

Rondom het gebouw lagen verblijven voor verschillende soorten zeeberen, zeehonden en zeeleeuwen:
Afbeelding

Afbeelding

Verder heeft het park ook nog een Tropical Birds Hall:
Afbeelding

Afbeelding
Het gebouw oogt nieuw, maar de verblijven zijn kaal en saai ingericht met soms nogal veel vogels.

Afbeelding
Hal met verschillende soorten papegaaien en kaketoe's.

Er is ook een Nocturnal Wildlife Pavilion met naakte molratten (niet gezien), woestijnvosjes, aardvarkens (niet gezien), kajou's (?), stekelvarkens en vleerhonden:
Afbeelding

Ten slotte:
Afbeelding
Insectarium met verschillende verblijven voor spinachtigen, insecten en amfibieën.

Afbeelding

Afbeelding

Zo, dat was het dan! Geniet van meer foto's op mijn Flickr account: https://www.flickr.com/photos/97481266@ ... 633811181/

Ook van de foto's uit het nabijgelegen Museum of Modern and Contemporary Art, aangezien dat gratis was, ben ik er snel even binnengesprongen! :braaf:
TWit894
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 301 posts

Re: [fotoverslag] Seoul Grand Park Zoo (Zuid-Korea)

Berichtdoor meubilaie » wo sep 12, 2018 4:30 pm

dankjewel voor dit verslag
meubilaie
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 110 posts

Berichtdoor rick04 » wo sep 12, 2018 4:35 pm

Wow, thnx vooruit dit verslag, de tuin herft zeker mooie verblijven, maar ook een paar minder mooie.
rick04
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 0 post

Berichtdoor Kaartje » wo sep 12, 2018 6:52 pm

Erg leuk om foto's te zien van zo'n onbekende ver weg gelegen tuin!
In the end we will conserve only what we love.
We will love only what we understand.
We will understand only what we are taught.
Kaartje
BBB Controleur
BBB Controleur

Liked in: 823 posts

Berichtdoor Dutch-Dolphin » di sep 18, 2018 5:51 pm

Bedankt! Leuk verslag uit een onbekende tuin!
Dutch-Dolphin
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 156 posts

Keer terug naar Verslagen over de Wereld