ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

[fotoverslag]Franklin Park Zoo & Stone Zoo

[fotoverslag]Franklin Park Zoo & Stone Zoo

Berichtdoor IceQueen » za okt 03, 2015 9:17 pm

Twee in één: Franklin Park Zoo en Stone Zoo zijn beide van de organisatie Zoo New England, bovendien hebben we ze op dezelfde dag bezocht en dus krijgen ze samen een verslag.
Helaas bestaat er geen combiticket voor terwijl ze een half uur uit elkaar liggen en beide geen dagvullende zoo zijn, gemiste kans imo.
Uitgebreide informatie is op de volgende website te vinden: http://www.zoonewengland.org (zoomap, alle diersoorten en overzicht van verblijven)

Franklin Park Zoo is 29 hectare en in 1912 geopend.
Vanaf de zebraingang begin je bij Serengeti Crossing, wat stoerder klinkt dan het is, want het is eigenlijk een groot weiland met zebra's, gnoes en struisvogels en 2 kleine verblijfjes voor stekelvarkens en knobbelzwijnen
Afbeelding

Helaas zijn stop 2 en 3 gesloten vanwege verbouwing, dit waren de Children's Zoo (waar o.a. rode panda's en amoerpanters moesten zitten) en Little Critters (o.a. reptielen en luiaard)
Nummer 4 op de kaart is ook niet zo spannend: Franklin Farm met wat boerderij dieren, vrij standaard.

Gelukkig is nummer 5 wel weer wat de moeite waard, maar wel een aparte combinatie: Kalahari Kingdom/Tiger Trails.
De tijgers zijn panthera troeppii en in beslag genomen van particulieren waar ze verwaarloosd waren (en bovendien illegaal), hier hebben ze het in ieder geval een stuk beter:
Afbeelding

Daarna volgt het verblijf van twee mannelijke leeuwen, ik dacht even dat we in GaiaZOO beland waren ;)
Afbeelding
Afbeelding
Verder vind je hier nog bongo's, kamelen en kortitrappen

We slaan heel even 6 over en volgen een andere route naar 7 wat vooral uit loze ruimte bestaat, ik zie nog wel uitbreidmogelijkheden... (mits ze de bomen mogen kappen)
Nummer 7 is de Tropical Forest en het hoogtepunt van de zoo. Op de foto ziet het er kleiner uit dan het is als je binnen loopt.
Afbeelding

Binnen vind je allerlei dieren als neushoornvogels, vleermuizen, baird's tapir
Afbeelding

miereneters. zadelbekooievaars, slangen
Afbeelding

potto's, dwergvalken, pincheaapjes, gorilla's
Afbeelding
Afbeelding

en ook nog dwergnijlpaarden, ocelot, capibara's en ringstaartmaki's.

Nummer 8 slaan we ook even over om 9 te doen: Bird's World
Hier vind je een grote kooi voor Andes Condors
Afbeelding
waar je doorheen kunt lopen
Afbeelding

Er is ook nog een flamingoverblijfje en wat kooien buiten, maar de betere verblijven zijn binnen te vinden:
Afbeelding
Afbeelding

Terug naar de ingang komen we langs 8: Outback trail, hier staat het Tree Kangaroo house waar we kiwi's in vonden, logisch ;) Verder wat emoes en rode reuzenkangoeroes. Een (doorloop)verblijf voor parkieten
Afbeelding
met daarvoor een koppel zwarte zwanen.

Dan bleef nog nummer 6 over: Giraffe Savannah met Masai giraffen en Grevy zebra's
Afbeelding

Er tegen over zit nog Butterfly Landing, maar die was al niet meer open. We zijn er achter gekomen dat na Labor day het hoogseizoen voor dierentuinen en aquaria is afgelopen ;)

Al met al kun je je hier wel een paar uurtjes vermaken en zoals ik al zei is de Tropical Forest het hoogtepunt. Verder is het vooral vrij standaard en komt het in ieder geval niet hoog in m'n USA top zoveel.

Menno, ik ben wel benieuwd waarom je het de vreemdste grote dierentuin vond die je gezien hebt?

Volgende ronde: Stone Zoo

2 mensen liken deze post.
IceQueen
Administrator
Administrator

Liked in: 1579 posts

Re: [fotoverslag]Franklin Park Zoo & Stone Zoo

Berichtdoor Jo kuyken » za okt 03, 2015 9:25 pm

Het ziet er mij een vrij simpel, maar wel tof park uit
Ik kan zien dat je het wel oké vind aan je reacties

Mooie foto's trouwens en een duidelijk verslag, proficiat
Jo kuyken
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 213 posts

Berichtdoor Racing Stripes » zo okt 04, 2015 6:00 am

In augustus waren stop 2 en 3 nog wel open, maar er was daar inderdaad dringend wat renovatie nodig. Wel bizar dat dat daar toen nergens aangekondigd stond.
Racing Stripes
Zoo Bezoeker
Zoo Bezoeker

Liked in: 6 posts

Berichtdoor Menno » ma okt 05, 2015 9:38 am

IceQueen schreef:
Menno, ik ben wel benieuwd waarom je het de vreemdste grote dierentuin vond die je gezien hebt?

Ik vond het nogal een bijeengeraapt zootje. Er zit totaal geen structuur (meer) in dit park. En dat voor zoo uit 1912, die midden in een landschappelijk park ligt. Dan mag je toch een mooie parkaanleg verwachten.

Her en der zijn nog wel restanten uit het verleden van de dierentuin te vinden, maar sommige daarvan bevinden zich tegenwoordig buiten de grenzen van de echte zoo. Zoals de ruïnes van de oude berenkuilen. Hebben jullie die nog gezien? Best interessant voor de liefhebber.

Een aantal oude gebouwen staan nog wel binnen de tuin, zoals het vogelhuis. Maar het oude antilopenhuis dat je van een afstandje kunt zien liggen (achter de gnoes en zebra's), kun je niet meer bereiken en het lijkt vervallen en niet meer in gebruik.
De verblijven lijken vrij willekeurig ergens neergezet te zijn, en afscheidingen doen vaak provisorisch aan. De bouwstijlen lopen uiteen van een stuk park waar ze een draadhek omheen gezet hebben bij de gnoe's, zebra's en giraffen, tot Erlebnis bij de leeuwen en een betonnen bunker die zo uit de zeventiger jaren lijkt te komen, maar pas in 1989 geopend is. Vaak moet je ook een flink stuk lopen voordat er weer iets te zien is, en ik vond ook dat het park er op veel plekken slecht onderhouden uitzag.

Maar een aantal stukjes dierentuin vond ik op zichzelf staand best aardig. Leeuwen-en tijger-verblijven, kinderboerderij gebied, het Australie stuk (met toen nog boomkangeroes), en de enorme historische volière met de condors, die in het verleden zeker door veel vogels bewoond werd. De sluizen en het paadje door de volière laten zien dat je er vroeger ook zonder kooiconstructie doorheen kon wandelen.
De grote speeltuin was ook erg mooi.

Het gebied links van de ingang, wat jullie gemist hebben, was niet denderend. Een relatief kleine kooi voor amoerpanters en vrij standaard verblijven voor eenden, kleine panda's en prairiehondjes. Het terrarium gebouw in een soort schuur, was klein en een nogal vieze boel. Niet iets wat je in een grote zoo verwacht.

Het "Tropical Forest" gebouw is best een indrukwekkend complex, maar toch alweer heel wat jaren achterhaald, naar mijn idee. Bij opening heette dit gebouw nog African Tropical Forest en huisvestte enkel dieren uit het Afrikaanse regenwoud. De muurschildering aan de ingang laat zien dat er toen er ook nog bongo's, luipaarden, Maxwell en geelrugduikers, knobbelzwijnen en franjeapen waren. Dat had ik dan wel weer graag gezien, maar het is voor het dierenwelzijn natuurlijk beter dat enkele van de grotere soorten door kleinere vervangen zijn.

De gorilla's hadden als enigen oorspronkelijk ook een buitenverblijf, maar na een ontsnapping waarbij ook mensen gewond zijn geraakt, is dit niet meer in gebruik. De grachten zijn deels dichtgegooid en er waren tijdens mijn bezoek letterlijk bouwhekken voorgezet en daarachter leefden kraanvogels. Dit zag er niet uit.
Is dat nu nog hetzelfde of hebben ze er nu iets mooiers neergezet?

In ieder geval vond ik het een rommelig park zonder identiteit.

Dino_amusement liken deze post.
Menno
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 38 posts

Berichtdoor Racing Stripes » ma okt 05, 2015 2:02 pm

Volledig akkoord met Menno. De bouwhekken bij de kraanvogels stonden er in augustus 2015 nog altijd.
Racing Stripes
Zoo Bezoeker
Zoo Bezoeker

Berichtdoor IceQueen » di okt 06, 2015 11:06 am

Ben het er ook mee eens, was gewoon nieuwsgierig ;)
IceQueen
Administrator
Administrator

Berichtdoor IceQueen » di okt 06, 2015 8:58 pm

Stone Zoo.

Na het bezoek aan Franklin Park Zoo was het tijd voor Stone Zoo, inmiddels was het 35 graden, niet echt ideaal dierentuinweer...
Na het bekijken van de map, besloten we daarom om eerst bij de laatste dieren op de kaart te beginnen, omdat dat stuk dood loopt, de mexicaanse wolven.
Dit is maar een deel van hun verblijf.
Afbeelding

Onderweg kom je langs een kinderboerderij, een verblijf voor markhors
Afbeelding

sneeuwpanters (helaas achter de schermen)
Afbeelding
en zwartnekkraanvogels.

Daarna zijn we via de yaks teruggelopen naar het begin: Yukon Creek. Hier vind je rendieren, boomstekelvarkens, lynxen.
En ook poolvosjes:
Afbeelding

Amerikaanse zeearend:
Afbeelding

En tot slot zwarte beren:
Afbeelding

Hierna vanwege de hitte weinig foto's meer gemaakt.
Er volgt een weilandje met lama's en capibara's, waarna het volgende stuk begint: Treasures of the Sierra Madre
Hier vind je de renkoek, neusbeertjes, Amerikaanse oehoe, poema, coyote (veblijf was momenteel leeg), gilamonsters, vleermuizen en tot slot jaguars:
Afbeelding

Aan de overkant is dan Windows to the Wild. Op het kaartje leek het iets te zijn wat binnen is, maar dat was helaas niet waar. Het is een u-vormig gebouw met allemaal dezelfde soorten verblijven met diverse diersoorten er in, zoals agoeti's, hyacinth ara's, klipdassen, stokstaartjes, grijpstaartstekelvarken, boomkangoeroe etc
Afbeelding

In het midden is een verblijf met flamingo's
Afbeelding

Tot slot is er dan nog Treetops en Riverbeds met Canadese otter, gibbons, slingerapen en colobusapen. De apen hebben kooien als verblijf en de otter een simpel verblijf met water.

Dan is er nog het seizoensgebonden deel met alligators en kraanvogels (bij ons nog open) wat bestaat uit 2 weilandjes voor de kraanvogels en daartussen een soort van nagemaakt stukje everglades voor de alligators.

Deze zoo was op papier de leukere zoo voor ons van de twee vanwege de diersoorten, maar door de warmte zijn we er eigenlijk vrij snel doorheen gelopen en heeft het dus niet echt een goede indruk achter gelaten. Ik denk als het wat koeler was geweest, waardoor de dieren ook beter zichtbaar waren geweest en wat actiever, dat we het dan leuker hadden gevonden dan nu. Normaal zouden we ook nog wel een tweede rondje doen, maar nu wilden we niets liever dan terug naar de auto met airconditioner ;)

4 mensen liken deze post.
IceQueen
Administrator
Administrator

Berichtdoor Racing Stripes » wo okt 07, 2015 9:03 am

Wij waren er bij openingstijd en hebben het gewone standaardrondje gevolgd. Ik vond het sneeuwluipaardverblijf fantastisch. Het hekwerk ervoor was beetje storend maar ik heb volgens mij nog in geen enkele andere zoo een verblijf gezien met zo'n grote, steile, natuurlijke rots. De sneeuwluipaarden waren dan ook nog eens super actief en waren achter elkaar aan het jagen op deze steilte. Dat was het meest memorabele 'dieren' moment van onze rondreis ( nog meer dan dat stelletje walvissen )
Wat ons in New England en omstreken opviel was trouwens dat het sneeuwluipaard daar een 'standaard' dier is, elke zoo had er wel een stelletje.
Racing Stripes
Zoo Bezoeker
Zoo Bezoeker

Berichtdoor IceQueen » vr okt 09, 2015 2:11 pm

Dat klinkt idd als een stoer moment om mee te maken. Het verblijf leek ons niet zo groot, maar wel leuk gedaan.
Ben je nog niet in Basel geweest? Daar is een soortgelijk verblijf voor sneeuwpanters met hoge rotsen en ook Zurich heeft een mooi verblijf rotsen en hoogteverschillen.

Voor de liefhebbers van dierenfoto's, die staan zoals gewoonlijk op m'n website.
IceQueen
Administrator
Administrator

Keer terug naar Verslagen over de Wereld