ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

[fotoverslag]Bronx Zoo 17-10-2014

[fotoverslag]Bronx Zoo 17-10-2014

Berichtdoor IceQueen » di nov 11, 2014 3:27 pm

Bronx Zoo is een stadsdierentuin gelegen in Bronx, New York City. Het is de grootste stadszoo van Amerika met een grootte van 265 acres (107 ha), het is geopend in 1899. Ook deze New Yorkse dierentuin is onderdeel van the Wildlife Conservation Society (WCS).
Een paar tips voor mensen die er naar toe willen:
* Koop altijd een Total Experiece Ticket, aangezien er een aantal atracties zijn waar je extra voor moet betalen om te mogen zien die je niet wilt missen, ik zal het in het verslag erbij zetten om welke dat gaat.
* Mocht je met OV gaan, stap dan 2 haltes eerder uit dan op de website staat: Bronx Park East, te herkennen aan de glas in lood ramen met dieren op het station. We waren de halte uigestapt die op de website stond en zijn meteen weer rechtsomkeerd gegaan om 2 haltes terug gegaan... Naast dat dit deze buurt wat prettiger aanvoelde staan hier ook duidelijke bordjes hoe je naar de zoo moet lopen. Je komt dan bij de Asia Gate, perfecte ingang om je dag te beginnen.
* Neem de hele dag voor deze zoo! Helaas is de dierentuin maar van 10 tot 5 open doordeweeks (momenteel nog korter ivm wintertijd) en sluiten de meeste huizen een half uur eerder.

Ik heb zeker niet alle verblijven op de foto gezet, dan had ik geen tijd meer gehad voor de dierenfoto's ;) maar ik denk dat het op zich wel een aardig beeld geeft van de zoo.

Zoals gezegd is Asia Gate een perfect begin van je reis door Bronx Zoo, aangezien je dan meteen de eerste monorail om half 11 kan nemen en daarvoor nog tijd hebt om Jungle World in te gaan. Beide attracties moet je extra voor betalen als je geen Total Experiece ticket hebt.

Jungle World is overdekte junglehal en meteen het grootste gebouw van de zoo (4000m2) met een divers aanbod aan dieren. Je loopt over een houten pad langs diverse verblijven waarvan het merendeel met vrij zicht op de dieren. Zo kom je langs Matchie boomkangeroe's, Javaanse langoeren, Maleise tapirs, gibbons, Aziatische kleinklauwotters, zwarte panters (wel met gaas) etc
Afbeelding
Een huis om te houden om nog een keer te doen aan het eind van de dag (helaas niet gelukt ;))

Vervolgens op de Wild Asia Monorail gestapt. Hiermee kom je langs diverse Aziatische dieren die je alleen vanuit de monorail kan zien, zoals Indische neushoorns, Aziatische olifanten, Przewalskipaarden en diverse hoefdieren zoals Barasinga's, kuifherten, sambar, gaur etc. De Siberische tijger en rode panda kom je nog wel in een ander verblijf tegen. De monorail is 2,6 km en rijd over een gebied van 16 ha.

Bij Asia Plaza (waar Jungle World en de monorail aan liggen) kun je ook een ritje maken op een dromedaris, veel gezien deze vakantie.
Afbeelding

Hierna hebben we een poging gedaan om een logische route te lopen, maar eerst wierpen we vast een blik op een deel van de African Plains met een deze kant nyala's met als optische combi leeuwen:
Afbeelding

Onze volgende stop was Himalayan Highlands met kraanvogels, rode panda's en sneeuwpanters (foto)
Afbeelding

Een klein stukje verder is het ijsberenverblijf, terugdenkend is dit toch wel het meest teleurstellende verblijf van de dierentuin, klein en inspiratieloos
Afbeelding

Zeker vergeleken met het gigantische grizzlyberen verblijf ernaast!
Afbeelding

Vervolgens liepen we naar Somba Village waar je kunt uitkijken op Baboon Reserve, dit is een enorm groot combiverblijf met gelada's, Nubische steenbokken en Kaapse klipdassen.
Afbeelding

Vanaf hier even teruggelopen naar de leeuwen
Afbeelding

En daarna verder gelopen naar de giraffen (onderdeel van de African Plains)
Afbeelding

Vanaf hier hebben we Afrika achter ons gelaten en zijn we naar het Mouse House gegaan, helaas ben ik vergeten een foto te maken, maar dit is een feestje voor de kleine zoogdierenliefhebbers. Natuurlijk zit het vol met diverse soorten muizen, maar ook aanverwante kleine zoogdieren en een klein nachtdierengedeelte. Toen wij er waren was het druk met schoolkinderen, dus deze hadden we op de lijst gezet om later nog een keer te bezoeken, maar helaas...

Tegenover het Mouse House is de Butterfly Garden, dit is ook een extra betalen of Total Experience ticket attractie. Aangezien je eerst door een vlindertuin buiten loopt, had ik niet eens door dat er ook een binnen was, tot we voor de ingang stonden ;)
Afbeelding

Een stukje verder is het reptielenhuis, met oa:
Afbeelding

Daarna zijn we terug langs de beren naar Tiger Mountain gelopen met daar tegenover een flink verblijf voor Pater Davidsherten. De Siberische tijgers hebben 2 verblijven
Afbeelding
Afbeelding

Na een stukje lopen kom je bij World of Birds, helaas was alleen het onderste deel open, geen idee of het bovendeel tijdelijk dicht is of helemaal niet meer open is/gaat. Maar zeker niet overslaan als vogelliefhebber, hier vind je o.a. de quetzal en 2 soorten paradijsvogels.
Een voorbeeld van een verblijf:
Afbeelding

Hierna langs een groot verblijf voor bizons gelopen en langs een plein met diverse gebouwen voor het personeel, hier is ook het opstappunt voor Dinosaur Safari, we hebben er op gegokt dat hier geen levende dieren zaten en het dus overgeslagen. Vervolgens komt er een weer een stuk voor vogelliefhebbers ;)
Sea Bird Aviary, een doorloopvoliere met Magelhaenpinguïns, incasterns, Peruaanse pelikaan etc
Afbeelding

Daarna volgt het Aquatic Bird House met daarbuiten een voliere met Javaanse maraboes en een vijver met flamingo's. In het Aquatic Bird House vind je diverse verblijven voor vogels die in en rondom het water leven, voorbeeld:
Afbeelding

Vervolgens is er nog een rij volieres voor roofvogels:
Afbeelding

Bij de diverse personeelsgebouwen vind je ook de zeeleeuwen
Afbeelding

En het Madagscarhuis
Afbeelding

Hier vind je natuurlijk diverse lemurs, ringstaartmaki's, roodkraagmaki's, rode vari's, kroonmaki's, muismaki's, maar ook fossa's en ringstaartmangoesten. En natuurlijk nog wat vogels, vissen en reptielen.
Bij binnenkomst sta je meteen bij het verblijf voor Coquerels sifaka's, maar helaas waren die deze dag niet thuis en zagen we kroonmaki's
Afbeelding

Nijlkrokodillen
Afbeelding

rode vari's
Afbeelding

Vergeet buiten niet even door te lopen naar de volieres die aan het gebouw ernaast zitten, deze staan niet op de kaart, maar hier zitten wel wat vogels.
Natuurlijk hebben we het Madagscarhuis wel 2x gedaan ;)

Daarna langs de Childrens Zoo gelopen, deze is in verbouwing, maar toch even snel wezen ook (ook extra betalen of Total Experience ticket), op dat moment was er niks bijzonders te zien, wat standaard dieren.

Er tegenover is de Zoo Center
Afbeelding

Buiten vind je aan de ene kant een verblijf voor witte neushoorns
Afbeelding

En aan de andere kant gokken we voor komodo's (geen bordjes, dieren waren binnen)
Loop vooral ook even naar binnen, daar is het binnenverblijf voor de neushoorns
Afbeelding

En diverse varanen, waaronder natuurlijk de komodo.
Afbeelding

Vervolgens was het eindelijk tijd voor pauze in de Dancing Crane Cafe en hebben we de Bronx Zoo Store doorgespit. Achter het cafe is een grote vijver voor flamingo's
Afbeelding
En een rij standaard volieres voor fazanten

De volgende stop was Congo Gorilla Forest, nog een attractie waar je extra voor moet betalen of een Total Experience Ticket voor moet hebben. Dit is een nagebouwd regenwoud van 2,6 ha. Hier vind je o.a. okapi's, gorilla's, colobusapen, wolfs meerkat, penseelzwijnen
Er is ook een binnendeel:
Afbeelding

Klein stukje van de van de gorilla's
Afbeelding

met een tunnel:
Afbeelding

Zeker het mooiste Congo stuk wat we tot nu toe gezien hebben!

Daarna was er alleen nog het andere stuk van African Plains over om te doen. Hier vind je nog Afrikaanse wilde honden, gevlekte hyena's en het giraffenhuis met o.a. aardvarkens, dwergmangoesten en Maxwell's duiker.

Helaas was het daarna bijna 5 uur en moesten we alweer naar de uitgang :(

Als laatste toevoeging: de Total Experience Ticket is ook nog te gebruiken voor de Zoo Shuttle, Bug Caroussel & 4-D theater.

Bronx Zoo is zeker indrukwekkend te noemen, er is voor ieder wat wils en ik denk dat veel dierentuinliefhebbers zich hier heerlijk kunnen vergapen aan al het moois was er te zien is (dieren en verblijven). Hoewel ik het moeilijk vind om hem echt te plaatsen tussen mijn favoriete dierentuinen in Amerika, staat hij zeker in de top 5 en kijk ik er naar uit om er ooit nog een keer naar terug te gaan. Ik had hoge verwachtingen en die zijn niet teleurgesteld.

10 mensen liken deze post.
IceQueen
Administrator
Administrator

Liked in: 1579 posts

Re: [fotoverslag]Bronx Zoo 17-10-2014

Berichtdoor Hamerhaai » di nov 11, 2014 4:34 pm

Gaaf! Staat hoog in mijn wensenlijst van te bezoeken tuinen.

Die quetzal, was dat een resplendent quetzal (zou wel heel gaaf zijn ;D) of één van de andere Pharomachrus-soorten?
Hamerhaai
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 237 posts

Berichtdoor Kaartje » di nov 11, 2014 7:19 pm

Duidelijk een must-see! ;)
In the end we will conserve only what we love.
We will love only what we understand.
We will understand only what we are taught.
Kaartje
BBB Controleur
BBB Controleur

Liked in: 823 posts

Berichtdoor ralph » di nov 11, 2014 10:44 pm

Tof dat je toch nog even de tijd genomen hebt om voor ons wat overzichtsfoto's te maken!
Mocht ik eens in NY belanden, zal ik 2 dagen uittrekken voor dit park want ik denk niet dat ik het in 1 dag allemaal kan zien :)

jtb liken deze post.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 820 posts

Berichtdoor Menno » wo nov 12, 2014 12:00 am

Leuk om te lezen en te zien. Krijg al weer helemaal heimwee. Ben in 2012/2013 een jaar lang in Amerika geweest, en een groot deel van dat jaar in en om de stad New York. Zoo van Washington zijn we ook geweest. (evenals Atlanta Zoo, Georgia Aquarium en Boston Zoo en aquarium)
Voelde me al schuldig dat ik hier geen verslagen had gepost…. Maar ik ben niet zo van het foto's maken en de verslagen die hier nu verschijnen geven een mooi beeld.

Een paar tips voor mensen die er naar toe willen:
* Koop altijd een Total Experiece Ticket, aangezien er een aantal atracties zijn waar je extra voor moet betalen om te mogen zien die je niet wilt missen, ik zal het in het verslag erbij zetten om welke dat gaat.

Als je met z'n tweeën bent en je wil alle Zoo's van de WCS in New York bezoeken is het volgens mij zelfs het voordeligst om een jaarkaart (membership) te nemen. Je krijgt dan voor 119 dollar gratis toegang voor twee personen tot alle 5 parken, (inclusief de attracties in de Bronx Zoo) + gratis parkeren. Dat hebben wij gedaan en we kregen er nog een WCS-T-shirt bij cadeau ook.
Voor de Bronx Zoo hadden we twee dagen uitgetrokken en die hebben we ook nodig gehad om alles op ons gemak te bekijken. Aangezien we een abonnement hadden zijn we later in het jaar nog een keer terug geweest.

Ik vond verder Queens ook heel leuk. Zijn jullie ook in Prospect Park Zoo geweest?
Menno
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 38 posts

Berichtdoor IceQueen » wo nov 12, 2014 7:37 am

Bedankt voor de reacties :) Foto's heb ik tussendoor snel met m'n Iphone gemaakt, vandaar dat sommige ook een beetje scheef zijn ;)

De quetzals waren: goudkopquetzal / Pharomachrus auriceps (zie m'n dierenfoto's voor foto)

Bronx is idd een must see en je kan je er zeker wel 2 dagen vermaken als je de huizen uitgebreider wil bekijken en wat langer bij alle dieren wil staan. We gaan er gewoon van uit dat we nog wel een keer naar NY gaan, dus die 2e keer komt wel goed ;)

Goede tip van de membership, Menno, denk dat dat zeker voordelig is als je alle parken wilt bezoeken, met een bezoek aan Bronx en Central Park zit je al bijna aan dat bedrag (in het hoogseizoen, Bronx is nu goedkoper). We vonden Queens ook superleuk! Maar zijn niet naar Prospect Park en het aquarium geweest, het aquarium niet omdat er heel veel niet te zien ivm verbouwingen na Sandy en Prospect Park leek ons de minst leuke/interessante van de 4 dierentuinen. Maar wie weet de volgende keer :)
Leuk dat je een jaar in Amerika bent geweest! Is Boston zoo en aquarium een aanrader?

zoolander liken deze post.
IceQueen
Administrator
Administrator

Berichtdoor zoolander » wo nov 12, 2014 6:10 pm

Neem aan dat je deze bedoelde IceQueen
Maar ik zet em met stip op 1 in me agenda voor me volgende wereld trip
zoolander
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 15 posts

Berichtdoor IceQueen » wo nov 12, 2014 6:41 pm

Yup, dit was hem!

zoolander liken deze post.
IceQueen
Administrator
Administrator

Berichtdoor stick » wo nov 12, 2014 7:49 pm

Ik kan je vertellen dat de vogel collectie van de Bronx Zoo om duimen en vingers af te likken is. Ze zijn trouwens als eerste er in geslaagd om met Maleo's te kweken. Ze zijn trouwens ook de enigste zoo te wereld die deze vogels in de collectie hebben.
stick
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 200 posts

Berichtdoor IceQueen » do nov 13, 2014 10:37 am

Ik moest even opzoeken wat een Maleo is... (sorry, geen vogelmens), kan me niet herinneren ze gezien te hebben.
Het is jammer dat er niet een complete dierenlijst van de zoo is, wat op de website staat is maar zo'n klein deel van wat ze hebben.
IceQueen
Administrator
Administrator

Berichtdoor Menno » do nov 13, 2014 4:19 pm

IceQueen schreef:
Is Boston zoo en aquarium een aanrader?

Nee, alleen als je toevallig in Boston bent.
Het zijn trouwens twee verschillende instellingen: de zoo, en een aquarium in de haven.

In het aquarium werd toen wij er waren het grote centrale bassin verbouwd waardoor het erg rommelig was met veel steigers en zo. Aan de voet van dit bassin liggen een aantal open verblijven voor pinguïns, die nu tijdelijk in gebruik waren door de bewoners van het centrale bassin (haaien, roggen, zeeschildpadden etc.). Daarom waren enkele pinguinsoorten achter de schermen/verhuisd en waren de dwergpinguins gelukkig wel te zien, maar in een heel simpel tijdelijk verblijfje. Buiten is ook nog een verblijf voor (als ik het me goed herinner) zeeberen.

We hadden net Georgia Aquarium gezien en dan valt alles tegen natuurlijk. Ik denk dat het normaal gesproken best een leuk aquarium is.

Maar de zoo vond ik echt niks. Het gaat hier overigens over de Franklin Park Zoo. Er is ook nog een Stone Zoo, die buiten de stad ligt. Deze heb ik niet bezocht.
Ik denk dat de Franklin Park Zoo de rommeligste grote dierentuin is die ik ooit gezien heb. Er zit totaal geen structuur in dit park.
Her en der zijn nog restanten uit het verleden van de dierentuin te vinden, waarvan sommige zich tegenwoordig zelfs buiten de grenzen van de zoo bevinden, zoals de oude berenkuilen. De gebouwen die nog in de tuin staan, zoals het oude antilopenhuis, kun je van een afstandje zien liggen, maar lijken vervallen en worden niet meer gebruikt.
Verblijven lijken willekeurig ergens neergezet te zijn, en afscheidingen doen vaak provisorisch aan. Vaak moet je ook een flink stuk lopen voordat er weer iets te zien is, en het park ziet er slecht onderhouden uit.

Gek genoeg vind je daartussen stukjes dierentuin die op zichzelf staand best aardig zijn. Leeuwen-en tijger-verblijven met kunstrotsen en een beetje Erlebnis, een aardig kinderboerderij gebied, een Australie stuk met boomkangoeroe hutje en een enorme historische stalen volière, die in het verleden zeker door veel vogels bewoond werd, maar nu nog slechts een koppel Andes condors huisvest. De sluizen en het paadje door de volière laat zien dat je er vroeger ook doorheen kon wandelen, nu kan dat alleen nog via een verhoogd pad met een stalen tunnel constructie erop.

Maar het meest bizarre in deze zoo is wel het "Tropical Forest" gebouw. Een enorme betonnen bunker met een transparant dak uit 1989, alhoewel het meer zeventiger jaren stijl is. Bij opening heette dit gebouw nog African Tropical Forest, en was toen al niet meer helemaal "state of the art", vanwege de lange ontwikkelingsfase. Bijzonder was wel dat het gebouw enkel dieren uit het Afrikaanse regenwoud huisvestte. Een muurschildering aan de ingang getuigt nog van die periode, toen er ook nog bongo's, luipaarden, Maxwell en geelrugduikers, knobbelzwijnen en franjeapen waren. Ik had dit stiekem graag meegemaakt. Nu zijn er uit West-Afrika nog gorilla's, dwergnijlpaarden, krokodillen, mandrils en potto's en dwergvalken. En verder hebben reuzenmiereneters, Baird's tapirs, capybara's, ocelots en ringstaartmakis en tamarins de plaatsen van de overige dieren ingenomen. De bongo's zijn nog wel elders in de tuin te zien.

Best een indrukwekkend complex.
De gorilla's hadden ook een buitenverblijf, maar na een ontsnapping waarbij ook mensen gewond zijn geraakt, is dit niet meer in gebruik. De grachten zijn dichtgegooid en er zijn letterlijk bouwhekken voorgezet en daarachter leven nu kraanvogels. Dit is ziet er weer niet uit.

Geen aanrader dus, maar voor fans van zoo historie is het wel leuk om een keer gezien te hebben als je toch in Boston bent.

We vonden Queens ook superleuk! Maar zijn niet naar Prospect Park en het aquarium geweest, het aquarium niet omdat er heel veel niet te zien ivm verbouwingen na Sandy en Prospect Park leek ons de minst leuke/interessante van de 4 dierentuinen. Maar wie weet de volgende keer :)
Leuk dat je een jaar in Amerika bent geweest! Is Boston zoo en aquarium een aanrader?

Queens is inderdaad top en Central Park moet je gewoon gezien hebben. Goede keus van jullie.
Prospect Park is ook leuk, maar lijkt in veel opzichten weer op de andere parken die jullie gezien hebben.
NY aquarium hebben wij ook niet gezien omdat het een groot deel van onze tijd daar dicht was i.v.m. de stormschade.

Maleos zitten volgens mij op de bovenverdieping van World of Birds. Vandaar dat jullie ze niet gezien hebben.
Laatst bijgewerkt door Menno op do nov 13, 2014 7:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Adriaan liken deze post.
Menno
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Berichtdoor stick » do nov 13, 2014 4:56 pm

De maleo's zitten/zaten normaal in het eerste verblijf dat je tegenkomt als je binnen gaat in het vogel gebouw. Dat was toch zo bij mijn bezoek in april. Ik heb eens ergens een lijst gevonden met alle vogels die ze hebben. Maar blijkbaar word er heel veel gewisseld in hun collectie.
Ik ben wel jaloers dat jullie in het Azië gebied met de monorail geweest zijn. Bij mijn bezoek was deze gesloten wegens de winter.
stick
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor Menno » do nov 13, 2014 7:20 pm

stick schreef:De maleo's zitten/zaten normaal in het eerste verblijf dat je tegenkomt als je binnen gaat in het vogel gebouw. Dat was toch zo bij mijn bezoek in april.

Klopt, direct links. Maar als ik het me goed herinner kom je normaal gesproken boven binnen, en die etage was gesloten tijdens hun bezoek.
Menno
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Berichtdoor stick » do nov 13, 2014 7:33 pm

Bij mijn bezoek zaten ze toch beneden hoor. Maar de etage was ook open.
stick
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor IceQueen » vr okt 04, 2019 1:47 pm

Net terug van vakantie in Amerika, waarbij we ook een week in New York zijn geweest, dus natuurlijk kon een bezoek aan Bronx Zoo niet ontbreken! Aangezien we nu van plan waren om alle WCS zoos te bezoeken, hebben we een abonnement genomen ;D We zijn 2x naar Bronx Zoo geweest zodat we alles op ons gemak konden herbekijken (de eerste dag vd vakantie en nogmaals aan het einde)
Er is geen spannend nieuw verblijf geopend, maar wel wat kleine veranderingen t.o.v. 5 jaar geleden.
De ijsberen zijn gelukkig weg, het verblijf wordt momenteel gereed gemaakt voor dholes.
Waar op de wandelroute eerst siberische tijgers zitten, zijn nu maleise te zien, de siberische zijn op de asia monorail te zien. Wellicht dat ze wel eens wisselen, want er hing geen specifieke ondersoort bordje, maar de tijgers die we zagen waren duidelijk Maleis.
Het vogelhuis was helemaal te bezoeken, we zijn daar vrij lang zoet geweest oa wegens een zeer fotogenieke quetzal ;)

Al met al hebben we ons wederom enorm vermaakt tijdens beide bezoeken en raad ik nogmaals vooral aan om 2 dagen te gaan! (indien mogelijk)
IceQueen
Administrator
Administrator

Keer terug naar Verslagen over de Wereld