ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

[fotoverslag] San Diego Zoo 27&29-05-2013

[fotoverslag] San Diego Zoo 27&29-05-2013

Berichtdoor Kaartje » do jul 25, 2013 8:33 pm

Bij verschillende hoeken van het park ga ik niet op alle specifieke soorten in, maar mocht daar toch vraag naar zijn, of iemand benieuwd zijn of er een specifieke soort ergens aanwezig is, dan valt dat nog wel op te zoeken. :)

27 & 29 -05-2013 San Diego Zoo

De wereldberoemde San Diego Zoo is opgericht in 1916. Het is ontstaan vanuit een tentoonstelling met exotische dieren. Tegenwoordig heeft het park een oppervlakte van 40 hectare. Er leven meer dan 3700 dieren in ruim 650 soorten en daarmee heeft San Diego Zoo de grootste diversiteit aan diersoorten van de Amerikaanse dierenparken. Tevens is er een botanische collectie van meer dan 700.000 exotische planten. Het park telt, samen met zusterpark San Diego Safari, meer dan een half miljoen abonnementhouders; het grootste aantal leden van dierenparken ter wereld.

Afbeelding

Op 24 mei, drie dagen voor ons eerste bezoek, is de 'Australian Outback', ook wel 'koalafornia' genoemd, geopend. De dag voor ons bezoek waren er, mede vanwege deze opening, 21.000 bezoekers geweest! Jaarlijks trekt dit park 3,5 miljoen bezoekers.

Er zijn twee verschillende bustypen die je kunt gebruiken, beide zijn inbegrepen bij een dagticket. De ene is een 35-minuten durende rondrit door een deel (ongeveer 70% zeggen ze) van het park met gesproken uitleg. Deze begint en eindigt vooraan in het park. De andere is een bus die volgens mij in principe dezelfde weg rijdt, maar dan met vijf verschillende opstap- en afstapplaatsen.
Verder is er een kabelbaan, de Skyfari, waarmee je op ongeveer 50 meter boven de grond een tochtje maakt over een deel van het park.

Afbeelding

San Diego Zoo is te verdelen in verschillende gebieden. Door het park lopen vier hoofdwegen (Front Street van links naar rechts langs de ingang en drie dwarsstraten daarvan zijn: Easy Street, Center Street en Park Way) en vele kleine paadjes.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal mijn verslag in drie delen plaatsen, om het zowel voor mezelf als voor de lezers wat overzichtelijker te houden. :) In dit eerste deel komen de verblijven van de onderkant van de plattegrond aan bod (alles rondom de Front Street).

Direct tegenover het entreeplein ligt een verblijf voor Caribische flamingo's. Zij delen het verblijf met kuifhoenderkoeten en diverse eenden, zoals peposaka-eenden en bronsvleugeleenden.
Afbeelding

Als je vanaf de ingang naar rechts gaat, kom je vrij snel bij de Australian Outback, maar daarvoor passeer je eerst nog 'Terrace Lagoon'. Deze oriëntale tuin ligt verscholen langs het pad, zodat het er relatief rustig blijft. Bij en in de vijver leven diverse eendensoorten, Koi-karpers en schildpadden.
Afbeelding

Australian Outback, een gebied van 1,2 hectare, begint met een tweetal volières (beide in verschillende delen verdeeld door een fijne gaasafscheiding) voor veel verschillende kleine vogels, voornamelijk vinken, duiven en papegaaien.
Afbeelding
Er zijn meer dan twintig soorten vogels te vinden in deze volières van Australian Outback. In een apart deel van de eerste volière leven bijvoorbeeld kookaburra's, Wongaduiven en blauwwanghoningeters.
Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens zijn er aan de rechterkant twee verblijven voor gewone (eerste foto) en zuidelijke breedneuswombats (tweede foto).
Afbeelding

Afbeelding

De beelden op de muur verraden dat het verblijf van de zuidelijke breedneuswombats bestemd was voor Tasmaanse duivels. Ze zijn er vier jaar mee bezig geweest om deze dieren te krijgen en waren er redelijk zeker van dat het zou lukken, maar uiteindelijk ging het toch nog (!) niet door. Er stonden overigens ook mierenegels gepland voor de Australian Outback, maar die waren tijdens ons bezoek ook niet aanwezig.

Aan de andere kant van de zuidelijke breedneuswombats leven parmawallabies.
Afbeelding

Aan de overkant van een breed pad is er gethematiseerde horeca en het gebied van de koala's.
Afbeelding

Een gebouw, dat gebouwd is in de stijl van een Queensland-huis, is het care-centrum. Je kunt aan diverse kanten naar binnen kijken en daar opgeslagen, gekoelde eucalyptus zien liggen of zien hoe de eucalyptus wordt klaar gemaakt voor de koala's.
San Diego Zoo schijnt, in 1925, het eerste park buiten Australië te zijn geweest waar koala's werden gehuisvest. Tegenwoordig is het de plek buiten Australië waar de meeste koala's worden gehouden (tijdens ons bezoek 21) en de meeste koala's buiten Australië zijn geboren (ruim meer dan honderd). In San Diego Zoo zijn ze blij dat er nu buiten veel meer ruimte is voor de koala's. De frisse lucht en het zonlicht voorkomen een vitamine-D tekort, wat anders voor problemen schijnt te kunnen zorgen. Bij hun vorige verblijven, in dezelfde hoek van het park, was er te weinig ruimte en moesten de koala's om beurten naar buiten. Voor de vrouwtjes en hun jongen (drie tussen de acht en tien maanden oud) zijn er buiten twee verblijven. In één van deze hebben we ook wallabies gezien.
Afbeelding
Verblijf voor vrouwtjes met hun jongen. Op de achtergrond het koala-care-gebouw.

De mannelijke koala's hebben ieder een individueel verblijf nodig, daar zijn er buiten tien voor beschikbaar.
Afbeelding
Wirwar aan verblijven voor mannelijke koala's

Tussen deze verblijven staat een volière voor palmkaketoes en regenbooglori's.
Afbeelding

Als je langs het brede pad verder loopt, volgen de laatste Australische verblijven (die waarschijnlijk hier al zo lagen). Eerst kom je nog een gewone wombat tegen.
Afbeelding

Als je het trappetje oploopt, kijk je op het volgende verblijf, dat in tweeën kan worden verdeeld, met Matschieboomkangoeroes.
Afbeelding

In het laatste verblijfje aan dit doodlopende paadje wonen geen Australische dieren meer, namelijk Livingstonestoerako en dwergantilope (royal antilope).
Afbeelding

Op de achterkant van de (mannelijke) koala's volgt het volgende gebied, namelijk de 'Urban Jungle'. Het is een gebied zonder mooie verblijven en met veel dieren die gebruikt worden voor speciale ontmoeting-programma's (voor 99 dollar), onder de naam 'backstage pass'. Als eerste loop je tegen het verblijf in het midden van het rondje aan, waar een Indische neushoorn te zien was. Als ik het goed begrepen heb kun je deze ook ontmoeten tijdens het anderhalf uur durende programma.
Afbeelding

Afbeelding

Als je hier rechts omheen loopt, kom je aan de buitenkant eerst langs een verblijf waar verschillende dieren in worden afgewisseld. Het gaat hierbij om cheeta's, Arctische wolven en New guinea singing dogs. Deze dieren groeien op met een hond, waar ze door gedomineerd worden. Ook zij worden in het programma gebruikt.
Afbeelding

Hierna volgt een rondje kooien met bintoerongs, nevelpanters en kookaburra's (van links naar rechts op de foto, de nevelpanters hebben ongeveer twee keer zo veel ruimte als de kookaburra's).
Afbeelding

Daarnaast leven penseelzwijnen.
Afbeelding

In de binnenbocht ligt hier een achter-de-schermen gebied voor deelnemers aan het programma, met een soort podium en tribune.
Afbeelding

Vervolgens is er een verblijf voor Caribische flamingo's, die gevoerd kunnen worden tijdens het programma.
Afbeelding

Hiernaast leven rode reuzenkangoeroes en er tegenover is een kooi voor zuidelijke hoornraven.
Afbeelding

Afbeelding

In de buitenbocht volgt een verblijf met een Grant zebra, die geaaid kan worden tijdens het programma en gedragingen kan doen zoals een rondje draaien. Als gezelschap heeft ze een ezel.
Afbeelding

In het laatste verblijf wat aan de buitenkant van dit rondje ligt, leven Masaigiraffen met Soemerringgazellen.
Afbeelding

Vanuit de ingang naar links kom je bij 'Discovery Outpost', bestaande uit een 'Children's Zoo' met kleine diertjes en een reptielenhoek. Tevens is hier één van de twee stations van de Skyfari. Daaronder ligt een verblijf met zwarthalszwanen.
Afbeelding

Tijdens ons bezoek was het gedeelte van de 'Children's Zoo' met rode panda's, luiaards, otters, naakte molratten, ocelotten, fossa's, ara's, stokstaartjes, klipdassen, kookaburra's, een volière en een 'nursery' afgesloten in verband met werkzaamheden. Wat overbleef was een verblijf met gouden leeuwaapjes, gevolgd door fenneks.
Afbeelding

Afbeelding

Hierna kom je bij een vijver met marmereenden en witwangboomeenden. Hier staat aangegeven dat er om half twee een keeper-talk is. Verder staat er hier niets aangegeven, maar op de achterkant van de plattegrond staat aangegeven dat er op diezelfde tijd een 'pangolin-talk' is. Het dier, een Afrikaans boomschubdier, wordt door een verzorger naar buiten gedragen en daar neergezet op een paal met een voederbakje. De verzorger houdt ondertussen een educatief verhaal van bijna een kwartier. Er waren een aantal jaar geleden een stuk of vijftien pangolins in beslag genomen, waarvan er maar twee levend in de zoo zijn aangekomen en waarvan er nu nog maar één in leven is. Er is een speciale accommodatie voor ze gebouwd, zodat de dieren in de juiste omstandigheden wat betreft vochtigheid enzo kunnen leven. Dit verblijf is niet toegankelijk voor bezoekers. Na afloop van het praatje, loopt het schubbendier, de enige van zijn soort die wereldwijd in gevangenschap te zien is, zelf weer naar huis toe.
Afbeelding

Afbeelding

Hiernaast is een verblijf voor woestijnschildpadden, gevolgd door een verblijf met stekelvarkens en een muishuisje.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder in deze hoek is een kinderboerderij en een gebouwtje, 'Spineless marvels', met diverse insecten en dergelijke (kakkerlakken, water schorpioenen, vogelspinnen, wandelende takken en bladeren, etc.).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afrikaanse reuzenmiljoenpoot

Afbeelding
bladsnijdermieren

Buiten deze 'Children's Zoo' ligt de 'hummingbird aviary', een doorloopvolière met onder andere witnekkolibries, purperen suikervogels, roelroels en zo nog een aantal verschillende kleurrijke kleine vogelsoorten, waaronder een aantal tangares.
Afbeelding

Afbeelding

Aan de buitenkant liggen twee volières, eentje voor een groene arassari (zie tweede foto hier direct boven), de andere voor een zwartkruinbergtoekan (foto hieronder).
Afbeelding

Als je hier vervolgens links aanhoudt kom je bij de reptielenhoek. Het begint met twee buitenverblijven voor diverse schildpadden en hagedissen uit Europa en het Midden-Oosten in de ene (eerste foto) en stralenschildpadden en twee soorten hagedissen uit Afrika in de andere (tweede foto).
Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast is een vierkant gebouw waar in de vier zijkanten verblijven zijn gemaakt, waar je omheen loopt. Het bezoekerspad is wel overdekt, maar je loopt ook weer niet echt binnen. Er zijn tientallen divers ingerichte verblijven van variabele groottes.
Afbeelding

Een aantal soorten die je er tegen kunt komen:
Afbeelding
Green crested lizard

Afbeelding
Santa Catalina Island Rattlesnake

Afbeelding
West African Dwarf Crocodile

Afbeelding
Mang Mountain Pit Viper

Afbeelding
Ethiopian Mountain Viper

Na dit gebouw loop je langs een verblijf voor komodovaranen, bestaande uit een binnen- en een buitendeel. De komodo is bijna 13 jaar oud en daarmee net wat ouder, groter en indrukwekkender dan de komodo's die ik tot nu toe had gezien.
Afbeelding

Afbeelding

Hiernaast ligt 'Wegeforth bowl', waar één keer per dag een show wordt gehouden met onder andere een Californische zeeleeuw, ara's, een uil, een wolf en honden. Vroeger schijnen er ook zeehonden te hebben meegedaan. Tegenwoordig leven er vier mannelijke Californische zeeleeuwen.
Afbeelding

Als je bij de hierboven genoemde buitenverblijven van de reptielen de andere kant op gaat, loop je de 'Reptile Walk' in. In het eerste gebouw zaten aan de linkerkant amfibieën en aan de rechterkant reptielen uit Californië. De meeste amfibieverblijven waren dichtgemaakt, slechts een enkele was nog zichtbaar en bewoond.
Afbeelding

Afbeelding
Black-legged Poison Frog, Giant Waxy Tree Frog, Dyeing Poison Frog

Afbeelding
California kingsnake, tweekoppig exemplaar

Afbeelding
San Diego Mountain Kingsnake

Hierna volgen ruime buitenverblijven voor Chinese alligators (eerste foto), Exuma Island iguana (tweede foto) en Cubaanse rotsleguanen.
Afbeelding

Afbeelding

In een muur van het volgende gebouwtje zijn verblijven voor diverse schildpadden gemaakt.
Afbeelding
Fly river turtle, four-eyed turtle, yellow pond turtle en Parker's snake necked turtle in het voorste verblijf

Afbeelding
Roti island snake necked turtle

In een volgend buitenverblijf, met een watertje in een u-vorm en diverse kijkpunten, leven (Australische) zoetwaterkrokodillen en vijf verschillende schildpadden, voornamelijk afkomstig uit Azië.
Afbeelding

Daarnaast leven bruine landschildpadden (foto), gevolgd door sporenschildpadden.
Afbeelding

Het verblijf van de Galapagosreuzenschildpadden is groot en heeft twee ruime separatieperken.
Afbeelding

Tot slot zijn er in dit gebied twee verblijven voor luipaardschildpadden.
Afbeelding

Dat was deel 1, wordt vervolgd (indien gewenst ;) )! :)
In the end we will conserve only what we love.
We will love only what we understand.
We will understand only what we are taught.

11 mensen liken deze post.
Kaartje
BBB Controleur
BBB Controleur

Liked in: 823 posts

Re: [fotoverslag] San Diego Zoo 27&29-05-2013

Berichtdoor chuluugi » do jul 25, 2013 9:20 pm

Interesse is hier zeker aanwezig!! (En ik durf te wedden dat dat op de rest van het forum ook zo is ;) )

3 mensen liken deze post.
chuluugi
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 169 posts

Berichtdoor Will » do jul 25, 2013 9:22 pm

Massaigiraffen + Soemmeringgazelle = beter kan niet.
Will
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 593 posts

Berichtdoor ralph » do jul 25, 2013 9:57 pm

WOW. En dit is pas deel 1!
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 820 posts

Berichtdoor Adriaan » do jul 25, 2013 11:43 pm

Meer meer meer!
Adriaan
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 383 posts

Berichtdoor DanielN » vr jul 26, 2013 9:21 am

Er zullen waarschijnlijk toch tasmaanse duivels naar San Diego komen aangezien Australie er een 20-tal op transport gaat zetten naar de VS en Nieuw-Zeeland. Voor de VS is San Diego een van de grote kanshebbers.

Voor de je volgende deel heb je toevallig foto's gemaakt van de Thick-billed parrot voliere?
DanielN
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 77 posts

Berichtdoor Kaartje » vr jul 26, 2013 10:23 am

Will schreef:Massaigiraffen + Soemmeringgazelle = beter kan niet.
En ik maar denken dat het hoefdiermekka nog moest komen, maar dat kan ik dus net zo goed overslaan? ;)

DanielN schreef:Er zullen waarschijnlijk toch tasmaanse duivels naar San Diego komen aangezien Australie er een 20-tal op transport gaat zetten naar de VS en Nieuw-Zeeland. Voor de VS is San Diego een van de grote kanshebbers.
Ga ik ook een beetje vanuit sinds IceQueen laatst ergens postte dat er een aantal naar de VS zouden gaan, vandaar de 'nog niet'. :) (jammer van die timing, voor ons. ;) )

DanielN schreef:Voor de je volgende deel heb je toevallig foto's gemaakt van de Thick-billed parrot voliere?
We hebben letterlijk alle verblijven op foto, dus als ik hem tegenkom, zal ik hem er zeker tussen plaatsen. :) Er staat me echter niet direct iets van bij... Weet je zeker dat ze (ook) nog in San Diego Zoo zitten? Ik denk namelijk dat ze wel in San Diego Safari zitten, dus dan moet je nog wat langer geduld hebben op dat verslag. ;)
Kaartje
BBB Controleur
BBB Controleur

Berichtdoor David95 » vr jul 26, 2013 10:27 am

Ik ben wel benieuwd welke hagedissoorten in de eerste twee buitenverblijven leven eigenlijk:)
David95
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 28 posts

Berichtdoor Kaartje » vr jul 26, 2013 10:40 am

Ik neem aan dat je doelt op dit stukje:
Als je hier vervolgens links aanhoudt kom je bij de reptielenhoek. Het begint met twee buitenverblijven voor diverse schildpadden en hagedissen uit Europa en het Midden-Oosten in de ene (eerste foto) en stralenschildpadden en twee soorten hagedissen uit Afrika in de andere (tweede foto).

Volgens de bordjes, meestal proberen we wel te kijken of de dieren overeenkomen met de bordjes, maar dat lukt niet altijd:
Eerste verblijf:
- Scheltopusik Pseudopus apodus
- Jeweled Lacerta Timon lepidus lepidus

Tweede verblijf:
- Western Great Plated Lizard Gerrhosaurus major bottegoi
- Yellow-throated Plated Lizard Gerrhosaurus flavigularis
Kaartje
BBB Controleur
BBB Controleur

Berichtdoor David95 » vr jul 26, 2013 10:52 am

Bedankt, die bedoelde ik ja. Ik was wel benieuwd welke soorten men daar buiten zou houden.
David95
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 28 posts

Berichtdoor DanielN » vr jul 26, 2013 11:47 am

Kaartje schreef:
DanielN schreef:Voor de je volgende deel heb je toevallig foto's gemaakt van de Thick-billed parrot voliere?
We hebben letterlijk alle verblijven op foto, dus als ik hem tegenkom, zal ik hem er zeker tussen plaatsen. :) Er staat me echter niet direct iets van bij... Weet je zeker dat ze (ook) nog in San Diego Zoo zitten? Ik denk namelijk dat ze wel in San Diego Safari zitten, dus dan moet je nog wat langer geduld hebben op dat verslag. ;)

Dat weet ik dus niet zeker. Ik weet dat ze in Safari zitten maar dus niet zeker of ze ook in de zoo zitten :).
DanielN
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 77 posts

Berichtdoor meubilaie » vr jul 26, 2013 6:15 pm

bedankt voor je verslag!
meubilaie
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 110 posts

Berichtdoor Abcw » vr jul 26, 2013 6:44 pm

En alweer z'n geweldig verslag. Wat moet ik nog een hoop mooie dierentuinen bezoeken.
Ik hoop hier echt een keer naar toe te kunnen gaan.
Abcw

Liked in: 0 post

Berichtdoor Will » vr jul 26, 2013 7:44 pm

Kaartje schreef:
Will schreef:Massaigiraffen + Soemmeringgazelle = beter kan niet.
En ik maar denken dat het hoefdiermekka nog moest komen, maar dat kan ik dus net zo goed overslaan? ;)

Neeeeeeeeee! Ga vooral verder ;)
Nee, mij was pas verteld dat vele hoefdieren in San diego Zoo "apart' staan, dus weinig in combiverblijven. Vandaar dat deze combi met 2 (in mijn ogen) schitterende soorten mij opviel. Maar ik hoor graag nog over de reuzenelandantilopes, takins enz (ook al is het met een schep jaloezie)
Will
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 593 posts

Berichtdoor Grace » zo jul 28, 2013 7:02 am

Ik wil ook !!!! Staat echt hoog op mn verlanglijstje. Heb je echt 2dagen nodig voor zoo, of is dat zoo en safari?

liken deze post.
Grace
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 61 posts

Volgende

Keer terug naar Verslagen over de Wereld