ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

[Fotoverslag] San José Zoo (Costa Rica)

[Fotoverslag] San José Zoo (Costa Rica)

Berichtdoor jwer » zo jan 09, 2011 7:51 pm

Je bent in een land met één van de mooiste natuurgebieden ter wereld, hebt net een rondreis gemaakt waarbij je een ongelofelijke verscheidenheid aan diersoorten gezien hebt, dan zit er nog maar één ding op... naar de Zoo gaan;

Ergens vrij in het midden van San José ligt een kleine groene oase, waar "Zoologico Simon Bolivar" gevestigd is, de nationale dierentuin van Costa Rica. Het is een klein parkje, heeft geen plattegrond en bestaat uit een klein cirkeltje met een groot cirkeltje eromheen. Je bent er hooguit een uur of twee zoet, en het heeft welgeteld één echte exoot op haar terrein. De rest zijn diersoorten uit het land zelf, maar alles bij elkaar toch best een mooie collectie.

Afbeelding
De deur

Als je binnen bent is er een typisch krokoverblijf, zo'n kuil met een strandje. Het was verdeelt in twee delen, want de collectie schildpadden had ook een plek nodig. De kroko's waren de inheemse spitssnuitkrokodillen (Crocodylus acutus). De schildpadden waren een mix van iets van zes soorten, waarvan ik inmiddels niet meer heb onthouden wat het allemaal was :(

Afbeelding
Dat zeg ik, kroko's

De trap op kwamen we het dier tegen dat in het wild wel een beetje indrukwekkender is. Ze hadden er eentje, het verblijf was een beetje modderig maar verder niet slecht. Een afdakje en een bad waar ie kopje onder in kon gaan;
Afbeelding
Bairds' Tapir

Boven aan de kwamen we op een vierkant pleintje met bankjes en groen in het midden. Op de korte kant stonden twee kleine volières met als ik me goed herinner;
- Orange-chinned parakeet (Brotogeris Jugularis)
- Een kleine uilensoort, ik denk vermiculated screech-owl (Megascops Guatemalae)

Aan de langer kant stond een grote volière met;
- Crested Guan (Penelope Purpurascens
- Blauwe pauw (Pavo Cristatus)

Aan de derde kant was er een klein rond betonnen kuiltje, vol met planten en een bamboe huisje met de leukste soort van het park...
Afbeelding
een grijpstaartstekelvarken (Sphiggurus Mexicanus)

...en een mini reptielenhuisje met onder andere de aardbei gifkikker en wat slangen zoals fer-de-lance, palm groefkopadder (zo'n wimperbeest), boa's en deze grapjanus;
Afbeelding
Ermm Sven? Groene boomboa?

De vierde kant stonden twee klassieke gazen kooien voor een jaguar met een aandoening (korte pootjes, normaal lichaam) en een eenzame jaguarundi. Niet echt bijzondere verblijven, maar goed;
Afbeelding
Doorkijkje langs de jaguarkooi

Vanaf het pleintje kon je een naar een doodlopend stukje dat we op ons tweede rondje pas ontdekten waar een flinke volière stond voor een koppel rolstaartberen en kon je de verknipte aras (oftewel, niet meer vliegbaar) zien op hun bamboe-constructie (zowel Buffon aras ara ambiguus als geelvleugelaras ara macao)

Terug langs het pleintje de route volgend kom je langs de overige kooien voor kleine katachtigen;
Afbeelding
Meer suffe katbeesten

waarbij de enige soort die wel interessant was (Tayra's Eira Barbara) zichzelf excuseerden voor hun afwezigheid wegens verbouwing. Verder zaten hier margays (Leopardus wiedii) en;
Afbeelding
Ocelots (Leopardus pardalis

Om de hoek zaten (naast de pauwen) de enige andere exoten van deze dierentuin;
Afbeelding
Leeuwen dus (Pathera Leo)

Maar hun verblijf was niet heel erg exotisch;
Afbeelding
Zoefftastisch

Verder stonden hier wat kleine ronde volieres;
Afbeelding
Zo dus

Elke had een koppel swainsons' toekans (Ramphastos swainsonii) (meerdere volières), of een koppel keel-billed toekans (Ramphastos Sulfuratus), of een koppel;
Afbeelding
Emerald Toucanet (Aulacorhynchus Prasinus)

Om de hoek nog een iets grotere vierkante volière voor een koppel bruine hokko's (Crax Rubra). Al deze vogelsoorten allemaal al in het wild gezien :bengel:

Daarna volgde vier betonnen kuilen met gras op de bodem en daarin bamboe constructies. Betonnen kuilen klinkt hier wat oneerbiedig, want ze waren allemaal ruim tot zeer ruim en ook de klimconstructies waren niet truttig, maar stelden best iets voor;
De bewoners van de eerste kuil werden gevoerd met dagkuikens, wat de aandacht trok van de plaatselijke fauna;
Afbeelding
Costa Ricaanse variant van de blauwe reiger die een voederingetje komt snaaien

Kreeg trouwens niet het idee dat de bewoner wakker lag van de aandacht;
Afbeelding
(de inheemse) witsnuit neusbeer (Nasua Narica)

Om de hoek twee rappe gassies, in een speels verblijf met tunneltjes en overige vrolijkheden;
Afbeelding
Te rap voor de camera, maar een oplettende zoositer herkent de Grison (Galictis vittata)

Hierna volgde een nette kuil voor kapucijnapen (Cebus capucinus) en daarna volgde het laatste "Zodiac verblijf;
Afbeelding
Een flinke lap hoor, nog wel een aardig stuk meer dan op deze foto paste;

voor;
Afbeelding
Costa Ricaanse spinaap (Ateles geoffroyi ornatus)

Hierna kon je het trapje af en kwam je weer bij de ingang. Hier stond nog een gebouw met allerlei educatie, waar we even doorheen gelopen zijn maar hier zaten geen verdere soorten meer. Al met al is het een groene tuin, met enkele zeer nette verblijven (voornamelijk de kuilen voor de apen, neusberen, grijpstaartstekelvarken en grison) en ook de volières waren schoon en fatsoenlijk ingericht. Alleen de katten zaten in de klassieke gazen constructies, waarbij de jaguar en de leeuwen er niet geweldig afkwamen. Verder is het een klein parkje waar de Costa-Ricaan voornamelijk zijn eigen fauna kan leren kennen en niet veel meer. Maar goed, toch weer twee nieuwe soorten weten te scoren (grison en mexicaanse grijpstaartdopneusstekelbeest).

Niet de meeste geweldige foto's, maar goed in ieder geval hebben jullie een idee van de soorten, en dat vind ik zelf altijd het belangrijkste. Sommige soorten komen trouwens uit m'n vette vogelgids (moet iedereen altijd meenemen op vakantie trouwens, hebben wij geleerd) en zijn daarom in het engels. Ik zal nog wel eens googlen voor wat Nederlandse namen...

Hoffentlich gefällt es :)
I stand on the crossroads where the roads of ideology and reality meet

stick liken deze post.
jwer
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 57 posts

Re:[Fotoverslag] San José Zoo (Costa Rica)

Berichtdoor DSMichaelfan » zo jan 09, 2011 8:04 pm

Ziet er stiekem toch best interessant uit!
DSMichaelfan
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 6 posts

Berichtdoor Svenneke » zo jan 09, 2011 8:19 pm

jwer schreef:
Afbeelding
Ermm Sven? Groene boomboa?

Zeer zeker niet, die hebben grote schubben bovenop de kop, deze niet.
beetje donkere foto, maar ik denk dat we naar een botriechis lateralis kijken

jwer schreef:Afbeelding
Te rap voor de camera, maar een oplettende zoositer herkent de Grison (Galictis vittata)

ik dacht ff een honingdas te zien ;)

oh, und es gefällt sehr gut!!!
Svenneke
Administrator
Administrator

Liked in: 751 posts

Berichtdoor IceQueen » zo jan 09, 2011 10:23 pm

Leuk verslag! thnx! ;D
IceQueen
Administrator
Administrator

Liked in: 1579 posts

Berichtdoor Borisje » ma jan 10, 2011 12:39 am

nice hoor :)
Welcome to a Kingdom of Animals... real, ancient and imagined: a Kingdom ruled by lions, dinosaurs and dragons; a Kingdom of balance, harmony and survival; a Kingdom we enter to share in the wonder, gaze at the beauty, thrill at the drama, and learn.
Borisje
Administrator
Administrator

Liked in: 673 posts

Berichtdoor Adriaan » ma jan 10, 2011 9:31 am

Super leuk verslagje!!
Adriaan
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 383 posts

Berichtdoor Grace » wo jan 12, 2011 4:22 pm

Leuk verslag.
Het heeft wel iets van Guyana Zoo.

Je zegt bij de katachtigen; niet zo interessant, maar juist in deze tuinen waar veel dieren vanuit het land zelf zijn of vanuit Zuid-Amerika zie je ze raszuiverder dan in de Europese tuinen ;)
Grace
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 61 posts

Berichtdoor kuine » za jan 15, 2011 6:54 pm

Very nice!
kuine
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 302 posts

Berichtdoor jtb » za jan 15, 2011 9:34 pm

nergens niet om al dat geouwehoer over raszuiver begint een beetje rare trekjes te krijgen (oa over leeuwen in emmen) het lijkt een beetje op wat ene A. H. wilde met hulp van dokter M.

We mogen aannemen dat de meerderheid met enig denkvermogen de evolutie- leer/theorie als realiteit aanvaard. dan moeten we niet al te moeilijk doen over mixjes. we kunnen toch nooit alle soorten in gevangenschap houden. 
En laten we wel zijn er zijn gok ik geen of een nihil aantal soorten met een populatie in gevangenschap die "zuiver" kunnen blijven en dus moet je vers bloed halen (lees wild importeren) en dat wil ook niemand (zolang het niet over vissen, reptielen en vogels gaat)

Ik weet niet waar dit eigenlijk moet staan dus ik laat het vrij aan de hh moderatoren om het te verplaatsen
jtb
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 34 posts

Berichtdoor Svenneke » zo jan 16, 2011 8:25 am

ik neem aan dat je reactie op de post van Grace slaat. In dat opzicht kan die hier gewoon blijven staan.
Evenwel is de discussie raszuiverheid/soortbehoud/... al tot in den treuren gevoerd. Me dunkt dat we daar niet opnieuw over moeten beginnen, tenzij er daadwerkelijk nieuwe argumenten zijn.
Svenneke
Administrator
Administrator

Liked in: 751 posts

Berichtdoor jtb » zo jan 16, 2011 12:45 pm

nou ja ik kom er op adv de post van grace maar zoals gezegd kom ik het in diverse topics tegen en al wat langer en nu dacht ik laat ik er eens iets over zeggen.

verder zou ik zeggen dat een dergelijk onderwerp nooit uitgekauwd is maar verder zal er zich wel niemand druk over maken alhier dus laat ons maar back on topic gaan 
jtb
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 34 posts

Berichtdoor jan harteman » zo jan 16, 2011 2:42 pm

Leuke foto's om te zien, een heel herkenbaar parkje en goed vergelijkbaar met een aantal Braziliaanse tuintjes!
Ik was er gek op, juist de inheemse dieren van dichtbij te kunnen zien, ook als je ze in het wild alleen van afstand (of helemaal niet) had waargenomen.
jan harteman
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 10 posts

Berichtdoor Johnny » wo jan 26, 2011 8:56 pm

Lees je stukje nu pas, aber;

Hoffentlich gefällt es

Es gefallt sehr gut! Das seht sehr schonn aus ( hoop dat mijn spelling goed is ;)). Begin zo langzamerhand te twijfelen of mijn volgende lange vakantie niet costa rica moet worden ( zat te denken aan amerika, wil heel graag naar het georgia aquarium).
Turf, jenever en achterdocht; daaruit heeft God de trotse drenthen gewrocht
Johnny
ZooSite Fanatiekeling
ZooSite Fanatiekeling

Liked in: 601 posts

Re: [Fotoverslag] San José Zoo (Costa Rica)

Berichtdoor AWP » di jan 27, 2015 11:02 am

Ik ben eerder deze maand in Simón Bolívar geweest en het verslag van jwer komt me grotendeels herkenbaar voor. Een belangrijke recente aanpassing in de dierentuin zijn nieuwe verblijven voor de jaguar en jaguarundi. Het zijn geen superverblijven, maar heel wat beter dan die van de andere twee inheemse katachtigen (ocelot en margay) en zeker die van de eenzame mannelijke leeuw. De apen, neusberen en grison waren leuk ondergebracht. Verder kon ik de grijze vos, het wolharig grijpstaartstekelvarken en een rijtje roofvogels toevoegen aan mijn lijst.

Aan de ene kant voelde het wel wat raar om naar een dierentuin te gaan in een land waar zoveel dieren in het wild te zien zijn (neusberen en wasberen behoren normaal wel tot mijn favorieten in een dierentuin, maar vond ik ze toch minder interessant in gevangenschap na ze enkele dagen daarvoor nog van dichtbij in het wild te hebben gezien), maar aan de andere kant zag ik wel verschillende soorten die men in het wild vrijwel niet zal tegenkomen.
AWP
Zoo Bezoeker
Zoo Bezoeker

Liked in: 16 posts

Re: [Fotoverslag] San José Zoo (Costa Rica)

Berichtdoor AWP » ma maart 09, 2015 7:05 pm

Iemand overigens nog geïnteresseerd in verslagen over Ranario de Monteverde en Serpentario Selvatura?
AWP
Zoo Bezoeker
Zoo Bezoeker

Liked in: 16 posts

Volgende

Keer terug naar Verslagen over de Wereld