ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

[fotoverslag] Zoo Aquarium Berlin 13-10-2013

[fotoverslag] Zoo Aquarium Berlin 13-10-2013

Berichtdoor Hamerhaai » do dec 05, 2013 10:52 pm

13-10-2013

Afbeelding
aquarium gezien vanuit de Zoo

Het aquarium van de Zoo is als losse attractie te bezoeken en is zo groot en uitgebreid dat het een eigen verslag verdient. Het aquarium bestaat dit jaar honderd jaar, maar is grotendeels verwoest in de tweede wereldoorlog (van die verwoestingen zijn in het aquarium en in de dierentuin op veel plaatsen informatieborden met foto’s te vinden). Na de oorlog is het weer opgebouwd en een paar keer uitgebreid.

Het aquarium is eigenlijk veel meer dan alleen een aquarium. Het gebouw is verdeeld in vier delen: het aquarium op de begane grond, de reptielen op de eerste verdieping en de amfibieën en het insectarium op de tweede verdieping.

De foto’s zijn vaak wat donker en niet altijd even goed gelukt. Ik had net een nieuwe camera en het was nog even wennen met het maken van de foto’s.

Begane grond

Na de ingang sta je de eerste hal. Hier is een vijver met koikarpers. Een lelijke kale bak met een blauwe bodem en zonder enige inrichting. Boven deze vijver is het onderwaterzicht van de gavialen; dit ontdekt ik pas aan het eind van de ronde door het aquarium. Als je na de ingang naar rechts gaat kom je in de eerste gang met aan beide kanten aquaria. In het eerste deel van de gang zitten de zoutwaterdieren. Aan de linkerkant kleinere aquaria met onder andere jonge trompetvissen, dwergkoraalduivels, langoesten, een Canthigaster-kogelvis en natuurlijk meer standaard dieren als keizersvissen, koraalvlinders en doktersvissen. Aan de rechterkant zijn de grotere aquaria. In het tweede aquarium zaten zeeslangen (Laticauda laticauda). Deze heb ik pas bij een tweede (korte) ronde gezien.

Afbeelding
kijkruit bij de gavialen

Afbeelding
Enchelycore pardalis en keizersvis

Afbeelding
aquarium met zeeslangen

Na dit eerste deel van het aquarium is er aan de linkerkant een zijgang met een groot aquarium met grote zoetwatervissen (vooral cichliden en meervallen), hiernaast een aquarium dat bij mijn bezoek leeg was, een ‘groot’ rifaquarium (niets als je het vergelijkt met Burgers’, maar nog steeds een flinke bak) en een aantal kleine rifaquaria. De soorten in de rifaquaria waren nogal standaard dus hier ben ik vrij snel doorgelopen. De zijgang komt uit op de ruimte aan het eind van de ronde door het aquarium. Hier ben ik terug gegaan naar de ‘hoofdgang’ waar ik vandaan kwam.

Afbeelding
mandarijnpitvis

Verder zaten in deze gang zoetwatervissen. Nog steeds de kleine aquaria aan de linkerkant en de grotere aan de rechterkant. Ik ben minder thuis in de zoetwatervissen, maar hier zaten ook soorten die volgens mij best bijzonder zijn. In één van de kleinere aquaria, een aquarium waar een grot is nagebootst. Zat de Mastacembelu brichardi blinde, pigmentloze verwant van de bekendere ‘fire eel’. Deze heb ik helaas niet gezien.

Hier is weer een hal, met nog zo’n vijver als die van de koikarpers. Alleen zaten hier goudvissen in. Boven deze vijver zit een grote ruit waar de brilkaaimannen onder water te zien zijn. Aan de andere kant van deze hal staan kleine, eenvoudig ingerichte zeeaquaria met een aantal leuke bewoners: Zeenaalden, zeepaardjes, twee soorten schorpioenvissen, een rifwachter, jonge hondshaaien en een Antennarius.

Afbeelding
de kleine aquaria

Afbeelding
schorpioenvis

De gang loopt nog verder langs een paludarium met krabben en Indische dwergslijkspringers naar een grote ruimte met grotere aquaria. De eerste waar je langs komt is er een met twee kaphamerhaaien, een gitaarrog, Indopacifische tarpons, een donkere reuzentandbaars, neerkijkers en nog wat andere vissen. Ze hebben hier een leucistische gitaarog gehad, maar bij mij bezoek was er alleen een normaal gekleurde te zien.

Afbeelding
Indische dwergslijkspringer

In deze ruimte is ook een aquarium met zwartpuntrifhaaien, verpleegsterhaaien, gouden horsmakrelen, barracuda’s en een wobbegong. Tot vorig jaar leefde er in dit aquarium nog een zandtijgerhaai. Nu zit deze haai gelukkig in het aquarium van Stralsund (zo’n 2 miljoen liter meen ik).

Afbeelding
roofvissenaquarium

Afbeelding
verpleegsterhaai

Verder zijn hier een aantal ‘landschapsaquaria’; vrij grote aquaria met boven water tropische planten (soort paludarium, maar dan in het groot) . Hier is ook nog een grot met twee donkere aquaria met dieren uit dieper water. Eén met reuzenpissebedden (Bathynomus sp.) denappelvissen en nautilussen. In het andere aquarium zit een paartje gevlekte draakvissen (Hydrolagus colliei), voor mij één van de hoogtepunten van het aquarium.

Afbeelding
gevlekte draakvis

De begane grond bestaat uit twee grote gangen met een aantal kleinere gangen/hallen er tussen en aan het eind de grote ruimte met de landschapsaquaria. Na deze grote ruimte ben ik de tweede gan in gelopen. Je loopt hier weer langs de kaphamerhaaien (je kunt bijna helemaal om dit aquarium heen lopen). Na dit aquarium loop je langs een rij kleine aquaria met verschillende soorten kwallen.

Hier gaat de gang langs de hal met de goudvissenvijver en de kleine aquaria. De gang is vanaf dit punt weer breder. Hier zijn middelgrote aquaria met vooral soorten uit subtropische en koudere wateren. Onder andere: Noordzee, Californisch kelpwoud (blijft mijn favoriet onder de aquaria), Europese zoetwatervissen en nog meer kwallen (vooral de grote sea nettles waren mooi om te zien).

Afbeelding
Californisch kelpwoud

Afbeelding
sea nettles

Hier kom je weer langs de zijgang met het grote rifaquarium. Je staat hier in een ruimte met in één van de muren een aantal kleine aquaria, onder andere dieren uit de middellandse zee en een gewone octopus. In het midden staat een groot, cilindervormig aquarium met Papoea-kwallen, verwant aan de bekendere blauwpuntkwal die overigen ook te zien is in het aquarium. Hier is ook de trap naar de eerste verdieping, hier zitten de reptielen.

eerste verdieping

Deze verdieping zou je kunnen zien als het reptielenhuis van de dierentuin. In het midden zitten de twee krokodillensoorten in een kas. Je loopt om deze kas heen en hier zijn dan ook de andere reptielenverblijven. Vanuit deze gang zijn er kleine doorkijkjes naar de krokodillenkas gemaakt.

Aan de linkerkant vind je het eerste verblijf. Hier zitten stralenschildpadden en leguanen van Madagaskar. Ik liep de ronde tegen de klok in. Hier zijn een aantal grote verblijven met soorten zoals groene leguaan, gele anaconda en een soort basilisk (ik weet zo niet meer welke, ze hadden meerdere soorten).

Na deze verblijven kom je bij misschien wel de zeldzaamste soort van de reptielenafdeling: de brughagedis. Er zouden zeven dieren in het verblijf moeten zitten waarvan ik er twee heb gezien. Geweldig om deze prehistorische reptielen een keer te zien!

Afbeelding
verblijf van de brughagedissen

Het volgende deel van de ronde heeft kleinere terraria met o.a. een jonge brilkaaiman, korsthagedissen, gilamonsters, Jemenkameleons,luipaardgekko’s en een Salomon reuzenskink.

Afbeelding
terrarium van de Salomon reuzenskink

Afbeelding
terrarium van de luipaardgekko's

Halverwege deze gang is de deur naar de krokodillenkas. Je loopt over een houten brug, met aan de ene kant brilkaaimannen en aan de andere kant drie gavialen! Deze dieren zaten er bij mijn bezoek nog maar een paar weken. Bizarre dieren om te zien en ze waren al behoorlijk groot. Ik schat ze op ongeveer drie meter. Bij de krokodillen zaten ook schildpadden en er zouden zouden ook nog vlinders moeten zitten, ik heb ze niet gezien.

Afbeelding
verblijf van de gavialen

Aan de andere kant van de brug kun je de kas weer uit en kom je weer uit in de gang om de krokodillenkas heen. Ik ben weer door de deur gegaan waardoor ik binnenkwam.

Na de eerder genoemde kleinere reptielenverblijven kom je bij een paar grotere verblijven, zoals één met neushoornleguanen en zwarte leguanen. Hier staan ook een paar kleine terraria met jonge slangen. In het laatste deel van de ronde zijn vooral slangen te vinden. Aangezien mijn kennis over slangen erg beperkt is, heb ik niet goed onthouden wat hier zit. Alleen de Texaanse ratelslang en de spitskopslang kan ik me zo nog herinneren.

Afbeelding
neushoornleguaan

Je komt nu weer bij het Madagaskarverblijf naast de trap. Volgens een bordje dat ik eerder nog niet gezien had zouden er ook panterkameleons moeten zitten. Deze heb ik niet kunnen vinden.

Tweede verdieping

De tweede verdieping bestaat uit twee delen: de amfibieën en het insectarium. Je komt binnen bij de amfibieën. Dit deel bestaat uit twee ruimtes waarbij de tweede iets hoger ligt dan de eerste.

Amfibieën

Meteen na de trap vind je het eerste verblijf. Hier zitten vliegende kikkers in een ruim en mooi ingericht terrarium. Na dit verblijf kom je bij een wand met verschillende soorten amfibieën uit gematigde gebieden. Europese boomkikkers, groen padden, vuurbuikpadden, vuursalamanders, tijgersalamanders en nog een paar andere soorten zitten in deze verblijven.

Hierna kom je bij de eerste makikikkersoort Ze hebben vier á vijf soorten zitten, gek genoeg hebben ze niet de bekende roodoogmakikikker (de ‘fotokikker’). Helaas weet ik niet meer welke soorten dit wel waren.

Hier is een kleine trap omhoog naar de rest van de amfibieën. In deze tweede ruimte staan, vanaf de trapkant bekeken, in het midden terraria voor boomkikkers. Rechts van deze verblijven zijn een paar kleine bakken zie bij mijn bezoek leeg waren (helemaal leeg, ook niet ingericht).

Afbeelding
één van de terraria in het midden, hier zitten Aziatische hoornkikkers

Afbeelding
één van de vele boomkikkers

Links is de deur naar het insectarium met links hiervan een vrij klein verblijf met een Chinese reuzensalamander (eindelijk gezien nadat ik vorig ze vorig jaar in Blijdorp vergeten (!) ben) en een groot terrarium met pijlgifkikkers en harlekijnkikkers.

Afbeelding
Chinese reuzensalamander

Ook aan de linkerkant zijn kleinere verblijven met verschillende soorten pijlgifkikkers, meerdere soorten klauwkikkers en één van de vreemdste kikkers die ik ooit gezien heb: de Lepidobatrachus laevis.

Achter in de ruimte zijn nog een paar aquaria met salamanders: axolotls, Algerijnse ribbensalamander en nog een soort.

Afbeelding
aquarium Algerijnse ribbensalamander

Insectarium

Het insectarium is één ruimte met behalve insecten natuurlijk ook andere geleedpotigen. Rechts zijn een paar verblijven voor mieren (in totaal zaten er wel vier soorten, waaronder twee bladsnijdermieren) met daar omheen verschillende soorten geleedpotigen. In één van deze verblijven zaten termieten. Die worden volgens mij bijna nooit gehouden in gevangenschap. Helaas was de bak zo donker dat ik niks kon ontdekken.

Afbeelding
bladsnijdermieren

Behalve kleine verblijven in de wand zijn er ook een paar grote (en vooral hoge) met vlinders en in één ervan een klapperdief. In een ander vlinderverblijf was de voerplaats van de parasolmieren.

Afbeelding
de vlinderverblijven

Verder zijn er nog meer kleine verblijven in de muur met (hoe kan het ook anders) heel veel soorten. Enkele soorten die hier zaten: zweepsin, zijderups, soort vliegend hert, rozenkevers, vogelspinnen en roofwantsen. Verder was er nog een aquarium waar degenkrabben moesten zitten, ik heb ze niet gevonden. En een bank met kleine bakjes voor vogelspinnen waar je op kon gaan zitten. Niet erg diervriendelijk lijkt me.

In het insectarium was ook nog een kijkruit naar de krokodillenkas. De loopbrug was pas heel kort weer open toen ik er was, eerder waren de gavialen alleen hier en bij de onderwaterruit op de begane grond te zien.

Na het insectarium het ik nog snel een rondje gelopen op de begane grond om nog wat gemiste soorten te zien en nog wat foto’s te maken.

Het aquarium van de Zoo is een prachtig aquarium en het is absoluut de moeite waard als je in Berlijn bent. De meeste verblijven voldoen voor de dieren en zijn meestal ook mooi ingericht. De collectie is ook geweldig. De hoogtepunten voor mij waren: gavialen, gevlekte draakvissen, brughagedissen, zeeslangen en de reuzensalamander. Wat ook opviel, was dat bijna overal de naambordjes klopten, dat is in veel aquaria wel anders.

Er zijn naast de losse tickets ook combitickets te koop voor de Zoo en het Aquarium.

Ik ben drie á vier uur binnen geweest, maar ik heb dan ook rustig de tijd genomen om alles te bekijken.

Ik raad iedereen aan om de aquariumgids te kopen. Hier staat veel informatie in over het aquarium en vooral over de soorten die er zitten. Helaas is deze alleen in het Duits te koop (maar daar is vaak nog wel iets van te maken).

4 mensen liken deze post.
Hamerhaai
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 237 posts

Re: [fotoverslag] Zoo Aquarium Berlin 13-10-2013

Berichtdoor Johnny » vr dec 06, 2013 12:04 am

Hmmmm, de aquariumgids heb ik in een Duits/Engelse duo-uitgave..... Als ik het me goed herinner trouwens, zou je de vlinders vooral vanuit het insectarium in de krokodillenkas moeten zien vliegen.

Maar leuk verslag, brengt herinneringen op van een prachtig aquarium. Alleen jammer dat je wat summier bent met de landschapsaquaria, deze waren echt het hoogtepunt voor mij.
Johnny
ZooSite Fanatiekeling
ZooSite Fanatiekeling

Liked in: 601 posts

Berichtdoor Kaartje » vr dec 06, 2013 4:43 pm

Bedankt voor je interessante verslag van dit aquarium, waar wij een aantal jaar geleden zijn geweest, maar graag weer even rond zouden lopen!
In the end we will conserve only what we love.
We will love only what we understand.
We will understand only what we are taught.
Kaartje
BBB Controleur
BBB Controleur

Liked in: 823 posts

Berichtdoor sharkmember » vr dec 06, 2013 4:52 pm

Mooi verslag, ik zou er toch eens heen moeten gaan :)

Die zandtijgerhaai werd te klein voor die aquarium, dus moest die weg, de haai vermaakt zich goed waar hij nu is.
sharkmember
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 79 posts

Berichtdoor Johnny » vr dec 06, 2013 5:49 pm

sharkmember schreef:Mooi verslag, ik zou er toch eens heen moeten gaan :)

Die zandtijgerhaai werd te klein voor die aquarium, dus moest die weg, de haai vermaakt zich goed waar hij nu is.

Een krimpende zandhaai? :P Maar hij was idd te groot voor het aquarium. Vond het toen nogal een verassing dat ze in dat aquarium een zandhaai hadden.
Johnny
ZooSite Fanatiekeling
ZooSite Fanatiekeling

Berichtdoor sharkmember » za dec 07, 2013 7:41 pm

Die kwam normaal toch van Leipzig, die ronde aquarium.

@Johnny: Inderdaad, die werdt te groot voor het aquarium :)
sharkmember
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Berichtdoor Johnny » za dec 07, 2013 8:43 pm

sharkmember schreef:Die kwam normaal toch van Leipzig, die ronde aquarium.

@Johnny: Inderdaad, die werdt te groot voor het aquarium :)

Hij kwam van Leipzig ja. En zwemt nu in Stralsund.

2 mensen liken deze post.
Johnny
ZooSite Fanatiekeling
ZooSite Fanatiekeling

Berichtdoor sharkmember » za dec 07, 2013 8:56 pm

Zwemt :), ik denk meer rustig drijvend daar.

@Hamerhaai: Welke soorten haaien en roggen hebben ze echt daar momenteel?
sharkmember
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Berichtdoor kuine » zo dec 15, 2013 11:57 am

Welke kroks zaten er nog maar voor de Gavialen?
kuine
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 302 posts

Berichtdoor Johnny » zo dec 15, 2013 4:30 pm

kuine schreef:Welke kroks zaten er nog maar voor de Gavialen?

Ik geloof dat er een grote nijlkrokodil zat, maar ik weet het niet zeker.
Johnny
ZooSite Fanatiekeling
ZooSite Fanatiekeling

Berichtdoor Svenneke » zo dec 15, 2013 4:40 pm

er hebben verschillende soorten gezeten. bij mijn eerste bezoek een jaar of 6-7 geleden brlikaaimannen, cubaanse krok, nijlkrok en hybride orinoco/amerikaanse krok (ttz, over die laatste is wat onduidelijkheid welke soort het precies was)
Svenneke
Administrator
Administrator

Liked in: 751 posts

Berichtdoor Johnny » zo dec 15, 2013 5:25 pm

Svenneke schreef:er hebben verschillende soorten gezeten. bij mijn eerste bezoek een jaar of 6-7 geleden brlikaaimannen, cubaanse krok, nijlkrok en hybride orinoco/amerikaanse krok (ttz, over die laatste is wat onduidelijkheid welke soort het precies was)

Toen ik er was in 2008 zat die hele verscheidenheid er niet meer. Wel brilkaaimannen geloof ik, en een grote krok, waarvan ik me meen te herinneren dat het een nijlkrok was. Dat was het.
Johnny
ZooSite Fanatiekeling
ZooSite Fanatiekeling

Berichtdoor ralph » zo dec 15, 2013 10:30 pm

Het is een Nieuw Guinea krokodil en geen nijlkrokodil. In april was dit zo in ieder geval.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 820 posts

Berichtdoor Johnny » ma dec 16, 2013 10:09 am

ralph schreef:Het is een Nieuw Guinea krokodil en geen nijlkrokodil. In april was dit zo in ieder geval.

Is die niet daarna gekomen? Staat me ook iets van bij? Dat de nijlkrokodil is overleden en daarna vervangen door een Nieuw Guinea krokodil?
Johnny
ZooSite Fanatiekeling
ZooSite Fanatiekeling

Berichtdoor ralph » ma dec 16, 2013 1:49 pm

Kan best, maar in april dit jaar was de N-G krok er al, dat is alles wat ik er van weet.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 820 posts

Volgende

Keer terug naar Verslagen over Europa