ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

[fotoverslag] Zoo Liberec 07-09-2013

[fotoverslag] Zoo Liberec 07-09-2013

Berichtdoor Kaartje » do nov 21, 2013 8:21 pm

07-09-2013 Zoo Liberec

Zoo Liberec is opgericht in 1919 en is daarmee de oudste dierentuin van Tsjechië. Het park omvat tegenwoordig 13 hectare.

Afbeelding

Afbeelding

Na de ingang tref je na een leegstaand verblijf twee perken, voor rendieren en muntjaks (foto).
Afbeelding

Aan de andere kant is een gebouwtje met een verblijfje voor een fret. Daarnaast leven nog meer gedomesticeerde dieren, zoals alpaca's en pony's. Na de muntjaks volgt een verblijf voor muskusossen, waar we één dier hebben gezien.
Afbeelding

Daarnaast ligt het verblijf voor gouden takins, met diverse uitkijkpunten. We hebben tien takins gezien, waaronder drie jongen van dit jaar. Tevens liep er nog een muntjak in dit verblijf.
Afbeelding

Hier tegenover ligt een savanne, met Rothschildgiraffen en Selouszebra's als bewoners. Deze zebraondersoort, een ondersoort van de steppezebra, kom je in Europa volgens Zootierliste op slechts tien plekken tegen, waarvan drie keer in Tsjechië. De Engelse naam van deze ondersoort, maneless zebra, geeft duidelijk aan waarin deze ondersoort en dan vooral de mannetjes, van de andere steppezebra's verschilt. Een deel van deze savanne is alleen door de zebra's te bezoeken. De stallen van de giraffen zijn ook te bekijken en de oplettende kijker kan ook de stallen van de zebra's zien.
Afbeelding

Afbeelding

Hierna volgt een verblijf voor een oude eenzame olifantenkoe. Inmiddels heeft ze gezelschap gekregen van een koe uit Münster. Er werd in Liberec hands-on omgegaan met de op dat moment aanwezige olifant. Bij het verblijf staat aangegeven dat de olifanten afhankelijk zijn van de bezoekers. De financiële giften zullen gebruikt worden voor noodzakelijke renovaties aan het verblijf.
Afbeelding

Afbeelding

Het volgende verblijf ligt ook tegen het gebouw van de olifantenstallen aan. In dit verblijf van de rode neusberen, vermoedelijk een voormalig neushoornverblijf of zoiets, waren drie tapirs uit Praag op bezoek, in verband met de overstromingen daar eerder dit jaar.
Afbeelding

Hierna volgen weer enkele ruime hoefdierperken, voor nyala's met zuidelijke hoornraven (eerste foto), Somalische wilde ezels (tweede foto), kamelen met shetlandpony's en daarnaast blesbokken met Chapmanzebra's (derde foto).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens loop je tussen naar beneden aflopende verblijven voor vicuña's (eerste foto) en markhor's (tweede foto) door.
Afbeelding

Afbeelding

Onderaan leven oost-kaukasische toer's. Deze hebben waarschijnlijk twee perken naast elkaar tot hun beschikking, maar waren op één daarvan te vinden.
Afbeelding

Vervolgens loop je onderlangs de vicuna's en een tweede perk voor Somalische wilde ezels, die was aangesloten op het bovenliggende perk. Een hengst had hiernaast een eigen perk. Aan de andere kant van het pad ligt een rijtje met drie kattenkooien, bewoond door een nevelpanter (foto) en twee Noord-Chinese panters.
Afbeelding

Vervolgens loop je onderlangs de nyala's en zo kom je bij een verblijf voor rode panda's.
Afbeelding

Hierlangs is een trappetje naar beneden, de doorgaande route gaat echter verder naar vier verblijven (waarvan de laatste twee verbonden met elkaar) voor sneeuwpanters. In het eerste en laatste (dubbele) verblijf hebben we één sneeuwpanter gezien.
Afbeelding

Vervolgens loop je bovenlangs het chimpanseeverblijf. Met vijf dieren hebben ze hier de grootste groep van Tsjechië...!
Afbeelding

Er volgt aan de andere kant een rijtje met volières voor bergcaracara, falklandcaracara, laplanduil en oehoe.
Afbeelding

Afbeelding

Zo kom je bij het beneden deel, waar je een verblijf voor Karpathische lynxen treft. Het is een verblijf met rondom glazen muren. Bepaalde stukjes waren afgezet, waarschijnlijk om moeder met haar drie jongen wat rust te gunnen.
Afbeelding

Aan de andere kant is nog een rijtje volières met verschillende fazantachtigen (Cabots tragopan, satyrtragopan, temminks tragopan, Edwards fazant) en tot slot hadada-ibissen.
Afbeelding

Zo kom je bij een oude kooi voor mantelbavianen.
Afbeelding

Daarnaast zijn drie verblijven, waarvan twee bewoond door dwergoeistities. Ze kunnen zowel binnendoor als buitenom naar het andere deel toe.
Afbeelding

In de binnenbocht zijn we inmiddels verblijven voor schildpadden (roodwang met sporen) en stokstaartjes (achteraan eerste foto) gepasseerd en aan de andere kant van de stokstaartjes leven koesimansen (tweede foto). De binnenverblijven van de stokstaartjes en koesimansen liggen naast elkaar en zijn ook te bezichtigen.
Afbeelding

Afbeelding

Naast de schildpadden en koesimansen is een buitenverblijf en koepelvormig binnenverblijf voor gewone en rode flamingo's.
Afbeelding

In een oud stenen muurtje bevindt zich een klein verblijf voor stekelvarkens.
Afbeelding

Zo kom je terug bij de lynxen en het naastgelegen verblijf voor 1.3 Patagonische zeeleeuwen. In dit leuk gevormde verblijf zijn een aantal leuke verrijkingselementen aangebracht. Er is een onderwaterruit, waar je voornamelijk groen water door ziet. Als je boven dit verblijf staat, heb je nog een uitkijkpuntje naar het chimpanseeverblijf.
Afbeelding

Naast de zeeleeuwen kun je naar binnen bij het apenhuis, waar je aan de ene kant het binnenverblijf voor de chimpansees vindt en aan de andere kant de binnenverblijven voor wanderoes, groene meerkatten, witwanggibbons en pinchéaapjes.
Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard zijn hun buitenverblijven ook te zien.
Afbeelding

Het lijkt er op dat er steeds twee verblijven zijn samengevoegd en zelfs die verblijven samen zijn echt nog aan de kleine kant. De gibbons hebben de meeste ruimte (beide delen op de foto).
Afbeelding

Afbeelding
pinchéaapjes buitenverblijf

Aan de andere kant bevindt zich een tropenpaviljoen. Aan de buitenkant zijn volières voor kea's (midden op de foto), rosse neushoornvogels, blauwgele ara's en hyacinthara's en nog enkele die leeg leken te zijn.
Afbeelding

Afbeelding

In de hal, die bestaat uit twee verdiepingen, leven een aantal vrij vliegende vogels, zoals Balispreeuwen, rijstvogels, manenduiven, driekleurglansspreeuwen en groene toerako's. Op de onderste verdieping zijn aan de linkerkant verblijven voor zilverwangneushoornvogel, blauwgele ara, Maleise jaarvogel, roodkuiftoerako met Madagascartortel en hyacinthara. De meeste van deze verblijven bleken verbonden te zijn met de buitenverblijven tegen dit gebouw aan.
Afbeelding

Aan de rechterkant zijn enkele ruime terraria voor Cubaanse boa (rechts eerste foto), groene boompython (links eerste foto), breedvoorhoofdkrokodil (tweede foto), watervaraan, Timorpython, blauwe boomvaraan en Weber's waterleguaan met Annamwaterschildpadden (laatste foto).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de bovenste verdieping zijn er langs één kant verblijven voor trompetneushoornvogels, zuidelijke witwangdwergooruil, geelsnaveltok, grijze tok, kroonduiven en palmkaketoes.
Afbeelding

Afbeelding

Na deze hal volgt een verblijf voor goudbuikmangabeys, een stoere mangabeysoort die je niet vaak tegenkomt in Europa.
Afbeelding

Aan de andere kant bevindt zich het kattenpaviljoen. Binnen zijn er zes verblijven voor leeuwen en tijgers.
Afbeelding

Buiten zijn er vier verblijven voor witte tijgers, twee bewoond door ieder één dier en twee aan elkaar gekoppeld en bewoond door nog drie of vier dieren.
Afbeelding

Afbeelding

De leeuwen hebben een iets ruimer en groener buitenverblijf. Hierlangs loopt het trappetje richting de rode panda's omhoog.
Afbeelding

Aan de laatste zijkant van het kattenpaviljoen bevinden zich nog drie verblijven, namelijk een binnen- en buitenverblijf voor roestkatten en een buitenverblijf voor genetkatten (helaas geen van beide gezien, bij zes pogingen).
Afbeelding

Naast de leeuwen en tijgers is een verblijfje voor Humboldtpinguïns.
Afbeelding

Het pad leidt na de goudbuikmangabeys verder langs diverse kooien (drie zoals op de foto staan, elk onderverdeeld in verschillende delen) voor roofvogels (keizerarend, steenarend, schreeuwarend, havikarend, Stellerzeearend (twee keer), baardgier (twee keer), zeearend en Amerikaanse zeearend). Tussen twee van deze grotere kooien, ligt een andere kooi, iets verder naar achteren tussen de andere in, voor dwergarenden.
Afbeelding

Afbeelding

Aan de andere kant bevinden zich twee vijvertjes voor diverse watervogels (o.a. eidereend, zwarte zwaan, koereiger en mandarijneend).
Afbeelding

Na de speeltuin loop je tegen een grote vijver/plas aan met roze pelikanen als bewoners. Als je daar langs blijft lopen, kom je bij de uitgang.
Afbeelding

Er is echter nog één omhoog lopend paadje, die naar de rode panda's en naar een zijpaadje richting de savanne gaat. Hierlangs ligt het eerste verblijf waarvan ik dacht: "hé, leuk". Dit verblijf tegen de berghelling wordt bewoond door blauwschapen.
Afbeelding

Daarnaast leven bukhara oerials, gevolgd door Prins Alfredherten (foto).
Afbeelding

Zo kom je bij twee perken voor manenwolven, waarvan minstens één een voormalig cheetaperk is.
Afbeelding

Na een kruispunt ligt er nog een laatste hoefdierperk voor roanantilopen. Als je de ene kant op verder loopt, kom je bij de giraffen. De andere kant op leidt het pad naar de rode panda's.
Afbeelding

Liberec is geen gouden tuin, maar wij vonden het wel leuk om zo'n groep gouden takins en goudbuikmangabeys te zien. ;)
In the end we will conserve only what we love.
We will love only what we understand.
We will understand only what we are taught.

5 mensen liken deze post.
Kaartje
BBB Controleur
BBB Controleur

Liked in: 823 posts

Re: [fotoverslag] Zoo Liberec 07-09-2013

Berichtdoor IceQueen » do nov 21, 2013 8:46 pm

Ik heb duidelijk het grootste deel van deze zoo geblocked in mijn hoofd, herken niet veel meer ;)

2 mensen liken deze post.
IceQueen
Administrator
Administrator

Liked in: 1579 posts

Berichtdoor Borisje » do nov 21, 2013 9:15 pm

grappig ik had namelijk vooral "oh ja" momenten tijdens het bekijken van de foto's

Borisje
Administrator
Administrator

Liked in: 673 posts

Berichtdoor Adriaan » do nov 21, 2013 9:51 pm

Borisje schreef:grappig ik had namelijk vooral "oh ja" momenten tijdens het bekijken van de foto's

Ik ook! Het blijft een leuke tuin!
Adriaan
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 383 posts

Berichtdoor Johnny » do nov 21, 2013 10:13 pm

Ik had gewoon een gevoel van 'hey, weer een interessant verslag van een zoo die ik nog niet ken' :P

Leuk verslag weer!

Johnny
ZooSite Fanatiekeling
ZooSite Fanatiekeling

Liked in: 601 posts

Berichtdoor Svenneke » vr nov 22, 2013 12:33 am

Ik herken me erg in boris en icequeens commentaren.
behalve het tropenhalletje, de tijgers en zeeleeuwen had ik iets van "zag dat er zo uit?" en "oh ja, die hadden ze ook"

leuk om nog eens een verslag van te lezen.
vond het zeker geen top zoo, maar heb me er best vermaakt

zootycoon12 liken deze post.
Svenneke
Administrator
Administrator

Liked in: 751 posts

Berichtdoor rick04 » do okt 15, 2020 12:24 pm

Afgelopen zomer naar dit parkje geweest, ik ben bezig met een verslag op Laafsekikkers, toen ik dat wilde kopiëren naar hier bleken al mijn foto's teveel pixels hebben. Omdat hier toch al een goed gedetailleerd verslag staat geef ik hieronder het linkje naar het verslag op Laafsekikkers.be

https://www.laafsekikkers.be/forum/view ... =98&t=5277
rick04
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 0 post

Keer terug naar Verslagen over Europa