ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

[Fotoverslag] NaturOparC Hunawhir 2019, rick04

[Fotoverslag] NaturOparC Hunawhir 2019, rick04

Berichtdoor rick04 » za aug 22, 2020 3:08 pm

Hier nog even een verslagje van NaturOparC Hunawhir, het park is een opvang voor ooievaars en otters. Er waren dan ook erg veel ooievaars te zien in het park te zien.

Afbeelding
Afbeelding
Direct na de ingang was een vijver met knobbelzwanen, pijlstaarten en wilde eenden.

Afbeelding
Blik op de ooievaarsweide.

Afbeelding
Insectenhotel, hier en op veel andere plekken was erg veel educatie over de plaatselijke flora en fauna.

Afbeelding
Aalscholvervijver met o.a. aalscholvers, zwarte zwanen, tafeleenden, bergeenden, krakeenden, krooneenden, wilde eenden, pijlstaarten, Amerikaanse smienten en kuifeenden.

Afbeelding
Tussen de bomen door een blik op een van de opvangvolières voor ooievaars en eenden. Het park vangt allemaal zieke, gewonden en zwakke ooievaars op die na een revalidatieperiode worden vrijgelaten in het park. Een deel van de ooievaars gaat er vandoor en een deel blijft rond het park hangen. Zo zijn er minstens 400 ooievaars die in en rond het park (allemaal vrij!) leven.

Afbeelding
Afbeelding
In deze vijver grenzend aan de grote ooievaarsweide zitten; brandganzen, soepganzen, soepeenden, grauwe ganzen, roodhalsganzen, bergeenden, brilduikers en pijlstaarten.

Afbeelding
Afbeelding
In een paar grote treurwilgen was deze grote boomhut gebouwd, met van boven gezien een mooi uitzicht over het park en de ooievaarsweide.

Afbeelding
Weer beneden was een muur met daarin een terrarium met allerlei gangen voor de Europese hamsters waar ze ook veel mee kweken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bij het grote otterverblijf had je van onderaf zicht met onderwaterzicht (foto 1 en 2) en bovenaf (foto 3 en 4). Met de voederpresentatie werden de dieren getraind voor een verhuizing, en wat blijkt, de twee dieren uit dat verblijf zijn naar Diergaarde Blijdorp in Rotterdam verhuisd ;D

Afbeelding
Dan kom je bij een vrij nieuw en recent verblijf voor wasberen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dan kom je bij een vrij groot waterrijk verblijf met nutria's.

Afbeelding
Toen kwam er een weide met Grote Canadese ganzen.

Afbeelding
Ezelweide

Afbeelding
Vijver met mandarijneenden en carolinaeenden.

Afbeelding
Laatste zicht op de ooievaarsweide.

Dan kom je bij een leuk aquariumgebouwtje met voornamelijk inheemse vissen:

Afbeelding
Regenboogforellen.

Afbeelding
Beek- en bronforellen.

Afbeelding
Brasem, kopvoorn en baars.

Hierna volgende nog een aantal aquaria waarvan ik helaas geen foto's heb met de volgende vissen:
Atlantische steur, spiegelkarper en kopvoorn.
Graskarper en brasem
Zonnebaars, goudvissen en Siberische steur

En nog een voelbak met siberische steuren en koikarpers.

Afbeelding
Dan volgt er een leuke vijver met smaragdeenden, witte gedominesticeerde eenden, bergeenden en moerasschildpadden.

Nu komt het leukste en bijzonderste deel van het park, namelijk de watershow met een aantal bijzondere dieren en elementen. IK heb niet van alle onderdelen foto's omdat er aan de overkant ook mensen zaten die soms best goed te zien zijn en dat deel ik niet op een open forum.

Afbeelding
Je gaat zitten op een grote tribune rondom een grote waterbak met mooi helderblauw water (waarschijn chloor :-[ )

Dan worden er een paar kleine visjes losgelaten en...
Afbeelding
...komt er een otter het bassin ingezwommen :yes: die de visjes probeert te vangen.

Afbeelding
Hierop volgt een een aalscholver die een paar rondjes in het bassin zwemt. Dan wordt er een kleine paling (ik schat zo'n 20-30 cm) in het bassin gegooit die de aalscholver dan gaat pakken, best een mooi gezicht!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vervolgens komen er een aantal koereigers aangevlogen. Deze vliegen een paar rondjes, lopen over de rand van het bassin om de visjes die de otter gemist heeft proberen te vangen. Deze gaan daarna op de arm van de verzorgers langs het publiek.

Afbeelding
Afbeelding
Nu komen er drie humboldtpinguïns en twee zwartvoetpinguïn die ook visjes gaan vangen.

De pinguïns wilde het bassin niet uit dus lieten ze uiteindelijk de ster van de show los; hun manenrob!
Afbeelding
De pinguïns waren er zo uit :ahhh:

De manenrob zwom een aantal rondjes, at wat visjes, maakte ene hoop golven en ging ook weer terug.
Het was de meest bijzondere show die ik ooit had gezien, zeker een aanrader!

Tot zover dit parkje! Ik hoor graag wat jullie ervan vonden, en tips voor de verslagen zijn altijd welkom! :)
rick04
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 0 post

Re: [Fotoverslag] NaturOparC Hunawhir 2019, rick04

Berichtdoor ralph » zo aug 23, 2020 9:48 pm

Het idee van een onderwaterdemonstratie is erg leuk.Dit soort natuurlijk gedrag zie je niet zo snel, zeker niet in het geval van de otter.
Chloorbad zo te zien ja, maar als de dieren hier maar een paar minuten per dag in zwemmen is dat nog niet zo erg.
De overige verblijven zien er op zich niet verkeerd uit. Simpel maar wel natuurlijk en ruim zo te zien.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 820 posts

Berichtdoor Svenneke » ma aug 24, 2020 8:03 am

prachtig educatieve demonstratie.
ik vrees alleen dat zoiets hier niet zou werken. elke groene jongen gaat volgens mij op zijn achterste poten staan bij het idee van vissen "levend verslonden laten worden voor een show."
Svenneke
Administrator
Administrator

Liked in: 751 posts

Berichtdoor rick04 » ma aug 24, 2020 9:04 am

Het zijn inderdaad mooie ruime en natuurlijke verblijven. De dieren van de watershow zitten drie keer per dag ongeveer 5 minuten in het water.

Ja ik denk ook dat de meeste het niet zo prettig zullen vinden om te zien hoe die vissen worden verzonden. Bij die aalscholver ziet het er soms ook echt uit alsof het best gaat stikken...
rick04
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 0 post

Berichtdoor chuluugi » ma aug 24, 2020 2:01 pm

Leuk verslag weer! En om me bij de rest aan te sluiten, zo’n demonstratie zie ik hier ook wel zitten! :)
chuluugi
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 169 posts

Keer terug naar Verslagen over Europa