ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

[fotoverslag] Zoo La Boissière du Doré

[fotoverslag] Zoo La Boissière du Doré

Berichtdoor kuifmangabey » vr aug 01, 2014 4:27 pm

Zoo La Boissière du Doré
verslag 28 juli 2014

Tijdens een week rondreizen door Frankrijk heb ik weer een aantal dierentuinen aan mijn bezocht-lijstje toe kunnen voegen. Van één daarvan kon ik hier op het forum geen informatie vinden: Zoo La Boissière du Doré. Tijd dus voor het ouderwets schrijven van een verslag!

Tegen half elf arriveerden we op de parkeerplaats. Ondanks dat de dierentuin al een half uur open was en het weer prima was, waren er hooguit 15 auto’s aanwezig. De dierentuin ligt op een afgelegen plaats op het platteland, op ongeveer een half uur rijden vanaf Nantes. Hoewel ik op basis van hun website en een kijkje op Google Maps besloten heb een kleine omweg te maken om deze dierentuin te kunnen bezoeken, begon ik me onderweg naar de ingang steeds meer af te vragen of ik daar wel goed aan had gedaan. Een smal en enigszins overwoekerd pad, langs een droogstaande betonnen vijver en een oud toiletgebouw leidt naar de kassa, die zich in een overigens professionele shop bevindt.

Gelukkig werd ik eenmaal binnen snel gerustgesteld. Mooie groene verblijven, goede educatie en goed onderhouden paden. In de eerste verblijven vinden we tamarins, cavia’s, flamingo’s en servals. Daarna volgt met de panter het eerste dier van enig formaat. De zoo bezit een stel van de zwarte variant, dat verdeeld over de afgelopen zes jaar al twaalf jongen heeft gehad.

Afbeelding
Zwarte panterverblijf.

De looproute gaat verder langs onder andere een leuk combiverblijf met rode panda’s en muntjaks, langs reuzenschildpadden en tijgers. Bij de laatste waren drie jongen druk met elkaar aan het stoeien. Centraal in het park bevindt zich het horecapunt, van waar uit we besluiten verder de route te volgen. Langs de Aziatische leeuwen komen we bij de bruine beren uit. Het is niet het mooiste verblijf, maar wel ruim opgezet, zoals ook de rest van het park.

Afbeelding
Houten treinstellen met uitzicht op het berenverblijf.

Afbeelding
Het bruine berenverblijf.

In een grote volière zijn vervolgens verblijven te vinden voor luiaarden, gordeldieren en margays, terwijl Cubaanse flamingos en rode ibissen voor de nodige drukte zorgen. De volière is leuk gethematiseerd, met tropische beplanting, een waterval en nevelmachine.

Afbeelding
Zuid-Amerikaanse doorloopvolière.

Binnen zijn enkele terraria te vinden voor onder andere gifkikkers, waarna de wandelroute uitkomt bij het verblijf van de grote groep orang oetans. Verdeeld over het buiten en binnenverblijf waren het er maar liefst tien, waarbij het verblijf dat voldoende klimmogelijkheden bevat gedeeld werd met gibbons en otters.

Afbeelding
Het orang oetanverblijf.

Nieuw dit jaar zijn de verblijven van de tapirs en de sneeuwpanters, die bezocht worden op weg naar de eerste Afrikaanse savanne. De savanne is erg ruim en ziet er natuurlijk uit. Jammer vond ik dat een giraffe om popcorn kwam bedelen bij de Franse buren. Helaas is voeren toegestaan. De borden in het park vermelden slechts dat alle aapachtigen niet gevoerd mogen worden.

Afbeelding
Het nieuwe Maleise tapirverblijf.

Afbeelding
1e Afrikasavanne.

Langs een groen verblijf voor Alaska wolven komen we uit bij een grote professioneel uitziende vogelshow. De voorstelling stond vandaag om 16.15 uur gepland, dus daar heb ik niet op gewacht. Tegenover de tribune staat de neushoornstal, die ook gebruikt wordt om van bovenaf vogels los te laten.

Afbeelding
Vogelshowtribune.

Afbeelding
Gethematiseerde neushoornstal.

De tweede savanne bleek zo mogelijk nog groter dan de eerste savanne en wordt bewoond door een gezin witte neushoorns, een groep zebra’s, sabelantilopen en gnoes. De loopbrug die bij de stal begonnen is, loopt langs de savanne door en geeft ook zicht op de jachtluipaardenverblijven. In een doorloopverblijf zijn ringstaartmaki’s, rode vari’s en zwart-witte vari’s te vinden, waarna het verblijf van de grote groep doodshoofdaapjes eveneens een doorloopverblijf betreft. Dat we vervolgens uitkomen bij de gelada’s en Colobusapen laat zien dat het park een flinke collectie primaten bezit.

Afbeelding
Doorloopverblijf met halfapen.

Terug bij het centraal gelegen horecapunt volgen de verblijven voor langoeren, een mannengroep gorilla’s en gibbons. De emoes hadden ooit een doorloopverblijf (op de plattegrond en aan de hekken nog als zodanig te herkennen), inmiddels is er toch gekozen om er een hek tussen te zetten.

Afbeelding
Javaanse langoeren.

Via een kinderboerderij, speeltuin, dromedarissen en siamangs komt de route terug uit bij het startpunt. Het is inmiddels tweeënhalf uur later als we het park verlaten. Zoo La Boissière du Doré is mij goed bevallen, door de ruim opgezette verblijven, de natuurlijke omgeving, de educatie en rond de nieuwste verblijven eveneens de thematisatie, die past bij een hoog niveau dierentuin. Mocht je in de omgeving zijn, sla dit park vooral niet over. Een combinatie met de dierentuin van Doué la Fontaine blijkt goed op een dag te passen.

9 mensen liken deze post.
kuifmangabey
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 10 posts

Re: [fotoverslag] Zoo La Boissière du Doré

Berichtdoor GeertD » vr aug 01, 2014 4:54 pm

Wow bedankt voor het leuke verslag! Je hebt zeker mijn interesse over dit park gewekt.

kuifmangabey liken deze post.
GeertD
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 233 posts

Berichtdoor Lise81 » zo aug 03, 2014 7:40 pm

ziet er een leuke tuin uit!
Lise81
Zoo Bezoeker
Zoo Bezoeker

Liked in: 33 posts

Berichtdoor Borisje » wo aug 06, 2014 9:32 pm

leuk! bedankt voor die verslag
Borisje
Administrator
Administrator

Liked in: 673 posts

Berichtdoor Dainuwainu » wo jan 03, 2018 7:46 am

Mooi zeg! Miss het verblijf van de javaanse langoeren nog eens opknappen.Is er een Belgische tuin met gelada’s?
Dainuwainu
Zoo Groentje
Zoo Groentje

Liked in: 0 post

Berichtdoor Jo kuyken » wo jan 03, 2018 5:45 pm

Dainuwainu schreef:Mooi zeg! Miss het verblijf van de javaanse langoeren nog eens opknappen.Is er een Belgische tuin met gelada’s?

Nee, bij ons in België nergens. Wel heeft Diergaarde Blijdorp een groep achter de schermen waarvoor ze een nieuw verblijf aan het bouwen zijn.
Overigens is het makkkelijkste om te weten te komen waar een bepaalde soort in dierentuinen zit, toch wel zootierliste. Deze Duitse en Engelse website probeert zo goed mogelijk bij te houden welke diersoorten er in welke zoo's te vinden zijn. Opgelet: het is zeker niet altijd correct, zeker niet met name kleinere dieren zoals reptielen of vissen.
Jo kuyken
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 213 posts

Keer terug naar Verslagen over Europa