ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

[verslag] Wildlands Emmen testdag.

[verslag] Wildlands Emmen testdag.

Berichtdoor Zoeff » di maart 22, 2016 8:40 am

Wildlands Emmen het nieuwste dierentuin concept van Nederland, door velen al bij voorbaad vergruist bij veel andere ontvangen met open armen. Zelf hoor ik ook bij deze laatste groep een echt goede belevingstuin ontbrak nog in ons kikkerlandje. Zondag 20 Maart zal voor mij de geschiedenis in gaan als mijn eerste bezoekje aan Wildlands Emmen.

Het toegangsgebouw is al direct een gebouw wat veel discussies heeft opgeleverd. Volgens mij kun je dit alleen maar “geweldig” vinden of afschuwelijk. Ik had mijn bedenkingen erbij, maar het eindresultaat viel uiteindelijk mee en is het wel degelijk een imponeerde toegang tot het kompas plein waar vanuit je kunt kiezen welke werelden wilt bezoeken.

Het kompasplein is nog niet echt een bruisende start van een dagje wildlands, maar straks met wat terrasjes etc moet hier wel enige sfeer te creëren zijn.

Jungola:
Afbeelding
Jungola wordt betreden via een tempelruïne die is overwoekerd door de natuur en overgenomen door diverse reptielensoorten. Ten tijde van het bezoek waren nog niet alle soorten aanwezig en door het ontbreken van soorten bordjes was het ook niet duidelijk wat er behoorde te zitten. Vlindertjes vlogen er wel genoeg rond, maar de echte dierenliefhebbers zullen de oude vlinderkas missen, die was wat groter in opzet.
De kas is overduidelijk aanwezig maar absoluut niet storend, de ervaring van een oude tempelruïne is verbluffend goed uitgewerkt met wederom schitterende details.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na deze kas wandel je via het buitenverblijf van de olifanten, een horeca puntje en een belachelijk kort vlot oversteekplekje richting de hoofdattractie van misschien wel het gehele park de tropische kas. Het olifanten buitenverblijf maakte ook wel indruk, het is ruim en wederom prachtig weergegeven maar het is zeker niet het ruimste verblijf. Maar mijn voorkeur gaat dan toch wel uit naar dit in Wildlands inplaats van een omheind stuk bos. De Axisherten heb ik niet aangetroffen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Direct na binnenkomst in de tropische hal zie je het er niet aan af dat dit een hal is van 18.000 vierkante meter groot, het geen positief bedoeld is omdat de hal al vrij vol staat met grotere planten en bomen. Tijdens mijn bezoekje aan de bouwwerf vorig jaar ten tijde van een lege hal was de hal veel imponerender.

Afbeelding

De route begint met een (te grote) voliere met lorie’s die gevoerd kunnen worden in conept is dat geweldig maar het is doodzonde van de ruimte die het inneemt. Dit had wat minder groots gemogen zodat er een extra diersoort toegevoegd had kunnen worden in een verbijfje. Het opvolgende doorloopverblijf met ringstaartmaki’s is schitterend en viel goed in de smaak bij de bezoekers.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De daaropvolgende eilandjes met slingerapen waren ook lekker groen, alleen jammer dat de apen de mogelijkheid hebben om zich op te houden in de gaastunnel naar het eiland. Wat mij betreft tijdens openingstijden op de eilanden houden.

Afbeelding

Via het jungle theater kom je uit op het plein met restaurant en souvenirwinkel met toegang tot de riviertocht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het verhaal achter de Jungola rivier is dat ontdekkingsreiziger Jim deze iets minder irritante versie van Freek Vonk opzoek is naar een zeldzame vogel waar nog een exemplaar van in leven. Jammer genoeg voor Jim stort hij neer door een storm. Maar van de wrakresten van zijn vliegtuig maakt hij een bootje waarin wij als bezoeker hem kunnen helpen te zoeken naar de vogel. De uitwerking van dit verhaal is schitterend gedaan waarin de details in overvloed zijn, jammerlijk genoeg is het verhaal van Jim niet direct terug te vinden als story-telling. Voor veel mensen zal het gewoon een hoop vliegtuigresten zijn rondom de opstapplaats van de bootjestocht.

Afbeelding

Afbeelding

De bootjestocht zelf is niet direct de aller-spannendste tocht heb in diverse andere dierentuinen tochtjes gemaakt waarin meer te zien was. De tocht moet het dan ook vooral hebben van zijn aankleding en de drie soorten die je tegenkomt dat zijn de Slingerapen, Gibbons en Olifanten. Met de aankleding zit het ruimschoots goed als je daarbij ook de mazzel hebt een zwemmende olifant tegen te komen dan heb je een ervaring die niet te te vergeten is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Persoonlijk vind ik het ook erg jammer dat er gekozen is voor een vaargeul en niet het systeem waarbij de bootjes door kabel worden voortgetrokken. In dat laatste geval heb je veel meer de ervaring dat je echt vaart.

Afbeelding

Het olifantenverblijf in de hal is dan wel weer een pareltje van jewelste en vind ik misschien persoonlijk wel het beste verblijf van heel Wildllands. Jammer is dat de gaten waaruit ze hooi kunnen halen zich in de achterwand bevinden en je vaak naar konten zult gaan staan kijken. Min puntje was nu ook dat er rond 11.00 nog werd schoongemaakt, het geen ervoor zorgt dat de boottocht nog een soort mist. Als je een dergelijk niveau nastreeft moet je er gewoon voor zorgen dat dit om 10.00 klaar is want dit gaat ten koste van de beleving. Als je de mazzel hebt om olifanten te zien zwemmen in het enorme bassin moet dat ook wel een geweldige ervaring zijn. Een a twee extra inkijkpunten meer bij de olifanten zou prettig zijn, want je hebt nu eigenlijk maar 2 goede plaatsen om ze te zien.

Afbeelding

Het gibbon eiland en de avonturenboom klimroute zagen er verder ook goed uit. De klimroute maar overgeslagen dat had te veel bukken geworden. Bij de gibbons weer hetzelfde verhaal, laat ze overdag verplicht op het eiland zodat ze zich niet ophouden in de tunnel.

Afbeelding

Al met al is het een enorme grote hal die naar Nederlandse begrippen indrukwekkend te noemen is maar had liever wat extra kleinere diersoorten in de hal gezien als extra toevoeging op het nu wat magere aanbod. Hierbij denk ik aan tapirs, komodovaranen, een kleine katachtige, of luiaards gordeldieren. Overigens nog wel wat losvliegend grut in de hal, maar durf eigenlijk niet te zeggen wat er nu precies rond vliegt. In de benelux absoluut de beste jungel hal maar persoonlijk vind ik de hal van Leipzig die wel te vergelijken is met o.a ook een boottocht indrukwekkender. Vooral ook door de collectie die erin zit.

Via het olifantenverblijf loop je via een klein avonturendoolhofje en Aziatische klein klauw otters weer terug naar het komppasplein. Op sommige plaatsen schrikbarend hoe gemakkelijk je in het olifantenverblijf kunt vallen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jungola is voor mij het mooiste stukje Emmen, het thema en bijbehorende details zijn op veel plaatsen verbluffend goed uitgewerkt de verblijven zijn ruim en prima aangekleed alleen de collectie is wat magertjes.

Rest volgt nog.
Zoeff
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 212 posts

Re: [verslag] Wildlands Emmen testdag.

Berichtdoor Jo kuyken » di maart 22, 2016 1:20 pm

Leuk verslag !
Jo kuyken
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 213 posts