ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

(Fotoverslag) Natuurhulpcentrum opglabbeek

(Fotoverslag) Natuurhulpcentrum opglabbeek

Berichtdoor Jo kuyken » do okt 15, 2015 8:17 pm

Beste mensen,

Dit is mijn eerste fotoverslag ooit, dus verwacht er niet te veel van ;)

Het is een verslag over de opendeurdag van het Natuurhulpcentrum in Opglabbeek.
Jullie zullen wel denken, daar zitten zeker geen speciale dieren. Maar lees toch maar eens verder want de collectie zal je waarschijnlijk verbazen.

Naam: Natuurhulpcentrum Opglabbeek
Openingstijd: 3 dagen per jaar, 3 zondagen achter elkaar
Tijd van bezoek: De eerste en de laatste zondag
Weer: Geen regen, maar bewolkt
Inkomstprijs: Gratis

Toen we daar aankwamen verschoten we echt! Wat een drukte ! Er stond een rij om binnen te kunnen tot bijna op het einde van de straat.
Gelukkig hadden we tijd en zijn we dus op ons gemak aan gaan schuiven.
Uiteindelijk kwamen we er dus en toen gingen we een tentje binnen waar verschillende medewerkers je vragen of je lid wilt worden.
Aangezien ik al erelid was stapte we door en kwamen we uit op het pleintje waar je enkele snacks kan eten en kan drinken, ook muziek was er uiteraard!
Maar we stapte door en na een mooi beeldje kwamen we uit bij de eerste verblijven.
De kooien zijn natuurlijk niet zo mooi als in dierentuinen want het is ook niet bedoelt als attractie, daarom bijna overal hekwerk en afsluitingen.
Afbeelding

In het eerste verblijf zitten enkele jonge sporenschildpadden in een standaard-verblijf. Vlak ernaast zit een kleine bultkrokodil ! Eindelijk een nieuwe krokodil voor op mijn lijstje :)
En als laatste een leegstaand en grotere kooi waar normaal gezien Japanse makaken in zouden zitten. Misschien waren ze net verhuisd.
Dan ga je onder een klein stuk gebouw door waar enkele terrariums opgestapeld stonden:

Afbeelding

Jullie kunnen zelf wel lezen welke soorten er in zaten zeker ? ;)
Maar voor de duidelijkheid, eerst zwarte rattenslangen, dan een fotogenieke gewone kameleon, Griekse en Moorse landschildpadden.
Dan op de tweede rij een koningspython, weeral zwarte rattenslangen en als onderste Taiwanese rattenslangen ( niet gezien )
Op de derde en laatste rij zaten in alle drie de terrariums baardagames.

Dan loop je naar buiten en zie je naast je een grote en vooral hoge kooi waar Berberapen inzaten.
Deze dieren kwamen uit een gesloten Franse dierentuin waar ze het slecht hadden. Ze waren ook erg bang voor de bezoekers en vooral voor camera-flitsen.
Gelukkig heb ik zonder flits toch nog wat foto's kunnen maken:

Afbeelding

Iets verder was er aan de andere kant nog een leuke actie. Op een dak van een huis was een opgezette eend vastgemaakt in de verte, met de verrekijker moest je dan de eend bekijken en dan op een formulier gokken welke soort het was. Ik ben bijna zeker dat het een bergeend was, maar ja :)
Dan loop je verder en kom je bij het nieuwe gebouw dat dit jaar opende. Spijtig genoeg mocht je er niet binnen.
Er waren ook allerlei inzameldingen te vinden op geld te verzamelen voor het centrum.
Dan kom je bij een moestuin-serre waar, raar maar waar nog meer landschildpadjes in rondliepen.

Dan ga je langs het gebouw onder een afdak verder waar je verschillende verblijven hebt liggen die je kunt zien vanaf buiten:

Afbeelding

Op de foto hierboven zie je als volgt:
Eerst een vrij klein verblijf voor een eenzame laplanduil.
Dan een paar schattige, jonge kerkuilen in een meer aangekleed hok.
ernaast zitten twee bruine maki's die erg actief aan het klimmen waren in hun takken. De eerste keer dat ik deze leuke soort zie in het echt, deze twee kwamen ook uit die Franse zoo.
Dan heb je een hele ruimte vol met steenuilen. Ik heb er meer dan 10 geteld !
De buren van de steenuiltjes zijn enkele jonge merels die wild in het rond fladderden. Je kon goed aan het gedrag van de meeste dieren zien dat ze geen mensen gewoon waren, en zeker niet zo veel.
Het volgende verblijf ben ik heel snel overgeslagen omdat ik het gewoon niet kon aanzien. Hier zaten drie verschillende papegaaiensoorten die alle drie echt HEEL slecht behandelt werden.
De Grijze roodstaartpapegaai is zelfs helemaal kaal omdat hij van ellende zijn eigen veren heeft uitgetrokken, het was echt zielig.
Dan lopen we weer door en stopt het afdak. Nu zie je aan beide kanten een verblijf. in allebei zaten verschillende wasberen en ze hadden plaats genoeg:

Afbeelding

Dan nog iets verder, nog steeds zo een verblijf dat in het gebouw geplaatst is en je achter glas kunt zien. Dit was veel groter en ook hoger. Het werd bewoont door twee beermakaken die geen haar op hun hoofd hadden. Het zag er wel raar uit eigenlijk. Na een vijvertje met eendjes gaan de verblijven in het gebouw verder.

Afbeelding

Als eerste 2 gestreepte skunken. Maar goed dat er een raam was anders zou het nogal stinken denk ik, want de dieren waren niet echt blij met al die bezoekers. Ernaast zat een wespendief die een verkeersslachtoffer was, dat kon je duidelijk zien aan zijn vleugel. Verder zaten er vele gewone huismussen in een standaard-kooi. Dan een paar rode eekhoorns die wel erg veel bang hadden van de mensen. Dan alweer een verblijf met nog meer kerkuilen. Deze kooi is iets groter en iets meer versierd, wat ik wel goed vind eigenlijk. Dan een Bengaalse oehoe die ergens ontsnapt is, maar niemand weet waar. Dus totdat er een eigenaar komt blijft de roofvogel hier wonen. Een hele hoop kraaiachtigen bewonen het volgende deel. Het zijn o.a. kraaien, kauwen en nog wat soorten. Dat was het laatste, nu wandel je door en krijg je een aantal grotere verblijven met verschillende soorten roofvogels:
er zitten als volgt: torenvalken, bosuilen, slechtvalken, een dwergarend, Europese oehoes, nog meer torenvalken en als laatste een arendbuizerd en buizerds.

Afbeelding

Dan loop je door en wordt eindelijk voor het eerst alles wat rustiger. ook de bosachtige omgeving zorgt voor een kalme sfeer. Je komt voorbij een volière met houtduiven en Turkse tortels. Ze hebben een vrij ruim en goed perk voor deze kleine soorten. Ernaast een gelijkaardige kooi met kraaien, kauwen en eksters. Net als hun buren hebben ze ook een goed verblijf. Dan wandel je langs een grotere kooi waar een eenzame, tamme zwarte wouw in zit. Hij heeft een zeer leuk verblijf, alleen een vrouwtje ontbreekt. Dan een kooi die totaal niet bij de soort past. Een bosperk met varens voor een witnekkraanvogel die ook uit de Franse zoo kwam. Dan een woestijnbuizerd en uiteindelijk kom je uit bij een hele grote vluchtvolière met enkele jonge buizerds. Deze leuke vogels worden binnenkort vrijgelaten en dan kunnen ze weer gaan en staan waar ze willen:

Afbeelding

Dan kom je bij twee perken met watervogels hier zitten knobbelzwanen, tamme ganzen, Canadese ganzen, tamme eenden en barbarie eenden.
In het tweede perk zitten wilde eenden en marmereenden.
Dan kom je bij een grote kooi die helemaal niet zo groot is voor het dier dat er woont.
Een mannelijke Afrikaanse leeuw heeft hier zijn eigen, eenzame en kleine verblijf.
Gelukkig verhuisd hij binnenkort naar een dierentuin waar hij het hopelijk wat beter krijgt.

Afbeelding

Het eerste deel loopt stilaan op zijn einde. Maar eerst nog een ruim en standaard-bosperk voor een manenschaap. Deze jongen kwam ook net als vele andere uit de Franse dierentuin maar heeft hier gelukkig een mooi en goed stukje bos. Dit is trouwens ook de eerste keer dat ik deze soort zie, dus dat zit wel oké.
Aan de andere kant is een heel ruim bosgedeelte waar een ree vrij in het rond rent. We hebben hem tussen al het groen niet kunnen spotten, jammer
Ook krijg je uitleg wat een schade vuilnis kan doen aan de natuur, amai
Dan kom je bij de twee laatste perken, deze zijn in elkaar overgelopen. In het midden een verblijf en een weide eromheen zodat je een soort verblijf in verblijf hebt.
Het middelste was een spectaculaire vossenburcht, maar uiteraard hebben we deze nachtactieve roofdieren niet gezien:

Afbeelding

Het gebied wat eromheen loopt wordt bewoont door een bange Bennetwallaby.
Dan loop je via een poort naar buiten en ben je halverwege je tocht, hier ga ik voorlopig stoppen. Het tweede deel komt binnenkort. :)

Ik hoop dat jullie het tot nu toe goed vonden en je mag altijd dingen vragen of toevoegen,
Tot de volgende keer ;)

2 mensen liken deze post.
Jo kuyken
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 213 posts

Re: (Fotoverslag) Natuurhulpcentrum opglabbeek

Berichtdoor Mazzeltje » za okt 17, 2015 9:04 am

Leuk verslag. Bedankt.
Mazzeltje
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 128 posts

Berichtdoor IceQueen » za okt 17, 2015 10:10 am

Leuk om er eens wat van gezien te hebben.
Volgende keer wel je foto's wat kleiner maken.
IceQueen
Administrator
Administrator

Liked in: 1579 posts

Berichtdoor Jo kuyken » za okt 17, 2015 1:22 pm

Bedankt voor de positieve reacties, maar ik heb geen idee hoe je de foto's kleiner maakt eigenlijk :)
Jo kuyken
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 213 posts

Berichtdoor IceQueen » za okt 17, 2015 5:23 pm

Gewoon op je pc voordat je ze op internet zet, elke pc heeft tegenwoordig toch wel iets van een programmaatje daarvoor, volgens mij.

Jo kuyken liken deze post.
IceQueen
Administrator
Administrator

Liked in: 1579 posts

Berichtdoor MatthiLeopard » za okt 17, 2015 6:46 pm

Photoshop, Paint, Picasa? :P Allemaal mogelijkheden om je foto's wat te verkleinen, waardoor je bestanden overigens ook minder zwaar worden. ;)

OT: Leuke foto's, tof om dit nu ook eens te zien hoe het er in het opvangcentrum uitziet en aan toe gaat. :)
MatthiLeopard
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 74 posts

Keer terug naar Verslagen over de BeNeLux