ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

[fotoverslag] noordzeeaquarium Oostende

[fotoverslag] noordzeeaquarium Oostende

Berichtdoor meubilaie » vr aug 07, 2015 4:09 pm

Precies aan de Belgische kust ligt het kleine noordzeeaquarium.
Dit kleine aquarium bied plaats aan een educatie ruimte en aan 13 aquaria, in al deze aquaria zit noordzeefauna, die overigens direct uit het water word gevangen voor het aquarium.
Alle vissen in het aquarium zijn aangeboden door beroeps of hobbymatige vissers, of er fanatiek gekweekt word in het aquarium buiten de haaien om weet ik niet zeker. het zou natuurlijk Fantastisch zijn als ze ook hun stukje kunnen bijdragen aan het instant houden van de dieren in de noordzee.

Afbeelding
het hoofdgebouw

Voor volwassene is de entreeprijs 2 euro, voor kinderen is dat één euro.
Aan de kassa zijn ook boeken te koop, ik heb het boek van Eddy Eneman gekocht, een meneer die al lange tijd werkt in het aquarium en in het boek is zowel de historie als informatie Over alle dieren ooit in het noordzeeaquarium hebben geleefd te vinden, erg de moeite waard.

Afbeelding
betaalhok

direct na binnenkomst is er een ruimte voor educatie over schelpen etc. hier heb ik eigenlijk weinig aandacht aan besteed.
Afbeelding

Afbeelding

in het aquarium zitten tien aquaria van 600 liter.
Afbeelding
doorgaans zijn ze enorm saai gehuisvest, dit wat ten koste gaat van de o zo mooie collectie die ze hebben.
bijna alle dieren zijn weinig te zien in overige aquaria.

Afbeelding
De educatie is erg duidelijk en informatief. er staat een simpel verhaaltje op en de status van het dier.

Afbeelding
de gang waar de aquaria te zien zijn

Na de aquaria van 600 liter zijn er ook twee aquaria met 1100 liter en één met 3500 liter.
Foto's hiervan waren erg lastig om te maken aangezien ik er toen achterkwam dat er niet geflitst mocht worden in het aquarium.
Het grootste aquarium herbergt erg veel honds en kathaaien, hierin leven ook krabben, zeebaars en schollen.
In de aquaria van 1100 liter leven voornamelijk dieren die ook in andere aquaria te zien zijn, waaronder de honds en kathaaien.

Afbeelding
honds en kathaaien verblijf

Nu neem je je weg terug en bekijk je de aquaria aan de andere zijde. het aquarium is erg klein maar zeker de moeite waard.
De diersoorten lijst die op de site staat is redelijk kloppend, enkele soorten zoals de mossel waren niet meer aanwezig.
Ik heb in mijn bezoek enorm veel sympathie gekregen voor het werk van de mensen in het aquarium. dit vooral omdat het niet word uitgebaat als toeristische trekpleister.
Het is absoluut geen sea-life die puur op commercie spelen maar voornamelijk mensen die met liefde voor Oostende en de zee graag wat vertellen over hun aquarium en passie voor de fauna in de noordzee. Dit heeft mij dan ook doen besluiten om lid te worden van de Vrienden van noordzee aquarium Oostende, belgen zijn voor 9 euro lid en hollanders voor 12,50. Hiermee steun je het aquarium, mag je altijd gratis naar binnen en krijg je vier keer per jaar hun clubblad waarin het wel en wee van het aquarium besproken word.

Het aquarium is qua huisvesting zeker geen hoogvlieger en je bent er na een half uur uit maar het herbergt erg veel historie en erg leuke soorten zoals de rode poon en de zeedonderpad, wanneer je in Oostende of omgeving bent moet je zeker eens langs gaan, het is erg leuk te combineren met een dag aan de pier en zee. Echter zal ik er niet speciaal een uur voor gaan rijden.

4 mensen liken deze post.
meubilaie
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 110 posts

Re: [fotoverslag] noordzeeaquarium Oostende

Berichtdoor Jo kuyken » do sep 24, 2015 6:44 pm

Ik ben er zelf ook geweest, is niet echt spectaculair
De inrichting is saai, saaie bakken, klein, maar wel leuke soorten :D

Als je er voorbij komt is het wel de moeite even binnen te gaan
Eventjes...want groot is het niet ;D
Jo kuyken