ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

[Verslag 15-03]De Oliemeulen & Reptielenhuis de Aarde

[Verslag 15-03]De Oliemeulen & Reptielenhuis de Aarde

Berichtdoor Dino_amusement » do apr 09, 2015 3:10 am

Alweer een tijdje geleden dat ik een tripje langs deze 2 parkjes maakte. En nog langer geleden dat ik hier een verslag heb geplaatst, reden genoeg om dat nu maar weer eens te doen.

Mijn dag begon bij Reptielenhuis de Aarde, via verslagen die ik eerder al eens gezien was mijn interesse voor een bezoekje al een tijdje aanwezig. Reden voor mijn bezoekje was toch wel de nieuw in de collectie opgenomen Panter kameleons. Naast de kameleons zijn er dit jaar ook Fiji leguanen opgenomen in de collectie. Verder bestaat de collectie uit alles wat je in een reptielenhuis mag verwachten.

Afbeelding
Fiji leguaan

Afbeelding
Chuckwalla

Afbeelding
Baardagaam

Afbeelding
Australische wateragaam

Afbeelding
Panter Kameleon

Voor een reptielenhuis wat net 3 jaar bestaat hebben ze zaakjes goed op orde. Ze zijn erg streng op handen op het glas, hierdoor zien alle ruiten er keurig schoon uit en zijn de dieren goed zichtbaar. Inrichting van de terraria is schitterend gedaan en vrijwel alles in van meerdere kanten te bewonderen.
Een kleine kritische noot gaat nog wel naar de hoek voor de kinderfeestjes, het zou het reptielenhuis nog netter doen ogen als dit in een aparte ruimte gesitueerd zou zijn. Hopelijk krijgen ze de kans nog om wat uit te breiden, want ze zijn hier zeer goed op weg.

Een klein half uurtje rijden is het vanuit Breda naar Tilburg waar al sinds jaar en dag Dierenpark de Oliemeulen gevestigd is. Dit zorgt ook direct voor een groot contrast. Waar De Aarde direct opvalt door zijn moderne en schone inrichting komt de Oliemeulen wat ouder en muffer over. Dit is dan ook wel meteen weer de charme van de Oliemeulen en doet wat knusser aan. Van de Oliemeulen had ik vooraf minder gelezen en heeft me daarom ook meer verrast. De eerste ruimte na binnenkomst staat voornamelijk in het teken van velerlei gifkikkers, ben ik persoonlijk snel op uitgekeken maar qua educatie zag het er goed uit. Daarna kom je in het echte reptielen deel met boven en beneden verschillende terraria. Uniek in de collectie zijn hier de Mopskopleguanen, maar meer verrast was ik door de vliegende honden die zonder afscheiding onder de trap hingen waar je dus erg dichtbij kon komen. De grootte van het buitengedeelte verbaasde mij ook en werd volop in gereedheid gebracht voor het hoogseizoen.

Afbeelding
Blauw-gele ara

Afbeelding
Mississippi Alligator

Afbeelding
Fiji leguaan

Afbeelding
Mopskopleguaan

Voor de kattenliefhebber zijn er in het buiten gedeelte Servals, Caracals en Ocelotten te vinden. Vanwege de grotere collectie en het buitengedeelte ben je hier meer tijd kwijt, zeker als je ook nog de roofvogelshow en de slangen/spinnen presentatie mee pakt. Qua presentatie gaat mijn voorkeur wel naar Reptielenhuis de Aarde. Een combinatie van beiden is voor de liefhebber mooi dagvullend.

Zoeff liken deze post.
Dino_amusement
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 52 posts

Re: [Verslag 15-03]De Oliemeulen & Reptielenhuis de Aarde

Berichtdoor sharkmember » do apr 09, 2015 6:03 pm

Een knap verslag hoor, maar het is geen Mississipi aligator die foto maar een breedvoorhoofd krokodil :).

Dino_amusement liken deze post.
sharkmember
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 79 posts

Berichtdoor Dino_amusement » do apr 09, 2015 6:26 pm

Toch wel? Ik zal het meteen aanpassen :)
Dino_amusement
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 52 posts

Berichtdoor meubilaie » vr apr 10, 2015 5:28 pm

mississipi alligators zaten in een speciale ruimte.
meubilaie
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 110 posts

Keer terug naar Verslagen over de BeNeLux