ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

[verslag] Harry Malter 25-4

[verslag] Harry Malter 25-4

Berichtdoor Zoeff » ma apr 28, 2014 9:14 am

Wij zijn van het type zoveel mogelijk zien en daarbij worden de kleinere dierentuintjes tot de hele kleine dierentuintjes of volières in stadsparken tot en met speelparken met 2 wasberen ook bij. Zodoende mag familie park Harry Malter natuurlijk niet ontbreken in onze dierentuin bingo.

Vanuit Breda is het niet eens gek zo ver rijden, tenzij je over de ring van Antwerpen moet in de spits maar ondanks waren we toch voor 10.00 bij het park. De verwachtingen waren laag en de eerste indruk van het park van wat we van de weg terug zagen waren dan ook wel bevestigend.

Afbeelding

Bij de ingang werd verteld dat de "attractie's" pas om 13.00 opende en kregen beide een bonnetje mee voor een ritje op de kameel de ponny, toegang tot de circus show en een rondje met de trein. Attent dat het erbij werd vermeld, maar gezien onze leeftijd en lengte waren wij toch niet echt geschikt voor de kinder attractie's.

Direct achter de kassa bevind zich een kinderboerderijtje en een volière met ibissen en kookuburarra's. de volière ziet er eigenlijk wel netjes uit.

Afbeelding

Afbeelding

Hierna wandelen via een poort een soort van sprookjesbos// kabouter bos binnen, het niveau hiervan ligt toch wel een stukje lager dan het niveau in een parkje in kaatsheuvel. Maar of die vergelijking eerlijk is om te maken, dat is misschien niet helemaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna treffen we verblijven aan voor rhesu apen, beverratten en vogels. De vogels zijn gehuisvest in 2 volières. Een wat kleinere met wat kanarie achtige gevleugelde vriendjes en diverse volières met ara's. De volières met ara's zag er wel netjes uit.

Afbeelding

Afbeelding

Het verblijf van de rhesu apen oogt wat rommelig en vooral het bouwhekje eromheen om de bezoekers op afstand te houden zou wat netter kunnen. Maar het verblijf zelf is vrij oke voor het kleine groepje aapjes.

Afbeelding

Afbeelding

Het beverratten verblijf is wat gedateerd en het zwemgedeelte is wat beperkt, maar ach het is in feite ook maar ongedierte. ;)

Afbeelding

Het naast gelegen stokstaartjes verblijf is wat recenter gebouwd en vrij ruim en leuk aangekleed voor de stokstaartjes. Het naast gelegen wasberen verblijf ook nog vrij recent gebouwd is ook wel een pareltje, althans voor dit tuintje.

Afbeelding

Afbeelding

Het prairie dog en stekelvarken verblijf waren dan weer wat aan de mindere kant. De prairiedogs hadden het op zich nog wel redelijk oké, die zijn tevreden met een bergje zand. De stekelvarkens zijn wat kaal gehuisvest.

Afbeelding

Afbeelding

De hoek met kapucijnapen en walabi's, mara's en capibara's oogt ook allemaal wat rommelig maar voor de dieren redelijk geschikt. De kapucijnapen zijn gehuisvest in een doorloop verblijf. Het verblijf was best ruim voor de aapjes.

Afbeelding

De prairie weide met walabi's, mara's en capibara's is opzich een leuk verblijfje maar de capibara's missen wel een fatsoenlijk zwemvijvertje.

Afbeelding

Het hoogtepunt van Harry Malter is toch wel het ringstaartmaki verblijf met "tropenkasje". Blijdorp heeft amazonia, maar Harry Malter heeft zijn kleinere versie. Alle krediet hier voor Harry, want dit is gewoon een hartstikke leuk verblijf geworden. Ik weet alleen niet even met 100% zekerheid te zeggen of de ringstaartmaki's die binnen zaten nu ook naar buiten konden. Had het idee dat de groep binnen en buiten gescheiden zaten, maar dat weet ik niet zeker.
Overigens zaten binnen nog wat vogeltjes, vraag mij niet wat voor vogeltjes het waren...ze waren in ieder geval groen.

Afbeelding

Afbeelding
Groen exotisch vogeltje

Afbeelding
Buitenverblijf met helicopter!

De rest van deze (doodlopende) hoek van het park is wel wat verouderd, met een zweefmolentje wat oerlelijke dino beelden een circusje faciliteiten voor rondje te lopen met kamelen of ponnys en nog weide met wat struisvogels en mini lama's. We konden de kamelen niet vinden, maar weet inmiddels dat die zich ook achter de schermen kunnen bevinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Lili lama?

Helemaal terug aan het begin van het park treffen we nog een volière(tje) aan en een aardig verblijf voor penseelaapjes.

Afbeelding
Binnenverblijf

Al met al toch stiekem wel verrast door het niveau van de dierenverblijven ik had het allemaal wel wat minder verwacht. Wellicht dat het voor bezoekers die voornamelijk de grote dierentuinen gewend zijn het allemaal wat minder oogt, maar heb toch heel wat vergelijkbare tuintjes bezocht en in die categorie viel het echt 100% mee.
Kanttekening is wel dat de rest van het parkje allemaal wat gedateerd oogt en er soms simpel weg gewoon niet uitziet. Maar ondanks dat zal de doelgroep van het park zich wel uit kunnen leven in de speeltoestellen en attractie's.

Afbeelding
Goede educatie ook! (oke...deze was te makkelijk)

8 mensen liken deze post.
Zoeff
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 212 posts

Re: [verslag] Harry Malter 25-4

Berichtdoor corotauria » ma apr 28, 2014 9:55 am

Ik dacht al, wat komt dat Ringstaartmaki verblijf mij bekend voor:
viewtopic.php?p=162369#p162369
corotauria
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 101 posts

Berichtdoor Svenneke » ma apr 28, 2014 10:58 am

ik ga een copy van je verslag naar sarah malter sturen, denk ik. :bengel:

de kritiekpunten die je noemt, zijn terecht en zijn we ons (gelukkig) van bewust. het verblijf van de rhesusapen is echt wel het meest aan verbetering toe (grappig dat je die vindt meevallen) en als het seizoen wat meezit, beginnen we daar ook aan tegen eind van het seizoen. die krijgen een volledig nieuw binnen- en buitenverblijf, het oude binnenhok krijgt een nieuwe bestemming, de huidige kooi wordt wss afgebroken. Daarna zijn beverratten, prairiehonden en stekelvarkens aan de beurt. niet noodzakelijk in die volgorde en termijn plak ik er ook nog even niet op, maar de ideëen liggen al op tafel.

capucijnapen was doorloop, maar is het nu al een paar jaar niet meer. teveel problemen met mensen die de dieren voerden en zelfs uit het verblijf lieten.

de ringstaartmaki's zijn 2 groepen. een mannengroepje buiten en een fokgroep binnen.

Bij de witoorpenseelaapjes de gordeldieren niet gezien?

de lama's, zijn volgens mij kruisingen lama/alpaca, maar weet ik zelf niet zeker.
als ik me niet vergis, zit er sinds dit jaar ook een gewone alpaca bij.

Wat betreft speeltuigen, aan de andere kant van het park staat het vol en daar is dit seizoen flink in geinvesteerd.
maar daar zitten geen dieren, dus ik gok dat jullie daar niet geweest.
Svenneke
Administrator
Administrator

Liked in: 751 posts

Berichtdoor freerkdehoop » ma apr 28, 2014 10:59 am

De vogel ia een toerako.
freerkdehoop
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 81 posts

Berichtdoor Zoeff » ma apr 28, 2014 2:50 pm

Svenneke schreef:ik ga een copy van je verslag naar sarah malter sturen, denk ik. :bengel:
capucijnapen was doorloop, maar is het nu al een paar jaar niet meer. teveel problemen met mensen die de dieren voerden en zelfs uit het verblijf lieten.

Grappig, want wij zijn er wel doorheen gelopen. Dat was dan niet de bedoeling? :)

het verblijf van de rhesusapen is echt wel het meest aan verbetering toe (grappig dat je die vindt meevallen)

Ik vergelijk het dan wel met verblijven in gelijk aardige parkjes in vooral Duitsland...daar zitten ze meestal stuk minder. Als dit verblijf in bijv Blijdorp gestaan, was het een ander verhaal. ;)

Bij de witoorpenseelaapjes de gordeldieren niet gezien?

Ja waarschijnlijk wel..maar niet opegslagen in mijn hoofd. haha.

Wat betreft speeltuigen, aan de andere kant van het park staat het vol en daar is dit seizoen flink in geïnvesteerd.

ja even gekeken, maar ook wel vrij rommelig ogend allemaal. Maar daar zal de doelgroep weinig moeite mee hebben.

Er stonden "achter" de schermen wat caravans etc, verblijft daar wat volk die de circus show voorstelling doen?
Laatst bijgewerkt door Zoeff op ma apr 28, 2014 2:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Zoeff
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor Svenneke » ma apr 28, 2014 2:56 pm

Misschien heeft sarah besloten het toch weer eens te proberen met de capucijnapen.
op zich zou het wel leuk zijn, zonder die doorloop is het maar een saai verblijf.

de caravans zijn idd van artiesten die in het circustentje optreden.
Svenneke
Administrator
Administrator

Liked in: 751 posts

Berichtdoor pier » ma apr 28, 2014 3:07 pm

ik zie helaas geen foto's , kan aan mij liggen..
pier
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 74 posts

Berichtdoor Will » ma apr 28, 2014 6:04 pm

Zijn dat kabouterhuisjes? Mijn eerste ingeving was dat je het smurfendorp had gevonden...

Een doorloopverblijf met capucijnapen... spannend. Lijken me niet altijd de meest "rustige/vriendelijke" apen.
Will
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 593 posts

Berichtdoor Zoeff » ma apr 28, 2014 7:24 pm

Will schreef:Zijn dat kabouterhuisjes? Mijn eerste ingeving was dat je het smurfendorp had gevonden...

Een doorloopverblijf met capucijnapen... spannend. Lijken me niet altijd de meest "rustige/vriendelijke" apen.

Voor smurfen moet je licentie rechten betalen. ;) Dus dan maar tuinkabouters.
Zoeff
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor Borisje » di apr 29, 2014 5:56 am

kabouters woonden al veel langer in paddestoelenhuisjes, die kutsmurfen hebben dat idee gewoon gejat...

2 mensen liken deze post.
Borisje
Administrator
Administrator

Liked in: 673 posts

Berichtdoor Zoeff » di apr 29, 2014 6:06 am

Borisje schreef:kabouters woonden al veel langer in paddestoelenhuisjes, die kutsmurfen hebben dat idee gewoon gejat...

Willen wij meer of minder smurfen?!
Zoeff
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor theoo » di apr 29, 2014 12:01 pm

Zoeff schreef:
Borisje schreef:kabouters woonden al veel langer in paddestoelenhuisjes, die kutsmurfen hebben dat idee gewoon gejat...

Willen wij meer of minder smurfen?!

Minder minder minder!
theoo
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 571 posts

Berichtdoor vogeltjes commando » wo apr 30, 2014 9:30 pm

Groene vogeltje is inderdaad een toerako, om precies te zijn een witoor toerako.
vogeltjes commando
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 6 posts

Keer terug naar Verslagen over de BeNeLux