ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

[Verslag] Bellewaerde 25-04-14

[Verslag] Bellewaerde 25-04-14

Berichtdoor Zoeff » zo apr 27, 2014 10:30 pm

Inmiddels in Duitsland en de Benelux al heel wat grotere en minder grote tot hele kleine dierentuintjes bezocht. Belgie liep hierin wat achter en daarom afgelopen week de schade alvast deels ingehaald. Als je dan naar een Harry Malter gaat dan kun je natuurlijk Bellewaerde niet overslaan. Dat zou hetzelfde zijn als naar Mac Donalds gaan en er dan alleen salade eten.
Kortom na een bezoekje aan Harry Malter zijn we doorgereden naar Bellewaerde waren we rond de klok van 11.30 voor de poort stonden. De ingangs zone geeft je al een prettig gevoel met een enig sinds exotische uitstraling en straalt wel avontuur uit! Het is wel duidelijk dat we hier een pretpark gaan bezoeken en het absoluut geen dierentuin gaat worden.
De toegangsprijzen zijn voor Nederlandse begrippen ook wel afschrikwekkend voor een kaartje betaal je 30,00 euro. Het geen veel geld zou zijn als je alleen zou komen voor de dieren die ze er hebben. Gelukkig waren wij in de positie dat we gratis naar binnen mochten.

Afbeelding

We kregen in eerste instantie een rondleiding van een van de zeven verzorgers die er werken. Bellewaerde heeft 7 verzorgers in dienst en dagelijks zijn er hiervan 5 aanwezig aangevuld met enkele stagiaires. De rondleiding begon naast de olifantenstal, hier bevind zich het dienst terrein voor de dieren afdeling. Het is niet meteen het meest modernste stukje verzorging centrum wat ik gezien heb, eigenlijk enig sinds verouderd maar het functioneert. Wel een desillusie was dat koning leew de mascotte van het park hier onthoofd een peukje zat te roken, als je hem dan later op de dag tegenkomt en weet wie er in het pak verstopt zit...is de illusie toch anders.

Afbeelding
Dit jaar 60 jaar Bellewaerde.

De nadruk in Bellewaerde ligt wel duidelijk op het pretpark gedeelte en de dieren zijn er ter "decoratie". De collectie bestaat dan ook wel vooral uit standaard "populaire" diersoorten. Bellewaerde is opgedeeld in zeven vhillende thema zone's en ik behandel dan ook elk zone apart het geen wel zo makkelijk is. De thema zones zijn niet overal even spectaculair uitgewerkt maar wat wel opvalt is dat het een heel mooie natuurlijk en kleurrijk (bloemen) park is met hier en daar wel mooie gethematiseerde stukken.

Afbeelding

Canada
Het canada gebied is vooral voor de attractie liefhebbers een interessant stuk park. We hadden nog even bijna het idee om ons met een bootje naar beneden te laten storten in de Niagra, maar zo nat als de meeste eruit kwamen hoefde voor ons niet zo. Een schommelschip en de toren die je omhoog afschiet had ik natuurlijk wel gedaan maar het gezelschap is wat bang aangelegd, dus uit respect voor hem ben ik er natuurlijk niet in gegaan. ;-)

Afbeelding

Een doodshoofdaapjes eiland wat gedurende de middag te bezoeken valt zijn de enigste diersoorten die zich in dit thema gebied bevinden. De link doodshoofdaapjes en Canada is wellicht wat ver gezocht. Maar ach, het eiland is verzorgd en vrij ruim dus om daar nu moeilijk over te doen....

Afbeelding

Afbeelding

Voordat we Canada verlieten en ons riching India zouden gaan begeven werd er eerst nog een hamburgertje gegeten in Canada. Met alle respect voor iedereen die minder makkelijk aan eten kan komen, maar wat een smerig product. De prijs kwaliteits verhouding is zo totaal uit balans dat ik er zelf va uit balans raakte.

India
Het india gebied is vooral het roofdieren gebied van het park waar je leeuwen en tijgers kunt vinden. Een verblijf voor Amoer panters zou eigenlijk al ver gereed moeten zijn, maar door wat gedoe met vergunningen moet de eerste spa nog de grond in. In mei komt er wel alvast een panter richting Ieper die tijdelijk achter de schermen gehuisvest gaat worden.

Afbeelding

Het leeuwen en tijgerverblijf zijn te bezoeken doodmiddel van een treintje wat een rondje rijdt door beide verblijven, maar ook vanaf het wandelpad zijn beide diersoorten wel te bezichtigen. Helaas wat dat vandaag bij de tijgers niet mogelijk i.v.m technische problemen aan de wild water rivier de "Bengal Rapid rivier" was een wandelpad afgesloten i.v.m een grote hijskraan. Voor de technische liefhebbers er was iets mis met een pomp en elektriciteit.

Afbeelding
Zonder water geen pret.

Gelukkig konden we door de rondleiding de tijgers nog wel bekijken vanaf het dak van de stallen, want een 20 minuten durend ritje in een trein met jengelende Franse schoolreisjes had ik niet getrokken.

Doordat we op het dak stonden werden de leeuwen en tijgers wel enig actief en waarschijnlijk hadden ze gehoopt dat dit exotisch ogend hapje zich naar beneden zou werpen, maar dat zat er helaas niet in voor ze. De nachtverblijven zijn vrij standaard betonnen bakken voorzien van elektrische verwarming panelen. Ook hier oogde het allemaal wat rommelig en enig sinds verouderd, maar dat voor de dieren verder weinig zorg zijn. De buitenverblijven zelf zijn vrij standaard voor leeuwen en tijgers.

Afbeelding

Afbeelding

Kidspark
Ik en kinderen is niet zo hele goeie combinatie een kidspark is dan ook een plek waar ik liever niet kom, maar in dit gebied bevinden zich wel enkele verblijfjes, dus we moesten ons helaas wel op offeren. De thematische was hier wel voortreffelijk goed gelukt, overal gillende en rennende kinderen waar je ook keek!

Het kidsgedeelte huisvest stokstaartjes, wasberen, wallaby's en wat flamigo's aan een vijver en uiteraard een kinderboerderij. Dit gedeelte van het park is erg groen en fleurig aangekleed met hoop bloemen, een prima uitstraling dus. De stokstaartjes bevinden zich in het "echte" gedeelte van het kidspark met vooral attractie's voor de echte kleine terroris...euh ik bedoel kindertjes. De groep is niet heel groot, als ik het even goed kon herinneren werd er verteld dat het er 3/4 waren.

Afbeelding
Stokstaartjes

De wallaby's zitten verstopt in een hoekje van het kidsgedeelte waar een attractie waarin kinderen een rondje kunnen rijden in auto's. Een niet heel bijster interessant verblijf, het was er er eentje uit de categorie zo zie je ze vaker. De wasberen en flamingo's bevinden zich in het gedeelte met wat kids attractie's waarin ik niet het kids gehalte zie, want van draaiende theekopjes en zweefmolens wordt ik behoorlijk ziek.

De flamingo's stonden echt prachtig tussen het groen, de hoge bomen en de bloemen. De wasberen zijn gehuisvest in een "echt" wasberenverblijf zoals je deze ook vaker tegenkomt. Er zijn nog 3 stok oude bejaarden wasberen te vinden, als deze komen te overlijden krijgt het verblijf andere bestemming.

Afbeelding

Het huis van Houdini een attractie zoals villa volta hebben we nog even bezocht. Een leuk aangeklede ride die het gemiddelde thematisatie niveau van het park overstijgt.

Afbeelding

Savanne
Het savanne gebied is voor dieren liefhebbers het plezantste stukje bellewaerde, hier tref je de grootste dieren aan uit het park maar geen attracties. Het heeft allemaal een beetje Afrikaans sfeertje, het geen je ook wel verwacht met de naam "savanne". De grootste bewoners die je hier aantreft zijn twee enorm speelse olifanten bulletjes, weliswaar hartstikke Aziatisch en weinig Afrikaans maar dat ontgaat waarschijnlijk 80% van de bezoekers. Er is theoretisch gezien ruimte voor drie bullen er zijn immers drie nachtboxen. Met een oppervlakte van 1200 m2 is het een prima verblijf voor de 2 bullen die er gehuisvest worden. Helaas is er gekozen voor de palen met staalkabels als afscheiding. Wel is er een verhoogd platform waarbij je de dieren goed kunt bekijken.
Klein detail is dat het verblijf alleen geschikt is voor puber bulletjes zodra ze volwassen raken moeten de dieren verhuizen.

Afbeelding

Afbeelding
Ze waren erg actief, veel aan het stoeien.

Afbeelding

De echte savanne is in 2008 vergroot en met een budget van 800.000 euro verfraaid naar Afrikaanse sferen. Deze stallen zullen dan ook zeker niet misstaan in bijvoorbeeld de beekse bergen. Giraffe, watusi runderen, zebras en struisvogels bewonen deze savanne. Nietszeggende anekdote die ik jullie niet wilt onthouden, de zebrastallen zijn standaard veeboxxen. Er is in eerste instantie lang overnagedacht of ze groene of grijze deuren/ panelen moesten nemen, uiteindelijk is de knoop doorgehakt en niet veel later is de gehele stal in Afrika stijl geschilderd.

Afbeelding

Afbeelding

Een eiland met lemuren (ringstaartmaki's/ vari's) is het laatste verblijf wat je hier kunt vinden, wederom een vrij standaard apeneiland zoals je ze vaker ziet. Hier kunnen de bezoekers ook dagelijks in de middag tussen de apen wandelen. Opvallend hier waren de vrij grote nacht/binnen verblijven voor de apen. Sinds dit jaar zijn ze gestart met het strooien van biomateriaal op de vloeren.

Afbeelding

Afbeelding

Jungle
De hoofdattractie en tevens enigste attractie van dit park gedeelte is een rondvaart tocht langs diverse dierenverblijven en plastic indianen die op je schieten met een blaaspijp. De illusie van die plastic indianen wordt een beetje te niet gedaan door de enorme explosie aan water wat omhoog spat als ze schieten met hun blaaspijp. Ze hadden ze beter een bazooka m2-340 in de handen kunnen geven, dat komt beter overheen met het geen wat omhoog spat...maar ach dat is een detail.

Afbeelding

Naast deze indianen kom je onderweg tegen flamingo's, mara's, capibara's, neusberen, witoorpenseelaapjes en ara's tegen. Ze hadden hier meer mee kunnen doen, alleen het verblijf van de penseelaapjes springt er echt uit, de andere verblijven zijn oke, maar voegen niets toe aan het boot tochtje.

Afbeelding
Linkerverblijf is voor mara's, rechts daarvan zitten de capibara's met een stukje omheind water

Afbeelding
De neusberen kunnen overdag niet naar hun nachtverblijf, omdat ze zich anders te veel verstoppen.

Afbeelding

Afbeelding
Penseelaapjes

Nog 3 leuke nutteloze weetjes.
- De penseelaapjes ontspannen met enige regelmaat mar komen altijd weer terug.
- De eigenaar/ management was wat teleurgesteld in de grote van de penseelaapjes, dat was een inschattingsfoutje.
- De karpers reageren op de parkmuziek, zodra deze wordt ingeschakeld komen ze in de "bedeel" modus.

Capucijnapen maken geen deel uit van de boottocht en bevinden zich in een apart verblijf in het jungel gebied, bij een van de capucijnapen is de staart onlangs geamputeerd omdat de aap deze steeds kapot beet. (laagste in rang) Ook hier weer ruime nachtverblijven voor de apen.

Afbeelding

Grenzend aan de savanne bevind zich nog een vijver met pelikanen. Helaas een niet zo enorme grote groep maar de waterval compenseert dat.

Afbeelding

Far west
Het Far west is het cowboy gebied van het park, een cowboy gebied zoals je ze meer tegenkomt in pretparkjes. Geen Disneyland Parijs stijl maar toch een aardig stukje sfeervol pretpark. De nadruk ligt hier weer op het attractie gebied met de bekendere boomstamrivier en de bekendere in de volksmond kever achtbaan. De enigste dieren die je hier aantreft zijn de bizons en wat verdwaalde inheemse duiven die frietjes lopen te bedelen.

Afbeelding

Bizons zijn doorgaans niet heel spannend gehuisvest zo ook in bellewaerde, maar goed ze zijn dan ook niet zo veel eisend.

Afbeelding

Mexico
Dit vond ik persoonlijk het leukste stukje bellewaerde, het was er wat knus met leuk gethematiseerde geveltjes en vooral wat meer "trhill" achtige attractie's. Althans als ik ons als voorbeeld neemt. Er zijn hier twee achtbanen te vinden en deze hebben we nog even meegepikt voordat we het park weer verlieten. De vorig jaar geopende huricana is een overdekte achtbaan met een stukje in de openlucht, bedoeld voor de ganze familie.

Afbeelding

De grootste trhill van het park de zogenaamde boomerang is een achtbaan waarbij je drie keer vooruit en drie achteruit over de kop gaat. Ik voelde mij wel even de stoere bink. Jammer van het manneke die met zijn Vlaamse tongval de opmerking maakte "Meneer u gilt als een meisje".

Afbeelding

Na dit coaster geweld hadden we zo'n beetje alles gehad in het park en vertrokken we richting dierenpark zonnegloed zo'n 25 min rijden van Bellewaerde. Al met al is Bellewaerde een zeer prettig park om te vertoeven. Het is een beetje te vergelijken met regionale pretparkjes zoals een Walibi maar dan afgewisseld met diersoorten en een schitterende park aanleg. Het is absoluut geen dierenpark maar een echt pretpark met als toefje op de slagroom wat diersoorten. Voor de dierentuin liefhebber zeker wel een must see, maar als je gaat geniet dan van een vol dagje bellewaerde.

15 mensen liken deze post.
Zoeff
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 212 posts

Re: [Verslag] 25-04-14

Berichtdoor Bor » ma apr 28, 2014 7:42 am

Ik ben binnenkort een paar dagen op een korte vakantie aan de Belgische kust. We zullen door de leeftijd van de kinderen (en hun Studio 100-indoctrinatie ;)), een bezoekje aan Plopsaland brengen. Na dit verslag had ik eigenlijk liever naar Bellewaerde gegaan. Houden we maar op de planning staan tot de kids wat ouder zijn!!
Bor
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 47 posts

Berichtdoor Zoeff » ma apr 28, 2014 7:48 am

Bor schreef:Ik ben binnenkort een paar dagen op een korte vakantie aan de Belgische kust. We zullen door de leeftijd van de kinderen (en hun Studio 100-indoctrinatie ;)), een bezoekje aan Plopsaland brengen. Na dit verslag had ik eigenlijk liever naar Bellewaerde gegaan. Houden we maar op de planning staan tot de kids wat ouder zijn!!

Je kunt ook heel pedagogisch voorliegen dat plopsa dicht is.. ;-)

5 mensen liken deze post.
Zoeff
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor pier » ma apr 28, 2014 3:23 pm

ben ik nou gek of zie ik weer geen fotos
pier
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 74 posts

Berichtdoor Zoeff » ma apr 28, 2014 3:32 pm

pier schreef:ben ik nou gek of zie ik weer geen fotos

Ik zie ze wel....
Zoeff
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor ralph » ma apr 28, 2014 3:42 pm

pier schreef:ben ik nou gek of zie ik weer geen fotos

Ik breng niet graag slecht nieuws, maar de foto's doen het hier ook gewoon.

3 mensen liken deze post.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 820 posts

Berichtdoor Johnny » ma apr 28, 2014 5:01 pm

Schitterend verslag!
Johnny
ZooSite Fanatiekeling
ZooSite Fanatiekeling

Liked in: 601 posts

Re: [Verslag] Bellewaerde 25-04-14

Berichtdoor pier » ma apr 28, 2014 8:28 pm

gek, ik gebruik chrome (normaal nix mis mee), maar nu zie ik in dit topic en in het topic van Harry Malter geen foto's
pier
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 74 posts

Berichtdoor theoo » di apr 29, 2014 12:02 pm

pier schreef:gek, ik gebruik chrome (normaal nix mis mee), maar nu zie ik in dit topic en in het topic van Harry Malter geen foto's

Hier in chrome geen problemen, ook niet vanuit zeeland, misschien je instellingen eens checken :p
theoo
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 571 posts

Berichtdoor sharkmember » di apr 29, 2014 2:45 pm

Mooi verslag, ik ben ook een pretparkfreak, het park verrast me steeds :)
sharkmember
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 79 posts

Keer terug naar Verslagen over de BeNeLux