ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

[Fotoverslag] Berkenhof's Tropical Zoo

[Fotoverslag] Berkenhof's Tropical Zoo

Berichtdoor David95 » wo aug 07, 2013 2:53 pm

Berkenhof’s Tropical Zoo is een dierentuin in Kwadendamme in Zeeland. De dierentuin is begonnen als een vlindertuin in de centrale kas. Afgelopen jaren is men steeds verder uitgebreid met vele reptielen en amfibieën, enkele vogelsoorten, klauwaapjes en dit jaar ook met een aantal fossielen (waarvan ook veel replica’s), een Afrikaanse expositie en een Kids Jungle. Door de uitbreiding is Tropical Zoo nu een leuk parkje geworden. Zeker met regenachtig weer is het heel aantrekkelijk gezien het geheel overdekt is.
Vanaf de ruime voorhal kan je rechtdoor de Tropical Zoo in. Je komt dan eerst in een wat droger gebied van de kas. Hier zijn diverse cactussen en vetplanten te zien.
Afbeelding
Burger's Desert in het klein
Daarna kan je rechtsaf een kleine ruimte in met 2 grote terraria en nog 3 kleine terraria (van het type wat je zo in de dierenwinkel koopt, merk Exo Terra). In de grote terraria zijn de Taiwnese streepstaartslang (Ortriophis taeniura freisi) en baardagames te zien, beide in voor de soort ruime verblijven. In de kleinere bakken zijn verschillende wandelende takken te zien en een vogelspin (Brachypelma albopilosum). Er stond geen bordje bij en het zag er uit als een vrij bont gezelschap aan soorten. Alleen de nimfen van de Australische flappentak (Extatosoma tiaratum) herkende ik.
Afbeelding
Vooraan: baardagamen, midden: wandelende takken, achteraan: Taiwnese streepstaartslang
Afbeelding
Verblijf baardagamen
We vervolgen onze route door de kas en hebben vanaf hier een mooi uitzicht over de vijvers. In deze vijvers wonen overigens koi’s en goudvissen. Vanaf een bruggetje hebben we uitzicht op een ruime kooi met witoorpenseelaapjes.
Afbeelding
Kooi witoorpenseelaapjes
Afbeelding
Een van de vijvers
Via de fraaie tropische beplanting komen we bij de kolenbranderschildpadden. De voerbak van de schildpadden was ook gelijk voerbak voor de kleine vogeltjes die hier zaten zoals zebravinkjes en rijstvinkjes. Vanaf de kolenbranderschildpadden kunnen we rechtsaf naar de fossielenmijn. Eerst zien we hier een zestal terraria met ongewervelden. Wandelend blad, doodshoofdkakkerlak, miljoenpoot, Japanse kever en andere kruipertjes waren hier te zien.
Afbeelding
Verblijf kolenbranders
Afbeelding
Terraria ongewervelden
De fossielenmijn is erg leuk aangekleed en laat een beperkt hoeveelheid van de verschillende fossielen zien. Er is natuurlijk vooral gekozen voor de meer spectaculaire stukken. We zien grote trilobieten, ammonieten, haaientanden, skeletten, schedels en veel andere fossielen. De ruimte is vormgegeven als een mijn en dit is naar mijn mening ook goed gelukt. In de inhammen in de mijn zijn grote skeletdelen te zien zoals van pleistocene dieren als de wolharige mammoet en ook een schedel (replica) van een triceratops. Beschouw het als een ‘populair’ natuurhistorisch museum.
Afbeelding
De fossielenmijn met hier displays met ammonieten, belemnieten en andere fossielen
Afbeelding
Vitrine met beverachtige en gordeldier uit het pleistoceen
Afbeelding
Mammoetfossielen en andere resten van dieren uit de laatste ijstijd
Na de fossielenmijn komen we uit in de Afrikaanse thematentoonstelling. Er zijn hier deels echte opgezette dieren (o.a. klipdas, struisvogel, leeuw, hartenbeest en giraffe) en deels nepperds te zien. Het is erg mooi Afrikaans aangekleed met schilden, huiden, jeeps, hout en golfplaten.
Afbeelding
Opgezette dieren op een rotswand (klipdas en genet)
Ook levende dieren kunnen we hier vinden; er staan terraria met agaatslakken, eieretende slang (Dasypeltis scabra), verschillende daggekko’s en Egyptische dwerggekko’s (Tropiocolotes steudneri). Hierbij moet ik wel zeggen dat ik voor de reuzendaggekko’s (Phelsuma grandis) de bak wat te klein vond en bij de andere de bamboe ontbrak. Naast de Afrikaanse soorten hebben ze hier ook nog een bak met jonge kolenbranders.
Afbeelding
Vanaf voor: Egyptische dwerggekko's, pauwoogdaggekko (Phelsuma quadriocellata), azuurblauwe gekko (Lygodactylus williamsi)/Klemmers daggeko (Phelsuma klemmeri), Grote Madagascardaggekko (Phelsuma grandis)
Afbeelding
pauwoogdaggekko
Na deze hal hebben we nog Kids Jungle. Op zich harstikke leuk voor kinderen natuurlijk maar de zoo-liefhebber zou er liever iets anders hebben zien staan. Dus keren we terug naar de hoofdkas waar we verder gaan vanaf de kolenbranders. Hier vinden we nog kraaghagedissen in een ruim verblijf (gelukkig in een wat vochtiger verblijf dan de woestijnverblijven waar ze meestal in zitten; de in gevangenschap gehouden dieren komen meestal uit Indonesië). Daarna hebben we nog kolonistenagamen die in een grote groep in een ruim verblijf zitten. Vervolgens is er een open verblijf voor Argentijnse teju’s (Tupinambis merianae) en volgens het bordje ook de rode teju. Dan volgt een lege kooi. Ik ben benieuwd wat er in komt, vermoedelijk een zoogdiersoort.
Afbeelding
Terrarium kolonistenagamen
Afbeelding
Verblijf teju's
Dan komen we aan bij een galerij met terraria tegen het uiteinde van de kas. De verblijven zijn middelgroot en daar zijn dan ook geschikte bewoners voor gekozen. Vorige keren zaten er nog dieren waarvan ik me afvroeg of ze die echt in deze bakjes zouden blijven houden als ze uitgegroeid waren, maar nu hadden die soorten een nieuw ruim verblijf gekregen. Wel zijn er ook weer wat soorten verdwenen. In de terraria vinden we de Maleise hoornkikker (Megophrys nasuta), panterkameleon (Furcifer pardalis), konginsslang (Lampropeltis ssp.), koningspython (Python regius), gifkikkers (Epipedobates trivittatus, Dendrobates leucomelas/ D. auratus, D. tinctorius, 2 vormen ‘Patricia’ en ‘Alanis’), Reuzenpad, apenboomkikker (Phyllomedusa bicolor), roodoogmakikikker, tijgersalamander (Ambystoma tigrinum) en verschillende wandelende takken en bladeren. De verblijven zijn leuk ingericht en voorzien van een mooie achterwand. Wat alleen nogal onhandig is dat je veel weerspiegeling van het glas hebt doordat je in een kas zit. Hier hebben ze wel een overkapping voor maar toch had ik er nog steeds last van bij het maken van foto's.
Afbeelding
Apenboomkikker (Phyllomedusa bicolor)
Afbeelding
Galerij met terraria
Afbeelding
Terrarium panterkameleon
Afbeelding
Paludarium voor gifkikkers
Afbeelding
Roodoogmaki's
De bovenverdieping was helaas leeg. Vorig jaar stonden hier ook nog een aantal terraria met o.a. de gekko’s die nu in de Afrikaanse expositie zitten. Wel heb je hier een mooi uitzicht over de kas.
Dan loopt het pad terug naar de entree via de andere kant van de vijver. Hier kom je nog Parsons kameleon (Calumma parsonii), een soort die je niet vaak ziet, tegen. In een grote volière woont de dottergele toekan (Rhamphastos vitellinus). Vervolgens kom je nog langs een vrij klein verblijf met dwergkaaimannen en prachtaardschildpadden (Rhinoclemmys pulcherrima). Als laatste loop je langs een grote kooi voor groene leguanen en een kast met vlinderpopper en verlaat je de kas.
Afbeelding
Terrarium parsons kameleon
Afbeelding
Verblijf dwegkaaimannen en prachtaardschildpadden
Afbeelding
Volière dottergele toekan
Afbeelding
Kooi groene leguanen
In de kas wonen dus los ook verschillende vlindersoorten zoals uilvlinders (Caligo sp.) en vele andere soorten en daarnaast zag ik ook nog een toerako in de beplanting. Qua beplanting is er van alles te vinden. Er groeien vele bromelia’s, bananenbomen en grotere bomen waarbij sommigen tijdens m’n bezoek ook bloemen draagden. Verwacht geen Burger’s Bush, maar toch krijg je hier wel degelijk het oerwoud-gevoel. Alleen persoonlijk vind ik het jammer dat er gewone vijvervissen in de vijvers zwemmen. Ik zou liever wat meer exotische soorten hier zien.
Berkenhof’s Tropical Zoo is zeker een bezoek waard als je eens in de buurt bent. Het is een mooi aangekleed parkje met ook nog een aantal bijzondere diersoorten (althans in dierentuinen). De verblijven zijn over het algemeen ruim en goed ingericht voor de gehouden soort.
Afbeelding
Uilvlinder
Afbeelding
Witwangtoerako

6 mensen liken deze post.
David95
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 28 posts

Re: [Fotoverslag] Berkenhof's Tropical Zoo

Berichtdoor ralph » wo aug 07, 2013 3:23 pm

In mijn mening, het leukste kleine park van Nederland dat ik tot nu toe heb bezocht.
Het terrarium voor de Parson's is nieuw, eerder dit jaar dat deze soort nog achter de schermen.
De kolonistenagames zijn ook nieuw, hier zater eerder nog de koningspythons.

2 mensen liken deze post.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 820 posts

Berichtdoor meubilaie » wo aug 07, 2013 3:47 pm

doet me een beetje denken aan de goede versie van wat ooit avonturia moest worden.
mooi verslag!
meubilaie
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 110 posts

Berichtdoor IceQueen » wo aug 07, 2013 5:13 pm

De bovenverdieping is expres leeg, het wordt te warm daar.
IceQueen
Administrator
Administrator

Liked in: 1579 posts

Berichtdoor Svenneke » wo aug 07, 2013 5:43 pm

en het leegstaand verblijf komen gordeldieren in.
Svenneke
Administrator
Administrator

Liked in: 751 posts

Berichtdoor David95 » wo aug 07, 2013 6:31 pm

IceQueen schreef:De bovenverdieping is expres leeg, het wordt te warm daar.

Dat leek me ook al een mogelijke reden, want het was daar idd vrij benauwd, ondanks de ventilators.
Svenneke schreef:en het leegstaand verblijf komen gordeldieren in.

Ah bedankt. Maar waarom is het een volière dan eigenlijk?
David95
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 28 posts

Berichtdoor Borisje » wo aug 07, 2013 6:32 pm

omdat er eerst andere dieren woonden?

2 mensen liken deze post.
Borisje
Administrator
Administrator

Liked in: 673 posts

Berichtdoor -Corne- » di okt 01, 2013 4:39 pm

Vandaag maar eens een keer naar de Tropical zoo geweest in Langeweegje.
Vlindertuin is inderdaad heel erg mooi maar ik kan me voorstellen dat als er twee schoolbussen vol arriveren het park dan echt te klein is.
Fossielenmijn is leuk maar je ziet echt dat ze op een hele jonge doelgroep mikken hierbij en dat geldt natuurlijk ook voor de indoorspeeltuin,in de toekomst kan ik me niet voorstellen dat dit altijd een speeltuin blijft.
Het (Afrika) dino edu gedeelte vind ik zelf heel saai en graag zou ik hier de cactussen zien die nu in de vlindertuin staan ik denk zeker dat dit niet zou misstaan.Ook hoop ik dat er een kast van de zelfde grote naast de bush komt te staan waardoor je de bush groter kan maken en er dus meer ruimte komt.Het huis er naast staat te koop voor 3 ton en kun je dus kopen en het huis van de buurman staat meestal maar één keer te koop dus ik zou het kopen als ik Tropical Zoo was,dan geef je jezelf als park meer ruimte voor de toekomst en kun je hierop het nieuw restaurant beginnen wat je als je de kast uitbouwt hebt afgebroken.

Maar mocht je in de buurt zijn dan is dit absoluut een aanrader.
-Corne-
Zoo Groentje
Zoo Groentje

Liked in: 0 post

Berichtdoor Borisje » di okt 01, 2013 7:31 pm

ik denk dat die speeltuin heel heel heel lang een speeltuin zal blijven, die trekt waarschijnlijk meer kinderen dan de rest van de tuin (die absoluut meer dan de moeite waard is).
Borisje
Administrator
Administrator

Berichtdoor -Corne- » di okt 01, 2013 8:53 pm

Alleen is die ligging nogal onhandig als je wilt uitbreiden.
-Corne-
Zoo Groentje
Zoo Groentje

Liked in: 0 post

Berichtdoor Raspi » wo okt 09, 2013 9:37 am

In de Tropical zoo Berkenhof zijn een aantal Dino's gearriveerd, feest voor de liefhebbers. Zelf heb ik er weinig mee.
Kan intelligentie ontstaan zonder een intelligente bron ? https://www.jw.org/nl
Raspi
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 154 posts

Berichtdoor Bor » wo okt 09, 2013 10:49 am

Raspi schreef:In de Tropical zoo Berkenhof zijn een aantal Dino's gearriveerd, feest voor de liefhebbers. Zelf heb ik er weinig mee.

Het zoveelste park dat dino's neerzet. Zolang Jurassic Parc geen werkelijkheid wordt en ik echt levende dino's kan bekijken, boeit het mij weinig.
Bor
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 47 posts

Berichtdoor Borisje » wo okt 09, 2013 5:31 pm

dit stond al lang in het nieuwstopic over kleine dierentuinen en heeft niets te zoeken in een foto-verslag.
Borisje
Administrator
Administrator

Berichtdoor suppahdodo » vr jul 18, 2014 3:55 pm

Ik moet hier echt nog een keertje heen.
suppahdodo
Zoo Bezoeker
Zoo Bezoeker

Liked in: 36 posts

Keer terug naar Verslagen over de BeNeLux