ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

[fotoverslag] DoeZoo (Insektenwereld) 19-04-2013

[fotoverslag] DoeZoo (Insektenwereld) 19-04-2013

Berichtdoor Kaartje » di mei 07, 2013 6:51 pm

19-04-2013 DoeZoo (Insektenwereld)

Het noordelijkste dierentuintje van het vasteland ligt in Leens. We wisten niet goed wat we van dit onbekende parkje konden verwachten en dat maakt een bezoek misschien wel des te leuker.
Afbeelding

DoeZoo heette vroeger (DoeZoo) Insektenwereld, maar volgens mij zijn ze tegenwoordig van het Insektenwereld-idee afgestapt. Zowel in het logo als in de teksten op de website kom je het niet meer tegen. Waarschijnlijk zijn ze met insekten en insekteneters begonnen, maar tegenwoordig komen er ook wel niet-insektenetende soorten voor.
Het Doe-gedeelte van de naam is tegenwoordig in ieder geval duidelijk te verklaren. Het draait hier niet alleen om kijken, maar ook om horen, proeven, ruiken en voelen, wat samengaat met persoonlijke aandacht, altijd leuk voor de jonge bezoekers. Er worden regelmatig rondleidingen gegeven. Daarnaast is DoeZoo een zorgdierentuin.
Afbeelding

Voor de entree is al een eerste verblijf te vinden, met, jawel..., een kip.
Afbeelding

In de souvenirshop, waar ook de kassa voor de entree is, zit een grijze roodstaart in een kleine kooi, die je vriendelijk gedag zegt. Buiten tref je eerst een verblijf voor konijnen,
Afbeelding

gevolgd door een verblijf, bestaande uit twee delen, voor wasberen.
Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast zitten neusberen en vervolgens stinkdieren.
Afbeelding

Afbeelding

Er staan hier ook drie hoge kooien, aan elkaar verbonden met gangetjes bovenlangs, voor Hudson-eekhoorns, een eekhoornsoort die je niet vaak treft.
Afbeelding

Na de stinkdieren is er een leegstaand verblijf en daarnaast een verblijf voor kerkuilen.
Afbeelding
Je kijkt door smalle openingen, zoals je op de foto ook aan de linkerkant in het hout ziet.

Er tegenover liggen verblijven voor steenuilen (eerste foto) en Europese oehoe's (tweede foto). Op het naambordje van de oehoe's staat dat ze hier tijdelijk zitten en in het voorjaar zullen verhuizen naar een ander verblijf, maar waarschijnlijk hebben ze deze verhuizing al ondergaan. ;) Ze zitten nu in een ruim en vrij nieuw ogend verblijf.
Afbeelding

Afbeelding

Aan de andere kant van het pad staat een volière voor halsbandparkieten.
Afbeelding

Vervolgens loop je tegen kleine kooien voor twee blauwgele ara's en (minstens) een amazone. Ze kunnen ook naar binnen toe. Op het bordje van de ara's staat aangegeven dat ze bij mooi weer buiten los zitten en bij slecht weer en 's nachts in hun hok. Wij waren er blijkbaar niet met mooi weer. ;)
Afbeelding

Rechts hiervan (ook op de foto hierboven te zien) zijn in een deur drie grote kijkgaten gebouwd en daarachter zie je een 'rattentoilet'.
Afbeelding

Afbeelding

Er volgt wat vrije ruimte en een groot buitenverblijf voor schildpadden, die op dit moment binnen waren.
Afbeelding

Daarnaast hebben twee mini-ezels de ruimte.
Afbeelding

In het volgende verblijf hebben we wel eten gezien, maar geen dieren en geen soortnaambordje. Het is voor ons dus een raadsel wie hier wonen. Er achter wordt een nieuw verblijf gebouwd en ook hierbij weten niet voor wie.
Afbeelding

Afbeelding

Hierna loop je tussen diverse kinderboerderij-dieren door.
Afbeelding

Vervolgens is er een vijver voor onder andere eidereenden.
Afbeelding

Daarnaast wordt gewerkt aan een nieuwe Waddenvolière met uitkijkdijk en vogel kijkhut, die in het voorjaar van 2013 klaar zou moeten zijn. Er zaten nu wilde zwanen. Misschien wordt dit deel wel bij het stuk met de eidereenden getrokken, wat er immers naast lag.
Afbeelding

Hier kun je een grote schuur binnen. Dat kwam ons goed uit, want het begon inmiddels te regenen. ;) Je loopt eerst tegen twee aquaria aan. In de linker leeft een sidder meerval en een kwastvin aal, in de rechter een spatelneusmeerval en beensnoek. De siddermeerval is hier terecht gekomen via het TV-programma 'een huis vol met dieren'.
Afbeelding

Als je naar rechts gaat, kom je in een 'snoezelruimte', met leuke schilderingen op de muur, een TV-scherm, en in de muur zijn diverse garnalen te zien.
Afbeelding

Afbeelding

Vanuit het halletje kun je ook rechtdoor en dan kom je in de grote zaal met van alles wat aan reptielen, amfibieën en andere kleine diertjes.
Afbeelding

Er is een leuk combiverblijf met schildpadden, vissen, roelroels en witoorpenseelaapjes.
Afbeelding

Er zijn slijkspringers (bovenste bak, daaronder een krabbetje),
Afbeelding

een Amerikaanse torenvalk met een varaan er bij (linkerverblijf op de foto), kleine vogeltjes die op een grappig manier in een net boven hun verblijf kunnen rondvliegen (en dat ook deden) (rechts op de foto),
Afbeelding

nijlroezetten (op bovenstaande foto het verblijf met horizontaal en verticaal raam),
Afbeelding

diverse slangen,
Afbeelding

schildpadden met baardagames,
Afbeelding

enzovoort.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Rechts insecten, zoals diverse soorten sprinkhanen, maar ook leegstaande verblijven. Inhoud van de tweede bak van links:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Behalve dit 'lijk' zijn er volgens de bordjes ook nog guppy's en duizenddollarvissen te vinden in deze bak.

Er is een hoek met diverse soorten vogelspinnen, waar ook egeltenrecs te vinden zijn.
Afbeelding

Afbeelding
Achter het horizontale langwerpige raam zitten luipaardgekko's, links daarvan dwerggekko's (zie ook foto hieronder) en dwergstekelmuizen.
Afbeelding

Een koningspython is hier terecht gekomen nadat hij bij een hotelhouder voor de deur was afgezet. De hotelhouder was flink gebeten, maar gelukkig is deze slang niet giftig, wat de hotelhouder toen overigens nog niet wist. (Grootste verblijf op onderstaande foto)
Afbeelding

Je vindt hier ook het verblijf van de schildpadden die buiten ook een verblijf hadden.
Afbeelding

Niet alle verblijven waren bewoond en de soortnaambordjes waren ook zeker niet overal up-to-date. Er vlogen ook vogels rond, waaronder een grijze roodstaart.

Vanuit deze hal kun je kijken naar een volière die ligt tussen deze schuur en de schuur hiernaast. Als je de weg buiten vervolgt, loop je er ook langs. Wij hebben er onder andere een jufferkraanvogel, kroonkraanvogel en goudfazant gezien.
Afbeelding

In de andere schuur zijn de horeca en de toiletten. Eerst kom je langs een aquarium met een axolotl.
Afbeelding

Verderop zijn er langs één muur kleine verblijven voor diverse soorten wandelende takken en nog enkele insecten.
Afbeelding

Ook hier is weer een grijze roodstaart te zien, in een volière die erg ruim is vergeleken met die bij de ingang.
Afbeelding

Er is een zoldertje met een tentoonstelling met opgezette dieren, met naast inheemse dieren als wezel, hermelijn en steenmarter, ook dieren als een spookdiertje en witneusmeerkat.
Afbeelding

Aan het plafond hing een skelet van een potvis die in 1997 op Ameland gestrand is. Hij is al op Schiermonnikoog tentoongesteld geweest, maar hangt nu voor twee jaar hier, in bruikleen. Daarna zal hij terugkeren naar een nieuwe tentoonstelling op Schiermonnikoog.
Afbeelding

Voor dit gebouw ben je weer (bijna) bij de eekhoorns. Overigens hebben wij de route achterstevoren gelopen, normaal doe je dus eerst de zaal met alle kleine dieren en daarna het buitengedeelte. We zijn er ongeveer anderhalf uur geweest, waarvan een uur binnen! We hebben erg rustig aan gedaan. ;) Het parkje oogde vaak wat rommelig en was niet professioneel afgewerkt. En dat terwijl ze op zondagen alle tijd hebben om het wat op te knappen, want dan is het parkje niet voor bezoekers geopend. ;)
In the end we will conserve only what we love.
We will love only what we understand.
We will understand only what we are taught.
Kaartje
BBB Controleur
BBB Controleur

Liked in: 823 posts

Re: [fotoverslag] DoeZoo (Insektenwereld) 19-04-2013

Berichtdoor Svenneke » di mei 07, 2013 7:03 pm

ziet er leuk uit, best wel aardige collectie heb ik het idee.
maar jammer dat het zo rommelig overkomt. Lijkt me dat er heel veel "gekregen" materiaal bij is
Svenneke
Administrator
Administrator

Liked in: 751 posts

Berichtdoor Job » di mei 07, 2013 7:51 pm

Leuk om is een verslag te zien van een park dat ik niet kende :D
Inderdaad ziet het er wat rommelig uit maar ik vind er zo nu en dan ook zeker wel leuke dingen tussen zitten. Een aantal verblijven zijn ook echt aan vernieuwing toe. Toch hebben ze wel een aardige collectie, zeker voor zo'n parkje.
Job
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 171 posts

Berichtdoor Flipje » di mei 07, 2013 7:58 pm

Rommelig?? Waarom zou je het niet verrassend, veelzijdig dynamisch noemen.. Lekker.. overal wat anders te zien. Heel leuk!! Thnx voor de uitgebreide fotoreportage..
Flipje
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 135 posts

Berichtdoor meubilaie » wo mei 08, 2013 6:46 am

bedankt voor het verslag!
tof van zo'n onbekende tuin!
meubilaie
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 110 posts

Berichtdoor pimzeewolde » wo mei 08, 2013 2:54 pm

Leuk verslag zeg! Wist wel dat de tuin bestond maar had niet verwacht dat de collectie zo uitgebreid was. Ga van de zomer zeker eens kijken. Bedankt voor de info!
pimzeewolde
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 90 posts

Berichtdoor arnoldbalk » wo mei 08, 2013 7:37 pm

Ara's zitten bij goed weer in open verblijfje na de ingang op de takken. Bezetting van merkwaardige lage verblijfje achterin was bij ons bezoek 1 1/2 jaar geleden ook niet te ontdekken.
arnoldbalk
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 24 posts

Berichtdoor Zoeff » wo mei 08, 2013 9:56 pm

Bedankt voor de foto's, denk dat ik hier niet heel snel ga komen gezien de locatie. De foto's zijn voor mij combinatie Van Artis klas, utropia en de paay. Het reptielenhuis, oogt dan wel weer netjes.
Zoeff
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 212 posts

Berichtdoor Harald » do mei 09, 2013 7:08 am

Zoeff schreef: De foto's zijn voor mij combinatie Van Artis klas, utropia en de paay. Het reptielenhuis, oogt dan wel weer netjes.

Jij bent echt een tijd niet meer bij ons geweest.
Zelfs de schrijfwijze van onze naam ben je vergeten.
Harald
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 139 posts

Berichtdoor Abcw » do mei 09, 2013 7:49 pm

Ik was maandag in Kasteelpark Born en daar lagen bij de ingang zelfs folders over DoeZoo Leens.
Leuk om dit verslag te zien en te lezen. Blijft leuk om ook over dit soort parken te lezen.
En Harald je hebt helemaal gelijk,bij jullie ziet het er inderdaad veel minder rommelig uit.
Abcw

Liked in: 0 post

Berichtdoor Harald » do mei 09, 2013 8:53 pm

Abcw schreef:En Harald je hebt helemaal gelijk,bij jullie ziet het er inderdaad veel minder rommelig uit.

Mijn commentaar was niet bedoeld om Doezoo af te vallen hoor maar alleen om te zeggen dat Zoeff het niet kan weten aangezien hij in 2007 voor het laatst bij ons geweest is.
Er is wel het e.e.a. veranderd ondertussen
Harald
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor Zoeff » do mei 09, 2013 9:26 pm

Harald schreef:Mijn commentaar was niet bedoeld om Doezoo af te vallen hoor maar alleen om te zeggen dat Zoeff het niet kan weten aangezien hij in 2007 voor het laatst bij ons geweest is.
Er is wel het e.e.a. veranderd ondertussen

Mijn laatste bezoek is in 2010 geweest, maar ik snap niet wat je wilt zeggen hiermee. Ik maak een persoonlijke vergelijking gebaseerd op wat ik op foto's zie. Dat doe ik omdat dit ook een typisch gevalletje is van met de weinige middelen die je hebt iets leuks proberen te creëren, waar verder niets mis mee is.
Zoeff
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor Harald » vr mei 10, 2013 5:31 am

Ik wil hier mee zeggen dat je geen appels met peren kunt vergelijken aan de hand van een paar foto's.
Als het je gaat om de manier waarop er met de verschillende middelen gewerkt word, dan lijkt het mij dat je dát duidelijk maakt in je commentaar en niet doen lijken alsof het uiterlijk van de parken die je noemt hetzelfde zou zijn.
En ook na 2010 is er bij ons heel wat veranderd
Harald
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor ralph » vr mei 10, 2013 1:31 pm

Maar Zoeff vergelijkt toch geen appels met peren, maar een dierenpark met een dierenpark?
Ik heb Artisklas niet bezocht, maar ik maakte wel direct de vergelijking met de Paay en Zie-Zoo.
Vallen toch een beetje in dezelfde categorie.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 820 posts

Berichtdoor Zoeff » vr mei 10, 2013 3:48 pm

Harald schreef:Ik wil hier mee zeggen dat je geen appels met peren kunt vergelijken aan de hand van een paar foto's.
[

Als ik burgers zoo zou vergelijken met Doezoo, zou je een punt hebben of als ik artis klas zou gaan vergelijken met Artis. Ik denk dat deze tuin zoals Ralph het beschrijft idd thuis past in het rijtje Artis klas, De paay, Utopria, wonderwereld, Vogelcentrum zudert, Ruinen, meerzoo enz..
Daar is verder niets mis mee, maar het zijn dierentuintjes die vallen in een andere categorie als de wat grotere parken/ instellingen.
Zoeff
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Volgende

Keer terug naar Verslagen over de BeNeLux