ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

[verslag]Fazanterie de Rooie Hoeve 05.06.2011

[verslag]Fazanterie de Rooie Hoeve 05.06.2011

Berichtdoor Theodoor » di jun 07, 2011 6:55 pm

Zondag na een bezoek aan ZieZoo nog even langs Fazanterie de Rooie Hoeve. Na het betreden van het park geschrokken. De toestand van de verblijven laat te wensen over. Het lijkt meer op een vervallen fokcentrum met een crisis in hun aanzien. Zijn ze nu dierentuin (Fanzanterie), Chinese tuin of beelden tuin.

We betreden Fazanterie de Rooie Hoeve via een infobalie en dan langs de toiletten (1.). Dan komen we op een grasveld (2.) waar tafels en stoelen op staan. De trapskelterbaan (3.) en speeltuin (4.) zien er niet echt uitnodigend uit.
[img width=284 height=600]http://i55.tinypic.com/25svg9w.jpg[/img]
Plattegrond van Fazanterie de Rooie Hoeve

De knuffeldieren (5.) zijn niet echt te vinden of het moeten de ganzen zijn. Na langs de vele volières te hebben gelopen over smalle paden. Langs deze paden staan ook nog eens beelden. In de volières zitten natuurlijk fazanten. In veel volières zaten dus ook alleen maar koppeltjes soms met kuikens. De volières zagen er op een paar "nieuwe" volières verwaarloosd uit.

Zeker de volières bij de letter C waren aan vervanging toe. Deze waren om te huilen een schande om aan te zien in een Nederlands park met dierentuinvergunning. De volières waren klein donker en weinig beschut.
Afbeelding
Volière C

Een aantal volières die er beter uitzagen stonden leeg. Bij enkele volières wel een bordje met welke soort er zit, maar helaas geen dieren gezien. Het dieren gedeelte is maar een klein deel van Fazanterie de Rooie Hoeve. De beelden tuin is ruimtelijk open en vooral rommelig. Geen structuur in de tentoon gestelde sculpturen.

Hierna nog naar de Chinese tuin of Japanse tuin zoals ze het noemen bij Fazanterie de Rooie Hoeve. Deze zag er in tegenstelling tot de rest van Fazanterie de Rooie Hoeve er mooi en verzorgd uit. Mooie details waren er in deze tuin. Tevens was hier nog een vijver met koi karpers.
Afbeelding
De vijver met koi karpers

Hierna richting de uitgang. Het achterste deel (A) van Fazanterie de Rooie Hoeve is niet meer te bezoeken. Op de plattegrond stonden wel looppaden in die richting aangegeven. Bij het naderen van de uitgang zijn we een pad met nog enkele volières (B). Aan het begin van het pad hier langs bevind zich een kartonbordje met de mededeling dat de hier bevindende vogels te koop zijn.

Deze volières waren ook geen toonbeeld van netheid. Enkele volières waren niet eens te zien of er wel of geen vogels in zaten. De broedkamers (6.) niet bezocht het stonk daar verschrikkelijk naar riool lucht.
Afbeelding
De looppaden

Nog enkele opvallende punten.

In de vijver bij de beeldentuin. Waar kikkers in moeten leven drijft een groot spiegelei.
Het informatiekiosk (10.) in de beeldentuin stond vol met rommel. Deze was moeilijk te bezoeken.
Het toilet in de Japanse tuin was ook nergens terug te vinden. Wat wel op de plattegrond staat.
De folder er mooi er verzorgd uitziet. Zelfs uitnodigend, maar dat je schrik als je Fazanterie de Rooie Hoeve betreed. Alle overzicht foto's in de folder zijn van de Japanse tuin. De vogels zijn allemaal portret foto's.
Het personeel kort van stof is bij een vraag.

Een afsluiting van een dag dierentuinen in Oost Brabant die verder positief was.

*note de door mijn gebruikte rode letters en cijfers in de tekst corresponderen met de cijfers en letters op de plattegrond.
ik kom toevallig met voorbedachte rade in een zoo.
Theodoor
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 1 post

Re:[verslag]Fazanterie de Rooie Hoeve 05.06.2011

Berichtdoor chuluugi » di jun 07, 2011 7:05 pm

mooi verslag (in tegenstelling tot fazanterie de rooie hoeve)
euh,hebben zij die dierentuinvergunning niet gekopieerd van artisklas of blijdorp? ::)
zeeotters terug en vlug!!!
chuluugi
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 169 posts

Berichtdoor theoo » di jun 07, 2011 7:13 pm

Hmmm ik snap niet dat je zo negatief bent over de Fazanterie, toen ik hem vorig jaar augustus bezocht heb is hij mij erg goed bevallen en de meeste volieren voldoen ruim aan de minimumeisen. Je moet wel bedenken dat dit gewoon iemands achtertuin is met een uit de hand gelopen hobby. Bij mijn bezoek waren de volieres, dieren en paden iig goed verzorgd en was men druk bezig met de japanse tuin.
“Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted.”
theoo
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 571 posts

Berichtdoor Theodoor » di jun 07, 2011 7:41 pm

Theoo in een jaar kan veel veranderen. De volières die aan de minimum eisen voldeden waren nu leeg.  Zeker de enkele verblijven van de  blauwe en groene pauwen waren te klein.

In een aantal verblijven waren de brandnetels en varens zo groot dat een vogel zich op de grond niet kon bewegen. Soms was het niet eens duidelijk of er wel vogels in zaten. Wel bordjes op de kooi maar weinig levens te zien.
Theodoor
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Berichtdoor ralph » di jun 07, 2011 10:51 pm

Is voor mij op redelijke afstand, maar het lijkt me gewoon de moeite van het heenrijden niet.
Fazanten boeien me weinig en dan ben ik daar al snel uitgekeken.

Hoe fotograaf vriendelijk is het park?
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 820 posts

Berichtdoor Theodoor » wo jun 08, 2011 1:44 pm

Je mag fotograferen. De verblijven en de opzet van kooien laat voor de fotografen weinig mogelijkheden om wat te kunnen fotograferen wat vogel is. De kooien zijn vrij klein en het gaas dracht niet bij tot het maken van mooie foto's.

Zeker als je net als ik graag foto's maakt zonder dat er iets van tralies of gaas te zien is. Het enigste wat in mijn ogen uitnodig te fotograferen in de Japanse tuin.

Indien je niks hebt met vogels en ver moet reizen Heb ik één advies bezoek een andere dierentuin. Is niet de moeite om er naar toe te gaan. Zeker zoals ik het hebt bezocht.
Theodoor
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Berichtdoor Wateragam » do jun 09, 2011 12:49 pm

In het voorjaar zijn de verblijven in Fazanterie de Rooie Hoeve altijd rommelige en slecht gesnoeid. Dit doen ze express zo laten ze de dieren met rust. De kuikens kunnen dan groeien tot volwassen grote. Half juli maken ze de volières schoon en snoeien ze al het groen. Zo hebben ze de meeste kans op het groot brengen van de dieren.

Door dat nu vele vogels broeden en jonge groot brengen zitten deze in het binnen verblijf.

Dit park mits je geïnterreseerd bent in vogels is het beste te bezoeken in augustus of de eerste twee weken van september.

Het onderhoud van de volières kan altijd beter. Mijn probleem met de Rooie Hoeve is de grote van de volières. Deze vind ik aan de kleine kant.

Verder mogen er wat meer struiken in de volières staan inplaats van gras en ander vaste planten.
I will be back.
Wateragam
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 2 posts

Berichtdoor Borisje » vr jun 10, 2011 11:09 pm

ik heb er niet zolang geleden geweest en heb in bijna alle volieres dieren gezien, ook degene die volgens theodoor nu leeg waren. In de paar waar geen dier in de voliere zat zaten ze zichtbaar binnen (eigen keuze). Ik kan dan ook het zeer negatieve verslag niet onderschrijven, het is natuurlijk geen NVD-niveau, maar ik ken zelfs in NVD tuinen volieres die slechter zijn in verhouding dan hier.
En het personeel, ik heb zelden vriendelijker personeel in een dierentuin ontmoet als tijdens mijn bezoek aan de rooie hoeve.
Welcome to a Kingdom of Animals... real, ancient and imagined: a Kingdom ruled by lions, dinosaurs and dragons; a Kingdom of balance, harmony and survival; a Kingdom we enter to share in the wonder, gaze at the beauty, thrill at the drama, and learn.
Borisje
Administrator
Administrator

Liked in: 673 posts

Berichtdoor Bor » vr jun 10, 2011 11:19 pm

Zelf heb ik De Rooie Hoeve een kleine twee jaar geleden bezocht. Mijn herinneringen hieraan zijn heel wat positiever dan de mening van Theodoor over zijn bezoek. Nu heb ik wel een zwak voor goedwillende,amateuristische privé-initiatieven, dus misschien ben ik hierdoor niet geheel objectief. Ik heb echter twee plezierige uurtjes doorgebracht in dit parkje.

Nu kan er in twee jaar veel veranderen. Hopelijk worden de mindere punten aangepakt en kan deze tuin nog lang blijven bestaan.
Bor
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 47 posts

Berichtdoor IceQueen » za jun 11, 2011 8:47 am

Theodoor schreef:In de vijver bij de beeldentuin. Waar kikkers in moeten leven drijft een groot spiegelei.

Toch beter zoeken dan, deze is van 2 weken geleden:
Afbeelding
Naast vele kikkers ook salamanders gezien.

Ben ook een stuk minder negatief dan andere meningen die ik hier gelezen heb. Heb me er prima vermaakt en voor de meeste dieren leek de gegeven ruimte me voldoende.
IceQueen
Administrator
Administrator

Liked in: 1579 posts

Berichtdoor GroteRuud » wo jun 15, 2011 10:01 am

Ben afgelopen zaterdag voor de tweede maal in de Fazanterie geweest. Helaas moet ik bekennen dat er een wereld van verschil zit tussen wat ik nu zag en toen. Dat was zeker twee jaar geleden. Toen zag alles er beter uit dan nu. Daarbij deel ik de mening van de kleine volières. Zeker als je ziet dat de pauwen in de klein volières zitten aan de achterkant van de broedkamers.

Tevens viel mij op dat de skelterbaan gesloten was. Verder veel lol gehad in de fazanterie. De verzorgster was niet de vrolijkste als je een vraag stelde die over de soort ging dan wist ze geen antwoord te geven. Wel leuk dat veel soorten kuikens hadden. Dit zorgde er wel voor dat vele soorten niet te zien waren. Twee dames van rond de 16 jaar waren in een verblijf brandnetels aan het verwijderen. Gezien de inhoud van de kruiwagen noodzakelijk.

Ik ga er vanuit dat ze dit gaan doen nadat de kuikens groot genoeg zijn en zelf een schuilplaats kunnen zoeken. Helaas wel enkele kleine verblijven die nog gebruikt worden. Tevens waren er twee mannen bezig in een aantal volières om de schuiven aan te passen of aan het vervangen.

Het spiegelei in de vijver van de kikkers en salamanders is inderdaad storend. Er zitten kikkers en salmanders in die vijver. Redelijk veel salamanders gezien en ook een aantal kikkers. Dat wil niet zeggen dat het niet storend is dat daar een spiegelei in drijft. De Japanse tuin ziet er mooi en verzorgd uit. Hierdoor toont de rest al gauw vervallen en slecht onderhouden. Hier hebben ook NVD dierentuinen last van. Dit verder terzijde.

Inderdaad de stank is niet prettig bij de broedkamers. Hier waren trouwens veel kuikens en nog een aantal eieren. Deze zijn niet allemaal van de Fazanterie. Er waren twee mannen die naar hun eieren en kuikens kwamen kijken.

De volières met vogels voor de verkoop waren ook niet echt een toonbeeld van orde en netheid. Daarbij kwam alles rommelig over. Zeker als ik kijk naar mijn vorige bezoek. Dit kan een gevolg zijn van minder vrijwilligers en medewerkers. Bij mijn vorige bezoek waren er meer mensen actief met de volières. Daarbij stond het terras nu ook weer tegen het entreegebouw aan. Vorige keer stond het midden op het grasveld.

Voor mijn gevoel worden de vogels meer bijzaak en de beeldentuin en galerie hoofdzaak. Dit als gevolg van de hogere verdiensten. De beelden zijn allemaal te koop heb ik gemerkt. De verzorgster liep later vrolijk met een man over een beeld te praten. Ze noemde ook de prijs wat het moest kosten.
GroteRuud
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 0 post

Berichtdoor Theodoor » do jun 16, 2011 5:08 pm

IceQueen schreef:Toch beter zoeken dan, deze is van 2 weken geleden:
Afbeelding
Naast vele kikkers ook salamanders gezien.

Ben ook een stuk minder negatief dan andere meningen die ik hier gelezen heb. Heb me er prima vermaakt en voor de meeste dieren leek de gegeven ruimte me voldoende.

Heb wel kikkers en salamanders gezien in die vijver. Heb niet gezegd dat ze er niet zijn. Vind het alleen vreemd dat er een ei in die vijver drijft. Terwijl er aan natuur behoud wordt gedaan.
Theodoor
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Berichtdoor Borisje » do jun 16, 2011 5:09 pm

dat ei hoort bij de kunsttentoonstelling lijkt me... en ik denk dat het voor de dieren precies NIETS uitmaakt... het is gewoon een bootje, een groot lely-blad whatever in de ogen van die kikkers, het is niet alsof het een echt spiegelei is.
Welcome to a Kingdom of Animals... real, ancient and imagined: a Kingdom ruled by lions, dinosaurs and dragons; a Kingdom of balance, harmony and survival; a Kingdom we enter to share in the wonder, gaze at the beauty, thrill at the drama, and learn.
Borisje
Administrator
Administrator

Liked in: 673 posts

Berichtdoor meubilaie » do jun 16, 2011 5:16 pm

waarschijnelijk gebruiken de kikkers het ook als drijfvlak om te kunnen zonnen?
Nederland: 34/60
Belgie: 8/27
meubilaie
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 110 posts

Berichtdoor Wateragam » ma jul 11, 2011 10:33 am

De tweede dierentuin van gisteren. Was hier al een keer eerder geweest een jaar of drie geleden. Moet je zeggen wat een wereld van verschil. De fazanterie is er niet op vooruit gegaan. Veel minder fazanten soorten wel verschillende soorten hoenders bij gekomen. Tevens enkele soorten duiven gezien. Het geheel wat betreft de fazanterie ziet er nu niet verzorgd uit zeker tegen over drie jaar geleden.

Veel verblijven zijn kaler dan toen. Veel struiken uit de volières verdwenen. In één woord een schandaal van een achter uitgang. Denk dat de beeldentuin en Japanse tuin de inkomstenbronnen moeten zijn. De volières met te verkopen vogels zouden zelfs een gebruiksverbod op moeten komen. De vogels hebben geen leef ruimte.

Ben er na een uur uitgelopen heb alles gezien. Zeker veel  lege volières dat hing er gelukkig wel op. Deze volière is tijdelijk onbewoond heb ik redelijk veel gelezen.
I will be back.
Wateragam
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 2 posts

Volgende

Keer terug naar Verslagen over de BeNeLux