ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

Sri Lanka 2018, Ralph

Sri Lanka 2018, Ralph

Berichtdoor ralph » za nov 03, 2018 1:39 pm

De reisbestemming van 2018 was Sri Lanka.
Dit keer geen 3 weken de tijd, maar slechts 12 dagen, maar daarin alsnog een groot deel van het land kunnen zien.

27-07-2018

's avonds aangekomen in Colombo en vervolgens daar overnacht.

28-08-2018 (+29-08-2018)

Colombo heeft voor mij niet zo veel te bieden, dus de allereerste trein genomen weg uit de hoofdstad, richting Galle, om daar de eerste volle dag (+ een ochtend) door te brengen.
Galle heeft een interessante geschiedenis (ooit Nederlandse kolonie geweest, recenter slachtoffer van de tsunami van 2004).

Behalve de paar vogels die ik vanuit de trein zag, heb ik in Galle ook mijn eerste wildlife kunnen spotten.

De eerste vogelsoort is de in Azië zeer wijdverspreide en algemene treurmaina.
Afbeelding

1 van de 2 kraaiensoorten van Sri Lanka, de zeer algemene huiskraai. Mijn eerste nieuwe soort.
Afbeelding

Ook de roodbuikbuulbuul is erg algemeen in Sri Lanka, en dus was het niet verrassend dat ik ook deze al snel tegenkwam.
Afbeelding

Bij het strandje zag ik vanuit de verte een witborstijsvogel in een boom! Ik hoopte dat het dier niet zou wegvliegen voordat ik dichterbij kon komen.
Het dier bleek echter alles behalve schuw. Op een gegeven moment stond ik gewoon pal naast de boom waarin het dier zat. Later op de dag, en ook de ochtend daarna, het dier weer in deze boom gezien, dus blijkbaar is dit zijn vaste plekje.
De witborstijsvogel blijkt later een zeer algemene soort te zijn die ik bija dagelijks ben tegengekomen in SL.
Toch erg blij met deze soort en foto's, want ik heb een groot liefhebber van ijsvogels.
De witborstijsvogel is de 13de ijsvogelsoort in het wild voor mij.
Afbeelding

Afbeelding

Het eerste zoogdier van deze reis was de Indische palmeekhoorn, een zeer algemeen diertje in dit land.
Afbeelding

In de bomen rond het hotel zag ik een groepje zandkleurige vogels die ik niet direct herkende.
Met heel wat moeite heb ik er uiteindelijk 1 op de foto gekregen. Het blijkt een geelsnavelbabbelaar te zijn, wederom een zeer algemene soort.
Afbeelding

De laatste soort van de eerste dag was dit kleine vogeltje, een Indisch paapje.
Afbeelding

Die nacht overnacht in Galle, en 's ochtends weer verder getrokken. Maar eerst nog een snel rondje vogels zoeken.
Dit leverde nog 2 nieuwe, leuke soorten op.

Vlakbij de ijsvogel zag ik een groepje grijszwarte vogeltjes. Het blijken mijn eerste wilde drongo's te zijn, witbuikdrongo's.
Afbeelding

In precies diezelfde boom zag ik ook wat geels. Toen het even wat beter in zicht kwam herkende ik de maskerwielewaal. Erg leuke soort!
Afbeelding

Toch nog een leuk ochtendje zo!
Niet veel later Galle weer verlaten, op naar Tissamaharama. De uitvalsbasis voor Bundala en Yala Nationaal Park!
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 820 posts

Re: Sri Lanka 2018, Ralph

Berichtdoor rick04 » za nov 03, 2018 5:45 pm

Mooie foto's, ben benieuwd naar wat er nog komen gaat...
rick04
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 0 post

Berichtdoor Kaartje » vr nov 09, 2018 9:13 am

Al een leuk begin van je reis, kijk uit naar de volgende series! :D
In the end we will conserve only what we love.
We will love only what we understand.
We will understand only what we are taught.
Kaartje
BBB Controleur
BBB Controleur

Liked in: 823 posts

Berichtdoor corotauria » ma nov 12, 2018 4:48 pm

Eens met mijn reagerende voorgangers, leuk begin! Wij zitten momenteel ook te kijken naar een Aziatische bestemming. Het is nog even zoeken naar een bestemming die alle boxes aantikt, maar ben alvast benieuwd naar het vervolg.
corotauria
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 101 posts

Berichtdoor ralph » di nov 13, 2018 1:27 pm

@corotauria
Ik heb in 12 dagen zo'n 100 vogelsoorten gezien, en dat is inclusief een aantal dagen waarin wildlife kijken niet het hoofddoel was.
Bovendien heb ik een aantal wildlife-hotspots niet bezocht - Sinharaja bevoorbeeld paste niet meer in de planning.
Sri Lanka heeft ook wel een leuk aantal endemen, waarvan ik er ook wat heb kunnen spotten, altijd leuk.
En daarnaast ook wat wildlife 'van formaat' zoals olifanten en blauwe vinvissen (helaas zat ik daar in de slechtste maand voor walvissen, dus niet gewhalewatched)

Ik ben er van overtuigd dat je een zeer productieve reis kunt hebben in SL als je er wat meer dagen voor kunt uittrekken, nog meer lokaties kunt aandoen en je focust op de wildlife-hotspots. Uiteraard kun je het ook combineren met India.

Deel 2. 29-07-2018.

(Stand na 1 dag. 1 zoogdiersoort, 12 vogelsoorten.
In Galle ook nog halsbandparkieten gezien (overvliegend) en een Shikra (heel dichtbij, maar te kort voor een foto) plus uiteraard de huismus.)

De tweede dag na een kort vogelrondje in Galle (zie vorige post) over de weg verder gereisd, naar Tissamaharama, oftwel Tissa, een rit van bijna 4 uur.
Onderweg heel wat vogels gezien. Aan de ene kant leuk, aan de andere kant frustrend dat je ze niet beter kunt bekijken, laat staan fotograferen.
Nieuwe soorten (voor deze reis) tijdens de rit waren koereiger, kleine zilverreiger, grote zilverreiger, blauwe reiger, purperreiger, Indische nimmerzat, Indische gaper, roodlelkievit, steltkluut, zwartkopibis, slangehalsvogel en parelhalstortel. Ik kon alleen maar hopen al deze soorten tijdens de reis nogmaals tegen te komen. Met name de nimmerzat, gaper, purperreiger en slangehalsvogel stonden hoog op mijn fotografeer-wishlist.

Tissamaharama is de bekendste uitvalsbasis voor de Yala en Bundala Nationale Parken. We hadden hier 3 dagen voor uitgetrokken.
Eerst Bundala, dan Yala en een extra dag om eventueel 1 van de 2 een tweede keer te kunnen doen.
Van Tissa had ik zelf weinig verwacht. Toen we aankwamen zagen we dat het ook maar een simpel plaatsje was met enkele restaurantjes en hotels,
maar verder leek het weinig te bieden. Naar het hotel gebracht, spullen afgegooid, en toen met camera en verrekijker een stukje gaan lopen. Je weet tenslotte maar nooit.

Op zo'n 20 meter van ons hotel (Yala Golden Park, sowieso de beste die we daar hebben gehad) was het meer, Tissa Lake.
Daarvoor lag een sluis met daarbij een klein vijvertje, omringt door wat bomen. Ik besloot eerst maar hier te gaan kijken.

Dit loonde direct. Een grote, zwarte vogel kwam aangevlogen en ging in één van de grote bomen zitten.
Een Malabarneushoornvogel! Dat had ik niet verwacht, maar wat een heerlijke binnenkomer!
Pas mijn tweede soort neushoornvogel (in Thailand de dubbele gezien) en de eerste van dichtbij en met daglicht ;)
Afbeelding

Daarna een blik over het meer geworpen. In een boompje op het meer zat een groepje Indische dwergaalscholvers;
Afbeelding

Terug naar de 'neushoornvogelboom' en dit keer spotte ik er weer wat; een vrouwelijke Indische koël. Het dier was niet schuw en het was een kwestie van wachten tot het op een goede plek ging zitten voor een foto.
Afbeelding

Afbeelding

Ik draaide me om en spotte alweer een vogelsoort. Op en elektriciteitskabel zat een kleine groene bijeneter.
Dit was een populair plekje want in de dagen erna vind ik ze steeds op dezelfde plek.
Net als ijsvogels, heb ik ook een zwak voor bijeneters. Erg blij dus met deze soort, ook al is hij algemeen. Bijenetersoort #5 in het wild voor mij.
Afbeelding

Hierna langs het meer richting het stadje gelopen. Onderweg nog Indische brilvogels tegengekomen
Afbeelding

En niet veel later twee neushoornvogels!
Afbeelding

Een klein zandweggetje ingeslagen in de hoop iets leuks tegengekomen. En ja hoor, de allereerste apen!
Een klein groepje hoelmannen. 1 moeder en jong zaten vol in het zicht, geweldig.
Afbeelding

Verder langs het meer gelopen en dan valt het op dat de bomen in het midden vol zitten met watervogels (met name aalscholvers en zilverreigers)
Maar op deze afstand zijn het vooral witte en zwarte puntjes
Afbeelding

Rond de tempel zagen we vooral mensen en huiskraaien.
Afbeelding
foto

Volgende keer meer van deze dag.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor tigger » di nov 13, 2018 6:54 pm

Erg gaaf om te lezen en te zien!
tigger
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 363 posts

Berichtdoor rick04 » di nov 13, 2018 7:30 pm

Geweldig!!!
rick04
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Berichtdoor IceQueen » wo nov 14, 2018 9:53 am

Nu al gaaf, benieuwd naar de rest!
IceQueen
Administrator
Administrator

Liked in: 1579 posts

Berichtdoor willem » wo nov 14, 2018 10:02 am

Hi Ralph,

Ook hier geldt, prachtig verslag van een prachtig land (en eveneens je Costa Rica-verslag)!
willem
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 132 posts

Berichtdoor ralph » do dec 06, 2018 5:59 pm

excuses voor de fotokwaliteit. Google verslecht die enorm, het lijkt nu nog wel erger dan het eerst was...

Deel 2. 29-07-2018 deel II.

In de velden rondom de tempel zag ik nog twee koereigers;
Afbeelding

Op de terugweg richting het dorpje vloog er een nimmerzat over. Mijn eerste fotokans voor deze, maar helaas niet echt geslaagd :P
Afbeelding

Terug bij het vijvertje vlakbij het hotel. Hier was nu een kleine zilverreiger aanwezig.
Afbeelding
foto

En ook een witborstwaterhoen, nog zo'n algemene soort in Azië.
Afbeelding

In een hoge boom zag ik twee soorten (voor deze reis, want beide zag ik al eerder elders); de dayalijster en de kopersmit (een soort baardvogel)
Afbeelding

Snel daarna zag ik nog een baardvogel, dit keer een bruinkopbaardvogel.
Ook dit blijkt later een nogal algemene soort te zijn, maar op dat moment was ik erg blij met deze waarneming.
Afbeelding

Een geelsnavelbabbelaar kwam wel erg dichtbij. Deze soort is totaal niet schuw aangelegd.
Afbeelding

Ook de koël was weer aanwezig, dit keer samen met een mannelijke soortgenoot.
Afbeelding

Aan het einde van de dag werd het drukker aan deze kant van het grote meer. Onder andere de Indische kievitten verschenen.
Afbeelding

En ook nog een kleine zilverreiger
Afbeelding
foto

Volgende keer het laatste deel van deze dag
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor Kaartje » za dec 08, 2018 1:57 pm

Gaaf weer!
In the end we will conserve only what we love.
We will love only what we understand.
We will understand only what we are taught.
Kaartje
BBB Controleur
BBB Controleur

Liked in: 823 posts

Berichtdoor ralph » vr jan 04, 2019 4:03 pm

Deel 4. 29-07-2018 deel III.

Het werd steeds drukker langs de waterkant. Naast de kievitten en zilverreiger volgen er ook witborstwaterhoenen..

Afbeelding
Afbeelding

Indische ralreigers..

Afbeelding
Afbeelding

en zelfs steltkluten. Vandaag was pas mijn tweede keer dat ik steltkluten in het wild zag, en de eerste keer van dichtbij.
Afbeelding

Dat zijn dus al 5 soorten vogels op 30 vierkante meter. 20 meter verderop zat wederom een Malabarneushoornvogel.
Afbeelding

En 5 meter de andere kant op een groene muskaatduif. Weer een leuke soort en mijn eerste wilde muskaatduif!
Afbeelding

De laatste vogel van de dag was een dayalijster.
Afbeelding

Ook nog gezien in Tissa maar niet op de foto;
- Brahmaanse wouw (van veraf).
- Blauwe pauw (maar toen was het al donker) .
- Western spotted dove.
- Gierzwaluw (niet identificeerbaar op soort)

Tissamahara was vooral bedoeld als uitvalsbasis voor de Nationale Parken, maar dat ik 30 meter rondom mijn hotel al zoveel zou zien had ik nooit verwacht!
Waar ik in Costa Rica toekans in de voortuin had, had ik hier Neushoornvogels in de voortuin. Geweldig!
De dag erna stond een dagje gepland in Bundala Nationaal Park, vooral beroemd vanwege zijn vogelleven!

Score na 2 dagen Sri Lanka:
2 zoogdiersoorten (Palmeekhoorn, Hoelman)
37 vogelsoorten (waaronder 7 enkel vanuit de auto/erg ver weg & 1 zonder ID)
1 soorten reptielen/amfibieën (tjiktjak)
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor rick04 » vr jan 04, 2019 4:33 pm

Mooi hoor!!!!!!
rick04
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Berichtdoor IceQueen » za jan 05, 2019 5:36 pm

Coo, ik wacht met smart op meer zoogdieren en reptielen ;D
IceQueen
Administrator
Administrator

Liked in: 1579 posts

Berichtdoor ralph » za jan 05, 2019 8:09 pm

Deel 5. 30-07-2018 deel I.

Vandaag stond het eerste National Park van de reis op het programma; Bundala.
Dit Nationaal Park is één van de kleinste van het land.
Wij waren er in het droge seizoen, maar in het regenseizoen in Bundala vooral een wetlandsgebied.

De kans op olifanten is hier klein, de kans op panters of lippenberen nog kleiner.
Maar je kunt hier wel apen, herten, mangoesten, varanen en krokodillen verwachten.

Bundala is dan ook vooral bekend om haar vogels, en dit park bezoek je dan vooral om te genieten van de avifauna (en het landschap uiteraard).
Ik had een hoop soorten op de wishlist staan, waaronder alle ooievaarsoorten, de grote rivierarend, de waterfazant, de grote griel en de bonte ijsvogel.

Om 6 uur 's ochtends opgehaald bij het hotel. Rond half 7 waren we vlakbij de ingang naar het park, waar we werden opgehaald door onze chauffeur voor die dag.
Het was nog pikkedonkder, en het enige licht kwam van de koplampen die het zandpad voor ons verlichtte.
Het park opent was om 7 uur, dus we reden naar het bezoekscentrum waar we wachten op de gids.
Vanaf het bezoekerscentrum kun je vanaf een brug en verhoogd uitkijkpunt je eerste blik in het park werpen.
In de schemering zag ik vanaf hier al wat vogels in de verte; ibissen, zilverreigers en een waterfazant (eerste nieuwe soort van de dag).
Vanwege afstand en vroegte geen foto's, maar een veelbelovend moment van de dag.
Afbeelding
foto
foto

Bij de toiletten de eerste amfibie van de reis gezien, een boomkikker.
Afbeelding

De gids kwam net voor 7 ook aan en we stapten in de Jeep, verder het park in.
Het was overigens erg fijn dat we een losse chauffeur en gids hadden (dit is de standaard in Bundala en Yala),
zodat de gids zich volledig kan richten op het spotten van dieren terwijl de chaffeur zich bezighoudt het met voortuig.

Afbeelding

De eerste vogel die we spotten was een kleine groene bijeneter.
Afbeelding

Al snel kwamen we bij een plas water, waar zich vele vogels ophielden. Voordeeltje van het droge seizoen; de vogels zijn meer geconcentreerd ipv verspreid over het hele park.
Ik wist niet goed waar ik moest kijken. Er was zoveel te zien!

Afbeelding
Afbeelding

Eén van de talrijkste soorten hier was de Indische fluiteend met zo'n 30 exemplaren. Dit is één van de zeer weinige eendensoorten in Sri Lanka in het droge seizoen. Vlakbij de eenden stond een soort die hoog op mijn wensenlijstje stond; de grote griel.
Na de Australische mijn 2e grielensoort in het wild. De Australische heb ik echter alleen in pikdonker gezien en dus nooit kunnen fotograferen.
Deze grote griel was dus een erg goed begin van de dag.
Afbeelding

Een andere vogelsoort waarvan een groepje aanwezig was, was de Indische witte ibis. Mijn eerste goede waarneming van deze soort.
Mijn aandacht ging echter vooral naar de waterfazant die het ook rondscharrelde.
In dierentuinen, maar vooral het jaar ervoor in Costa Rica een enorm zwak ontwikkeld voor jasana's, dus ik vond het super om deze Aziatische variant al zo snel op de dag in het vizier te hebben.
Afbeelding
Afbeelding

Vanuit de auto zag ik de dag eerder al heel kort een Indische slangehalsvogel, maar ik hoopte op een herkansing in Bundala. Ook die wens werd vervuld!
Dit is nu mijn derde slangehalsvogelsoort in het wild, na de Australische en Amerikaanse. Alleen de Afrikaanse ontbreekt nog.
Afbeelding
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Volgende

Keer terug naar Foto's uit de Wereld