ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

Costa Rica Wildlife 2017

Re: Costa Rica Wildlife 2017

Berichtdoor ralph » ma sep 11, 2017 4:33 pm

Meer vogels op het terrein van Monteverde Inn:

Voor mij de eerste vireo-soort ooit; de roodbrauwpeperklauwier
Afbeelding

Ook deze zat elke ochtend op zijn vaste stekkie op het terrein; een bontkeelsaltator
Afbeelding

Ook dit is een zeer algemene soort in het gehele land, de blauwgrijze tangare
Afbeelding

Ook weer organisten gezien, maar een ander soort dan bij Selva Verde; geelkruinorganisten.
Afbeelding

Er waren ook altijd wel wat kalkoengieren te zien, meestal zwevend, soms zonnebadend.
Afbeelding

De Hoffmann's specht zag ik al eerder in San José, maar in een natuurlijke omgeving zijn ze nog mooier;
Afbeelding

De tweede spechtensoort van de reis, de olijfrugspecht (hier een vrouwtje);
Afbeelding

Elke ochtend rond een uur of half 6 kwam met veel kabaal een groepje witvoorhoofdamazonepapegaaien uit de hoge bomen verderop aangevlogen.
En elke keer kozen ze dezelfde boom op het terrein uit waar ze even gingen zitten om van de vruchten te eten. Een half uur later vlogen ze weer verder.
Prachtig om te zien dat deze dieren een routine hebben die dagelijks herhaald wordt!

Afbeelding

Tijdens het observeren van de papegaaien, zag ik met mijn verrekijker ook een eekhoornkoekoek.
Toen ik hem zag, verdween hij direct weer in de begroeing,
maar enkele minuten later kwam hij gelukkig weer even te voorschijn en kwam hij eventjes goed in beeld. Eén van mijn persoonlijke favorieten!
Afbeelding

Op mijn derde dag hier, zag ik deze prachtige vogel; mijn eerste blauwkeelarassari en dus mijn tweede toekansoort in de pocket!
Afbeelding
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 820 posts

Berichtdoor ralph » di sep 12, 2017 6:30 pm

Niet alleen de amazone's, maar ook de grijskopchachalacas bleken zich aan een vast schema te houden.
Alle ochtenden waren ze dan ook aanwezig en ook zij trokken daarna weer verder.
Af en toe gingen ze precies voor het uitkijkpunt zitten, wat geweldige plaatjes opleverde.

Afbeelding
Afbeelding
nog 'n foto
en nog één

Bijna op het einde van mijn verblijf hier, aan het eind van de middag, zat opeens deze prachtvogel op de perfecte plek;
Afbeelding
De zwavelborsttoekan. Eén van de soorten die ik het liefst wilde zien, en dan nog zo perfect in beeld! Onvergetelijk!

Vogels kijken in de voortuin was dus erg succesvol in Monteverde.
Daarnaast bestond het eigen terrein uit een flink stuk regenwoud, met de meest prachtige uitzichten en zelfs een heuse waterval.
Wildlife spotten en fotograferen is hier vanwege de vele begroeiing uiteraard lastiger, maar toch nog genoeg gezien.
Twee volle dagen en nog wat losse uurtjes op andere dagen hier doorgebracht.

Een hele leuke soort die zich hier regelmatig liet zien was de Lesson's motmot;
Afbeelding
Meerdere exemplaren gezien, vooral juveniele dieren. Na heel wat pogingen toch nog op de foto gekregen (ze hielden nogal van de donkere plekjes in het woud)

De blauwkeelarassari hier ook gezien, 1 keer een groepje van 3 dat erg dichtbij kwam;
Afbeelding

Aan de voet van de waterval mijn derde kolibriesoort gezien, en de eerste die (heel kort) ging zitten voor een fotootje;
Afbeelding
Streepstaartkolibrie (een mannetje)

Vanaf 1 van de uitkijkpunten in het reservaat had je een prachtig uitzicht over een dal, en als de zon goed stond, zorgde dat voor thermiek.
Hier waren dan ook vaak zwevende gieren te zien, en een enkele keer ook 3 van deze;
Afbeelding
Zwaluwstaartwouw!
In eerste instantie zweefde ze op paar 100 meter afstand en had ik een verrekijker nodig om ze goed te kunnen zien,
maar eentje kwam opeens een stuk dichterbij en binnen een halve minuut was het op enkele tientallen meters afstand.

Ook zag ik hier een koppel kuifgoeans, dat helaas direct nadat ik ze zag verdween.
Gelukkig liet een familielid van dit dier zich wel langer bekijken; de zwarte goean;
Afbeelding
Afbeelding
Deze dieren daarna nog een paar keer tegengekomen, steeds op hetzelfde plekje in de buurt van vruchtdragende bomen.

Ik had ondertussen een paar muisspechten gezien, maar steeds heel kort. De eerste die ik daadwerkelijk kon fotograferen en identificeren, was deze Western olivaceous woodcreeper;
Afbeelding
Een minder geslaagde foto, maar gezien de snelheid van deze kleine vogeltjes was ik al lang blij dat ik eindelijk een muisspecht op de foto kon zetten.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor ralph » za sep 16, 2017 11:57 am

Naast vogels was het terrein van Monteverde Inn ook goed voor wat zoogdieren;

Na de eerste agoeti, er daarna nog heel wat gezien;
Afbeelding

Ook de grote gevlekte boomeekhoorn liet zich regelmatig bewonderen;
Afbeelding

In Sarapiquí had ik al kennis mogen maken met een witschouderkapucijnaap, maar in Monteverde heb ik deze soort pas echt goed kunnen bekijken.
Regelmatig een groepje tegengekomen. Behalve de volwassen mannen, trokken de meeste apen zich niets aan van mensen in hun regenwoud.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naast agoeti's en kapucijnapen, waren ook witsnuitneusberen regelmatig te zien. Zowel vrijgezelle mannetjes als groepen vrouwtjes met jongen tot 20 dieren.
Afbeelding

Afbeelding

Eén van de leukste momenten; terwijl je van het uitzicht staat te genieten, zien dat er een tiental meters onder je een neusbeer ligt te rusten op een overhangende boom.
Afbeelding

Afbeelding

Amfibieën en reptielen waren in Monteverde overdag eigenlijk maar amper te zien. Vanwege de hoogte blijft het hier namelijk een stuk koeler dan in de rest van het land.
Toch kwam ik overdag af en toe deze jongens tegen;
Afbeelding
Reuzenpadden.

In Monteverde ook twee keer een nachtsafari gedaan. Omdat de avonden daar nogal regenachtig waren, niet geriskeerd mijn camera mee te nemen.
De eerste nachtsafari, op eigen terrein, ook 2 uur lang in stromende regen gelopen (wat ook een ervaring op zich is overigens!)
Toen onder andere rustende vogels (blauwkeelarassari, motmot, bergelenia) gezien, enkele insecten waaronder een gigantische wandelende tak, en red-eyed stream frogs.
De tweede nachtsafari, elders in het gebied, was het echter verrassend droog, en toen baalde ik wel dat ik mijn camera niet bij had.
We zagen namelijk heel wat dieren, waaronder twee zeer actiefe Hoffmann's luiaards van slechts meters afstand. Ook een tarantula en side-lined pit-viper lieten zich prima zien.
Hier zag ik ook mijn eerste zwavelborsttoekans, een koppeltje rustend in een boom, maar gelukkig zag ik die de dag erna ook nog met daglicht.
Ten slotte het hoogtepunt van de nachtsafari; een koppel rolstaartberen! Ze waren ver weg en hoog in een boom, maar wel actief waardoor ze alsnog redelijk goed te bekijken waren!
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor corotauria » za sep 16, 2017 12:27 pm

een koppel rolstaartberen! Ze waren ver weg en hoog in een boom, maar wel actief waardoor ze alsnog redelijk goed te bekijken waren!

Tof! Wel naar gezocht, maar helaas niet gevonden.
Leuke verhalen, foto's en waarnemingen, Ralph!
corotauria
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 101 posts

Berichtdoor ralph » zo sep 24, 2017 2:02 pm

Nog wat ongewerveld spul van Valle Escondido Preserve:

Dit was echt het mottenparadijs. Elke avond vlogen er honderden rond, van tientallen soorten.
In de ochtend was een deel hiervan nog steeds aanwezig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

foto
foto

Ook vele vlinders gezien, maar die zijn veel actiever en dus lastiger fotograferen. Onder andere blauwe morpho's, glasvleugels en vele passiebloemvlinders vlogen hier rond.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

foto

Ook verschillende rupen gezien;
Afbeelding

foto
foto

Op een avond een schorpioen bij de voordeur weg moeten vangen en een stukje verderop uitgezet;
Afbeelding

Nog wat ander klein spul;
sprinkhanen, wandelende takken, waterjuffers, kevers, wantsen, spinnen en miljoenpoten

Volgende keer het Monteverde Cloud Forest Reserve
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor ralph » di sep 26, 2017 12:29 pm

Het Monteverde Cloud Forest Reserve is een geliefde bestemming in Costa Rica. Nevelwouden zijn tenslotte een zeer mooi en uniek ecosysteem.
Het is daar zó onwerkelijk groen en ongerept. Ik heb hier dus ook een volledige dag voor uitgetrokken.

Al bij de parkeerplaats van het reservaat zag ik wat wildlife; een mooie mannelijke Noordelijke levertangare (mijn eerste én laatste waarneming van deze soort)

Afbeelding

's Ochtends vroeg op stap geweest met een gids. Hij wist zeer veel te vertellen over het nevelwoud, maar dieren spotten is niet makkelijk in een dichtbegroeid stuk nevelwoud.
Ik hoopte uiteraard op quetzals, maar wist dat die kans klein was omdat het 2 maanden na het quetzalseizoen was. Die heb ik dus ook niet gezien.

Afbeelding

Afbeelding

Het eerste dier dat we spotten was en mannelijke halsbandtrogon die liet zich goed liet horen en later ook even zien, maar het dier zat zeer hoog en was ook snel weer verdwenen.
We zagen vlak erna nog 3 brulapen en 2 zwarte goans (maar niet fotografeerbaar) maar voor het grootste deel van de wandeling was het wildlife-vrij.
Helemaal aan het einde van de wandeling vond de gids op aanwijzing van een collega een vrouwelijke kolibrie op nest.

Afbeelding
Een vrouwtje Purperkeeljuweelkolibrie, mijn eerste van deze soort en de 4de soort van de reis.

Na deze wandeling, een pauze genomen van anderhalf uur in het Hummingbird Cafe, waar feeders een hoop wilde kolibries aantrekken (dat volgende keer).
Daarna op eigen houtje weer het reservaat in getrokken om een ander deel van de trails te lopen.Gekozen voor de langste route, die over de hangbrug en langs schitterende uitzichten gaat.
Afbeelding

panoramafoto
Uitzicht over de Continental Divide, die de Atlantische en Pacifische kust van elkaar scheidt en dus vrijwel altijd gehuld is in nevel. Prachtig!

Tijdens deze wandeling nog enkele vogels tegengekomen, vooral kleine zangvogels. Niet altijd kunnen zien wat het waren, en al lang niet altijd op de foto gekregen.
Toch heb ik nog enkele van deze kleine vogeltjes weten vast te leggen.

Afbeelding
Afbeelding
Driestreepzanger

Afbeelding
Briltangare. Meerdere keren gezien, maar behalve 1 keer steeds veel te snel voor een foto.

Afbeelding
Grijze boswinterkoning. Zeer algemeen en veel te horen, maar moeilijk te zien.

Aan het einde van de dag nog verrast door een Costaricaanse kwartelduif, die vlak bij kwam en zelfs de trail overstak.
Daarna bleef hij zelfs nog even zitten voor een foto.
Afbeelding

Al met al een geweldige dag gehad, vooral vanwege de prachtige landschappen en uitzichten.
Volgende keer het Hummingbird Cafe.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor ralph » zo okt 01, 2017 12:33 pm

- 30 juli 2017 en 2 augustus 2017 -

Het Hummingbird Café ligt vlakbij de ingang van het Monteverde Cloud Forest Reserve, maar beide staan los van elkaar.
De opzet is simpel; een café met terassen voorzien van meerde feeders waar wilde kolibries op af komen.
Dit is een geweldige mogelijkheid om kolibries van heel dichtbij te kunnen bewonderen. Een tweede bezoekje was die week dus ook onontkoombaar.

Afhankelijk van de tijd van het jaar, kun je hier tot 9 soorten kolibries bewonderen.
Op het moment van mijn bezoek (einde juli) waren dat er 8.

De purperkeeljuweelkolibrie, waarvan ik eerder die dag nog een vrouwtje op het nest zag in het Cloud Forest, is er daar 1 van.
Het is een veel geziene bezoeker bij de feeders, waarbij de mannetjes duidelijk het talrijkst waren.

Mannetje:
Afbeelding

Vrouwtje

Een ander veel geziene soort is de blauwe violetoorkolibrie. Het viel me op dat dit een vrij aggressieve soort was en de veroorzaker van veel van de ''ruzies'' rondom de feeders.
Afbeelding

De meest voorkomende soort was echter de groenkruinbriljantkolibrie. Zowel mannetjes als vrouwtjes waren in grote getalen aanwezig.
Redelijk uniek bij deze soort is dat de juvenielen een verenkleed heeft dat verschilt van de oudere dieren.
Wat ook opviel is dat deze soort verkiest om zittend te eten, en niet zwevend. Bij de meeste soorten zag je een combinatie van beide manieren.

Mannetje:
Afbeelding

Vrouwtje:
Afbeelding

Juveniel

De vierde soort bij de feeders was er 1 die ik al eerder zag in Valle Escondido Preserve; de streepstaartkolibrie.
Afbeelding

Ook zeer leuk om te zien waren de koperkopsmaragdkolibries. Niet alleen omdat dit één van de kleinste kolibriesoorten van CR is, maar ook omdat de soort endemisch is.
De soort is in het wild alleen te zien in een beperkt deel van Costa Rica.
Afbeelding

De zesde soort was bij de feeders de meest zeldzame soort; de bruine violetoorkolibrie. Op beide dagen maar 1 individu gezien.
De voor een kolibrie relatief saaie kleuren doen vermoeden dat het dier een vrouwtje is, maar deze soort kent geen seksuele dimorfie.
Afbeelding

Ook de zevende soort niet veel gezien; de groene heremietkolibrie. Wat opviel bij deze relatief grote soort is dat ze geen enkele keer gingen zitten.
Bovendien waren de dieren (ik heb 2 mannetjes gezien) steeds maar enkele seconden in beeld en vertrokken dan weer om na een tijdje weer terug te komen.
Met voorsprong dus de meest uitdagende soort om te fotograferen.
Afbeelding

Tot slot was er nog de grootste soort; de violette sabelvleugel. Een prachtige en hele snelle soort, waarvan ik alleen enkele mannetjes gezien heb.
Het was fantastisch om deze te vergelijken met de piepkleine koperkopsmaragdkolibries.
Afbeelding

Behalve door kolibries werden de feeders ook bezocht door groepjes suikerdiefjes. Deze schattig uitziende diertjes konden ook flink ruzie maken.
Afbeelding

Behalve deze diertjes zag ik op de tweede dag bij het Café ook nog mijn derde spechtensoort deze reis, een roetspecht.
Het dier bevond zich te ver weg in de begroeiing voor een goede foto helaas.

(hier nog wat meer kolibriefotos)

De volgende keer nemen we een kijkje in het prachige SelvaTura Park.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor tigger » zo okt 01, 2017 6:46 pm

Blijft erg gaaf om te zien en te lezen! :D
tigger
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 363 posts

Berichtdoor ralph » ma okt 09, 2017 1:55 pm

- 03-08-2017 -

De laatste volle dag in het Monteverde gebied. Het plan was om het ''Children's Eternal Rain Forest Bajo del Tigre'' te bezoeken, dat deel uitmaakt van hetzelfde reservaat als Valle Escondido.
Op aanraden van de eigenaar van Monteverde Inn echter die plannen veranderd en in plaats daarvan naar het Curi Cancha Preserve, omdat dat een wat ander landschapstype heeft dan dat wat ik tot dusver gezien had.

Uiteindelijk bleek dit een goede keuze te zijn, want het was ook hier prachtig mooi.
Ook voor wildlife was dit een toplocatie. Zowel agoeti als neusbeer waren hier bijvoorbeeld makkelijk te vinden
neusbeer

Al vrij snel op de route zagen we mensen staan met verrekijkers en camera's gericht op een specifiek punt. Dus dan ga je natuurlijk even kijken wat zij hebben gespot.
En dat bleek een uil te zijn! Een bonte bosuil had van een boom zijn rustplek gemaakt en zat vrij dichtbij maar goed verborgen.
Gevalletje goede moment op de goede plek, want zelf had ik deze vrijwel zeker gemist.

Afbeelding

Enkele meters verderop hing in een overhangende boom boven de trail een slapende side-striped palm pitviper.
Afbeelding

Deze groep mensen had een gids bij en ik vroeg hem of hij nog meer bijzonders had gespot deze ochtend. Toen vertelde hij dat ze zojuist een quetzal hadden gezien!
Op het moment dat ze vertrokken was deze er nog steeds dus ik vroeg naar de locatie waar ze hem gezien hadden.
De gids kon gelukkig precies op de plattegrond aanwijzen waar dat geweest was en dus haastte ik me in tegengestelde richting naar een andere trail, en ja hoor!
Een mannelijke quetzal zat daar heel hoog in een boom. Hij was erg lastig te zien, maar bleef wel langere tijd zitten.

Afbeelding

Na iets van een kwartier aan pogingen om het dier in de verrekijker en camera te krijgen, zag ik in een aangrenzende boom beweging. Even later vloog daar een vrouwelijke quetzal uit en landde zij in dezelfde boom als de mannelijke quetzal. Zij zat net zo hoog als de man, maar in een meer open stuk waardoor ze wel beter te zien was.
Tot slot kwam er nog een tweede vrouwelijke quetzal, maar kort daarna vertrokken beide dames weer.

Afbeelding

Omdat meneer quetzal niet van zijn plek kwam, uiteindelijk weer teruggelopen naar de uil en vanaf daar over de trails gelopen. In de dichtbegroeide wouden weinig wildlife gezien.
Pas toen ik weer in de buurt van de in- en uitgang van het reservaat kwam, lieten een aantal dieren zich weer zien.

Een nieuwe soort voor mij, die zich uit eindelijk goed liet zien, was de bruine gaai.
Eerst zag ik 2 dieren van grote afstand, later een enkel dier van dichtbij, en nog later op de dag een grotere groep.
Afbeelding
foto

Teruggelopen naar waar de uil ongeveer zat, en daar nog wat andere soorten kunnen zien.
Een soort die ik eerder zag in SelvaTura was de meniezanger.
foto

Ook spotte ik een (wederom veel te snelle) muisspecht en nog een prachtige Lesson's motmot.
Afbeelding

In de begroeiing hoorde ik een bescheiden geluidje en na wat zoeken zag ik daar een kuiken. Geen idee van welke soort want de ouders lieten zich op dat moment niet zien.
foto

Regelmatig ook kleinere vogeltjes gezien. Vaak kon ik alleen met behulp van verrekijker of camera zien wat het voor soorten waren.
Meestal ging het om de standaardsoorten zoals de blauwgrijze tangara, maar in 1 van de bomen zag ik ook een mannelijke rooddijpitpit, wederom een nieuwe soort.
foto

2 soorten struikgors lieten zich ook kort zien. Een bruinkapstruikgors hopte door dichte onderbegroeiing en kreeg ik niet op de foto.
Een witnekstruikgors zat daarentegen op een open plek, en ondanks zijn snelheid heb ik deze toch op de foto weten te krijgen.
Afbeelding

Terug bij de boom waarin de quetzal zat, moest ik vaststellen dat het dier er niet meer was. Toen kwam er echter een andere mooie vogel aangevlogen, een kuifgoean.
In Valle Escondido had ik alleen maar een korte glimp op kunnen vangen van deze soort, dus ik was erg blij met de herkansing voor een foto.
Afbeelding

Aan het einde van de dag de liet een roodkraaggors zich goed zien. Ondanks dat het een algemene soort zou moeten zijn, had ik deze alleen nog maar vanuit de bus naar Monteverde gezien.
Afbeelding

Gedurende de dag ook enkele kolibries gezien, maar alleen een vrouwelijke koperkopsmaragdkolibrie op de foto kunnen zetten.
Afbeelding

Na 6 dagen kwam er helaas een einde aan mijn verblijf in het Monteverde gebied. Prachtige natuur en geweldige wildlife gezien.
Toch was het niet erg om te moeten gaan, want de volgende geweldige locatie stond voor de deur; Tortuguero en Tortuguero Nationaal Park, aan de Caribische kust!

Score na 9 dagen: 8 soorten zoogdieren, 79 vogels (+ enkele zonder ID), 5 reptielen (+ 1 zonder ID), 3 amfibieën (+ 1 zonder ID)
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor stick » zo okt 15, 2017 7:17 am

Leuke foto's en verslagen. Ik ben wel ontzettend jaloers op alle vogels die je daar gespot hebt!!
stick
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 200 posts

Berichtdoor willem » ma okt 16, 2017 1:17 pm

Mooi Ralph!!!
willem
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 132 posts

Berichtdoor ralph » ma okt 16, 2017 7:16 pm

De volgende stop op mijn reis was Tortuguero en het nabijgelegen Nationaal Park Tortuguero.
Bekend en populair vanwege zijn uitstekende wildlife en prachtige ligging aan de Caribische kust.
Soorten die ik hier hoopte tegen te komen waren o.a. brilkaaiman, tijgerroerdomp, fregatvogel, fuutkoet, Buffon's ara, halsbandarassari, drietenige luiaard en zwarthandspinaap.

Omdat er geen directe verbinding is tussen Monteverde en Tortuguero, 4 augustus van Monteverde terug naar San José gereisd,
om de dag erna de reis te maken naar Tortuguero. Dat is een reis met 2 bussen en een boot, die vanwege een landverschuiving 2,5 uur langer duurde dan gepland.
Vanuit het bootje dat je naar Tortuguero brengt, zag ik al meerdere dieren; 2 Amerikaanse krokodillen en drie nieuwe vogels; Montezuma-oropendola, tijgerroerdomp en jacana.
Vanwege de snelheid van het bootje kreeg ik van deze alleen de krokodil op de foto.
Afbeelding

Uiteindelijk dus pas aan het einde van de middag aangekomen in Tortuguero Village.
Dit dorp grenst aan beide kanten aan het water; de zoet/brakwaterwegen van Tortuguero Nationaal Park aan de ene kant, de Caribische zee aan de andere kant.
Vanuit de hotelkamer waren in de verte al enkele watervogels te zien; met verrekijker herkende ik met moeite grote zilverreiger, geelkruinkwak en kleine blauwe reiger, maar de afstand bleef te groot voor foto's.
Gelukkig nog genoeg daglicht om snel een rondje door het dorp te lopen. Dit was al genoeg om wat van de lokale wildlife te zien.
Al na een minuut zag ik in een boom, tussen een tiental langstaarttroepialen (die hier in hondertallen in het dorp wonen) ook een Amerikaanse reuzenijsvogel!
Afbeelding

Een boom verderop herkende ik een aantal nesten die alleen maar van de Montezuma-oropendola konden zijn;
Afbeelding

Even later zag ik ook de bouwers van deze nesten, dit keer gelukkig niet vanuit een boot;
Afbeelding

Vanuit de boot zag ik al een tijgerroerdomp, maar tijdens het rondje door het dorp kwam ik nog een dier tegen op enkele meters afstand.
Duidelijk een jong dier, maar deze zijn misschien wel net zo mooi als de volwassen dieren.
Afbeelding
Afbeelding

Enkele andere vogels die ik nog tegenkwam waren blauwgrijze tanagers, tropische koningstirannen en deze roodkruintiran;
Afbeelding

Tot slot zag ik hoog in de lucht een Amerikaanse fregatvogel. Eén van de soorten die heel hoog op mijn wishlist stond.
Omstandigheden voor een foto waren niet op dat moment, maar gelukkig zag ik de dagen erna vaker fregatvogels, zowel mannen en vrouwen als juveniele dieren.
Afbeelding
Afbeelding

De dag erna zou de eerste volledige dag in Tortuguero worden en dat kon alleen maar heel leuk gaan worden!
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor ralph » do okt 19, 2017 4:54 pm

06-08-2017

De eerste volledige dag in Tortuguero. De eerste activiteit was het Nationaal Park bezoeken vanaf het water met een kano.

Uiteraard is het landschap hier compleet anders dan in Monteverde en daarmee ook de flora en fauna. De temperatuur is er ook een stuk hoger.
Het is met name een brakwaterbiotoop, omdat de Caribische zee hier direct aan de waterwegen grenst.
Je treft hier dan, naast laaglandregenwoud, ook stukken mangrovewoud aan.

Afbeelding

Enkele minuten na vertrek werden de eerste dieren al gespot; een klein groepje Sotalia-dolfijnen!
In tegenstelling tot soorten zoals de tuimelaar, is dit niet een speelse soort die graag in de buurt van mensen komt, dus meer dan een paar rugvinnen werd het helaas niet.

De eerste diersoort die zich goed liet bewonderen was een mannelijke slangehalsvogel.
Afbeelding

Het duurde niet lang voordat de eerste apen werden gespot; een kleine groep mantelbrulapen.
Afbeelding

Van de 2 krokodilachtigen van CR had ik tot dusver alleen nog de Amerikaanse krokodil gezien.
In Tortuguero is de brilkaaiman echter heel algemeen, en met een gids die weet waar hij moet zoeken zul je ze gegarandeerd zien.
Afbeelding

Afbeelding

Mijn eerste nieuwe vogelsoort van de dag liet zich goed bewonderen aan de rivieroever; een juveniele geelkruinkwak.
Afbeelding

Daar vlakbij zagen we ook twee schuitbekreigers, waarvan één op kleine afstand van de kano en de ander goed verscholen tussen de mangrovebomen.
Afbeelding

In Tortuguero leven vele kroonbasilisken. Ze zijn erg goed gecamouffleerd in de groene jungles, maar de gidsen zijn goed getraind in het spotten van deze dieren.
Afbeelding

Bijna aan het einde van de tour zagen we een slapende Hoffmann's tweetenige luiaard hoog in een boom.
Even verderop hadden zich veel kano's verzameld, dus daar moest wat te zien zijn.
Het was nóg een luiaard, ook weer een tweetenige, maar dit keer met een jong en slechts een meter of anderhalf boven het water.
Omdat het zo druk was met bootjes heb ik geen kans gehad om de dieren in hun geheel op de foto te krijgen, maar actieve luiaarden van zo dichtbij zien was natuurlijk al top!

Afbeelding

Afbeelding

Na terugkomst van de kanotocht besloten om de (enige) trail van het Nationaal Park te bewandelen.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor Grace » vr okt 20, 2017 3:35 pm

Mooie reis Ralph!
Grace
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 61 posts

Berichtdoor ralph » za okt 28, 2017 12:32 pm

06-08-2017

Na de kanotocht eerst even teruggeweest naar het hotel, waar ik mijn eerste grijsborstpurperzwaluwen spotte.

foto

Ook een koppeltje blauwgrijze tangares liet zich goed zien;

foto

Afbeelding

Richting het Nationaal Park gelopen, waar bij de ingang deze Mexicaanse tijgerroerdomp me stond op te wachten. Een volwassen dier dit keer.
Afbeelding

De rest van de dag wederom in het Nationaal doorgebracht. Niet per kano zoals in de ochtend, maar te voet. Er is in het park maar 1 trail, die aan het einde dood loopt.
Je loopt hem dus ook weer terug. De lengte van de trail is 2,5 kilometer (enkele weg) dus je kunt je hier wel een aantal uurtjes vermaken.

Het eerste deel van de trail loopt door een donker stukje bos. Hier bevonden zich tientallen enorme wielwebspinnen in nog grotere spinnenwebben.
Elke persoon met een spinnenfobie was hier direct omgedraaid!

foto

Afbeelding

De rest van de trail loopt vlak langs het strand en er zijn vele doorsteekjes naar dit strand toe.

Afbeelding

Over de gehele route langs het stand waren tientallen hagedissen te zien; bruine basilisken en Midden-Amerikaanse ameiva's. Vooral de ameivas schieten soms net voor je voeten weg.

foto
foto

Afbeelding

foto
foto

Afbeelding

Het duurde even voordat ik de eerste vogels zag, maar op een gegeven moment zag ik 2 soorten vrijwel direct tegelijk!
Een prachtige lachvalk zat een meter of 10 van me vandaan in een boom en een klein stukje verderop was een koningsspecht over de bomen aan het hoppen.
Twee fantastische soorten die ik graag beide op de foto wilde zetten, maar omdat de specht actief was en de valk stil zat, koos ik voor de valk.
Nadat ik enkele foto's nam, vloog de valk weg en tegen die tijd was de koningsspecht (overigens de 4de spechtensoort van de reis) ook al vertrokken.

foto

Afbeelding

Tot dusver op de reis had ik al 10 soorten kolibries gezien en 9 soorten gefotografeerd. Slechts enkele minuten na de specht en de valk, op ongeveer dezelfde plek,
zag ik mijn 11de soort van de reis; 1 van de meest algemene soorten van de oostkust; de paarskruinbosnimf. Dit dier was duidelijk een mannetje. Later zou ik deze soort nog enkele keren tegenkomen.

foto

Afbeelding

Regelmatig zag ik tijdens het wandelen op de trails enorme schaduwen op de grond voor me verschijnen; als ik dan omhoog keek zag ik steeds groepjes bruine pelikanen overvliegen.
Fotograferen lukte niet vanwege de begroeiing, maar het maakte wel keer op keer veel indruk om zulke grote vogels vlak boven je in formatie te zien overvliegen.

Drie van de vier van CR's apensoorten leven in Tortuguero Nationaal Park; mantelbrulaap, witschouderkapucijnaap en de zwarthandslingeraap. Die eerste 2 zag ik al meerdere keren. Tijdens de heenweg van de trail kwam ik geen enkele aap tegen, maar op de terugweg waren ze opeens overal, leek het.
Het eerste groepje apen dat ik tegenkwam was een aantal mantelbrulapen, maar ze waren erg ver weg. Omdat ze hier erg algemeen zijn, niet te lang op gewacht.
De witschouderkapucijnapen lieten daarna ook niet lang op zich wachten. Twee groepjes gezien, waarvan er 1 groepje heel dichtbij kwam, wat één van de beste foto's van de reis opleverde.
Afbeelding

En tot slot,als toetje van de wandeling voor het eerst de slingerapen gezien! Erg mooi om deze acrobatische dieren door de jungles te zien slingeren.
Het viel niet mee om deze snelle dieren te fotograferen, maar gelukkig heb ik na heel veel pogingen toch nog een aantal foto's weten te maken. Drie van de vier apensoorten binnen. Alleen het doodshoofdaapje ontbrak nog, maar daarvoor moest ik naar het zuidwesten van het land.

foto
foto

Afbeelding

Na de kanotocht en wandeling stond er nog een derde activiteit op het programma.
10 's Avonds werden we opgehaald door een gids, en begaven we ons met behulp van zaklampen richting Nationaal Park.
We liepen een deel van de trail opnieuw, dit keer in het donker. Na een tijdje moesten de zaklampen uit en ging de gids ons voor naar het strand.
Deze maand was namelijk de piekmaand waarin groene zeeschildpadden hun eieren komen leggen op het strand.
Op het maanverlichte strand wachtte we af. In de verte zagen we vage donkere vormen uit de zee kruipen, maar we bleven op onze plek en wachtten nog wat meer af.
Na een half uur kwam er een schildpad vlak voor ons het strand op gekropen. Iedereen was stil en bewoog zich niet terwijl de schildpad steeds verder het strand op kwam.
Op een meter of 10 afstand kwam ze aan en koos zij een plekje tussen wat boomwortels uit om eieren te leggen.
Toen ze uiteindelijk met de leg begon, mochten we stil aan wat dichterbij komen en gebruikte de gids rood licht om van achter wat bij te schijnen.
Ongelofelijk mooi om met eigen ogen te zien hoe een zeeschildpadvrouwtje haar vele eieren in een kuil legt! Normaal zie je dat alleen op tv.
Nadat ze klaar was met leggen ging het rode licht weer uit en namen we wat meer afstand. In het donker keken we nog toe hoe ze de eieren begroef onder het zand en daarna weer terug naar zee ging.
Het mooiste moment van de reis tot dusver en 1 van de mooiste dingen die ik ooit gezien heb!
(Geen foto's hiervan uiteraard)
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

VorigeVolgende

Keer terug naar Foto's uit de Wereld