ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

Costa Rica Wildlife 2017

Re: Costa Rica Wildlife 2017

Berichtdoor ralph » di apr 24, 2018 2:07 pm

13-08-2017, deel 2

Al snel kwamen we meer apen tegen; een tweede groep slingerapen, een tweede groep doodshoofdaapjes en de eerste groep witschouderkapucijnapen van die dag.
Afbeelding

Een koningsspecht kwam aanvliegen, landde op een boom vlak voor ons, en vloog daarna weer weg. Gelukkig had ik mijn camera paraat.
Afbeelding

En toen zagen we enkele tientallen meters voor ons opeens grote dieren oversteken. Een groep witlippekari's!
Al snel waren we bijna omringd en zagen, hoorde en ruikte we deze dieren overal opduiken.
We hielden ons stil en de pekari's durfden vrij dichtbij te komen. Na een mintuutje of twee waren alle pekari's overgestoken en uit het zicht verdwenen, maar de geur bleef langer aanwezig. Fantatisch om één van de grootse bewoners van het land te hebben gezien!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na deze ontmoeting verlieten de de jungle voor een korte wandeling over de stranden omdat de gids ons iets speciaals wilde laten zien! Spannend!

Op een aangespoelde boomstam in de verte zag ik nog een geelkopcaracara;
Afbeelding

We gingen de jungle weer in waar we stopte op een moeilijk begaanbaar stuk. De gids nam ons vervolgens per tweetal mee.
We waanden ons met moeite, maar toch zo stil mogelijk, naar een specifieke plek tussen het dichtbegroeide bos.
Hier lagen twee Baird's tapirs te rusten! Een moeder met wat ouder jong. We zaten op een meter of twee afstand van ze vandaan.
De dieren lagen met de achterwerken naar ons toe, maar was het echt een geweldige ervaring!
Elk tweetal mocht maar 20 seconden kijken, omdat we de dieren niet te veel wilden storen.
Maar ondanks dat is dit één van de hoogtepunten van de reis geweest. Ik had nooit gedacht tapirs in het wild te mogen aanschouwen!

Afbeelding

Afbeelding

We vervolgde de reis wederom over het (heel mooie) strand

Afbeelding

waar we overigens nog een bruine pelikaan zagen.

Afbeelding

Volgende keer de rest van Corcovado Nationaal Park.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 820 posts

Berichtdoor ralph » zo mei 27, 2018 3:05 pm

13-08-2017, deel 3

Tijdens de standwandeling kwamen we het eerste reptiel van de dag tegen, een mooie zwarte leguaan, de enige van de reis.
Afbeelding

Terug het regenwoud in.
De gids liet ons een groepje langneusvleermuizen zien. Handig dat deze vaak terugkeren naar dezelfde boom, want ze zijn zeer lastig te spotten!
Afbeelding

Tijdens het vervolg van de toch spotte ik iets in de bomen; een vrouwelijke Massena's trogon.
Afbeelding

Dat de gids niet echt bezig bleek met dieren spotten (hij had de goeans en trogon al gemist) bleek helaas weer snel.
Onderweg naar het restaurant voor een pauze, staken we een open stuk in het regenwoud over.
Iedereen volgde de gids, en ik liep achteraan. Gelukkig lette ik goed op, want een stukje verderop spotte ik een wel erg leuke soort.
Een koppel vuursnavelarassari's. Eén van de minder algemene toekansoorten.
Dit was toekansoort nummer 5 van de reis (Nummer 6 zou ik helaas nooit zien, omdat ik het beperkte deel waar deze leeft niet bezocht heb)
Afbeelding
Afbeelding

foto

Na de lunch de wandeling door het Nationaal Park voortgezet. Het eerste dier na de pauze was een streepkopmuisspecht, maar wederom was ik het en niet de gids die het dier als eerste zag.
Afbeelding

We kwamen een groep mantelbrulapen tegen; alle vier de apensoorten dus op 1 dag gezien!
Afbeelding

Eén van de andere groepsleden vond deze mooie anolis (precieze soort weet ik niet). Leuk diertje!
Afbeelding

De laatste nieuwe diersoort van de excursie heb ik wederom zelf gevonden; een zwartkapmierklauwier. Zich door dichte begroeiing bewegend was het zeer uitdagend om op de foto te krijgen.
Afbeelding

De reis eindigde weer op de plek waar het begon. De slingerapen waren nog aanwezig om ons uit te zwaaien ;)

Corcovado Nationaal Park was GEWELDIG. Zo'n prachtig stukje natuur, en de meest fantastische wildlife gezien. En wat een geluk dat het droog bleef!
Ik baalde wel van de gids. Natuurlijk heel leuk dat hij de tapirs wist te vinden, maar verder hebben we bijna alles gezien door geluk of omdat ik zelf goed oplette. Na de tapirs leek de gids van mening te zijn dat zijn werk er op zat en deed hij zijn best niet eens meer. Maar dat maakte de dag er niet minder geslaagd op.

Nog 2 dagen te gaan op het Osa schiereiland, het einde komt in zicht...
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor Jo kuyken » zo mei 27, 2018 3:33 pm

ziet er alweer top uit!
Jo kuyken
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 213 posts

Berichtdoor ralph » vr jun 22, 2018 4:57 pm

13-08-2017, deel 4

Na de terugkomst in Drake Bay, resteerden er nog een paar uurtjes daglicht. Snel er weer op uit dus!
Al bij het hotel was het raak. Verschillende vogels gespot, waaronder mijn eerste geelkeelvliegenpikker.

Afbeelding

Wederom een aantal bekende soorten gezien, waaronder de Black-breasted Seedeater
Man;
Afbeelding

vrouw

en de zwarte gier;
Afbeelding

Naar het strand gelopen en vanaf daar de wandelroute een stukje gelopen. Al heel snel vonden we vanaf een klein bruggetje, een Cayennebosral.
Pas de tweede waarneming van deze soort (en eerste van deze ondersoort) en eerste fotomogelijkheid. Prachtige vogel!
Afbeelding

Even verderop spotte ik een Mexicaanse tijgerroerdomp in een boom. Omdat het dier vrij verborgen zat en ik het dier al veelvuldig in Tortuguero had gefotografeerd, er geen foto's van gemaakt. Maar ik kreeg er snel spijt van dat ik mijn camera niet op het dier gericht had!
Niet veel later kwam er - vanuit het niets! - een zwarte buizerd aangevlogen met zijn klauwen richting de roerdomp, die hem op een veertje na miste! De roerdomp vluchtte in paniek weg. De buizerd bleef gelukkig even zitten. Prachtig moment!
Afbeelding

Op de terugweg kwamen we nog een suikerdiefje tegen;
Afbeelding

Ook zag ik mijn eerste Paarskopfeeënkolibrie. Het dier vloog over een struik en was helaas al vrij snel uit zicht verdwenen.
Geen foto van deze soort dus, die mijn 13e (!) en laatste kolibriesoort van de reis werd.

Terug op de plek waar een uur eerder de bosral nog zat, was nu een andere soort de zien; een groene reiger.
Afbeelding

Terug bij het strand nog een toviparkiet gespot, en een groepje witschouderkapucijnapen, maar niet onder goede fotoomstandigheden.

De laatste vogel van de dag was mijn 5de spechtensoort van de reis, de roodkruinspecht;
Afbeelding

14-08-2017, deel 1

De volgende dag wederom vroeg opgestaan om nog een rondje wildlife spotten te doen voor de excursie van die dag.
Al snel vond ik weer een nieuwe vogelsoort; de Panamagors.
foto
Afbeelding

Er vloog een koppel geelvleugelara's over, en in een vruchtenboom in de verte waren twee kuifgoeans aan het eten.
foto
Afbeelding

Nu was het tijd voor een nieuwe excursie; een whalewatching trip!
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor ralph » do jul 05, 2018 4:08 pm

14-08-2017, deel 2

De whalewatching tour! De wateren rond het Osa schiereiland zijn in augustus een goede plek om bultrugwalvissen te zien.
De dag ervoor waren we ze op de route naar Corcovado al tegengekomen. Nu dus nog een poging!

Ook dit keer kwamen we zeevogels tegen, maar dit keer was er wel de mogelijkheid om te stoppen.
In de lucht meerdere fregatvogels gezien, vlak boven het water waren er bruine genten te zien.
Prachtige vogels! (ik had er in mijn leven pas 1 keer eerder 1 gezien, op flinke afstand in de Rode zee)

Afbeelding

Dit groepje wilde wel even poseren voor een foto;

Afbeelding
Afbeelding

Na een tijdje kwamen we dan ook de bultruggen tegen! Een moeder met kalf!
Omdat de wetten in Costa Rica (terecht) heel streng zijn, mochten we ons niet langer dan een paar minuten op korte afstand van een walvis bevinden.
Gelukkig kwamen de walvissen vrij vaak boven en hebben we meerdere momenten van ze kunnen genieten!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naast walvissen kun je hier ook meerdere dolfijnensoorten tegenkomen. Wij hadden het geluk een groepje tegen te komen,
en het geluk dat ze even met de boot gingen meezwemmen.
Extra gelukje dat het een soort was die ik nog niet eerder in het wild zag; Pantropische gevlekte dolfijnen! Mijn 9de dolfijnensoort in het wild!

Afbeelding

Afbeelding

Even later zagen we dat dezelfde groep begon met jagen, en dat er hierop bruine genten af kwamen om mee te profiteren. Fantastisch om te zien!
Afbeelding

Na het whalewatchen zijn we gaan luchen op San Josecito Beach, dat we voor onszelf alleen hadden. Heerlijk die rust en die natuur!
Afbeelding
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor ralph » wo jul 11, 2018 9:27 pm

14-08-2017, deel 3

Na terugkomst van het whalewatching wederom een paar uurtjes rondgelopen in de omgeving;

Het was eb op het strand dus kwamen de krabben tevoorschijn
Afbeelding

In een boom bij het strand bevond zich een koppel ara's
Afbeelding

Daarna richting een ander strandje gelopen en onderweg oa een wigsnavelmuisspecht gezien;
Afbeelding

Een pelikaan kwam overvliegen;
Afbeelding

Op de terugweg zag ik in een boom een koppel goudnekspechten, spechtensoort nummer 6!
Afbeelding

Al snel gevolgd door de 7de spechtensoort, een prachtige gestreepte helmspecht. Het dier werkte prima mee voor een fotootje!
Afbeelding

Aan het einde van de dag nog een heel leuk plaatje kunnen schieten van een koppel geelvleugelara's!
Nooit durven hopen deze vogels van zo dichtbij te kunnen zien :)
Afbeelding

De volgende dag stond de laatste excursie op het Osa schiereiland op de planning; een tripje naar de mangroves!
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor Svenneke » do jul 12, 2018 7:11 am

ralph schreef:14-08-2017, deel 3

Het was eb op het strand dus kwamen de krabben tevoorschijn
Afbeelding

gecarcinus quadratus, toch een van de mooiste krabben die er is
Svenneke
Administrator
Administrator

Liked in: 751 posts

Berichtdoor ralph » do jul 12, 2018 11:40 am

Dankje, ik heb weinig verstand van krabben dus had er nog geen ID op kunnen plakken ;)
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor Kaartje » do jul 12, 2018 5:35 pm

Weer gave updates!
In the end we will conserve only what we love.
We will love only what we understand.
We will understand only what we are taught.
Kaartje
BBB Controleur
BBB Controleur

Liked in: 823 posts

Vorige

Keer terug naar Foto's uit de Wereld