ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

Costa Rica Wildlife 2017

Re: Costa Rica Wildlife 2017

Berichtdoor ralph » zo nov 05, 2017 7:32 pm

07-08-2017

Dag 2 in Tortuguero. Deze dag stond wederom een dagje wildlife spotten op de agenda, dit keer niet per kano maar per motorbootje.
Nadeel is natuurlijk dat een motorboot geluid maakt dat wildlife eventueel kan afschrikken, hoewel dit in de praktijk meeviel.
Voordeel (naast meer comfort en beschutting tegen de zon) is dat je verder de waterwegen op kunt, verder weg dan de meeste toeristen in de kanos.

Al snel werden de eerste dieren gespot, waaronder een groene leguaan en een luiaard, wederom de tweetenige variant.
Afbeelding

Al snel deed de gids een wel erg leuke waarneming; een langstaartotter. Het dier zwom steeds stukken onder water om steeds een seconde boven te komen voor adem.
Je kon het dier volgen doordat het bubbeltjes achterliet in het water. Na enkele minuten had ik het enorme geluk dat het dier heel even aan lang kwam.
Mooie kans voor wat foto's, waarvan er uiteindelijk maar 1tje lukte.
Afbeelding

De schuitbekreiger van gisteren zat op dezelfde plaats. Dit keer had het gezelschap van een soortgenoot.
Afbeelding

Even later zag ik mijn eerste groene reiger, maar het dier was alweer verdwenen voordat ik de camera gericht had.
Enkele groene ijsvogels lieten zich ook zien. Vaak vlogen ze al weg voordat je dichtbij genoeg kon komen voor een foto, maar af en toe bleef er 1tje wat langer zitten.
Afbeelding

Wat we vervolgens tegenkwamen, was ook weer erg leuk. Een viertal babykaaimans! De moeder lag een tiental meters verderop goed verscholen te waken.
Afbeelding
Afbeelding

foto

Ook nog enkele andere volwassen kaaimans tegengekomen;
Afbeelding

Andere veel geziene reptielsoort; de kroonbasilisk
Afbeelding

Met het bootje gingen we ook wat van de dichterbegroeide stroompjes op.
Afbeelding
We zagen zowel zwarthandslingerapen witschouderkapucijnapen terwijl we door de waterwegen vaarde.
Het was op die plek te lastig foto's maken, maar het was prachtig om de apen over je hoofd te zien klimmen en springen in metershoge bomen.

Ook hier de Amerikaanse reuzenijsvogel weer gespot;
Afbeelding

Wordt vervolgd :)
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 820 posts

Berichtdoor Kaartje » zo nov 05, 2017 7:52 pm

Gave waarnemingen weer en veel ook tof van vastgelegd!
In the end we will conserve only what we love.
We will love only what we understand.
We will understand only what we are taught.
Kaartje
BBB Controleur
BBB Controleur

Liked in: 823 posts

Berichtdoor ralph » di nov 14, 2017 5:10 pm

06-08-2017, deel 2

Op de terugweg met de boot, wilde de gids nog een speciale tussenstop maken bij een bepaalde plek. Al een week of 2 eerder werd hier een vale reuzennachtzwaluw waargenomen en het dier keerde elke ochtend terug dezelfde boom. Ook vandaag zat het dier weer op zijn plek.
Uiteraad zeer goed gecamoufleerd, en hoog in een boom, maar dankzij de aanwijzingen van de gids had ik hem vrijwel direct in het vizier. Wederom een hoogtepunt!

Afbeelding

Tot slot kwamen we nog een jacana tegen. Dit exemplaar was niet bepaald schuw en liet zich ongestoord bewonderen. Geweldig leuke diertjes.
Afbeelding

In de middag ook nog wat tijd gehad om weer de trail te belopen.
Al heel snel een familiegroepje zwarthandslingerapen gevonden.
Afbeelding

Een stukje verderop vond ik een Guatamala-amazone in een hoge boom. Ik had al wat amazones gezien in Tortuguero, maar steeds hoog vliegende groepjes.
Deze enkeling liet zich gelukkig wat beter zien.
Afbeelding

Wederom een paarskruinbosnimf gezien, een vrouwtje deze keer.
Afbeelding

Ik zag wat door het struikgewas hoppen. Een vogeltje, maar wat voor 1? Tegen alle verwachting in kwam het diertje dichterbij en ging het heel even voor me poseren.
Een miervogel! Deze vogelfamilie was geheel nieuw voor me en ik was niet zo bekend met de soorten.
De vogelgids erbij gepakt; het blijkt een mannelijke Westelijke gevlekte mierklauwier te zijn.

Afbeelding

foto

Als afsluiter van de wandeling nog wat mantelbrulapen gezien.
Afbeelding

Bij de uitgang van het Nationaal Park was het ondertussen eb geworden, wat betekende dat de krabbetjes uit hun holen kwamen.
Afbeelding

Terug in het dorp, zag ik op het water een juveniele bruine pelikaan zwemmen.
Afbeelding

Die avond stond er nog een avondwandeling op het programma.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor rick04 » di nov 14, 2017 5:13 pm

mooie foto's !!!
rick04
Zoo Bezoeker
Zoo Bezoeker

Liked in: 0 post

Berichtdoor rick04 » di nov 14, 2017 5:14 pm

mooie foto's !!!
rick04
Zoo Bezoeker
Zoo Bezoeker

Liked in: 0 post

Berichtdoor Jo kuyken » vr nov 17, 2017 6:43 pm

Geweldig, zoals gewoonlijk ;)
Jo kuyken
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 213 posts

Berichtdoor ralph » za nov 18, 2017 7:58 pm

Bedankt! Hier kan natuurlijk geen enkele dierentuin tegen op!

06-08-2017, deel 3

Deze dag afgesloten met een avondsafari. Bij hetzelfde bedrijf geboekt als de boottocht van die ochtend, dus had goede verwachtigen.
Helaas was dit alles behalve een goede activiteit. We hadden de meest waardeloze gids die ik ooit heb meegemaakt.
Ze nam ons maar een stukje uit het dorp mee, leek zo weinig mogelijk te willen praten en toonde geen enkele interesse in de groep die ze mee had.
Ze was gewoon wat met haar zaklamp aan het slingeren, en vond dan af en toe een dier, meestal insecten.
Maar in Costa Rica zit praktisch in elke boom wel een dier, en zonder de gids vonden we zelf minstens even veel dieren.
Uiteindelijk vond ze ook een buidelrat, maar besloot dat het niet nodig was de niet-Engelstalige groepsleden dit mee te delen en het dier was al verdwenen tegen de tijd dat wij er achter kwamen dat ze daadwerkelijk iets noemenswaardigs gespot had.
Toen een van de groepsleden een boomkikker spotte, joeg de gids het dier hoogstpersoonlijk weg door aan de bamboestruiken waar het dier op zat de trekken. (ik stond er gelukkig vlakbij en alleen de vinder, de gids en ik hebben het dier dus gezien)
Na het einde van de ''excursie'' verhaal gaan halen bij het tourbedrijfje en het zo geregeld dat we vanaf dat punt alleen nog excursies zouden doen met de gids van die ochtend,
en dat we een nieuwe avondexcursie krijgen, ook met deze gids, twee avonden later. Een goede gids maakt tenslotte erg veel verschil!

In tegenstelling tot Monteverde hier wel het risico genomen om de camera mee te nemen omdat het hier 's avond stukken droger was dan daar.
Vooral veel insecten gezien dus;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook wat krabbetjes gezien, die blijkbaar uit veiligsheidsredenen s' avonds in struiken leven. Dat had ik nog niet eerder gezien.
Afbeelding

En basilisken;
Afbeelding

Een gevalletje puur geluk; een brown vine snake die door de struiken gleed. De derde slangensoort van de reis.
Afbeelding

De volgende ochtend stond een vroege birdwatching trip op de agenda.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor theoo » za nov 18, 2017 8:37 pm

ralph schreef:Bedankt! Hier kan natuurlijk geen enkele dierentuin tegen op!

06-08-2017, deel 3

Deze dag afgesloten met een avondsafari. Bij hetzelfde bedrijf geboekt als de boottocht van die ochtend, dus had goede verwachtigen.
Helaas was dit alles behalve een goede activiteit. We hadden de meest waardeloze gids die ik ooit heb meegemaakt.
Ze nam ons maar een stukje uit het dorp mee, leek zo weinig mogelijk te willen praten en toonde geen enkele interesse in de groep die ze mee had.

Daarom altijd een eigen lamp mee ;). Ik heb zelf ook waardeloze gidsen gehad in Afrika, maar dit slaat alles, die Afrikanen waren tenminste nog enigzins geinteresseerd, maar hadden gewoon geen kennis en in Ethiopie heb ik een keer een dronken gids gehad... Is in Costa Rica een gids bij alle activiteiten verplicht of mag je ook nog zelfstanding op pad?
theoo
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 571 posts

Berichtdoor ralph » zo nov 19, 2017 4:50 pm

Ik had een eigen lamp bij en ben uiteindelijk maar zelf op zoek gegaan want aan de gids had ik niet veel.

Een gids was verplicht in Corcovado National park. In Tortuguero mag je alleen het National Park in, behalve na sluitingstijd, dan alleen met gids (vanwege de schildpadden)
Ook de avondexcursies in Monteverde kan alleen met gids, omdat de reservaten daar na 4en sluiten en je er 's avonds niet op eigen houtje in mag.

Maar veel dieren had ik nooit gezien zonder gids, dus het is meestal een goede investering.
ralph
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor corotauria » ma nov 20, 2017 8:41 pm

Wij hebben al onze nachtwandelingen in Costa Rica zelf gedaan. In een aantal reservaten inderdaad niet mogelijk.
Veel zelf gevonden, waarschijnlijk nog veel meer gemist. Beetje opletten op giftige slangen die op blaadjes liggen die over het pad hangen... :-x
corotauria
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 101 posts

Vorige

Keer terug naar Foto's uit de Wereld