ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

Verblijf-foto's, Will

Verblijf-foto's, Will

Berichtdoor Will » za jun 13, 2015 6:43 pm

Zoals ik al in een ander topic had aangegeven ben ik mn Flickr account aan het herinrichten. Ik heb alles gedelete en ben opnieuw begonnen. Ik plaats daar nu de foto's die ik van verblijven heb gemaakt. Dan kunnen jullie toch een indruk krijgen van hoe de tuinen er uit zien zonder dat ik veel tijd in een verslag hoef te steken ;)
Ik ben nog lang niet klaar, maar van portugal, marokko, en frankrijk heb ik geupload wat ik heb. (Spanje duurt nog even eer dat voltooid is. Ik ben nu foto's van andere jaren aan het terug zoeken. Moeten er zeker nog een stuk of 10 bij komen.)

Dit is de pagina; https://www.flickr.com/photos/trebaruna/
Op het eerste gezicht is het heel onoverzichtelijk, maar het valt mee. Als je rechts in beeld, net boven de fotos, op het uitklap-menu "More" klikt en dan "Collections" kiest, dan wijst het zich daarna vanzelf. Je zou ook via de kaart kunnen zoeken, maar volgens mij is dat minder gebruiksvriendelijk.. (Ik ben er zelf nog niet helemaal in thuis. Ik ben, sinds flickr compleet is veranderd, amper actief geweest, dus ik moet zelf ook nog steeds zoeken)

Om dit topic niet compleet fotoloos te laten gooi ik er maar een paar verblijfjes in :)

Wintertuin in Asson
Afbeelding

Het Vivarium in la Barben
Afbeelding

Chimp binnenverblijf in Plaisance du Touch
Afbeelding

Wisent verblijf in lacuniacha
Afbeelding

Museu Blau in Barcelona
Afbeelding

7 mensen liken deze post.
Will
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 593 posts

Re: Verblijf-foto's, Will

Berichtdoor Kaartje » za jun 13, 2015 6:48 pm

Super! (nog niet alles gezien maar...) krijg echt een mooi beeld/overzicht van de parken zo! :D
In the end we will conserve only what we love.
We will love only what we understand.
We will understand only what we are taught.
Kaartje
BBB Controleur
BBB Controleur

Liked in: 823 posts

Berichtdoor Neushoornfan » zo jun 14, 2015 1:07 pm

Ontzettend tof dat je dit met ons wil delen! Verblijffoto's zeggen imo meer dan close-up foto's van dieren.
Neushoornfan
Zoo Bezoeker
Zoo Bezoeker

Liked in: 0 post

Berichtdoor Will » za jun 27, 2015 4:17 pm

Inmiddels ben ik min of meer klaar en staan er bijna 2200 verblijf foto's op mijn flickr account (moet alleen eens op zoek naar mn verblijf foto's van de madrileense tuinen... ergens op een externe harde schijf... :) ) De nadruk ligt uiteraard op Spanje met 29 parken. De foto's van de Duitse parken zijn vooral van nieuwigheden of, zoals in het geval van Münster, foto's van achter de schermen.
(Als ik binnenkort nog eens tijd heb zal ik nog wat meer foto's van de Portugese parken toevoegen. Ik heb nu alleen even snel een aantal foto's die ik al bewerkt had voor een forum op flickr gezet.)
Vanaf nu zal ik weer iets toevoegen als ik weer iets nieuws heb bezocht ;)

Via deze link is het makkelijk zoeken/vinden; https://www.flickr.com/photos/trebaruna ... 524950243/

Olifanten tempel in Benidorm;
Afbeelding

Bavianenkooi van Hinjosa;
Afbeelding

Het savannehuis in Saarbrücken;
Afbeelding

Bavianen-put met olifantenhuis op de achtergrond in Neunkirchen
Afbeelding

Addaxen in Lissabon;
Afbeelding

5 mensen liken deze post.
Will
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor Will » ma aug 03, 2015 1:43 pm

Op een externe harde schijf kwam ik een verzameling oude verblijf foto's tegen. Ik was helemaal vergeten dat ik jaren terug daar ook foto's van had gemaakt. Het is vooral van rond 2003-2007. Veel Blijdorp-Avifauna-Artis aangezien ik daar tig keer per jaar kwam. Maar ook wat andere Nederlandse parken, 3 in België, 4 in Oostenrijk, 1 in Slowakije en hier en daar wat losse flarden uit duitsland zoals het reizende Sea Life center van Nürnberg. Hier en daar grappig om verblijven te zien die er inmiddels niet meer zijn (vogelhuis in artis, half blijdorp, ..)
Ik kwam deze foto's tegen omdat ik op zoek was naar een lading oude dias die ik ooit heb ingescand (van wassenaar ed.). Die kan ik helaas niet meer terugvinden. Die zijn waarschijnlijk ergens bij het kopiëren tussen harde schijven verloren gegaan. Helaas. Maar de originelen zijn er nog, dus ooit kan ik ze nog eens scannen. Maar ja, ze liggen aan de andere kant van Europa... dus voorlopig blijft het hier bij;

https://www.flickr.com/photos/trebaruna ... 524950243/

Het oude ijsberenverblijf in Wenen (regenwoudhuis op de achtergrond)
Afbeelding

De berenput van Bratislava;
Afbeelding

Bisons in Antwerpen. Nu natuurlijk deel van het zebra-buffel perk;
Afbeelding

Kasuarissen in Avifauna;
Afbeelding

Oryxen langs het spoor in Rotterdam;
Afbeelding

3 mensen liken deze post.
Will
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor GeertD » ma aug 03, 2015 9:56 pm

Erg leuk om deze foto's te zien. Heb net een aantal albums doorgekeken. Zeker omdat ik redelijk ''nieuw'' ben in Dierentuinland (2011) vind ik het erg leuk om al verschillende veranderingen te kunnen spotten met 2007. Bedankt! :)
GeertD
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 233 posts

Berichtdoor Will » di aug 04, 2015 6:55 pm

:) graag gedaan. Voor mij ook goed om alles weer eens te reorganiseren.

Will schreef:Ik kwam deze foto's tegen omdat ik op zoek was naar een lading oude dia's die ik ooit heb ingescand (van wassenaar ed.). Die kan ik helaas niet meer terugvinden. Die zijn waarschijnlijk ergens bij het kopiëren tussen harde schijven verloren gegaan. Helaas. Maar de originelen zijn er nog, dus ooit kan ik ze nog eens scannen. Maar ja, ze liggen aan de andere kant van Europa...

Gevonden met een omweg; viewtopic.php?f=110&t=7286
Will
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor arnoldbalk » di aug 04, 2015 7:39 pm

Dank voor het delen. Geeft enerzijds indruk van dierentuinen welke wij nooit hebben kunnen bezoeken en anderzijds oude beelden welke iets toevoegen voor de liefhebbers van zoo historie.
arnoldbalk
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 24 posts

Berichtdoor theoo » wo aug 05, 2015 5:35 pm

Het blijft intrigerend dat sommige verblijven er flink op achteruit zijn gegaan, hoewel ze volledig "gemoderniseerd" zijn zoals het buitenverblijf voor de dwergnijlpaarden in Blijdorp en de Artissavanne....
theoo
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 571 posts

Berichtdoor Will » do sep 03, 2015 4:45 pm

theoo schreef:Het blijft intrigerend dat sommige verblijven er flink op achteruit zijn gegaan, hoewel ze volledig "gemoderniseerd" zijn zoals het buitenverblijf voor de dwergnijlpaarden in Blijdorp en de Artissavanne....

Dat vind ik nou ook!

Vorige week ben ik in 4 dagen noord Spanje doorgecrossed. Aangezien het daar vooral kleine parken zijn (NucleoZoo zoals ze dat daar noemen) en en openingstijden vaak ruim zijn heb ik 11 "parken" kunnen bezoeken in korte tijd. En eigenlijk had het in 3 dagen gekund..

Verblijven staan inmiddels allemaal hier; https://www.flickr.com/photos/trebaruna ... 751410063/ Ik zal korte omschrijvingen/meningen geven.

Ik was begonnen in Santillana del Mar. Ik dacht altijd dat dat toch wel 1 van de grotere namen was in Spanje. Viel tegen. Qua oppervlakte best beperkt en ook qua uitzien. Eerlijk gezegd is het meeste "afgetrapte rotzooi". Naja, de klauwaapjes zitten goed en een aantal doorloopvollieres zijn mooi gedaan. Hoefdieren, katten en apen is gewoon triest.
Afbeelding
Chimpancees.

Na 2 uurtjes kon ik dus weer door. Maar meteen naar Cabárceno gereden. Vanaf 4 uur smiddags is de toegangsprijs niet 25, maar 15 euro. Daar maakte veel mensen gebruik van. Spaanse dierentuinforumers hadden me gewaarschuwd dat het park niet zo geweldig is als altijd lijkt. En dat bleek wel terecht. Merkwaardig park. Geen safari, maar ook geen dierentuin. Je rijd door de bergen en af en toe parkeer je om langs een paar verblijven te lopen. Dan moet je weer terug naar je auto, weer een stuk rijden enz. Ik vond het wat irritant, zeker met drukte. Uiteraard ziet de omgeving er schitterend uit, maar als je beter naar de verblijven kijkt zie je dat het vaak alleen saaie grasveldjes zijn. De meeste soorten kunnen/mogen de bergen helemaal niet gebruiken. Jammer.
Afbeelding
Tijgers.

Aan het begin van de avond ben ik nog even naar een openbaar stadspark van Santander geweest. Aan de kust ligt het "Parque de la Magdalena". Naast een kasteel, stranden, een polo veld, enz is ook een "Parque Marino". Hier zijn zeehonden, zeeleeuwen en pinguins te vinden. Een mooie oude berenkuil stond leeg. Was allemaal heel ruim en prima onderhouden. (maar uiteraard heb je met 10 minuten alles gezien ;))

Dag 2; Ik ben begonnen in Zoo de la Grandera bij het dorp Cangas de Onis. Veel lokalere soorten. Ik had horror verhalen gehoord. Het bleek een mix van acceptabel en "oe, moet dat zo?", maar geen absolute verschikkingen gezien.

Dan NucleoZoo el Bosque nabij Oviedo. Heel erg klein, maar leuk gedaan tegen een heuvel op. Alles erg goed onderhouden. Op bijna elk verblijf hing een bord met de mededeling dat de dieren gered waren. Het is dan ook een park met veel parkieten, wasberen, neusberen, wat apen, nandoes, prairiehonden, ed.

Op naar Pravia/Bances waar "Rincon de las Aves" (=hoek van de vogels) ligt. Dit park doet een poging om de wedstrijd van "meest weerzinwekkendste verzameling kooien" te winnen. Een deel van het park (naja park.. het is extreem klein. Het is gewoon een achtertuin..) is nog OK. Voor wat eenden en kippen. Maar de roofvogels en fazanten...bah (al was de collectie fazanten best goed).
Afbeelding
Roofvogels... Grote buizerds ed in kooien van (ik heb gemeten) 1 meter breed, 1,90 hoog en iets van 2,5-3 diep.

Aan het eind van de middag naar Acuario de Gijón gegaan. Ik ben niet zo van de aquaria, dus ik twijfelde eigenlijk of ik wel zou gaan. 15 euro voor een paar vissen en een haaientunnel... Maar dit aquarium beviel me prima. Veel beter dan verwacht. Er zijn themagebieden, zoals het "Cantabrische kust gebied" waar je de route begint. Daar zijn ook otters en slangen te vinden. Zag er allemaal prima uit. Zeker geen suf 13 in dozijn aquarium a la sea life.

Dag 3 begon weer met een vogelpark. Na net de verschrikking gezien te hebben was "Avifauna" nabij Lugo schitterend! Als ik er wat objectiever naar kijk is het gewoon een degelijk park waar ook zeker nog genoeg verbeterpunten te zien zijn. Pauwen vollieres zonder goede inrichting, een aantal ganzen die op kaal beton stonden, enz. Maar over het algemeen goede verblijfjes. Wie van fazanten ed houd moet hier heen. Geweldige collectie (oa Koklass fazant en cabot tragopan)
Afbeelding
Fazanterie.

Op 10 minuten rijden ligt Parque Zoolóxico Marcelle (ook nabij Lugo dus). Een klein dierenpark met bijv een savanne, wat beren, wolven, enz. De grootste zeldzaamheid. Cuviergazelles! op een bord stond dat ze een mannengroep van het fokcentrum in Almeria hadden gekregen. Maar in het verblijf liep toch echt een groepje van 1.4 :) Het park bestaat uit simpele verblijfjes die hier en daar eigenlijk wat saai zijn. Over het algemeen wel in orde. Een deel van het park "la Reserva" is alleen te bezoeken tijdens een rondleiding van een ongeveer een uur. Hiervoor moet je nog eens 3 euro bijbetalen (naast de 12 euro die je eerder al hebt betaald is dat best veel voor zo'n klein park). In het Reserva loop je tussen wallabies, axisherten en emoes... Er zijn wat verblijfjes waar de gids wat uitlegt over genetkatten, wolven, damherten, enz. Maar het draait vooral om wolf-aaien en emoe-aaien.. Jammer!

Daarna ben ik doorgereden naar A Coruña. Na het aquarium van Gijón zag ik nog een aquarium wel zitten. Helaas! Aquarium Finisterrae is absoluut niet mijn ding. Een chaos van "educatie" en speeltoestellen. Verbazend weinig vis! In de kelder is er een leuk aquarium wat rondom de bezoekers is gebouwd. Verder is er 1 rij van een stuk of 7 grotere aquaria met weinig spectaculaire bewoners. De rest bestaat uit kleine bakjes die midden in een zaal staan, met licht van alle kanten en mensen rondom. De situatie leek me erg stressverhogend voor de bewoners (lipvissen, zeepaardjes, kikkers, sepias, enz enz). Het mooie van het aquarium is buiten. Een enorm groot verblijf voor zeehonden.

De laatste dag ben ik sochtends naar Vigo gegaan. Ik dacht altijd dat, dat best een tuin van formaat was. Niet dus. Dat had ik beter een dag eerder kunnen bezoeken laat op de middag in plaats van het aquarium in A Coruña.. dat had me een dag gescheeld ;)
Vigo is beperkt. Het begint met een grappig gebouwtje waar een reptielenafdeling is die prima is. Wat aquaria met schildpadden en zeepaardjes. En een kleine gang met vlinders. De tuin zelf is toch vooral een vervallen, oude beton zooi. De nieuwe savanne was een saaie droge put ommuurd met paaltjes. Het mooie van de tuin was het nachtdierenhuis. Suikereekhoorns, rolstaartberen (minstens 4!), genetkatten, vleermuizen en een voskoeskoes. Leuk gedaan al was het ietwat krap, maar dat is eigenlijk overal in nachtdierhuizen...
Afbeelding
Typisch hoefdierenverblijf. Algazelles in dit geval.
Will
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor Kaartje » do sep 03, 2015 6:13 pm

Leuk weer om te zien!
In the end we will conserve only what we love.
We will love only what we understand.
We will understand only what we are taught.
Kaartje
BBB Controleur
BBB Controleur

Liked in: 823 posts

Berichtdoor Svenneke » vr sep 04, 2015 7:59 am

Op naar Pravia/Bances waar "Rincon de las Aves" (=hoek van de vogels) ligt. Dit park doet een poging om de wedstrijd van "meest weerzinwekkendste verzameling kooien" te winnen. Een deel van het park (naja park.. het is extreem klein. Het is gewoon een achtertuin..) is nog OK. Voor wat eenden en kippen. Maar de roofvogels en fazanten...bah (al was de collectie fazanten best goed).

Roofvogels... Grote buizerds ed in kooien van (ik heb gemeten) 1 meter breed, 1,90 hoog en iets van 2,5-3 diep.

werd er misschien nog met de roofvogels gevlogen?
dan zouden de volières nog veel te klein zijn, maar het zou voor de dieren toch al iets van beweging betekenen.
Svenneke
Administrator
Administrator

Liked in: 751 posts

Berichtdoor Will » vr sep 04, 2015 2:03 pm

Svenneke schreef:
dan zouden de volières nog veel te klein zijn, maar het zou voor de dieren toch al iets van beweging betekenen.

Sorry. vergeten er bij te zeggen. Nee dat doen ze niet.
(Bijna) Alle kooien in het park waren klein en vaak slecht ingericht, maar wel schoon. Behalve de kooien van de roofvogels. Ik kreeg een beetje de indruk dat er af en toe wat voer de kooi in wordt gegooid en "klaar".
Will
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Berichtdoor Svenneke » vr sep 04, 2015 2:22 pm

Will schreef:
Svenneke schreef:

Sorry. vergeten er bij te zeggen. Nee dat doen ze niet.
(Bijna) Alle kooien in het park waren klein en vaak slecht ingericht, maar wel schoon. Behalve de kooien van de roofvogels. Ik kreeg een beetje de indruk dat er af en toe wat voer de kooi in wordt gegooid en "klaar".

da's echt triest.
doet me denken aan de minizoo in Cuba.
volières van 1m² en metertje of 2 hoog met kalkoengieren in en dat soort dingen.
Svenneke
Administrator
Administrator

Liked in: 751 posts

Berichtdoor Will » di sep 29, 2015 5:18 pm

Ik ben vorige week teruggekomen van een 10tal dagen door Tsjechie en Polen rijden. Van die dagen ben ik 4 dagen in dierentuinen geweest. Hier zijn de verblijfsfoto's; https://www.flickr.com/photos/trebaruna ... 524950243/

dag 1; Chomutov (78 foto's) + Ústí nad Labem (126 foto's)
dag 2; Zoo Děčín (67 foto's) + Děčín Rajské Ostrovy (14 foto's) + Zoo Liberec (88 foto's)
dag 3; Zoo/Safari Dvůr Králové (120 foto's)
dag 4; Zoo Wroclaw (136 foto's)

Chomutov was best een leuke verrassing. Eigenlijk meer een soort wildpark dan een dierentuin. De collectie is alleen euraziatisch. Bijna alle soorten zijn winterhard dus qua gebouwen staat er niets boeiend in de tuin. Bijna alle verblijven zijn erg groot en meestal goed ingericht. Prima tuin. (de "Eurosafari" heb ik niet gezien, die is buiten het seizoen alleen in het weekend open en ik was er door de week. Als het goed is heb daardoor alleen een fokgroep wisenten (stier groep staat in de dierentuin) przewalskis en kiangs gemist)

In Ústi was ik in 2006 al eens geweest. Eerlijk gezegd is er weinig veranderd. Jammer, want er staan genoeg trieste, kleine kooien. De collectie is nog wel steeds boeiend.

Děčín was net als bijna elke tsjechische tuin erg heuvelachtig, maar erg klein. Geen grote, standaard diersoorten. Boeiend om te zien, maar geen wereld attractie. (Ik was er natuurlijk heen gereden voor het muskushert)

Děčín Rajské Ostrovy is een aquarium / reptielenhuis op een halve km van de Zoo. Extreem klein. Ik had het met 10 minuten eigenlijk wel gezien maar heb nog wat camerainstellingen uit staan proberen bij een aquarium om het te rekken tot een half uur. Ik vond het zo lullig voor de kassa mevrouw als ik zo snel weer weg was. Op zich zijn de terraria prima.

Liberec kende ik ook al van 2006. Ik blijf m leuk vinden. Leuke mix van oud en nieuw. Daarnaast erg boeiende collectie.

Dvur was ook een herhaling voor mij. Deze keer was ik minder onder de indruk. Bij mn eerste bezoek was ik waarschijnlijk ietwat verblind door de collectie hoefdieren. De beesten die in de safariverblijven zitten hebben het prima. In de Zoo is het (voor de hoefdieren) allemaal nogal klein en saai. (de apen en vogels hebben het best goed) Daarnaast doen ze nog steeds aan "wisselzicht": S'ochtends de ene soort, s'middags de andere. Wat dus neerkomt op meer dan 12 stal-uren voor die beesten. Voor een tuin met zo veel ruimte vind ik dat een absurde situatie. Maar de collectie blijft indrukwekkend...

Wroclaw, mn eerste poolse tuin. Leuk met veel oude gebouwen. Ook een uitgebreid reptielenhuis, etc. Zelfs voor mij een dagvullende tuin! Dat nieuwe Afrykanium hoeft van mij niet zo. Lelijke zwarte doos die van binnen nogal leeg aan doet..

"Buitenverblijf" voor 4 Orangs in Ústi;
Afbeelding

Het apenhuis was een beetje de zwarte vlek in Decin. Maar ze zijn aan het veranderen. 1 van de 3 soorten had uitbreiding gekregen via een "loopbrug" over de bezoekers, naar een groot en natuurlijker verblijf.
Afbeelding

Blauwschapen in Liberec;
Afbeelding

Dvur in het dierentuin-deel is toch wat minder spetterend.. Bergzebra's
Afbeelding

Nijlpaarden in het Afrykanium van Wroclaw;
Afbeelding
Will
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Volgende