ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

Zoektocht naar een nieuwe lens

Zoektocht naar een nieuwe lens

Berichtdoor Lieke1991 » di apr 23, 2013 8:22 am

Hoi allemaal,

Zoals de titel al zegt: ik ben op zoek naar een nieuwe lens. Ik gebruik de Nikon D5000 body en daar zit op dit moment een Tamron 18-200 F/3.5-6.3 op. Een miskoop, althans, de lens. Afgelopen oktober heb ik de kans gehad om met een Sigma 150-500 F/5-6.3 een dagje door Artis te kunnen struinen. Achteraf spierpijn, maar blij met de resultaten.
De dierentuin waar ik het meeste te vinden ben is Safaripark Beekse Bergen en daar is zo'n groot bereik natuurlijk heel handig. Ook ga ik eind september naar Zuid-Afrika, waar ik zo'n lens best zou kunnen gebruiken. Maar na één dagje proberen met nagenoeg steeds dezelfde omstandigheden kan ik nog niet oordelen of die Sigma werkelijk zo ideaal is. Zijn er mensen met ervaringen met deze lens of weten jullie een goed alternatief? Mijn budget is ongeveer €1.000.

Groetjes, Lieke
Lieke1991
Zoo Bezoeker
Zoo Bezoeker

Liked in: 25 posts

Re: Zoektocht naar een nieuwe lens

Berichtdoor IceQueen » di apr 23, 2013 1:26 pm

Hoi Lieke,

Ik heb geen ervaring met de huidige Nikoncamera's en lenzen, ik ben een Minolta/Sony liefhebber, maar doe m'n best om je vraag te beantwoorden. Wellicht kunnen de Nikongebruikers hier je ook nog wat adviezen geven.

Persoonlijk ben ik geen groot fan van merkvreemde lenzen, ik heb er al meerdere gesloopt (mijn camera 's dan), dus ik ben sowieso voor geef wat meer geld uit en koop een goede Nikon lens.
De afstand is leuk, maar zoveel scheelt het niet met bv 400 mm en bij dit soort zoomlenzen heb je een grote kans dat de foto's op 500mm niet eens goed scherp zijn bij maximale lensopening (in dit geval 6,3), waardoor je dus weer moet zorgen dat je een kleiner diafragma moet gebruiken om dat te compenseren. Dat gaat je waarschijnlijk prima lukken in Afrika, maar succes op de donkere Nederlandse dagen. Ik had hiervoor een Minolta 100-400 4.5/6.7 en nu een Sony 70-400 4/5.6 en dat scheelt toch met in welke je omstandigheden je nog acceptabele foto's kunt maken.

Had je de 150-500 getest op je eigen camera? Want dat kan het volgende probleem zijn met merkvreemde lenzen, soms communiceren ze niet goed met alle camera's waar ze wel op horen te passen.

Een goed alternatief is wellicht de 80-400 lens van Nikon: http://www.kamera-express.nl/product/ni ... zonnekap-/
Wel iets meer dan 1000 euro, maar is denk ik beter dan de 150-500.
IceQueen
Administrator
Administrator

Liked in: 1579 posts

Berichtdoor Lieke1991 » di apr 23, 2013 1:36 pm

Bedankt voor je reactie. De 80-400 van Nikon was ook al voorbij gekomen ja. Ik hoorde afgelopen week dat er een tweede 'editie' van die lens geïntroduceerd is, waardoor de wat meer professionele fotografen hun 'oude' 80-400 willen wisselen voor de nieuwe versie. Dus misschien kan ik die lens tweedehands vinden. Want €200 over mijn budget heen gaat helaas niet lukken..
Ik had de 150-500 op mijn eigen camera zitten en dat ging prima. Daar hoef ik me dus niet druk om te maken.
Lieke1991
Zoo Bezoeker
Zoo Bezoeker

Liked in: 25 posts

Berichtdoor corotauria » di apr 23, 2013 2:55 pm

Dag Lieke,

Hier zo'n Nikon gebruiker. Jarenlang gefotografeerd met een Sigma 170-500mm, zonder klagen. Alhoewel wisselend, hoor ik ook over de 150-500mm best positieve verhalen.
Tegenwoordig gebruik ik zelf een Nikkor 300mm f/4 in combinatie met TC 1.4. Zie mijn website voor beelden van beiden (wissel heeft plaatsgevonden rond oktober 2010 - pff klinkt al weer lang geleden). Op een ander forum schreef ik al eens het onderstaande

Vooropgesteld, ik ruim 7 jaar errug veel plezier gehad van mijn Sigma 170-500mm! Voor de prijs die die lens, mag je denk niet klagen over de kwaliteit. (Kan natuurlijk ook gewoon wezen dat mijn oude lens een soort van 'op' aan het raken was en daarom het verschil nog best groot is...).

Wat over de verschillen...
Kwaliteitsverschil zit hem in beeldkwaliteit op eigenlijk alle onderdelen. Qua belichting lijkt de camera te snappen welke lens hij voor zich heeft en met welke belichting hij zou moeten werken. Gevolg is dat je de belichting veel minder (vaak) hoeft te corrigeren (staat nu standaard op 0 of -0,3 stop, daar waar de Sigma standaard op -0,7 stond). Bovendien snapt de camera het principe van overbelichten weer, bijv. tegen een lichte lucht. Foto's waren van de meest belabberde kwaliteit met de Sigma, daar waar ik nu leuke plaatjes mee naar huis heb kunnen nemen.

Voor wat betreft de scherpte is de Nikon, 'fijner' en 'mooier' scherp. Sigma is op zich wel scherp, maar oogt wat 'grover'. Bovendien wordt de Sigma beduidend minder scherp bij onderwerpen die wat kleiner in beeld staan (vogels in landschap wordt daardoor erg moeilijk). Nu... perfect!

Tot slot, qua beeldkwaliteit, zijn de kleuren gewoon mooier en 'voller'. Bij Sigma oogt het toch allemaal wat 'matter'.

Qua snelheid met de AF maakt het eigenlijk niet zoveel uit, dat wil zeggen in combinatie met de TC 1.4. Ik denk dat ze dan ongeveer even snel focus hebben. Zonder wordt de Nikkon weer wat sneller. Het verschil in mm valt best mee en is te overzien. Het enige nadeel (zeker voor op safari in Kenya/Tanzania) is het gemis aan zoom; groot wild staat toch meestal precies te dichtbij om er met de Nikkon nog wat mee te kunnen doen. En uitzoomen lukt dan niet meer... (Maar is denk meer voor NP dan BP ).

Ofwel, het werkt gewoon makkelijker, en levert plezierige beelden op. Geen spijt, en een ieder die het verschil kan betalen, raad ik deze combinatie zeker aan boven de Sigma 170-500mm!
corotauria
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 101 posts

Berichtdoor Will » di apr 23, 2013 3:15 pm

Ik heb ook een nikoncamera (D90), maar in combinatie daarmee heb ik nog steeds een tele van sigma. Ik heb de 135-400 al best een aantal jaren. Destijds goed te betalen.
Afgelopen jaar heb ik een nikon telelens van een vriend uitgeprobeerd en dan zie je toch wel een verschil. Voornamelijk scherper, en de kleuren kloppen ook beter. Net alsof het gewoon beter "klikt" tussen de camera en de lens. Ik zou nu dus graag overstappen op een "echte" nikon lens, maar op het moment heb ik daar even het geld niet voor. Dus tot die tijd ga ik vrolijk verder met mn sigma die nog steeds best acceptabele resulaten geeft :)

Als je geen passende nikon-eigen lens binnen je budget kan vinden zou ik gewoon voor sigma gaan. Ik heb er geen spijt van gehad.
Will
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 593 posts

Keer terug naar Fotoalbum