ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

Hoe het best fotograferen in Aquaria

Hoe het best fotograferen in Aquaria

Berichtdoor ChrissievdP » wo apr 10, 2013 6:23 pm

Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het uitvogelen hoe ik het beste kan fotograferen in Aquaria zoals het Oceanium of Burgers' Ocean. Het lukt me nooit om daar goeie foto's te maken. De foto's zijn altijd bewogen, onscherp, of de belichting slaat nergens op. Ik rommel meestal wat met de Iso-waardes, witbalans en dergelijke, maar een mooie scherpe foto is me nog geen enkele keer gelukt.

Voorbeeld;
Afbeelding
Nu is dit misschien niet het uitgelezen voorbeeld omdat de omstandigheden hier wel erg slecht waren, maar je snapt het principe.

Mijn vraag luidt dus:
Hebben jullie tips voor het maken van foto's in Aquaria? Iedere tip is welkom!

Alvast heel erg bedankt ;-)

Groetjes ChrissievdP
ChrissievdP
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 42 posts

Re: Hoe het best fotograferen in Aquaria

Berichtdoor IceQueen » wo apr 10, 2013 6:38 pm

Met wat voor camera fotografeer je? (spiegelreflex of compact?) En als je een spiegelreflex hebt, welke lenz of lensen heb je daarbij?
IceQueen
Administrator
Administrator

Liked in: 1579 posts

Berichtdoor ChrissievdP » wo apr 10, 2013 7:03 pm

Oh dat was ik even vergeten te vermelden,

Ik heb een Samsung WB 650 geloof ik, gewoon compact, dus ook geen extra lenzen er op.
ChrissievdP
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 42 posts

Berichtdoor IceQueen » wo apr 10, 2013 7:15 pm

Wellicht dat andere mensen met een compactcamera je dan kunnen helpen, daar heb ik geen ervaring mee. Maar ik kan je wel wat algemene tips geven: iso waarde zo hoog mogelijk zetten en zet de lens van je camera zo dicht mogelijk op het glas, het liefst er gewoon tegenaan. Concentreer je op dieren die zich redelijk dicht bij het glas bevinden, hoe meer water je camera door moet om scherp te stellen, hoe beroerder het wordt.

Het is en blijft lastig om in aquaria goede foto's van de dieren te krijgen.
IceQueen
Administrator
Administrator

Liked in: 1579 posts

Berichtdoor sharkmember » wo apr 10, 2013 8:35 pm

Ik ben nu veel bezig met foto's van aquaria's, het lukt me vrij zeker en wat Inge zegt hierboven, klopt ook hoor.

Oefenen en blijven oefenen :), soms heb ik ook wat wazige foto's, maar vele lukken me wel.
sharkmember
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 79 posts

Berichtdoor Svenneke » wo apr 10, 2013 9:49 pm

ik vrees dat een compactcamera en aquariumfotografie nooit goeie resultaten zullen geven, tenzij je gaat flitsen.
dat laatste is in de meeste aquaria verboden, dus schiet je ook niet mee op. als het wel mag, is het belangrijk je foto onder een hoek te maken, zodat je geen reflectie van de flits hebt (iets wat ik vroeger vaak zat heb gedaan bij mijn eigen aquaria).

punt blijft echter dat veel publieke aquaria het niet toestaan en je dus zonder flits moet werken.
probleem is dan wat icequeen aangeeft: het water en een te beperkte hoeveelheid licht. met je ISO spelen kan dan werken, maar veel aquaria in Burgers bv. zijn dan nog steeds te donker om een beetje goeie foto te maken.

Het is natuurlijk ook een kwestie van hoe veeleisend je bent. Sommige zijn al supertevreden met foto's die ik crap vind en ik vind van mezelf dat ik helemaal geen "hoge eisen" stel.
Svenneke
Administrator
Administrator

Liked in: 751 posts

Keer terug naar Fotoalbum