ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

Foto's naverscherpen

Foto's naverscherpen

Berichtdoor IceQueen » wo jan 09, 2013 7:18 pm

Zoals beloofd wat tips over foto's naverscherpen.

Tips zijn gebaseerd op fotobewerking met het programma Photoshop.

Het gaat natuurlijk om foto's die al scherp zijn er nog beter uit te laten zien, onscherpe foto's zullen nooit scherp worden, Photoshop kan veel, maar niet toveren ;)

Ik maak al mijn foto's in RAW, dat is een ruw onbewerkt fotobestand wat nog "ontwikkeld" moet worden. Voordeel is dat je alles achteraf kan bepalen, zoals: witbalans, scherpte, kleuren, contrast.
Dit bestand moet omgezet worden naar een werkbaar bestand, zoals jpg of tiff voordat je er wat mee kan doen, dit kan o.a. met de bijgeleverde software van de camera. Tijdens deze "ontwikkeling" kun je al witbalans, scherpte etc bepalen, maar dat kan ook achteraf in fotobewerkingssoftware zoals Photoshop.

Ik vind het zelf het prettigst werken om m'n foto's in 1 grote batch om te zetten naar jpg (hoogste kwaliteit daarvan) en vervolgens alleen de foto's in Photoshop te bewerken die op m'n website komen.

Ik ga dan als volgt te werk om de foto's zo optimaal mogelijk te krijgen:
Ik kijk eerst naar kleuren en het contrast, een goed contrast helpt namelijk ook al mee om je foto scherper er uit te laten zien. Soms werkt auto contrast daar heel goed voor, soms kun je beter zelf kijken wat er goed uit ziet.

Vervolgens maak ik de foto op de goede maat voor m'n website. De truuk is om niet in 1x je foto drastisch te verkleinen, maar doe dat bv in 3 stappen.
Stel je hebt een beeld van 4000x2667 pixels en die wil je verkleinen naar 600x400 pixels (de maximale grootte voor hier op het forum).
Ga naar: Afbeelding -> Afbeeldingsgrootte en kies bij nieuwe beeldpixels berekenen voor: bicubisch scherper. Zo zorg je ervoor dat Photoshop je foto met het verkleinen alvast een stukje verscherpt.
Doe bv de stappen zo: 3000x2000, dan 1500x1000 en vervolgens 600x400.

Voor de laatste stap, dus na stap 2, pas ik altijd nog een onscherp masker toe:
Filter -> Verscherpen -> Onscherp masker.
Instellingen Onscherp masker staan op:
Hoeveel: 50% (dit kun je naar eigen smaak instellen, maar zou nooit meer dan 50% doen)
Straal: 1,0 pixels
Drempel: 0

Bij de laatste verkleinstap, kies ik bij beeldpixels vervolgens vaak voor bilineair, omdat ik het anders vaak te scherp vind ogen. Maar dat is altijd ff uitproberen wat mooier is.

Dat is in ieder geval mijn werkwijze. Uiteraard zijn er tig andere mogelijkheden en manieren. Het is een kwestie van uitproberen wat voor jou werkt. Er zijn bv ook fotografen die er voor kiezen om tijdens het omzetten van RAW naar jpg al verscherping enzo toe te passen en vervolgens later nog een keer. Dat vind ik persoonlijk een beetje teveel van het goede, maar ieder z'n eigen mening.

De enige echte tip die ik iedereen mee kan geven: Fotografeer in RAW! Daarmee zorg je dat jij bepaald hoe een foto er uit komt te zien en niet je camera. Je hebt dan zoveel meer mogelijkheiden dan met de jpgs die de camera uitrollen.
Het is hetzelfde verschil als vroeger je negatieven op de automatische piloot laten afdrukken bij de fotozaak of zelf de doka instappen en daar lekker aan de slag gaan met je beeld zo optimaal mogelijk krijgen.
En nogmaals : je uitgangspunt moet al wel een scherpe foto zijn. Een wazige, bewogen foto is niks en blijft niks.

Voor vragen roept u maar.
Aanvullingen en andere methodes zijn natuurlijk ook welkom.
IceQueen
Administrator
Administrator

Liked in: 1579 posts

Re: Foto's naverscherpen

Berichtdoor Elly B » wo jan 09, 2013 8:04 pm

Bedankt voor de tips. Dat ga ik de volgende keer eens uitproberen. Ik heb eigenlijk nog nooit in RAW gefotografeerd maar het klinkt zeker de moeite waard.
Elly B
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 33 posts

Re: Foto's naverscherpen

Berichtdoor Shirley » wo jan 09, 2013 8:13 pm

Ik fotografeer weleens in RAW, maar vind het nabewerken altijd lastig en daarom doe ik maar lui op JPG fotograferen en rommel daarna wat aan in Photoshop  :bengel:.
Maar ik ga het eens op de beschreven manier proberen, dus bedankt voor de heldere tips :)
Shirley
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 552 posts

Keer terug naar Fotoalbum