ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

Met statief de dierentuin in.

Met statief de dierentuin in.

Berichtdoor chantal3 » di feb 28, 2012 9:13 am

Hallo allemaal!

Ik ben 37 jaar en heb de ziekte van Parkinson, niet echt handig als je hobby fotografie is  :-\ 
Toch wil ik het fotograferen niet opgeven, met een statief en afstandsbediening gaat het fotograferen heel goed.
Afgelopen maanden heb ik het fotograferen in dierentuinen ontdekt, hartstikke leuk! In de wintermaanden is het lekker rustig in de dierentuinen, ik kreeg weleens een opmerking over m'n statief, maar dat was te doen.
Nu het langzaamaan mooier weer begint te worden wordt het drukker in de dierentuinen en krijg ik meer reacties, ik voel me ook overal in de weg staan, ook al ga ik overal in een hoekje staan en wacht ik zoveel mogelijk tot iedereen weg is, zodat ik zeker niemand hinder.
Ik heb al achter m'n rug horen zeggen: " heel de dag z'n ding mee sjouwen, jonge jonge!".
Het ziet er natuurlijk ook wel overdreven uit, zo'n groot statief.
Dus mocht iemand mij tegenkomen in 'n dierentuin: ik sjouw dat ding niet voor de lol mee, maar omdat ik m'n hobby zo lang mogelijk wil blijven uitoefenen...
chantal3
Zoo Groentje
Zoo Groentje

Liked in: 0 post

Re: Met statief de dierentuin in.

Berichtdoor Borisje » di feb 28, 2012 10:08 am

ik zie het wel vaker hoor, mensen met een statief. Afhankelijk van de spreidwijdte van de poten weinig tot geen last van als ze ergens ermee staan. Het lijkt me echter wel voor jezelf een hoop gezeul, dat het ongetwijfeld waard is. Gezien de honderduizenden kinderwagens die altijd in de weg staan, overal en tegen iedereen aanrijden etc zou ik me als ik jou was niet druk maken over een beetje in de weg staan met een statief :)
Welcome to a Kingdom of Animals... real, ancient and imagined: a Kingdom ruled by lions, dinosaurs and dragons; a Kingdom of balance, harmony and survival; a Kingdom we enter to share in the wonder, gaze at the beauty, thrill at the drama, and learn.
Borisje
Administrator
Administrator

Liked in: 673 posts

Berichtdoor Catmom » di feb 28, 2012 5:30 pm

Ik hoorde pas geleden tijdens een fotoworkshop in DPA dat het in sommige dierentuinen verboden zou zijn om met statief te fotograferen. Heb je daar wel eens iets over gehoord, of zijn er dierentuinen die je dit al wel eens hebben medegedeeld?

Overigens heel vervelend dat je Parkinson hebt. Mijn vader had een vorm van Parkinson, heeft aan de ene kant een elektrode in zijn hersenen gehad en aan de andere kant hebben ze een stukje "bevroren".

Ik hoop dat je je hobby nog heel lang met heel veel plezier kan blijven uitvoeren. Niets leuker dan het fotograferen van dieren.  :D
Groetjes, Astrid

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
Always look on the bright side of life
Catmom
BBB Controleur
BBB Controleur

Liked in: 2 posts

Berichtdoor IceQueen » di feb 28, 2012 7:05 pm

Hoi Chantal,
Welkom op het forum.

Wat vervelend dat je Parkinson hebt, maar wel fijn dat je mbv statief en afstandbediening nog steeds kan fotograferen! Hopelijk kun je dat nog lang doen!
Ik zie regelmatig mensen met statieven door de dierentuin lopen, dus gewoon lekker mee doorgaan en niets aantrekken van wat mensen zeggen, kennelijk is het menseneigen om commentaar te geven op dingen die ze niet snappen. Ik krijg ook zo vaak commentaar op m'n telelens, even glimlachen en gewoon verder foto's maken.
Enne, ook gewoon af en toe een plekje opeisen hoor, jij betaald toch ook gewoon om in de dierentuin te zijn?

@Catmom: Ik heb nog nooit gehoord dat het in een dierentuin verboden is om met statief te fotograferen. En inmiddels hebben we er toch heel wat bezocht in Europa. Ik zou dat ook echt belachelijk vinden. Dat je niet mag flitsen snap ik helemaal en dat er regels zijn dat je de foto's die je maakt niet commercieel mag gebruiken zonder toestemming van de dierentuin snap ik ook. Maar een statief verbieden slaat echt helemaal nergens op.
IceQueen
Administrator
Administrator

Liked in: 1579 posts

Berichtdoor chantal3 » di feb 28, 2012 8:48 pm

Bedankt voor jullie reacties, doet me heel goed!!! ;)

Ik heb in Krefeld (D) gezien dat je niet met een driepoot de vlindertuin in mag.
De vlindertuin was op dat moment niet open, dus ik kon niet vragen waarom het niet mocht.
Verder heb ik (gelukkig) nog nooit gehoord dat je niet met statief mag fotograferen in 'n dierentuin.
Als iemand weet waar dat inderdaad niet mag hoor ik het graag!
chantal3
Zoo Groentje
Zoo Groentje

Berichtdoor Da-Rude » wo feb 29, 2012 8:29 pm

Ik heb in het verleden ook wel eens statief mee gehad in Burgers Zoo. En ook hier kreeg ik commentaar op.
Het klinkt lastig maar het commentaar moet je gewoon negeren.
De meesten mensen weten niet eens hoe het is om te fotograferen met een lens van 400mm of langer.
Toen ik bij de neushoorns stond kwam een heel groep kinderen om me heen. En ja hoor steeds tegen het statief stoten. Dat is behoorlijk irritant maar het hoort erbij helaas.
Ik heb meerdere keren overwogen om een statief mee te nemen, maar omdat het soms wat onhandig is in sommige gevallen en je moet het de hele dag dragen. Maar ik zou het zeker doen als ik jou was. Je laat je passie nog niet verpesten door anderen ? 

Dan kan ik je nog adviseren om doordeweeks naar de zoo te gaan. Dan is het een stuk rustiger in de zoo's.
Da-Rude
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 35 posts

Berichtdoor chantal3 » do maart 01, 2012 3:58 pm

Inderdaad Da-Rude, doordeweeks scheelt al een heleboel!
Maar ja, het weer werkt niet altijd mee en ik moet helaas meestal gewoon werken :'(
Gelukkig kan ik soms in het weekend werken, zodat ik doordeweeks een dagje vrij ben.
En ja, dat negeren is dus het probleem... :-\  Dat zal ik moeten leren wil ik blijven fotograferen.
Ik heb niet eens 'n 400mm, 300mm kan ik al niet stilhouden zonder statief.
En het meesjouwen is onhandig, maar ik heb een statief met handvat, dat scheelt al heel veel.
Ik kon geen balhoofd-statief vinden met handvat, dus heb ik het handvat van een gewoon statief gesloopt (die zijn er genoeg met handvat en die zijn niet zo duur) en dat heb ik op m'n balhoofd-statief gemaakt!
Laatst bijgewerkt door chantal3 op vr maart 02, 2012 3:01 am, in totaal 1 keer bewerkt.
chantal3
Zoo Groentje
Zoo Groentje

Berichtdoor roytie » wo maart 14, 2012 10:52 am

Niks van aantrekken. Mensen staan toch altijd snel met een oordeel klaar. Lekker fotograferen! En al zien ze jou de hele dag met een statief, ik snap niet wat hun probleem is. Nergens wat van aantrekken, doe ik ook nooit!  ;)
roytie
Zoo Liefhebber
Zoo Liefhebber

Liked in: 1 post

Keer terug naar Fotoalbum