ZooSite Forum

Welkom op het grootste Nederlandstalige dierentuinforum

Foto's uit Zuid-Afrika op mijn website!

Foto's uit Zuid-Afrika op mijn website!

Berichtdoor corotauria » za mei 31, 2008 10:09 am

Beste mensen,

Het is al weer even geleden dat ons driekoppig reiskoppel een 4-weekse rondreis heeft gemaakt door het schitterende Zuid-Afrika. November 2007 was het, om iets preciezer te zijn. Alle (natuur)facetten van het land hebben we kunnen bewonderen en mogen aanschouwen. Talloze ervaringen zijn gevangen in woord (reisverslag wordt nog uitgewerkt) en beeld. Ons hoofddoel was om alle ecosystemen in ieder geval even aan te doen en huiswaarts te keren met een zo lang mogelijke lijst aan vogels en zoogdieren. Dit is uiteindelijk beter gelukt dan we op voorhand hadden ingeschat. De totale lijst heb ik inmiddels ook op het wereldwijde web geplaatst is te downloaden via deze link: 442 soorten vogels en 63 soorten zoogdieren.

Tot zover niets nieuws en niets dat ik niet ook al eerder heb gezegd. Toch wil ik van de gelegenheid even gebruik maken om mensen te wijzen op het uitgebreide fotoverslag van de vakantie. Niet minder dan 1089 foto’s uit Zuid-Afrika sieren mijn website! (Overigens niet alleen van mij, maar ook van mijn vriendin!). Deze heb ik gepoogd snel en overzichtelijk te ordenen, zodat deze ook snel kunnen worden teruggevonden. Het resultaat is een apart onderdeel op mijn website!. Aangezien ik regelmatig de vraag kreeg hoeveel soorten er nu daadwerkelijk in de albums zijn verschenen, heb ook ik dit in een lijstje willen zetten (tja, je bent lijstjesfreak of niet…): 206 soorten vogels en 40 soorten zoogdieren (dat wil zeggen, de foto’s van soorten die ik goed genoeg vond om met een groter publiek te willen delen)!

Hier een opwarmertje in de vorm van een persoonlijke favoriet (als het om de soort gaat in ieder geval!):
[img width=600 height=401]http://www.pbase.com/corotauria/image/94109149/original.jpg[/img]

Door dit lijstje heb ik nu ook inzichtelijk wat we aan reptielen en amfibieën hebben waargenomen, aangezien ik die alleen op basis van de foto’s heb weten te determineren. Onvolprezen hulp is geboden in de persoon van Trevor Hardaker, die zijn kennis over de Zuid-Afrikaanse fauna bereidwillig wilde delen.

Ik ben nieuwsgierig naar andermans foto’s, ervaringen en meningen en zou het leuk vinden als een ieder die iets te zeggen heeft dit in de vorm van een commentaar of bericht in mijn gastenboek van mijn website zou willen plaatsen. Ik heb de uiterste zorg besteed aan het goed determineren van de soorten (en ondersoorten!), maar feit blijft dat er mensen zijn die er betere kijk op hebben dan ik. Mocht je dus het gevoel hebben dat er iets anders op de foto staat dan dat de ondertitel voorschrijft, voel je dan vrij om mij daarvan op de hoogte te brengen. Het wordt in ieder geval in dank afgenomen! Veel kijkplezier gewenst en tot horens!

Met groet,
Rick
http://www.pbase.com/corotauria
corotauria
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 101 posts

Re: Foto's uit Zuid-Afrika op mijn website!

Berichtdoor Chrysoberyl » zo jun 01, 2008 10:01 am

Heey Rick!

Wat een geweldige foto's zeg!! Vind het echt heel mooi, heb gister heeeeel lang achter de pc gezeten om ze allemaal te bekijken :P
ff een vraagje, als jij nou foto's maakt van vogels bijv, gebruik je dan een statief of zo'n beanbag? Moet nl ook iets dergelijks nog aanschaffen, maar weet niet echt wat beter is...weet wel de voor- en nadelen van allebei, maar vroeg me af wat jij gebruikt :)

Groetjes Jeroen
Chrysoberyl
Zoo Bezoeker
Zoo Bezoeker

Liked in: 1 post

Berichtdoor Flipje » zo jun 01, 2008 10:06 am

Zeer indrukwekkende serie !! nou moe:  :kewlpics:
Bully Zoosite Religion.... wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd in de stront.
Flipje
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 135 posts

Berichtdoor Svenneke » zo jun 01, 2008 10:19 am

prachtige foto's rick

deze "regenboogskink"
[img width=600 height=401]http://i.pbase.com/o6/53/627653/1/95189403.SWA31q54.regenboogskink01.JPG[/img]
is volgens mij echter een vijfstrepenskink (mabuya quinquetaeniata)

en verder nog een vraagje: hagedissen tot daar aan toe. maar ik weet uit eigen ervaring hoe verrekte moeilijk het is slangen en varanen op de foto te krijgen. waren dit gewoon loslopende dieren? of is er wat "in scène" gezet om ze op de foto te krijgen?
Svenneke
Administrator
Administrator

Liked in: 751 posts

Berichtdoor Dragonlady » zo jun 01, 2008 10:36 pm

OMG!! ik heb nog slechts een deel kunnen bekijken (maar zal de rest morgen nog zeker gaan bekijken) maar dit is echt PRACHTIG!!!!!

klein vraagje. Jouw foto's zijn altijd zo verschrikkelijk haarscherp... doe jij aan nabewerking hiervoor, of zijn dit de plaatjes die gewoon uit jouw camera komen rollen?
A clean house is a sign of a broken computer
Dragonlady
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 37 posts

Berichtdoor corotauria » ma jun 02, 2008 10:50 am

Dank voor alle commentaren! Leuk!

De egstelde vragen / opmerkingen...
> @ Jeroen Ik gebruik geen statief en geen bean bag. De lens die ik heb is zo'n beetje de grootste die het volgens mij goed zonder kan. Meestal zoek ik (bij "weinig-licht-situaties") steun van raam(kozijn? heet dat bij een auto ook zo?) of een boom. Of gewoon liggend op de grond. Werkt ook heel goed voor steun. Ga je met de echt grote lenzen van bijv. Nikon zelf of de grotere van Sigma werken is denk wel aan te raden om een beanbag mee tenemen (ik had er overigens wel 1 bij mij). Afhankelijk van je bestemming is een beanbag handiger omdat het in de meeste parken simpelweg niet toegestaan is om de auto te verlaten. Het opbouwen van een statief wordt dan lastig (al heb je ook raamstatieven, al zie ik daar niet direct de voordelen van t.o.v. een beanbag...).

> Sven Ik heb mijn allerbest gedaan met die hagedissen, maar het blijft lastig. Dank dus voor je determinatie. Ik zal het eens nagaan! Overigens zijn het allemaal wilde dieren.  Slangen sowieso. Die Pofadder heb ik bijvoorbeeld weten te ontdekken tijdens het vogelen. Ik was in het grasop zoek naar kwartels, frankolijnen en meer van dat grasgevogelte, toen ik op zo'n 30cm voor mijn voeten ineens die Pofadder zag liggen... 1 stap verder en de vakantie had er heel anders uitgezien... Ook de varanen waren gewoon wild, al had die Witkeelvaraan zich gevestigd in een kamp. Die zal zijn schuwheid daar dus wel door verloren zijn (maar dat was de enige...).

> @ Dragonlady Mijn foto's komen niet zo uit mijn camera gerold (al heeft de camera ook wel de optie om foto's verscherpt te schieten...). Ik kies er bewust voor om alle bewerkingen achteraf zelf te doen, in plaats voor vooruit door mijn camera. Heb dan zelf iets meer invloed op het resultaat. Bij het verkleinen verliezen foto's altijd scherpte. Alle foto's op mijn site zijn dus nabewerkt. Meestal blijft dat ook direct wel weer beperkt tot het enigszins uitsnijden van de foto's tbv de compostie en het verscherpen.
Overigens schiet ik natuurlijk niet alleen maar scherpte foto's... De 1100 foto's op mijn site is een selectie van de 12.000 geschoten foto's... Maar ja, de onscherpe laat ik natuurlijk per definitie niet zien (tenzij het moment het aanzien toch nog enigszins waard maakt...).

Groet,
Rick
corotauria
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Berichtdoor Flipje » ma jun 02, 2008 6:22 pm

Moest je toch eens iets mee doen met zo'n serie: kalendertje maken of verkopen aan dierentuinen voor borden en zo. ;)
Bully Zoosite Religion.... wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd in de stront.
Flipje
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 135 posts

Berichtdoor Will » do jun 05, 2008 6:54 pm

echt schitterende foto's. Altijd een genot om naar jouw foto's te kijken.
Will
Zoo Freak!
Zoo Freak!

Liked in: 593 posts

Berichtdoor Svenneke » do jun 05, 2008 10:04 pm

tja, met die pofadder is idd geluk hebben. alhoewel ze niet zo erg zijn als men vaak denkt. tenzij je erop stapt, is de kans niet zo groot dat ze uitvallen, meestal eerst sissen en blazen en geloof me, dat hoor je!

over die varanen: proficiat. ik heb zelf varanen "gejaagd" in zimbabwe. tientallen gezien voor ik er ook maar 1 op de foto had en die was dan nog eens verschrikkelijk onscherp.
Svenneke
Administrator
Administrator

Berichtdoor corotauria » do aug 07, 2008 9:48 am

Svenneke schreef:deze "regenboogskink"
[img width=600 height=401]http://i.pbase.com/o6/53/627653/1/95189403.SWA31q54.regenboogskink01.JPG[/img]
is volgens mij echter een vijfstrepenskink (mabuya quinquetaeniata)

Ha Svenneke,

Ik ben er nog eens mee bezig geweest en ik kom er nog niet echt uit. Wat ik tot nog toe kan vinden is dat de M. (/Trachylepis) margaritifer tot voor kort als ondersoort werd beschouwd van de M. quinquetaeniata (margaritifer) met een verspreidingsgebied in Zuid-Afrika (daar waar de nominaat blijkbaar een verspreidingsgebied heeft in Oost-Afrika?). Een aantal wetenschappers hebben blijkbaar besloten dat het tegenwoordig een volwaardige soort is, die dan de naam T. margaritifer zou dragen in het zuidelijk deel van het overall verspreidingsgebied van het complex Regenboogskinken... Of de quinquetaeniata dan nog wel naast de margaritifer voorkomt in Zuid-Afrika weet ik niet, maar ergens betwijfel ik dat ...

Ik weet dat ik me nu op glad ijs begeef, omdat ik ergens over probeer mee te praten waar ik feitelijk geen verstand van heb (al zou het met de classificatie onderdelen nog moeten gaan...). Maar ben benieuwd hoe jij tegen het bovenstaande aankijkt en of jij bronnen heb die hier anders of bevestigend over denken...

Groet,
Rick
corotauria
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Berichtdoor Svenneke » do aug 07, 2008 4:05 pm

mijn eerste, enigszins wilde gok zou zijn dat beide (onder?)soorten niet overlappen qua leefgebied.
simpelweg gebaseerd op het feit dat dan hybridisatie zou optreden. iets waar ik nog niet van heb gehoord.

dit uiteraard beseffende dat ik zeker niet alle wijsheid in pacht heb op gebied van skinken.

ik heb een kennis in oost afrika die goed op de hoogte is van zulke materie. ik ga proberen of ik hem hierover te pakken kan krijgen.

NB, foto van betreffend dier is wel verdwenen; staat die nog op je site? dan kan ik die eventueel meesturen ter determinatie.
Svenneke
Administrator
Administrator

Berichtdoor corotauria » do aug 07, 2008 4:37 pm

ja, hij staat nog wel op mijn site... maar hij verschijnt niet altijd even goed hier (vreemd genoeg). Hij heeft het vandaag wel een aantal maal gedaan, maar ook een aantal maal zeker niet... Je kunt hem wel zo van mijn website af plukken om mee te sturen. Ben benieuwd.

mijn eerste, enigszins wilde gok zou zijn dat beide (onder?)soorten niet overlappen qua leefgebied.
simpelweg gebaseerd op het feit dat dan hybridisatie zou optreden. iets waar ik nog niet van heb gehoord.

nee precies, dat was ook de reden van mijn gerede twijfel... Ondersoorten behoren feitelijk per definitie niet naast elkaar voor te komen. En aangezien ze in eerste instantie dus in ieder geval als ondersoorten waren geclassificeerd, zou het naast elkaar voorkomen daarmee al moeten zijn uitgesloten. Maar goed. Ik ben benieuwd waar je kennis mee komt aanzetten. Altijd wel interessante stuf.

Groet,
Rick
corotauria
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Berichtdoor jakdw » do aug 07, 2008 4:55 pm

krijg je foto ook niet open hoor...
misschien eens opnieuw ingeven??.......
jakdw
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Liked in: 71 posts

Berichtdoor Svenneke » do aug 07, 2008 8:40 pm

corotauria schreef:nee precies, dat was ook de reden van mijn gerede twijfel... Ondersoorten behoren feitelijk per definitie niet naast elkaar voor te komen.

het gebeurt wel hoor, klassieke voorbeelden zijn de tapijt en diamant python (beide ondersoorten van morelia spilotes) en de verschillende (onder)soorten kousenbandslangen (thamnophis sp) maar bij mabuya heb ik er nog niet van gehoord.
Svenneke
Administrator
Administrator

Berichtdoor corotauria » vr aug 08, 2008 10:22 am

Svenneke schreef:klassieke voorbeelden zijn de tapijt en diamant python (beide ondersoorten van morelia spilotes)

Mhm. Bij de voorbeelden die ik ken (niet-reptielen...) ontstaat er in een dergelijke situatie dan een hybride groep (met kenmerken van beide ondersoorten) die vaak door menig onderzoeken voor het gemak ook nog een aparte ondersoortsnaam krijgt... De exemplaren uit de hybridegroep zijn in dat geval niet per definitie makkelijk plaatsbaar in 1 van beide andere ondersoorten... Indien deze hybridisatie niet optreedt zou dat m.i. zelfs nog pleiten voor een volwaardie soortstatus in plaats van ondersoort status...  :bengel:

Groet,
Rick
corotauria
Zoo Fanatiekeling
Zoo Fanatiekeling

Keer terug naar Fotoalbum