Zoosite forum - Witte Tijgers

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 22, 2012, 12:30:09 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Algemeen
| |-+  Dieren algemeen
| | |-+  Witte Tijgers
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] Omlaag Print
Auteur Topic: Witte Tijgers  (gelezen 5788 keer)
Rolo
Zoo Bezoeker
**

« Reageer #60 Gepost op: oktober 06, 2011, 06:29:09 pm »

*Kick!

Omdat ik vandaag tijdens biologie onverwacht uitkwam bij deze witte tijgers.. Ikzelf was er op tegen en zei dat ze in de natuur haast geen overlevingskans hadden. Toen kreeg ik vrijwel iedereen over me heen omdat iedereen dacht dat sowieso Siberische Tijgers altijd wit zijn (toch gaar, Dierenpark Amersfoort staat om de hoek bij de school..) En dat ze zeker wisten dat witte tijgers in de natuur leven.. Ik moest maar meer natuurfilms bekijken.

Hoe kan ik nu op een goede manier uitleggen dat deze dieren vrijwel nooit in de natuur voorkomen?

Overigens dit was iets wat ik op internet tegenkwam, lachwekkend niet..

in het wild komen enkel witte Bengaalse tijgers voor. In de dierentuinen is men er in geslaagd om via kweekprogramma's ook witte varianten van andere ondersoorten te kweken (vooral witte Sibersche tijgers). Dit kan omdat de witte kleur een genetisch kenmerk is, oorspronkelijk veroorzaakt door 'fouten' (in vaktermen mutaties) in het DNA van de tijger die vervolgens erfelijk werden doorgegeven. Bijgevolg zijn er volgende mogelijkheden om een witte tijger te kweken.

PS: Siberische tijgers kunnen toch niet wit zijn?
ZOOgr
Zoo Freak!

« Reageer #61 Gepost op: oktober 06, 2011, 06:55:11 pm »

Haha ik ken precies dit probleem. Mijn buurman was er heilig van overtuigd dat sibirische tijgers in de winter wit werden (zoals poolvossen). Ik was zelf ook enorm gefrustreerd dat hij me niet wilde geloven, maar ik dacht later. Ach laat ik me er niet druk om maken, als ze niet willen luisteren dan niet.
jwer
Zoo Freak!

« Reageer #62 Gepost op: oktober 07, 2011, 09:42:17 am »

PS: Siberische tijgers kunnen toch niet wit zijn?

Zover ik het allemaal ooit begrepen zat het witte gen in een bengaalse tijger. Vanuit dat uitgangspunt is er met van alles en nogwat gekruist, zodat (bijna?) alle witte tijgers tegenwoordig mixen zijn van allerlei ondersoorten, maar voornamelijk van bengalen en sibiren omdat die nou eenmaal het meest voorhanden waren. Ze hebben dus veelal trekken van sibirische tijgers, maar zijn nooit pure siberen.

En jammer voor je klasgenoten, maar witte tijgers komen voor zover bekend niet voor in de natuur ;)
I stand on the crossroads where the roads of ideology and reality meet
ChasinDreams
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #63 Gepost op: oktober 07, 2011, 12:52:24 pm »

Volgens mij is een flink deel van de witte tijgers wel degelijk ''zuiver'' Bengaals en het overige (ook flinke deel) kruising Bengaals/Siberisch. Overigens komen er op dit moment wellicht geen witte tijgers in het wild voor, maar ''vroeger'' waren er, hoewel zeldzaam, wel degelijk wilde witte tijgers.
DDcorvus
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #64 Gepost op: oktober 07, 2011, 02:20:00 pm »

Volgens mij is een flink deel van de witte tijgers wel degelijk ''zuiver'' Bengaals en het overige (ook flinke deel) kruising Bengaals/Siberisch. Overigens komen er op dit moment wellicht geen witte tijgers in het wild voor, maar ''vroeger'' waren er, hoewel zeldzaam, wel degelijk wilde witte tijgers.

Dan ben ik benieuwd waarom je dit denkt en welke witte tijgers in Europa volgens jou zuiver Bengaal zijn.   Bijna alle witte tijgers wereldwijd zijn troepi.
jwer
Zoo Freak!

« Reageer #65 Gepost op: oktober 07, 2011, 02:36:51 pm »

Daarnaast zou ik zeggen dat als er al zuivere bengaalse witte tijgers zouden zijn, dit enorme inteelt zal zijn...
I stand on the crossroads where the roads of ideology and reality meet
ChasinDreams
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #66 Gepost op: oktober 07, 2011, 03:01:00 pm »

Ik zeg nog zo volgens mij, waarmee ik al duidelijk aangeef dat ik het niet zeker weet...::)
DDcorvus
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #67 Gepost op: oktober 07, 2011, 03:13:46 pm »

Daarom vraag ik je waarom je dit denkt.  Waarop is je vermoeden gebaseerd?
ChasinDreams
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #68 Gepost op: oktober 07, 2011, 07:12:55 pm »

Weet ik veel, ooit ergens gehoord/gelezen/ofzo, waar maak je je druk om?...::)
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #69 Gepost op: oktober 07, 2011, 10:14:02 pm »

relax zeg, volgens de internationale (wereld), europese en het regionale studbook (van India) zijn er buiten India/Azie uberhaupt geen raszuivere Bengaalse tijgers van eender welke kleur. Daarnaast schijnen de enige raszuivere witte tijgers nog altijd in India te zitten, zwaar zwaar inteelt.

Alle overige "Bengaalse" tijgers zijn een gevolg van een bijna ziekelijke zoektocht naar meer, grotere en indrukwekkendere witte tijgers (de reden dat er zoveel Amoertijger doorheen is gefokt). De in sommige tuinen nog te vinden oranje (of bruine zoals ze ook vaak genoemd worden) Bengaalse tijgers zijn allemaal "bijproducten" van die zoektocht.
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
In 2011/2012 betreft het de Southeast Asia Campaign.
Voor meer informatie surf je naar onze campagne website (KLIK)
Rolo
Zoo Bezoeker
**

« Reageer #70 Gepost op: oktober 07, 2011, 10:45:06 pm »

Conclusie is dus dat we door de witte tijgers heel wat bengaalse tijgers onzuiver hebben gemaakt. Lekker volkje zijn wij.
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #71 Gepost op: oktober 07, 2011, 10:48:24 pm »

nou "wij" hebben als volk daar niet zoveel mee te maken gehad, als soort wel natuurlijk.
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
Rolo
Zoo Bezoeker
**

« Reageer #72 Gepost op: oktober 07, 2011, 11:07:42 pm »

Je begrijpt wat ik bedoel. ;)
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #73 Gepost op: oktober 08, 2011, 10:22:45 am »

overigens: over "geen witte tijgers in het wild".

ik zou erg diep in het stof moeten graven, maar heb ergens een boek over mutaties in het wild.
precieze cijfers weet ik niet meer, maar het zou je schokken hoeveel kleurmutaties er  jaarlijks geboren worden. wetende dat het ontbreken van 1 of meer van de basis kleurvormen (melanine, xanthine en erythrine of zwart, geel en rood pigment) de meest algemene kleurmutatie is, zijn er hoogstwaarschijnlijk zat witte tijgers geboren.

probleem is dat kleurmutaties, zeker bij zoogdieren vaak gepaard gaan met andere, vaak dodelijk mutaties of aandoeningen en dat de dieren met dergelijke mutaties doorgaans een zwakkere gezondheid en immuunsysteem hebben. tel daarbij op hoeveel jongen een tijgerin gemiddeld krijgt in haar leven en hoeveel daarvan in het wild het halen en je weet waarom die dingen in het wild al decennia niet waargenomen zijn.
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #74 Gepost op: oktober 08, 2011, 10:53:03 am »

aangezien er in de jaren 50 nog vele duizenden en de jaren daarvoor tienduizenden Bengaalse tijgers waren en er nu naar schatting nog maar enkele duizenden over zijn is het ook niet geheel onlogisch om aan te nemen dat de wilde populatie met het gemuteerde gen is uitgemoord en dat daardoor de mutatie in het wild niet meer voorkomt.
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Witte Tijgers - Theme by Mustang Forums