Zoosite forum - Witte Tijgers

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 22, 2012, 12:29:44 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Algemeen
| |-+  Dieren algemeen
| | |-+  Witte Tijgers
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 ... 5 Omlaag Print
Auteur Topic: Witte Tijgers  (gelezen 5788 keer)
jan harteman
Zoo Freak!

Harteman Wildfowl
« Gepost op: juli 16, 2007, 10:19:58 pm »

Over witte roofdieren in Ouwehands gesproken: wat klopt er nu van het verhaal dat witte tijgers in feite soortonzuiver zijn?
Dat wil zeggen, ik heb ooit eens gelezen dat witte tijgers voortkomen uit een kruising Siberisch x Sumatraan of iets dergelijks...die zijn later weer teruggekruisd op Siberische.
Ik weet niet wat er van waar is, maar als iemand het weet. Would love to know more!
« Laatst bewerkt op: juli 17, 2007, 12:19:44 pm door jan harteman » Gelogd
Flipje
Zoo Freak!

Tip van de week; verheug je op het voorjaar!

« Reageer #1 Gepost op: juli 16, 2007, 10:23:42 pm »

Zoiets wat je schetst klopt aardig. Poeh hey.... maar ook hiervoor geldt: je zou het niet moeten willen weten. Ik ook niet het fijne er van... totaal oninteressant. Het leven van een mierenleeuw is leuk! Vraag Boris dat gedrochtenverhaal over tijgers, die weet dat perfect! :D
Bully Zoosite Religion.... wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd in de stront.
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #2 Gepost op: juli 16, 2007, 10:37:50 pm »

Euh nee...

Alles is ooit begonnen bij 1 witte tijger die gevonden is in India. Deze is de voorvader van (vrijwel) alle huidige witte tijgers. Deze eerste witte tijger was een raszuivere Bengaalse tijger. In de zoektocht naar meer witte tijgers hebben echter allerlei zoos en andere "kenners" allerlei soorten tijgers door elkaar heen gegooid in de hoop meer witte tijgers te kweken (met wisselend succes). Zo is men bijvoorbeeld de Siberische tijger er doorheen gaan fokken omdat deze A/ meer wit heeft en B/ groter is dan de Bengaalse tijger en dus indrukwekkender.
Feitelijk hebben ze dus de van oorsprong raszuivere hick-up van de natuur helemaal kapot gefokt met allerlei soorten andere tijgers.

Het ergste van dit alles is niet dat we daardoor rasonzuivere witte tijgers hebben, maar dat ALLE Bengaalse tijgers buiten India die bijvoorbeeld in Amerika (honderden) leven ook niet meer zuiver zijn omdat ook zij allemaal voortkomen uit de zoektochten naar meer witte tijgers...
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
In 2011/2012 betreft het de Southeast Asia Campaign.
Voor meer informatie surf je naar onze campagne website (KLIK)
Flipje
Zoo Freak!

Tip van de week; verheug je op het voorjaar!

« Reageer #3 Gepost op: juli 16, 2007, 10:58:38 pm »

Het ergste van dit alles is niet dat we daardoor rasonzuivere witte tijgers hebben, maar dat ALLE Bengaalse tijgers buiten India die bijvoorbeeld in Amerika (honderden) leven ook niet meer zuiver zijn omdat ook zij allemaal voortkomen uit de zoektochten naar meer witte tijgers...

Goed beroerd dus.... en daar doen Nederlandse tuinen dus aan mee...om dat in stand te houden? Nou ja, er zijn mensen die ze mooi vinden, die gedrochten, dus er is een markt. Ook hier helaas. ;) Ik bedoel dus op dit forum. >:(

Mooie afsplitsing overigens.
Bully Zoosite Religion.... wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd in de stront.
ezeltje
Zoo Freak!

« Reageer #4 Gepost op: juli 17, 2007, 08:13:39 am »

Er wordt wereldweid doelbewust gefokt op witte tijgers. Nu gooien ze er echter enkel nog bengaalse (ook niet zuiver meer) tegenaan. Siberische en Sumatraanse tijgers worden in aparte kweekprogramma's gefokt om ze zuiver te houden.

Dit geldt toch voor europa,wat die gekke amerikanen doen daar ben ik (bewust) niet van op de hoogte.
Soms zou ik een vogel willen zijn.
IceQueen
Administrator
Zoo GOD

Imaginations Photography
« Reageer #5 Gepost op: juli 17, 2007, 09:03:20 am »

Er worden ook hier echt nog wel siberen gebruikt hoor om te "mixen". De "oranje" tijgers die bij de witte exemplaren in het oude Felins d'Auneaux zaten waren zeker niet veel bengaals. Of ze ook raszuiver zijn is een 2e vraag, denk het eerlijk gezegd niet, want de raszuivere zaten in het verblijf ernaast ;)

Anyway. Witte tijgers zijn 1 groot genetisch drama en ik ben er op tegen dat er nog mee gefokt wordt. Aan de andere kant maak ik wel weer foto's van ze, omdat ze gewoon een mooi plaatje maken, maar ik zou het niet erg vinden als ze gewoon zouden stoppen met fokken en ze uit zouden laten sterven. Wishfull thinking helaas...
ezeltje
Zoo Freak!

« Reageer #6 Gepost op: juli 17, 2007, 09:12:51 am »

Dat laatste zal echter nooit gebeuren.
De mens heeft al zoveel gefokt uit andere dieren,het is echter dat het hier om wilde dieren gaat dat er reactie op komt.
Ik schat dat binnen 15-20 jaar de Witte tijger een ras appart is en er een EEP is om de soort te redden.
Door het jarenlang doelbewust fokken is er binnen de populatie een grote genetische diversiteit (schrijf ik dat juist?) onstaan zodat ze nu onverwante koppels kunnen vormen (langer als 4-5 generatie's onverwant).
Ik begrijp het probleem eerlijk gezegd niet. Alle honden, katten, paarden, kippen, siereenden, geiten, schapen stammen af van wilde voorouders. Waarom zou de Witte tijger geen kans krijgen.

Niet enkel de Witte tijgers stammen af van een kleine startgroep.
Alle huidig levende przewalskipaarden, wissenten, Californische condors, ... stammen af van een zeer kleine startpopulatie. In het geval van de przewaskipaarden waren het 13 dieren.

Maar nu wijk ik wel af van het startbegrip.
Gerald
Anti-edit-groep
Zoo Freak!
*

« Reageer #7 Gepost op: juli 17, 2007, 09:14:46 am »

Grappig dat er hier zo wordt gereageerd op het fenomeen wiite tijger. deze wordt als een "gedrocht"  omschreven.  We hebben het hier over het eindprodukt van de kweek van een tijger met overwegend de witte kleur. Dit soort grappen vonden (en vinden?) volgens mij nog altijd op grote schaal plaats bij andere dieren. Sierduiven bijvoorbeeld... of runderen (zowel voor melk als voor vlees) of honden of katten, etc. maar daar hoor ik verder niemand over (behalve in de laatse post van Ezeltje).

Wordt er overigens in Nederland nog wel aktief met de witte tijgers gekweekt?
IceQueen
Administrator
Zoo GOD

Imaginations Photography
« Reageer #8 Gepost op: juli 17, 2007, 09:19:28 am »

@ Ezeltje: Verschil is dat alle dieren die je noemt gewoon echt een soort zijn.

De witte tijger is GEEN soort en zou het ook NOOIT moeten worden! het is een genetische afwijking die helaas enorm geeploiteerd wordt door verschillende dierentuinen om meer mensen binnen te krijgen en meer geld te verdienen. En een EEP zal het al helemaal nooit moeten worden, want dan is de geloofwaardigheid van EEPs meteen naar de knoppen.

Door het jarenlang doelbewust fokken is er binnen de populatie een grote genetische diversiteit (schrijf ik dat juist?) onstaan zodat ze nu onverwante koppels kunnen vormen (langer als 4-5 generatie's onverwant).

Hier wil ik bewijs van, want daar geloof ik geen hout van!

@Gerald: nee, het laatste nest is van Amersfoort, was in 2004, ze hebben nu vader en dochter zitten.
Ouwehands fokt niet omdat het broer en zus is wat er zit.

Wat de andere dieren betreft, daar heb ik me niet in verdiept, dus kan ik ook niks zinnigs opzeggen. Enige wat ik kan zeggen is dat ik vind dat dieren als koeien sowieso belabberd behandeld worden in Nederland (bio industrie) en dat ik tegen het doorfokken van honden ben (zelf een hond gehad die aan een fokafwijking is overleden). Maar daar gaat het hier ook helemaal niet over, het gaat over witte tijgers, vandaar eigenlijk alleen reactie op witte tijgers :P
ezeltje
Zoo Freak!

« Reageer #9 Gepost op: juli 17, 2007, 09:26:07 am »

@ Ezeltje: Verschil is dat alle dieren die je noemt gewoon echt een soort zijn.

Hier wil ik bewijs van, want daar geloof ik geen hout van!

Bewijs heb ik niet,maar ik ben er gewoon van overtuigd. Als je uw lessen biologie zou herleren moet je weten dat alles terug gaat naar hun oorspronkelijke vorm. Dit is bij planten zo maar ook bij dieren. Daarom dat het soms 40 jaar duurt voor een een nieuwe planten- of dierensoort is ontwikkeld. Je moet de organisme laten denken dat hij normaal is.
Als ze blijven kruisen en inteeld plegen (wat vroeger veel gebeurde) was de witte tijger al lang uitgestorven. Daarom dat ze er bengalen en siberen zijn beginnen tussen zetten,om een genetisch onafhankelijke basis te kunnen leggen. En dat is gelukt.

De volledige correcte uitleg kan ik u niet meer geven,ben al 7 jaar van school en ik heb die lessen in het 4de middelbaar gehad. Dat is 10 jaar geleden. Veel te lang om het nog perfect te weten.
IceQueen
Administrator
Zoo GOD

Imaginations Photography
« Reageer #10 Gepost op: juli 17, 2007, 09:28:03 am »

Je overtuiging is leuk. Ik weet mijn lessen bio echter nog wel en geloof er nog steeds geen hout van... ;)
ezeltje
Zoo Freak!

« Reageer #11 Gepost op: juli 17, 2007, 09:38:05 am »

Je overtuiging is leuk. Ik weet mijn lessen bio echter nog wel en geloof er nog steeds geen hout van... ;)

Ik weet dat mijn uitleg biologisch niet klopt,heb ik er ook bij gezet. Het is zo lang geleden, maar de bedoeling is wel juist. Dat je het niet geloofd is nog meer te begrijpen daar ik totaal geen bewijzen hiervan heb. Maar als je het op biologisch vlak bekijkt moet het wel kloppen wat ik zeg. Anders waren alle witte tijgers al gedegenereerd naar gewone mengelingen met een gewone kleur.
Catmom
Zoo Liefhebber

« Reageer #12 Gepost op: juli 17, 2007, 09:56:36 am »

Via deze link http://www.bigcatrescue.org/white_tigers.htm kom je op de site van Big Cat Rescue en het verhaal over en achter de fok van witte tijgers.
Groetjes, Astrid

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
Always look on the bright side of life
Yero
Zoo Liefhebber

« Reageer #13 Gepost op: juli 17, 2007, 10:12:37 am »

Mooi verhaal - dus dan zou Mendel destijds gewoon op zijn knietjes naast zijn erwtenplanten moeten zitten om te zeggen: "DENK erom lieve plantjes, vanaf nu zijn jullie voor altijd langstelig, want dat is normaal"  ;D
Het hele degeneratie idee is wat achterhaald intussen, Ezeltje.
jurggie
Zoo Freak!

hey, i'm the worlds greatest

dierentuinforum (DFLAZ)
« Reageer #14 Gepost op: juli 17, 2007, 10:17:54 am »

Citaat
Niet enkel de Witte tijgers stammen af van een kleine startgroep.
Alle huidig levende przewalskipaarden, wissenten, Californische condors, ... stammen af van een zeer kleine startpopulatie. In het geval van de przewaskipaarden waren het 13 dieren.

Inderdaad, en van de Hawaigans waren er nog maar 5(!) dieren, en van het Pater Davidshert ook maar 16
For he today that shads his blood with me shall be my brother!
Pagina's: [1] 2 3 ... 5 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Witte Tijgers - Theme by Mustang Forums