Zoosite forum - Topic toekomstideeen Zoo van Antwerpen

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 22, 2012, 12:28:56 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Community
| |-+  Fictieve zoo's
| | |-+  Topic toekomstideeen Zoo van Antwerpen
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Topic toekomstideeen Zoo van Antwerpen  (gelezen 3903 keer)
The_Hound
Zoo Liefhebber

Every move you make creates your destiny...

Mijn fotopic
« Gepost op: juli 03, 2007, 04:33:05 pm »

Ok ,dit topic is voor alle toekomstIDEEEN ,speculaties enzo meer over de Zoo van Antwerpen.
Me dunkt dat zo'n topic ,gezien de gewoonten van sommige mensen hier om al snel te beginnen ideeen ventileren ,wel toepasselijk is (geenszins beledigend bedoeld ,aan niemand).

Ik zal het topic openen met iets dat ik oppik uit een ander topic ,van een tijdje geleden. Het ging toen over het Himalaya biotoop (of 'den berg').
Daar was in het andere topic nogal wat over te doen ,dat vele mensen dit niet goed vinden. Inderdaad is het aanbod van soorten zwak. Een groep geiten die niet meer kan kweken vanwege geen man meer (hoewel het toch een leuke diersoort is) en 2 oude ,gammele takins. Yeah ,fun !

Dus, ik speculeer even wat hierover.

Nee, serieus nu , die takins ,joost mag weten hoelang ze die nog gaan behouden (wie zal het zeggen ?). Ze doen het momenteel niet slecht ,maar ook niet supergoed. Jongen moeten we er niet van gaan verwachten.
Persoonlijk zou ik opteren voor een uitdoofscenario voor de zoo-takins. Dus, er komen er geen nieuwe meer.

De thargeiten zouden kunnen blijven ,maar er zou weer een man komen zodat ze weer kunnen kweken. Eventueel ,maar dit is misschien al wat minder gewenst, zouden ze kunnen opteren om ook zonder de thargeiten verder te gaan ,en in plaats daarvan een nog mooiere en spectaculairdere geitensoort te kiezen ,bv. markhoors of schroefhoorngeiten (al zouden ze daar wellicht moeilijk aangeraken).
Dit zou dan de soort worden voor de berg. Deze zelf ondergaat enkele wijzigingen ,vooral naar de heok naast het reptielengebouw toe (met die tralies). Het plantsoentje zou eventueel verdwijnen ,die tralies liefst niet meer.
Verder zou het riviertje meer een echt riviertje worden met o.a. waterval en 2 niveaus.

Ik zou ook wat meer kleur brengen ,met wat witte (sneeuw he) , groene en grijze tinten. Misschien wat variatie in de ondergrond ?
Verder vind ik het verblijf wel goed. Meer beplanting zou wellicht zinloos zijn ,maar misschien enkele bomen als dat al kan.
Goed, wat zou ik verder nog doen ?
Ik denk in de eerste plaats aan de kleine panda's.
Ik heb wel eens gedacht klimbomen op het gedeelte van het groot perk te zetten waar nu de yaks zitten, maar dit zou zichtverpesting zijn en waarschijnlijk niet eens mogen.

Dus is mijn gedachte om ze op de berg bij te zetten ,in combi met de geitensoort (wel  met een eigen veiligheidszone). Klimbomen en geschikt ,hoewel ze mogelijk zouden gaan ontsnappen. Anders is er nog het bamboebos.
Maar hiervoor heb ik al een idee. Volieres voor saterhoenders ,glansfazanten en blauwe ekster (allen al aanwezig ,elders in de zoo).
Ik zou verder de rotsen doortrekken langs het pad dat afdaalt richting het huidige tijgerverblijf.
Nu ,terug naar boven. Ik zou ook doortrekken naar de roofvogelvolieres. De eerste (of eerste 2) hiervan ,van de witte kooitjes met tralies worden omgebouwd naar een meer rotsachtig uiterlijk met bamboe ; de bruine oorfazant komt  hier of eventueel een andere soort.
Verder door zou ik kiezen voor meer rotsachtige volieres. Ik zou liefst voor kleinere soorten (uilen ,valken) kiezen. De huidige volieres vind ik van opbouw niet goed ; dus een meer rotsachtig uiterlijk en groter dan nu.

De witte volieretjes moeten verdwijnen. Er zouden eventueel enkele soorten kunnen blijven (lammergieren ,briluilen ,... ?) of nieuwe ,kleinere soorten ,dat weet ik dus niet precies. eventueel kunnen de monniksgieren hier ook komen ,hoewel dit niet echt een himalayasoort is.
Ok ,ik heb nog niets gezegd over het groot perk. Ten eerste, restaureer de rotsen bij de yaks ,zorg ervoor dat de brug weer doorloopt. Zorg ervoor dat het groen goed dik is errond.

Restaureer alle rotsen. De kamelen ,ezels en yaks verdwijnen ,ik vind ze niet bepaald alles. Ze passen niet.
Het groot perk wordt aangepast , zodat het op een veilige manier zonder risico voor de bezoekers de siberische tijgers kan huisvesten. Zo fout zijn ze nog niet bij het bergbiotoop. Ik heb ook wel eens aan sneeuwluipaarden gedacht ,maar Planckendael heeft die al.
Daarstraks had ik zelfs het gekke idee de 2 soorten te ruilen : de tijgers in Planckendael in het sneeuwluipaardenhok en de sneeuwluipaarden in een nieuw verblijf in de zoo.

In ieder geval zouden de binnenhokken van het groot perk ,om terug te keren ,moeten aangepast worden. Verder moet er worden gedacht aan de veiligheid ,dat de dieren niet kunnen ontsnappen (gaat nog lastig worden).
Verder moet het perk rotsiger ,met struiken en ook met water.
Het gedeelte van de yaks moet afgezonder kunnen worden om de dieren te kunnen scheiden ,bv. 's nachts (zodat ze eventueel zouden kunnen buitenblijven) of als er jongen zijn ofzo.

Ok goed, dat was mijn idee voor dat stuk. Verdere ideeen zijn er nog ,maar die zal ik voorlopig tot een ander moment laten.
Ik laat jullie eerst speculeren over het Himalayabiotoop.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2007, 05:16:38 pm door The_Hound » Gelogd
Once my life was plain and clear ,I recall
Once my ignorance was bliss,nightfall came
Like a serpent's kiss to my troubled mind
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #1 Gepost op: juli 03, 2007, 08:31:03 pm »

aangezien het eigen ideeen voor de zoo betreft en geen concrete plannen, lijkt het me beter hier te staan
 ;)

verder: geweldig leuk idee.

enkele aanvullingen van mijn kant:
ik zou idd opteren om de tijgers weg te doen naar PLD en de sneeuwluipaarden in de zoo te zetten. sluit wat mooier aan + toch een kleinere soort.

verder lijkt het me ook leuk iets van apen op de grote rots te zetten ipv de panda's.
panda's bij de yaks moet te doen zijn. iets meer lage klimmogelijkheid is denk ik geen probleem in dit verblijf.
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
jurggie
Zoo Freak!

hey, i'm the worlds greatest

dierentuinforum (DFLAZ)
« Reageer #2 Gepost op: juli 03, 2007, 09:13:45 pm »

super idee, veel beter dan nu.

Maar waarom zou je apen op de berg zetten, is totaal ontoepasselijk, komt niet overeen met het berg/himalaya-idee.
En welke zou je er dan wel zetten als ik vragen mag?
For he today that shads his blood with me shall be my brother!
ezeltje
Zoo Freak!

« Reageer #3 Gepost op: juli 03, 2007, 09:16:14 pm »

Ik zou het laten zoals nu;
yaks op het groot perk (eventueel gecombineerd met sneeuwgieren), thargeiten en mishmi' takins op de berg zelf, een kleine voliere naast de berg met enkele vogelsoorten uit de himalaja en ten slotte waar nu de rendieren zitten een grrot gaas erover en de sneeuwluipaarden daar.

Das een himalajabiothoop, allemaal dieren uit de himalaja.
Soms zou ik een vogel willen zijn.
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #4 Gepost op: juli 03, 2007, 09:17:13 pm »

qua himalaya wordt het idd moeilijk. maar bergbewoners zijn er toch wel enkele soorten makaken te vinden he. om maar een voorbeeldje te geven
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
The_Hound
Zoo Liefhebber

Mijn fotopic
« Reageer #5 Gepost op: juli 03, 2007, 09:28:25 pm »

Ik zou de yaks persoonlijk eigenlijk liefst ook wegzien. Het is blijft een huisdier. In ieder geval zou ik het hele grote perk gebruiken voor de roofdieren ,eventueel misschien ene stukje afpitsen voor de kleine panda's.
Maar ik zie de panda's wel zitten op de berg ,persoonlijk. Lijkt me niet te doen bij katten ,en de yaks ,tja. Misschien de rendieren wegdoen en de yaks daar ? Hoewel ik rendieren persoonlijk leuk vind.
Maar eerlijk gezegd vind ik gaas over het huidige perk niet echt een goed idee. Je hebt er bovendien nauwelijks stalling of afzonderingsruimte. En zou dat gaas wel mogen ?

Sneeuwgieren zou dan ,ezel wel een goed idee kunnen zijn. Ik zeg ook verder niet dat alles moet veranderen ,wel kleine aanpassingen en de volieres op het verdiep veranderen , groot perk wordt ook wel iets anders.

In ieder geval ,het moet anders dan nu.

Over die apen nog : een makakensoort of resusapen misschien (komen die ook niet op grotere hoogte voor ?)
Hippo
Zoo Freak!

Mijn dierentuinfoto's
« Reageer #6 Gepost op: juli 03, 2007, 10:22:28 pm »

Rendieren zou ik niet wegdoen, dat is nog een van de weinige herten- en antilopenachtigen die er nog zijn in de ZOO en de ZOO heeft ook al jaren een succesvolle groep. Vroeger zelfs 23 (!) dieren.

Ik hoop nog altijd op een mooie thema-aankleding tegen de stallen van de yaks (die nu nog open liggen en zitten te wachten tot heel de berg wordt  aangepakt, maar dat zal niet voor binnenkort zijn).

Ik zou ook graag een van de perken (yak of rendieren) zie overspannen worden om er dan gieren, sneeuwluipaarden, etc. bij te zetten, maar het is zoals The_Hound zegt misschien niet mogelijk wegens Monumentendienst.
The_Hound
Zoo Liefhebber

Mijn fotopic
« Reageer #7 Gepost op: juli 03, 2007, 10:27:40 pm »

Als ik moet kiezen ,doe ik liever de yaks weg. Voor vogels zou ik zelf kleinere soorten kiezen ipv grote en eerder de bestande voleres vernieuwen of verbouwen (als dat al mag).
Hippo
Zoo Freak!

Mijn dierentuinfoto's
« Reageer #8 Gepost op: juli 03, 2007, 10:39:15 pm »

Voor vogels zou ik zelf kleinere soorten kiezen ipv grote en eerder de bestande voleres vernieuwen of verbouwen (als dat al mag).

Wat bedoel je met "bestaande volieres"? De volieres op het verdiep?
The_Hound
Zoo Liefhebber

Mijn fotopic
« Reageer #9 Gepost op: juli 03, 2007, 10:57:37 pm »

Ja, de roofvogelvolieres die er al zijn ,waarvan ik zelf vind dat er dringend aan gewerkt moet worden.
Hippo
Zoo Freak!

Mijn dierentuinfoto's
« Reageer #10 Gepost op: juli 03, 2007, 11:06:27 pm »

De kleintjes zijn vorig jaar aangepast en de grote zien er nog prima uit (persoonlijk dan).
Maar bedankt voor de verduidelijking! Weer ontopic  ;)  .
Flipje
Zoo Freak!

Tip van de week; verheug je op het voorjaar!

« Reageer #11 Gepost op: juli 03, 2007, 11:37:25 pm »

Oke, speculazen.... als we nu eens van dat hele oude stadsdierentuingedoe afstappen naast dat station met een nauwelijks toegangekijke toegang: De Zoo moet verhuizen en plaatsmaken voor iets zoals een groot hotel, filmzaal of winkelcomplex. In ruil daarvoor geeft de gemeente geld voor een mooi groen stuk grond van een hectare of 5000, 7500, liefst meer. Plus een bom duiten uit de Staatskas. En dan komt-ie: precies op de grens van Belgie/Nederland bouwen ze een Erlebnis-gedoe, met bootjes, rides, spectaculaire dieren zoals de vogelbekdieren, walvishaaien, orca's, de hele reutemeteut, desnoods van die diepzee-octopusmonsters en nota bene blauwe vinvissen.. (vandaar het aantal hectares) Uiteraard komt op dat terrein ook een paar dikke vette achtbanen, filmzalen, winkelcentrum waarvan de opbrengst volledig naar de KMDA gaat. Een noordelijke ingang en een zuidelijke ingang (jaja, en uitgangen). Heel Nederland blij, Belgie blij, KMDA blij en de Staatskas blij.

Is dat iets?
Bully Zoosite Religion.... wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd in de stront.
jurggie
Zoo Freak!

dierentuinforum (DFLAZ)
« Reageer #12 Gepost op: juli 03, 2007, 11:39:50 pm »

Japanse makaken komen tot op 4000 meter hoogte voor ja, en zitten daar ook vaak in warmwaterbronnen :P
jurggie
Zoo Freak!

dierentuinforum (DFLAZ)
« Reageer #13 Gepost op: juli 03, 2007, 11:42:24 pm »

Oke, speculazen.... als we nu eens van dat hele oude stadsdierentuingedoe afstappen naast dat station met een nauwelijks toegangekijke toegang: De Zoo moet verhuizen en plaatsmaken voor iets zoals een groot hotel, filmzaal of winkelcomplex. In ruil daarvoor geeft de gemeente geld voor een mooi groen stuk grond van een hectare of 5000, 7500, liefst meer. Plus een bom duiten uit de Staatskas. En dan komt-ie: precies op de grens van Belgie/Nederland bouwen ze een Erlebnis-gedoe, met bootjes, rides, spectaculaire dieren zoals de vogelbekdieren, walvishaaien, orca's, de hele reutemeteut, desnoods van die diepzee-octopusmonsters en nota bene blauwe vinvissen.. (vandaar het aantal hectares) Uiteraard komt op dat terrein ook een paar dikke vette achtbanen, filmzalen, winkelcentrum waarvan de opbrengst volledig naar de KMDA gaat. Een noordelijke ingang en een zuidelijke ingang (jaja, en uitgangen). Heel Nederland blij, Belgie blij, KMDA blij en de Staatskas blij.

Is dat iets?

Ik niet blij, als je zo een gedrocht wilt neerpoten, moet je eerst voorbij mij >:(
ach nouja, iets genuanceerder dan, van mij goed dat je dat maakt, maar de zoo mag niet verdwijnen.
Maak er een mooi museum van met al wat ze hebben, ze kunnen een zoologisch, geologisch museum maken, grote bibliotheek, vroeger hadden ze zelfs een museum van microscopen.
En van de tuin maak je iets mooi parkachtigs met mooie kleurrijke vogels in mooie volieres en het aquarium mag ook wel blijven vind ik :P

Is dat ook goed voor jou?
Flipje
Zoo Freak!

Tip van de week; verheug je op het voorjaar!

« Reageer #14 Gepost op: juli 03, 2007, 11:51:34 pm »

Is dat ook goed voor jou?

Dan kies ik voor een mooi, oud Vlaams hotel in de stijl van -tig jaar geleden (de huidige gebouwen) en een groot mooi, rustig wandelpark.. met ergens een dikke zaal met de geschiedenis en wat microscopen en wat onderzoeksgedoe.
Bully Zoosite Religion.... wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd in de stront.
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Topic toekomstideeen Zoo van Antwerpen - Theme by Mustang Forums