[verslag] Dierentuin reisje: Dag 3 Mullhouse Zoo (& Kalsruhe, Heidelberg)

Zoosite forum - [verslag] Dierentuin reisje: Dag 3 Mullhouse Zoo (& Kalsruhe, Heidelberg)

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 22, 2012, 12:28:04 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Dierentuinen
| |-+  Zoos in Europa
| | |-+  Frankrijk
| | | |-+  [verslag] Dierentuin reisje: Dag 3 Mullhouse Zoo (& Kalsruhe, Heidelberg)
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: [verslag] Dierentuin reisje: Dag 3 Mullhouse Zoo (& Kalsruhe, Heidelberg)  (gelezen 1131 keer)
Zoeff
Zoo Freak!

Mede-oprichter van Zoosite

« Gepost op: juli 02, 2007, 12:03:31 am »

Dinsdag 26-06-07
Mullhouse Zoo

25 hectare.
1200 dieren in 190 soorten.
Geopend in 1868.

Vandaag stond de eerste Franse tuin van de reis op het programma, namelijk de Zoo van Mullhouse een park wat bekend staat om enkele zeer zeldzame soorten en voor Jeroen en Ralph was het dan ook een must om het te bezoeken. Het park heeft een oppervlakte van 25 hectare maar deels een botanische tuin waardoor het wel mee valt met verblijven.

We hadden vandaag mazzel want we sliepen in Mullhouse en aangezien de tuin pas opende om 9.00 konden we dus uitslapen. Om 8.00 ging de wekker en rond 8.30 zaten we weer ingeladen in de wagen om naar de zoo te rijden die 20 min verder op lag.

We verlieten het hilton hotel.

Tegen 9.00 stonden we bij de poort en konden we naar binnen, gelukkig begon de dag goed zonder enkele druppeltjes regen het was namelijk droog. A fijn de liga koek ontbijtjes kwamen de neus uit dus meegenomen stokbroodjes, croissantjes, verse orange juge en uiteraard een rood geblokt kleedje werden op de grond neer gestald waar we relaxed een ochtend picknick hielden.
Voor mij was deze dag een beetje speciaal ik wil er niet al te veel over vertellen want als ik er aan terug denk voel ik de emoties weer omhoog komen. Snik, ja dames en heren deze dag is echt heel speciaal. Het was namelijk mijn 100ste verschillenstee Zoo die ik in mijn korte hobby bestaan heb mogen bezoeken. Na het ontvangst van de bloemen en mijn speeche konden we beginnen aan de wandeling door dit park.

Genoeg geouwehoerd we gaan op pad door het park, na een vrij lange laan belanden we bij het eerste complex. En heel toevallig een betonnen complex met wat beren. Een verblijf voor ijsberen en een verblijf voor bruine beren. Ow wacht ik vergeet de ottertjes die hadden hier ook wat betonachtigs met blauwe tegeltjes. Doormiddel van een trap kun je afdalen in een soort openlucht kelder waarin je door wat ruiten de ijsberen kan zien zwemmen. In een apart kamertje is een verblijf gecreeerd voor hamsters. Het is er pikke donker super klein en je ziet niets.

Beren complex

We snijden een stukje af doormiddel van de helling beklimmen komen zo uit bij een rotsachtig verblijf met wat schaapjes en geitjes. Overigens zijn wij niet de enigste geweest aan het afgesleten pad te zien snijden meer mensen de route af, het scheelt immers een flink stuk. Via een weilandje met iets van hertjes kom we uit bij een vrij nieuw verblijf voor wolven, de uitkijk hut bestaat uit oerlelijke zeilen die een wigwam voor moeten stellen, het verblijf zelf is wat kaal maar oogt wel mooie. In ieder geval beter dan zo vervelende wolvenvallei waar je af en toe wat poten onder takken vandaag ziet komen.

Wat een onwijs lief hondje!

Via wat manoels en lynxen in prima maar simpele verblijven lopen we naar het roofdierencomplex. Een nog niet zo heel oud complex met prima verblijven voor wat panter soorten, leeuwen en tijgers. In wat lose verblijfjes zitten nog wat kleinere katjes. Jammer genoeg hier geen toegankelijk huis maar alleen wat buiten perken. De tijgers zaten overigens erg goed en hadden wat klein grut rondlopen. Gelukkig dus niet met Davinia op reis, want dan hadden we Kalsruhe en Heidelberg later op de dag niet gehaald.

Panter verblijf.

Leeuwen verblijf.

De man van de leeuwen had zijn manen doorlopen tot aan zijn achterpoten, waar aan je kan zien dat het een Aziatische leeuw is? Tja ik kijk heus wel soms naar Discovery channel hoor! Via weer wat hertjes in eigenlijk wel zeer nostalgische verblijfjes liepen we verder richting de grote vijver. Je komt onderweg nog wat zebra’s en kamelen dingen tegen maar het is vooral een wandeling door het bos en er lijkt maar geen eind aan te komen.

Gewoon een leuk stalletje!

Bij de grote vijver aangekomen is er een soort van splitsing je kunt hier links en rechts (duuh). Ga je links dan wandel je langs wat vogelsoorten richting een of ander botanisch gedoe, dus na de vogeltjes maken we rechts omkeer en lopen we naar de vijver. Helaas werd hier de weg wat geblokkeerd door wat vervelende franse kindertjes, maar als je ze zo gewoon heel vriendelijk vraagt op te donderen gaan ze gewoon opzij. Op de vijver zijn dit jaar wat kleine eilandjes gecreeerd waar dus wat maki soorten op komen te zitten. Eilandjes zagen er leuk uit met wat leemachtige hutjes maar ik vond ze vrij klein voor een “nieuw” iets.

Zo nieuw dat het nog geheel aaploos was.

Er loopt nu een doodlopend pad richting speeltuin en nog twee verblijven. In het ene verblijf weer wat saaie hertjes en het andere verblijf zijn wat op elkaar gestapelde stenen met zo blijkt hele bijzondere schapen. Iets van blauwschapen ofzo? Waar ze de naam aan te danken hebben geen idee, maar het zijn gewoon dood normale schapen.

Al met al toch een leuk verblijf!

In het kinderboerderij gedeelte waren wij getuige van een drama! Een van de stomme geitjes was met zijn stomme kop door de speilen gewandeld en had daarbij zich zelf opgesloten. Jeroen de dierenvriend wilde natuurlijk gelijk in actie komen. Hij trok ze schoenen uit, klom op de reling wilde er in springen en floep weg was het geitje. Het dier rende vol geluk terug naar zijn mama, waar die meteen een schop kreeg want ma had geen zin aan getrek en geduw aan haar uier. Wat is de natuur toch soms mooie, hey mensen!

Via weer wat botanische flauwe kul en een prachtige wei met zebras komen we uit bij het geen waar het vandaag volgens Jeroen en Ralph omging. Een of ander raar aapje wat de enigste nog in gevangenschap levend dierje te zien was. Mijn interesse ging eerst uit naar een zeer prachtige erotische apenkuil. Echt zo als hier zie je tegenwoordig niet meer in de Pabo staan. (Speciaal voor hupie: De pabo is een erotisch postorder bedrijf, zoals de neckerman. Maar dan alleen met speelgoedjes voor volwassen mensen.)

Hier kan geen zeldzaam dierje tegen op! Let vooral op dat hamster rad…Zucht kwijl heerlijk!

Jeroen en Ralph waren inmiddels erg druk in het Zuid Amerikaans apenhuisje waar dit dierej dus leefde. Het is echt een vrij standaard klein apenhuisje met buiten wat rennen en binnen achter glas zittende aapjes. Niets speciaals, niet spectaculair niet ruim gewoon standaard jaren zeventig achtig gebeuren.

Doodshoofd aapjes!

Dit is hem dan! Het zeldzame aapje waar het allemaal omdraait. Echt hordes met schoolkinderen sprinteren er voorbij en je zag het dierje steeds zieliger gaan kijken. Zo van “Hey verdomme ik ben het hoor..duh” Een beetje een mietjes aap eigenlijk, het dier zat gecombineerd met wat kleinere aapjes die de hele tijd de aandacht probeerde te trekken die waren wel erg leuk.

Niet veel verder stond nog een apenhuis met weer wat zeldzamere soorten, maar wederom daar moet je weer voor bij Jeroen of Ralph zijn. Dit gebouw was vrij recent nog vernieuwd. Binnen zijn de verblijven denk weinig vernieuwd en is er vooral wat gedaan aan de bezoekers ruimte, het ziet er wel leuk uit maar daar blijft het ook wel bij.

Ziet er wel leuk uit, toch…?

De buiten verblijven zijn ook wat aangepast en vergroot maar ook weer niet zo om te zeggen van Wow spectaculair verbeterd. Het zijn gewoon vierkante stalen kooien met wat ingerichting. Erg stom is het feit dat de kooien totaal niet zijn afgeschermd van elkaar wat bij veel apen wat agressie naar elkaar uitlokte. Het kon natuurlijk ook voor mij bedoeld zijn want ik had mij immers al dagen niet geschoren en was al enkele keren voor bokito uitgemaakt. Maar denk toch niet dat het daar aangelegen heeft.

Ook best leuk toch?

Er volgen nu weer wat grasveldjes met bloementjes en plantjes, waar in plotseling toch iets enorm raars opduikt! Het is geen ufo, het is geen kunstwerk..maar wat is het dan? Ik laat het aan jullie over! Raad het plaatje en de geen die het er dichts bij zit ontvangt een prijsje!

Raad het plaatje!

Wat nu volgt zijn simpele maar prima verblijven voor cheeta’s, manenwolven en wat ander grut. Niets spectaculair maar betere toevoeging dan botanische planten. Via een prachtige laan met oer oude bomen en hier en daar wat vogeltjes belanden we in een spectaculair gebeuren! Tussen de struiken stond namelijk een verdwaalde jeep met een draaiende motor! Natuurlijk konden wij deze kans niet laten liggen en hebben we een ritje gemaakt!

Via de portofoon werden wij opgeroepen dat we moesten uitkijken naar een ontsnapte leeuw, als waren indianen jones mannen hingen we uit de jeep en konden we binnen enkele seconden dat dier in zijn kraag vatten! Hierna dat dier snel achter in de jeep geladen en jeroen bracht ons weer veilig terug naar het basis kamp midden in de jungel. Zie daarvoor het spannende filmpje!
http://video.google.nl/videoplay?docid=-1764754446134927847

Eenmaal veilig terug in het park liepen we verder naar het maki of lemuren huis. Ik weet niet of er verschil zit tussen die twee soorten? Wederom geen toegankelijk gebouw maar diverse kooien met maki’s/lemuren, volgens jeroen en ralph wat zeldzamere soorten, maar ik herkende alleen de ringstaartmaki en de sifaka’s. Ook hier weer verblijven die je niet slecht kan noemen maar goed wil ik ze nu ook weer niet noemen, allemaal wel leuk ingericht maar niet super ruim ofzo.

Maki verblijf

Wederom via een hoop groen kwamen we langs wat schildpaddenverblijven een weilandje met weer een hertje ofzo uit bij het pinguinverblijf. Dit zag er erg leuk uit en bestond uit een strandje met een watertje en onderwater panorama. Ook hier weer rijen dik met kindertjes die het wel heel interessant vonden hoe een pinguin onderwater schijt. Voor wie niet weet hoe dat er uitziet, het zelfde als een pinguin die op het land schijt, alleen verdwijnt de gekleurde vloeistof uit de anus van de pinguin hier meteen in het water.

Pinguins!

Het pinguinverblijf grenst aan de “grande voliere” zoals de fransen het noemen. In de praktijk valt dit wat tegen, het bestaat niet meer uit wat aan elkaar geschakelde doorloop volieres met wat vogeltjes erin. In een ervan blijkbaar een zeldzame ibis soort, want toen ik later op de ochtend terug naar de jeep moest rennen met jeroen omdat ik mijn camera tas daar had laten liggen, moest jeroen er met alle geweld terug heen om foto te maken van een ibis die er goed voor zat.

La grande voliere!

Verbaast kijkende kinderen, waarschijnlijk nog nooit een tierende behaarde man gezien die zijn hoofd stoten.

Niet zo heel ver van de voliere vandaan ligt het gibboncomplex. Al klinkt Gibboncomplex wat te spectaculair. Het is niet veel meer dan beton, glas en wat gibbon soorten. Uiteraard dus goed gekeurd vanwege het beton, maar hier was plek zat voor een gorillatje of iets dergelijks.

Hiervan dus een verblijf of 4.

Na de gibbons, hadden we zo beetje alle dierenverblijven al wel gehad er resten nog een leuk maar niet speciaal verblijf voor zeeleeuwen, van die zeldzame die ze ook in emmen hebben gehad en nog wat weilandjes met wat hertjes enz. Hierna nog even wat gewinkeld in de foute winkel en rond 12.00 het park weer verlaten. Al met al een dierentuintje waar ik niet goed van weet wat ik er nu van moet vinden. Het is een beetje net niet dierentuintje, ik miste wat grote gebouwen en wat grotere diersoorten. Wat ze hebben is wel oke, maar toch mis ik wat. De tuin zelf is prima aangelegd al hebben we de helft niet bezocht aangezien daar toch geen diertjes waren te zien.

Er stond ons nog een lange reis te wachten want we moesten nog naar kalsruhe wat ongeveer 220 km verder op lag. Bij de grens overgang was het nog even spannend, de douaniers overwogen namelijk de auto leeg te halen en die was goed gevuld met bagage en had geen zin alles er uit te moeten halen. Maar het ging een beetje miezeren en dat heeft een hoop gedoe bespaard.

Aangezien een verslag van kalsruhe hier niet thuis hoort, plaatst ik die hier niet. Tevens heb ik van deze tuin vorig jaar een uitgebreid verslag geschreven, dus nog een reden dat ik deze oversla. Overigens deden wij na Kalsruhe nog de zoo van Heidelberg om daarna door te rijden rond de klok van 19.00 naar ons hotel in Manheim. Deze avond overigens geen mac donalds maaltijd maar gewoon simpel pizza’s laten bezorgen. S’avonds nog een beetje gevoetbald een filmpje gekeken en heerlijk gaan slapen.

jwer
Zoo Freak!

« Reageer #1 Gepost op: juli 02, 2007, 12:18:24 am »

Chiropotes satanas  ;D ;D
I stand on the crossroads where the roads of ideology and reality meet
Grace
Zoo Freak!

Bezig Bijtje

Jeanette's foto's
« Reageer #2 Gepost op: juli 02, 2007, 07:43:06 am »

Jeroen rijdt in het filmpje Mark aan...... o o problemos!

K heb ook wel het idee aan de laatste foto te zien dat iedereen de trui uit de zooshop van Overloon had ofzo??? Allemaal dezelfde
Zoeff
Zoo Freak!

« Reageer #3 Gepost op: juli 02, 2007, 09:49:11 am »

Citaat
Chiropotes satanas
Was dat?
jwer
Zoo Freak!

« Reageer #4 Gepost op: juli 02, 2007, 10:12:55 am »

Was dat?

Dat is de latijnse naam van die aap waarvoor jij helemaal naar Mullhouse moest knarren. Weet de nederlandse naam niet precies, maar iets van "zwarte saki" waarschijnlijk. Ze hebben in Mullhouse nog 1 vrouwelijk dier, de enige buiten zuid-amerika...
Zoeff
Zoo Freak!

« Reageer #5 Gepost op: juli 02, 2007, 10:21:17 am »

Dat is de latijnse naam van die aap waarvoor jij helemaal naar Mullhouse moest knarren.
Ow ik dacht dat je mij uitschold...

Overigens vond ik deze twee apen ook wel zeldzaam ogen. Althans ik zie ze niet zo heel erg vaak, naar mijn idee.

Zeldzaam of gewoon ordinaire dierjes?
jurggie
Zoo Freak!

hey, i'm the worlds greatest

dierentuinforum (DFLAZ)
« Reageer #6 Gepost op: juli 02, 2007, 10:47:51 am »

Zijn die eerste niet gewoon bamboemaki's?

Wat was trouwens de naam van die zeldzame ibis?
For he today that shads his blood with me shall be my brother!
jwer
Zoo Freak!

« Reageer #7 Gepost op: juli 02, 2007, 10:56:35 am »

De eerste zijn waarschijnlijk Eulemur fulvus albocollaris, iets van bruine witkraaglemuur? en de tweede zijn neem ik aan Tonkean Makaak Macaca tonkeana tonkeana.

Beide worden inderdaad zeer weinig gehouden, al zie je de tonkean makaak vaker in Franse zoo's en is de witkraag een ondersoort van de bruine lemuur waar je andere ondersoorten wel vaker aantreft (maar deze dus niet)...

Die ibissen waren waarschijnlijk manenibissen, Mulhouse heeft er twee van Walsrode gekregen...

« Laatst bewerkt op: juli 02, 2007, 11:47:13 am door jwer » Gelogd
jurggie
Zoo Freak!

dierentuinforum (DFLAZ)
« Reageer #8 Gepost op: juli 02, 2007, 11:58:51 am »

Lophotibis cristata cristata?

prachtige dierjes he, heb ik bij een particulier zijn broeden :P
Okapi
Zoo Liefhebber

« Reageer #9 Gepost op: juli 02, 2007, 12:08:55 pm »

Er volgen nu weer wat grasveldjes met bloementjes en plantjes, waar in plotseling toch iets enorm raars opduikt! Het is geen ufo, het is geen kunstwerk..maar wat is het dan? Ik laat het aan jullie over! Raad het plaatje en de geen die het er dichts bij zit ontvangt een prijsje!

Raad het plaatje!

Een (te groot uitgevallen) konijnenren ?
Please don't lie to me, unless you're absolutely sure I'll never find out the truth.
ralph
Zoo Freak!

Ralph's picasa
« Reageer #10 Gepost op: juli 02, 2007, 12:21:01 pm »

De eerste zijn waarschijnlijk Eulemur fulvus albocollaris, iets van bruine witkraaglemuur? en de tweede zijn neem ik aan Tonkean Makaak Macaca tonkeana tonkeana.

Beide worden inderdaad zeer weinig gehouden, al zie je de tonkean makaak vaker in Franse zoo's en is de witkraag een ondersoort van de bruine lemuur waar je andere ondersoorten wel vaker aantreft (maar deze dus niet)...

Die  tonkeanmakaak klopt, maar die maki's zijn Lemur mongoz. Overigens hadden ze ook ringstaart, zwartwitte en rode vari, kroonmaki, roodbuikmaki, kroonsifaka en 2 soorten bamboemakis. Bijna de helft hiervan hebben we niet gezien helaas.

De zeldzame apensoorten in het apenhuis waren Allens moerasaap, l'Hoestmeerkat, dianameerkat en roodbuikmeerkat. Verder geelborstcapucijners, slingerapen en klauwaapjes.

In het gibboncomplex zaten 3 (onder)soorten van de kuifgibbon namelijk de Hylobates (concolor) leucogenys, siki en gabriella. ook zaten er nog kapgibbons in het park (H. pileatus).

Als hoefdieren waren blauwschapen de enige zeldzaamheden. Of zijn bezoargeiten ook zeldzaam?

Mulhouse was echt een park dat voor mij vooral interessant was voor de collectie. Een echte must-see voor zeldzame primaten liefhebbers. Het park zelf is op zich ook niet slecht, de verblijven zijn in ieder geval redelijk tot goed. Kattenverblijven en het wolvenperk waren leuk.
Vanwege de botanische collectie die voor ons totaal niet interessant is, is het park op veel plekken ook mooi groen.
Boomkangeroe
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #11 Gepost op: juli 02, 2007, 12:41:29 pm »

Persoonlijk vond ik Mulhouse toch wel wat tegenvallen. Ik had van tevoren een toch wel bijzonder park verwacht en dat viel eigenlijk wel een beetje tegen.
Het park dat in een bos ligt, is tevens een plantentuin. Helaas heeft het park niet een duidelijk afscheiding zoals in Bijv. Overloon maar loopt planten en dieren gedeelte gewoon door elkaar. Hierdoor loop je soms stukken zonder iets te zien.
De collectie zelf bevatte zoals reeds vermeld enkele bijzonderheden maar het was het allemaal net niet. De enige toegankelijke gebouwen waren 2 apenhuizen. Ik vind een dierentuin met meer binnengebouwen toch wel een absoluut pluspunt hebben.
Verder ontbraken de grote dieren, maar dat wist ik van tevoren.
Ik zou Mulhouse dan ook voor soortenfans zeker aanraden maar voor verblijvenfans is het allemaal wat magertjes.

Zoeff
Zoo Freak!

« Reageer #12 Gepost op: juli 02, 2007, 05:01:51 pm »

Een (te groot uitgevallen) konijnenren ?

Je zit warm!
jurggie
Zoo Freak!

dierentuinforum (DFLAZ)
« Reageer #13 Gepost op: juli 02, 2007, 06:06:11 pm »

Een speeltuin, of zo een minotaurus labyrinth o.i.d.
Grace
Zoo Freak!

Bezig Bijtje

Jeanette's foto's
« Reageer #14 Gepost op: juli 02, 2007, 06:17:50 pm »

Caviaverblijf?
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, [verslag] Dierentuin reisje: Dag 3 Mullhouse Zoo (& Kalsruhe, Heidelberg) - Theme by Mustang Forums