Zoosite forum - Welke haaien soorten al gezien in het openbaar of gevangenschap???

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 22, 2012, 12:13:22 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Algemeen
| |-+  Dieren algemeen
| | |-+  Welke haaien soorten al gezien in het openbaar of gevangenschap???
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Omlaag Print
Auteur Topic: Welke haaien soorten al gezien in het openbaar of gevangenschap???  (gelezen 863 keer)
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #15 Gepost op: januari 27, 2012, 08:53:51 pm »

tja, het zijn gewoon rotdieren om goed te houden. of ze gaan in no time dood doordat ze zich kapotzwemmen tegen wanden of gewoon niet zwemmen (zoals 1 van de hamerhaaien in burgers) of ze doen het best wel goed en vreten vervolgens je hele aquarium leeg, want het wordt groot en gemeen. (al kan ik me niet direct een aquarium voor de geest halen dat er langer dan enkele weken een gehad heeft)

Ik blijf erbij dat het in een aquarium a la georgia mogelijk moet zijn om die dieren met redelijk succes te houden. Maar ja, dan loop je wss tegen het feit aan dat je een lage bezetting in een grote tank hebt, dus commercieel minder interessant. Wat ik niet snap, eigenlijk beetje hetzelfde als met de teksten over witte haaien in gevangenschap, in eerste instantie lijken ze zich goed aan te passen, sommigen eten zelfs, maar toch gaan ze op een gegeven moment tegen die wanden aan zwemmen. Waar kan dat aan liggen?
Turf, jenever en achterdocht; daaruit heeft God de trotse drenthen gewrocht
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #16 Gepost op: januari 27, 2012, 10:01:57 pm »

meest logische verklaring: om een of andere reden krijgen ze problemen met hun zijlijn en ampullen van lorenzini.

vergeet niet dat haaien erg gevoelig zijn voor electromagnetische velden, dat bovengemelde soorten bekende migranten zijn en dus wss nog gevoeliger. tel daarbij op dat de meeste tanks uit gewapend beton, staal, ... bestaan en voila, recept voor problemen.

blijkt uit successen met tijgers, hamers en recent de witte haaien van MBA dat jongere dieren er beter mee leren omgaan, alhoewel het zeker geen leien dakje is
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
Sneeuwpanter
Zoo Liefhebber

« Reageer #17 Gepost op: januari 28, 2012, 03:11:21 am »

Het grote probleem is met haaien die normaal in open zee leven. Deze gliden normaal en zwemmen weinig als ze in een aquarium leven moeten ze veel meer zwemmen dit gaat te koste van hun lever (die ze als ballasttank gebruiken) dit zorgt over het algemeen voor een neerwaartse spiraal. Je kunt natuurlijk een aquarium maken wat groot genoeg is risico is dan wel dat je misschien uren kan kijken zonder haaien te zien. Ik heb van laatst docu gezien waar ze aquarium in acht vorm gebouwd hadden voor "glide paths "

Wat betreft het eten van andere vissen/haaien. Dit kun je voorkomen door geen andere vissen in het aquarium te stoppen. Je stopt ook geen thompson gazellen in een leeuwverblijf toch.
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #18 Gepost op: januari 28, 2012, 12:26:45 pm »

Het grote probleem is met haaien die normaal in open zee leven. Deze gliden normaal en zwemmen weinig als ze in een aquarium leven moeten ze veel meer zwemmen dit gaat te koste van hun lever (die ze als ballasttank gebruiken) dit zorgt over het algemeen voor een neerwaartse spiraal. Je kunt natuurlijk een aquarium maken wat groot genoeg is risico is dan wel dat je misschien uren kan kijken zonder haaien te zien. Ik heb van laatst docu gezien waar ze aquarium in acht vorm gebouwd hadden voor "glide paths "

Wat betreft het eten van andere vissen/haaien. Dit kun je voorkomen door geen andere vissen in het aquarium te stoppen. Je stopt ook geen thompson gazellen in een leeuwverblijf toch.

dat geldt ook voor alle carcharinus-soorten, sphyrna tiburo, negaprion, mustelus-soorten, ... en die doen het doorgaans allemaal goed in gevangenschap. uiteraard mits de tank groot en breed genoeg is om idd een baantje te trekken en vlot te keren.

toch heeft een 1m grote hamerhaai last en een 3 keer zo grote citroenhaai niet, terwijl die laatste kleiner gehuisvest is ...

en geen andere vissen klinkt erg logisch, maar dan heb je een 4 of 5 miljoen liter tank voor een paar mako's (formaten waarbij het nog verkeerd gegaan is), met wat pech knokken ze onderling en verlies je er nog een paar, moet je flinke goocheltrucs uithalen om ramen en tunnels schoon te houden want die krengen vinden mensen ook boeiend. volgens mij wordt het niet zo imposant.

nee, dan liever een paar flinke limbatus of plumbeus met een zooi andere soorten erbij. voor de meeste mensen is een haai nog steeds een haai, dus laat die mako's lekker in de zee.

sharkmember
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #19 Gepost op: januari 28, 2012, 12:40:49 pm »

Haaien zijn voor mij heilig :), maar wat Svenneke zegt is een punt, zou veel liever de speciale soorten in het wild zien, maar sommige aquarium's willen wat meer bezoekers verwachten met bv: Walvishaaien, Stierhaaien, Tijgerhaaien, Hamerhaaien, Witte haaien, enz...

Ik vind het de reuze max dat MBA witte haaien heeft gevestigd in hun aquarium met enkele keren succes voor aantal maanden :)

Schoon om te zien achter glas, maar daar horen ze eigenlijk niet. In Japan doen ze het al heel lang met de walvishaaien, nu wil Georgia aquarium het evenaren. Dat lukt ze vrij goed, met de andere bewoners.

Sommige aquarium's slagen ook in succes voor nakomelingen van bepaalde haaisoorten, en ze komen elke dag nieuwe dingen te weten over ze :)

Heb veel contact met enkele aquarium's en dat doet deugt, ze houden me op de hoogte van gebeurtenissen.

Ik hou van HAAIEN maar het meest nog van mijn gezin:)
Hamerhaai
Zoo Liefhebber

« Reageer #20 Gepost op: januari 28, 2012, 01:03:02 pm »

Stierhaaien zijn toch goed te houden? Het grootste probleem is dat ze agressief zijn en dus niet makkelijk met andere haaien te houden zijn. In Okinawa had een van de stierhaaien ooit alle zandbankhaaien gedood.
Only after the last tree has been cut down  Only after the last river has been poisoned
Only after the last fish has been caught 
Only then will you find that money cannot be eaten
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #21 Gepost op: januari 28, 2012, 01:12:48 pm »

Die achtvorm past het georgia aquarium toe, met het oog op het zwempatroon van walvishaaien. De eerste twee daar zijn helaas overleden, maar de rest doet het bij mijn weten aardig goed.

Je kunt er idd voor kiezen om geen andere vissen in het aquarium te stoppen, je kunt er ook voor kiezen om de betreffende haaien niet in het aquarium te stoppen, hetgeen dus ook de keuze is die ze maken. De gemiddelde bezoeker zal een aquarium met imposante walvishaaien vergezeld door grote scholen vis mooier vinden, dan een aquarium met mako's, hoe knap die prestatie verder ook is. Ik hoop overigens wel dat er nog eens een aquarium zal zijn dat een dergelijk aquarium centraal stelt, niet noodzakelijk met mako's, maar wel met een ruimtebehoevende soort. Blauwe haaien vind ik een schitterende soort bijvoorbeeld.

Stierhaaien zijn toch goed te houden? Het grootste probleem is dat ze agressief zijn en dus niet makkelijk met andere haaien te houden zijn. In Okinawa had een van de stierhaaien ooit alle zandbankhaaien gedood.

Dat is dus idd HET probleem met stierhaaien. Zoals svenneke het al stelde, je krijgt ook een praktisch probleem met het schoonmaken door duikers. Nu is dat door aanschaf van een ( dure) poetsrobot wel op te lossen overigens. Maar je zit dan weer met een aquarium dat maar door een enkele soort bewoond wordt, of een soort die wss wel met stierhaaien samen zou kunnen, maar die zijn beperkt. Hamerhaaien en tijgerhaaien zijn robuust genoeg wss, maar die zijn dan weer moeilijk te houden.
sharkmember
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #22 Gepost op: januari 28, 2012, 01:13:42 pm »

Stierhaaien horen bij de top5 van de gevaarlijkste soort.

Daar Okinawa zitten alleen maar haaien in een aquarium (waar de stierhaaien bij zitten) en dan krijg je al is honger. In Ausralie SeaWorld hebben ze stierhaaien met citroenhaaien, dat lukt vrij goed maar ze zitten wel in de Oceaan daar en je kan ze voederen terwijl ook :)

In Italie zitten er momenteel 2 stierhaaien, enigste in Europa, maar daar zitten verpleegsterhaaien bij :)

Ik hou van HAAIEN maar het meest nog van mijn gezin:)
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #23 Gepost op: februari 02, 2012, 10:23:23 pm »

Mijn haaiengids beschouwd zaagvissen ook als haaien ( lees op internet dat ze ook als roggen gezien worden), dus zet de 2 soorten die ik gezien heb er mooi bij:

Groottandzaagvis, of zoetwaterzaagvis ( pristis microdon)
'Green Sawfish' (Pristis zijsron)

Kan bij die laatste geen nederlandse naam vinden. De groottandzaagvis heb ik in melbourne gezien, de ander in valencia.
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #24 Gepost op: februari 02, 2012, 10:25:55 pm »

ik meende dat Valencia ook microdon had.
als ik me goed herinner, duiden ze ze zelf gewoon als pristis sp. aan.
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #25 Gepost op: februari 02, 2012, 10:28:02 pm »

Green sawfish is iig wat ik via google krijg. Dus ga ik daar gemakshalve maar vanuit.
Pagina's: 1 [2] Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Welke haaien soorten al gezien in het openbaar of gevangenschap??? - Theme by Mustang Forums