Zoosite forum - Flamingo's en pelikanen in volieres

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 22, 2012, 12:11:19 am

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Algemeen
| |-+  Dierentuinen algemeen
| | |-+  Flamingo's en pelikanen in volieres
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Flamingo's en pelikanen in volieres  (gelezen 521 keer)
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Gepost op: januari 22, 2012, 10:24:55 pm »

In steeds meer dierentuinen kom je hem tegen, de grote doorloopvoliere. Zoals bekend is dit niet goed voor de kweekresultaten van diverse soorten maar wel voor de beleving van de bezoeker. Enkele voorbeeld van megavolieres zijn te vinden in Pairi Daiza, Dierenrijk, Walsrode en Doue de la Fontaine.

In deze overdekte gebieden zijn ook vaak flamingo's en pelikanen te vinden. Ik vraag me af of dat overdekken voor deze soorten wel zin heeft. Naar mijn idee kun je het verblijf zo groot maken als het mogelijk is, je zult er nooit geen vliegende flamingo's gaan zien. Heeft iemand wel ooit vliegende dieren van deze diergroep gezien? Als je toch vliegende pelikanen wil zien lijkt mij Pairi Daiza de dichtsbijzijnde mogelijkheid(als je geluk hebt)
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #1 Gepost op: januari 22, 2012, 10:34:21 pm »

vliegende flamingo's heb ik zover ik me herinner nog nooit in zoo's gezien.
pelikanen al wel enkele malen, waarbij pairi idd de dichtsbijzijnde is.

in pairi vertikken 5 dieren zich te laten wieken en ik geloof dat er intussen ook wat nakweek bijzit wat ook niet gewiekt wordt.

kweekresultaten in gemengde volieres. ik denk dat de fok niet zozeer het probleem is, eerder het grootbrengen van de jongen. daar wil al wel eens wat sneuvelen als er ooievaar-achtig spul in de voliere zit. om bij pairi te blijven, de nimmerzatten daar houden wel huis onder de jonge eenden e.d. anderzijds zit er niet bepaald zeldzaam of lastig spul bij, dus is het dan een drama?
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
Hamerhaai
Zoo Liefhebber

« Reageer #2 Gepost op: januari 22, 2012, 11:03:23 pm »

Een grote doorloopvoliere met een groep flamingo's in combinatie met andere vogelsoorten is natuurlijk wel mooi om te zien, maar voor die vogels maakt het vast niet zoveel uit.

Ik heb een boek uit 1981 waarin staat dat de kweekresultaten in de grote doorloopvolieres in Dierenpark Wassenaar beter waren dan die in de kleinere volieres dus de kweekresultaten hoeven niet altijd minder te zijn. Het is natuurlijk wel meer dan dertig jaar geleden dus ik weet niet of het nog te vergelijken is met nu.

In beekse bergen zijn sommige pelikanen (ik dacht de roze) niet gekortwiekt en die vliegen soms. De pelikanen komen altijd weer terug omdat de rest van de groep niet weg kan.
Only after the last tree has been cut down  Only after the last river has been poisoned
Only after the last fish has been caught 
Only then will you find that money cannot be eaten
jwer
Zoo Freak!

« Reageer #3 Gepost op: januari 22, 2012, 11:04:11 pm »

Volgens mij is het idee bij flamingo's in dat soort volieres juist dat je ze niet hoeft te wieken en dat ze daarom meer balans en minder moeite hebben bij het paren (wat de resultaten ten goede komt).

Of dat ook echt zo is... geloof dat flamingo's in volieres het wel iets beter doen?
I stand on the crossroads where the roads of ideology and reality meet
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #4 Gepost op: januari 22, 2012, 11:23:12 pm »

In beekse bergen zijn sommige pelikanen (ik dacht de roze) niet gekortwiekt en die vliegen soms. De pelikanen komen altijd weer terug omdat de rest van de groep niet weg kan.

3 pelikanen zijn het daar niet mee eens.
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
meubilaie
Zoo Liefhebber

« Reageer #5 Gepost op: januari 23, 2012, 08:35:04 am »

je kan lopen daar het pelikanen verblijf van avifauna maar dat is niet overdekt.
Hamerhaai
Zoo Liefhebber

« Reageer #6 Gepost op: januari 23, 2012, 08:48:47 am »

3 pelikanen zijn het daar niet mee eens.

Dat waren pelikanen van de roofvogelshow.
Only after the last tree has been cut down  Only after the last river has been poisoned
Only after the last fish has been caught 
Only then will you find that money cannot be eaten
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #7 Gepost op: januari 23, 2012, 12:06:07 pm »

Zoals bekend is dit niet goed voor de kweekresultaten van diverse soorten maar wel voor de beleving van de bezoeker.

kan je deze uitspraak staven met bewijzen? Ik vraag me namelijk af of het wel zo is en of het niet gewoon een vermoeden is dat wij hebben. Wat is het verschil immers voor een pelikaan of er een net om zijn verblijf zit of niet?

Voor ooievaar-achtigen is een voliere zelfs de enige oplossing om tot fokken te komen, gewiekt lukt het deze dieren (meestal) niet eens om te paren.
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
In 2011/2012 betreft het de Southeast Asia Campaign.
Voor meer informatie surf je naar onze campagne website (KLIK)
gelada
Zoo Liefhebber

« Reageer #8 Gepost op: januari 23, 2012, 01:10:05 pm »

wel of niet kweken heeft weinig te maken met het feit of het een doorloopvoliere is of niet, maar met de manier waarop een verblijf gebouwd is, oftewel of het dier weg kan van de bezoekers. Of er nou wel of geen hek (gaas) tussen de bezoekers zit maakt mijn inziens weinig uit. een te klein open verblijf is ook niet goed voor ze.

Leewieken is tegenwoordig not-done in dierentuinen, dus zal er gekortwiekt moeten worden. de stress van het vangen en knippen is dermate groot dat er dan beter gekozen kan worden voor een voliere. Daarnaast is er nog de reden van Jwer, dat het bespringen van de vrouw beter gaat wanneer beide vleugels intact zijn, en hierdoor betere dekkingen zijn. Dit is o.a. bij kraanvogels iets waaruit gebleken is dat het veel invloed heeft op kweekresultaten.
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #9 Gepost op: januari 23, 2012, 01:31:24 pm »

Citaat
kan je deze uitspraak staven met bewijzen? Ik vraag me namelijk af of het wel zo is en of het niet gewoon een vermoeden is dat wij hebben. Wat is het verschil immers voor een pelikaan of er een net om zijn verblijf zit of niet?
Ik kan dit niet bewijzen maar ik heb dit vaker gehoord.

Ik heb nog nooit zoveel jongen gezien bij flamingo's als in een open verblijf (Bazel) Daarbij denk ik dat een grote voliere vooral aanspreekt bij het publiek en dat het wel een vooruitgang is voor de meestal kleinere medebewoners. Voor sommige parken is het tegenhouden van lokale roofdieren ook een reden om de dieren onder een net te huivesten.

De meeste kraanvogels worden in open verblijven gehouden, en voor mijn gevoel loopt de fok daar beter dan bij de meeste flamingo's.

ralph
Zoo Freak!

Ralph's picasa
« Reageer #10 Gepost op: januari 23, 2012, 02:50:50 pm »

Als ik me niet vergis zijn de Chileense flamingo's in SBB het juist beter gaan doen sinds ze in hun (doorloop)voliere wonen.
stick
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #11 Gepost op: januari 23, 2012, 06:39:17 pm »

De kweek van flamingo's word vooral bevorderd door de grote van de groep. Dus hoe meer dieren hoe beter. In sommige zoo's zijn naar mijn mening de groepen soms te klein om deze dieren aan het kweken te krijgen.
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #12 Gepost op: januari 23, 2012, 08:38:26 pm »

Emmen had vroeger goede resultaten bij 3 soorten flamingo's, waarvan 2 groepen niet bijster groot waren. De afgelopen jaren is dat behoorlijk gestagneerd. Maar dat zie je ook terug bij de vogels in de grote vliegkooi, vroeger spatten de vogels bijna letterlijk uit de eieren, maar er zijn wat wijzigingen geweest, en daarna is het behoorlijk minder geworden. De cubaanse flamingo's in deze voliere fokken ook haast niet, vorig jaar voor het eerst in 5 jaar jongen. In het verleden was het echter geen probleem. Vliegen zie ik ze ook nooit doen hier trouwens. Nu heb ik ook de indruk dat als een flamingo maar kan waden, voedsel zeven en op een poot kan staan behoorlijk tevreden is. Pelikanen zijn van nature ook wat meer gewend te trekken gelook ik, maar daar kunnen de vogelexperts hier wss wel wat meer over zeggen.
Turf, jenever en achterdocht; daaruit heeft God de trotse drenthen gewrocht
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #13 Gepost op: januari 23, 2012, 09:22:00 pm »

Ik kan dit niet bewijzen maar ik heb dit vaker gehoord.

tijd voor een reactie van Jan!
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
In 2011/2012 betreft het de Southeast Asia Campaign.
Voor meer informatie surf je naar onze campagne website (KLIK)
stef
Zoo Liefhebber

« Reageer #14 Gepost op: januari 27, 2012, 12:14:26 am »

De meeste kraanvogels worden in open verblijven gehouden, en voor mijn gevoel loopt de fok daar beter dan bij de meeste flamingo's.

flamingo's en kraanvogels vergelijken, is als appels en peren (en dan is het verschil waarschijnlijk nog groter)

als ze kunnen vliegen kunnen ze inderdaad makkelijker hun partner treden (alhoewel ik betwijfel of dat bij pelikanen een probleem is met een gekortwiekte vleugel)

ik denk zelf dat de inrichting erg belangrijk is. bv een brede gracht tussen bezoeker en dier (eiland gevoel geven)

..... en een hoop mysterie .... want waarom kweken ze de laatste tijd in blijdorp zo weinig met de flamingo's? (dat klopt toch?)
loopt er elke avond een kat door het verblijf? een buizerd boven het verblijf? de roofvogelshow?
andere verzorgers met minder gevoel? zoveel factoren maar wel interessant.

Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Flamingo's en pelikanen in volieres - Theme by Mustang Forums