Langoeren en Gibbons

Zoosite forum - Langoeren en Gibbons

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 21, 2012, 11:29:01 pm

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Algemeen
| |-+  Dieren algemeen
| | |-+  Langoeren en Gibbons
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Langoeren en Gibbons  (gelezen 909 keer)
ZOOgr
Zoo Freak!

« Gepost op: juni 13, 2011, 06:00:06 pm »

Ik heb een vraag over de toekomst van langoeren en gibbons in Europeese dierentuinen.

Er zijn tegenwoorden nog een flink aantal soorten langoeren en gibbons in Europeese dierentuinen en ik vind zelf die diversiteit erg leuk, alleen nu heb ik het gevoel dat er steeds meer soorten verdwijnen of zullen verdwijnen.

Om te beginnen de langoeren. Er zijn wat langoer soorten die het redelijk doen in Europa maar er is er volgens mij maar eentje die het echt goed doet namelijk de Java-Langoer. Maar hier verdwijnen ook langzaam aan steeds meer soorten. Een tijdje terug strief de laatste Phayrelangoer (Trachypithecus phayrei) en toen was er weer een soort minder. Verder zitten er bijvoorbeeld de doucs een keulen die op het punt staan uit europa te verdwijnen en verder zitten er in engeland nog wat soorten met een erg kleine populatie.

Ditzelfde geld wel een beetje voor gibbons er zijn 3/4 soorten die het erg goed doen en waar een redelijk groot aantal aantal van is, maar de met de rest lijkt het niet zo goed te lukken (verbeter me als ik dit fout zie)

Wel zie ik dat er zo nu en dan wat soorten deze kant op komen vanuit Azie er zijn de laatste tijd wat gibbons naar Engeland gegaan bijvoorbeeld.

Ik vraag me nu alleen het volgende af, wat is de toekomst van deze prachtige soorten. Wat wil europa er mee? Willen ze zich beperken tot een paar soorten of willen ze nog redden wat er te redden valt? En komen er misschien nog nieuwe soorten hierheen of vers bloed van de al aanwezige soorten?

Ik ben benieuwd of iemand me mijn vragen kan beantwoorden. ;)
chuluugi
Zoo Fanatiekeling

picassa webalbums
« Reageer #1 Gepost op: juni 13, 2011, 06:44:13 pm »

de java langoer doet het idd goed,de francois langoer plant zich alleen met regelmaat in blijdorp voort.(deze werden aangevoerd uit china)

bij de gibbons plantten in elk geval de withand,witwang en de goudwanggibbon zich goed voort.
in munchen werd de enige javaanse gibbon van dit jaar geboren.

dit is wat ik weet,ik hoop dat je hier wat aan hebt.
zeeotters terug en vlug!!!
ezeltje
Zoo Freak!

« Reageer #2 Gepost op: juni 13, 2011, 07:01:23 pm »

Langoeren weet ik het niet, hier verwacht ik maar 2 à 3 soorten meer binnen enkelle jaren.

Gibbons is het iets beter, de withand-, witwang-, geelwang en de zwartwanggibbon samen met de Saimang en Javaanse gibbon zullen het wel redden.
Soms zou ik een vogel willen zijn.
chuluugi
Zoo Fanatiekeling

picassa webalbums
« Reageer #3 Gepost op: juni 13, 2011, 07:03:57 pm »

vergeten:madrid heeft als enige zoo een koppel grijze gibbons,zal niet veel worden.
Gerald
Anti-edit-groep
Zoo Freak!
*

« Reageer #4 Gepost op: juni 13, 2011, 07:29:18 pm »

Tja, wat is de toekomst? Dat laat zich moeilijk voorspellen vrees ik.

In het wild zijn veel langoeren volgens de red list nogal wisselend qua bedreiging (van Least Concern (LC) tot Critically Endangered (CR)) dus zullen er sowieso een aantal soorten zijn die niet in aanmerking zullen komen om in een Europese dierentuin te belanden. De Indische soorten (Semnopithecus) doen het in dat opzicht het beste, daarna gevolgd door de Presbytis familie en tenslotte doen een aantal Trachypithecus het goed en andere juist erg slecht. De doucs vormen weer een verhaal apart. Pygatrhix bestaat uit drie ondersoorten en zijn allemaal EN (endangered), de een na slechtste plek voor "uitgestorven". Rhinopithecus doet het niet veel beter; de Golden Snub-nosed Monkeys zijn En of VU (vulnerable), terwijl de Tonkin soort CR achter zijn naam heeft staan.

Tja en dan de gibbons en siamangs (die laatste reken ik gemakshalve steeds mee als het om gibbons gaat). Ook hier is de populatie in het wild nogal verschillend als het om bedreigingen gaat. Hoolock is EN op de Red List, Hylobates varieert van LC tot CR. LC zijn bijvoorbeeld de withand gibbons terwijl de Java gibbon op CR is gezet. Voor Nomascus geldt eigenlijk hetzelfde: de Hainan gibbon is CR en de geelwang gibbon is VU. De siamang (Symphalangus tenslotte is LC.

Wat wil de studbookhouder (of houders?) met deze soorten? Dat is de vraag. Willen we in Europa gaan proberen alle soorten te behouden dan vergt dat een opvang van uit het wild gehaalde dieren vrees ik omdat sommige soorten domweg nergens anders zitten. Is dus geen optie in mijn ogen. Dan rest alleen nog kijken naar de soorten die er nu reeds zijn en in hoeverre deze behouden zouden moeten (of willen) worden. En die vraag kunnen wij hier niet beantwoorden dat is aan de studbookhouder(s). De hierboven geneomde soorten staan deels op Appendix I (gibbons en siamangs allemaal alsmede Semnopithecus en Pygathrix) en deels op II (Rhinopithecus bijvoorbeeld), dat betekent dat handel sowieso aan strenge regels is gebonden (II) of zelfs is verboden (I)

john
Zoo Liefhebber

« Reageer #5 Gepost op: juni 13, 2011, 08:02:00 pm »

Waarom redt de hoelman het niet in Europe?
Zat vroeger op Apelheul.

Zijn francois langoeren niets voor Apelheul?
theoo
Zoo Freak!

« Reageer #6 Gepost op: juni 13, 2011, 08:30:31 pm »

Hoelman zal het redden in Europa, het is geen phase-outspecies en er is een ESB voor de Indische ondersoort, de sri lankahoelman was phase-out en is inmiddels ook verdwenen uit Europa.
ZOOgr
Zoo Freak!

« Reageer #7 Gepost op: juni 13, 2011, 08:53:44 pm »

Bedankt allemaal,

Ik weet dat dit door studbookhouders beslist wordt ik dacht alleen misschien is er al het een en ander bekend. Ik ben nogal nieuwsgierig aangelegd ;)
Zoals hierboven staat is er dus al een ondersoort in een phase-out gezet en dus verdwenen, weet iemand of hier nog meer soorten voor in aanmerking zijn?

Verder ben ik heel geinteresseerd naar wat langoeren die in Engeland zitten.
Deze zitten voornamelijk in Howletts ik heb het hier over soorten als 
Zwartkuiflangoeren (Presbytis melalophos melalophos)
Soendalangoeren Presbytis comata comata
Witbaartlangoeren Trachypithecus vetulus

Weet iemand of deze populaties de potentie hebben om nog uit te groeien tot een grotere groep maar volgens mij worden er wel redelijk wat jongen geboren maar sterven er weer net zoveel dieren.
Komt dit simpelweg door domme pech of zijn er nogsteeds de grote problemen met het huisvesten van deze soort. Ik ga eigenlijk uit van de eerste maar ze kunnen de soorten al wel een jaar of 15 stabiel houden.

En dan nog een vraag. Er zitten 2 in europeese dierentuinen hele zeldzame soorten in Nederland. De francois langoeren en de brillangoeren. Hoe zit het met deze soorten er is een redelijk aantal van en en wordt toch regelmatig mee gefokt. Ook zijn er van de eerste afgelopen jaar nog een paar uit China gekomen en er zitten nog wat van deze dieren in de VS en Australie betekend dit daarom ook dat ze stabiel zijn en dus een blijfertje kunnen worden in Europeese dierentuinen.
theoo
Zoo Freak!

« Reageer #8 Gepost op: juni 13, 2011, 08:57:19 pm »

Brillangoeren is net een ESB voor opgericht, dus met deze soort zullen ze wel door willen gaan en de potentie is er ook (onlangs weer een geboorte in Wuppertal).

Voor Francoislangoeren is er ook een kweekprogramma en volgens mij is die populatie niet heel groot, maar wel stabiel.
Jan
Zoo Bezoeker
**

« Reageer #9 Gepost op: juni 15, 2011, 05:45:32 pm »

Monkey world in Dorset heeft ook een aantal gibbon soorten dacht ik? In ieder geval Hylobates Lar  en Muelleri precieze ondersoorten zijn mij niet bekend.
chuluugi
Zoo Fanatiekeling

picassa webalbums
« Reageer #10 Gepost op: juni 15, 2011, 06:31:53 pm »

monkey world heeft de volgende gibbons:

de muellers gibbon,de goudwang gibbon,de lar gibbon en de agile gibbon (ook siamangs).
ZOOgr
Zoo Freak!

« Reageer #11 Gepost op: juni 15, 2011, 08:10:55 pm »

Nou er komt dus een nieuwe langoeren soort aan, helaas wel drie mannen. Ik ben benieuwd.
Harm
Zoo Freak!

Mijn Foto's
« Reageer #12 Gepost op: juni 15, 2011, 08:12:32 pm »

Nou er komt dus een nieuwe langoeren soort aan, helaas wel drie mannen. Ik ben benieuwd.
Nou ja, dat zijn vermoedens. Morgen zullen we het weten.
Bob
Zoo Fanatiekeling

...

« Reageer #13 Gepost op: juni 16, 2011, 04:00:28 pm »

Niet het geval, het zijn Neusapen geworden.. :)
theoo
Zoo Freak!

« Reageer #14 Gepost op: juni 16, 2011, 04:05:50 pm »

Niet het geval, het zijn Neusapen geworden.. :)

Neusapen zijn echter ook langoeren, alleen hebben ze hun eigen geslacht;) net zoals stompneusapen ook langoeren zijn in de breedste zin van het woord.
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Langoeren en Gibbons - Theme by Mustang Forums