ZOOgr
Zoo Freak!

|
 |
« Gepost op: juni 13, 2011, 06:00:06 pm » |
|
Ik heb een vraag over de toekomst van langoeren en gibbons in Europeese dierentuinen. Er zijn tegenwoorden nog een flink aantal soorten langoeren en gibbons in Europeese dierentuinen en ik vind zelf die diversiteit erg leuk, alleen nu heb ik het gevoel dat er steeds meer soorten verdwijnen of zullen verdwijnen. Om te beginnen de langoeren. Er zijn wat langoer soorten die het redelijk doen in Europa maar er is er volgens mij maar eentje die het echt goed doet namelijk de Java-Langoer. Maar hier verdwijnen ook langzaam aan steeds meer soorten. Een tijdje terug strief de laatste Phayrelangoer (Trachypithecus phayrei) en toen was er weer een soort minder. Verder zitten er bijvoorbeeld de doucs een keulen die op het punt staan uit europa te verdwijnen en verder zitten er in engeland nog wat soorten met een erg kleine populatie. Ditzelfde geld wel een beetje voor gibbons er zijn 3/4 soorten die het erg goed doen en waar een redelijk groot aantal aantal van is, maar de met de rest lijkt het niet zo goed te lukken (verbeter me als ik dit fout zie) Wel zie ik dat er zo nu en dan wat soorten deze kant op komen vanuit Azie er zijn de laatste tijd wat gibbons naar Engeland gegaan bijvoorbeeld. Ik vraag me nu alleen het volgende af, wat is de toekomst van deze prachtige soorten. Wat wil europa er mee? Willen ze zich beperken tot een paar soorten of willen ze nog redden wat er te redden valt? En komen er misschien nog nieuwe soorten hierheen of vers bloed van de al aanwezige soorten? Ik ben benieuwd of iemand me mijn vragen kan beantwoorden. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ZOOgr
Zoo Freak!

|
 |
« Reageer #7 Gepost op: juni 13, 2011, 08:53:44 pm » |
|
Bedankt allemaal, Ik weet dat dit door studbookhouders beslist wordt ik dacht alleen misschien is er al het een en ander bekend. Ik ben nogal nieuwsgierig aangelegd  Zoals hierboven staat is er dus al een ondersoort in een phase-out gezet en dus verdwenen, weet iemand of hier nog meer soorten voor in aanmerking zijn? Verder ben ik heel geinteresseerd naar wat langoeren die in Engeland zitten. Deze zitten voornamelijk in Howletts ik heb het hier over soorten als Zwartkuiflangoeren (Presbytis melalophos melalophos)Soendalangoeren Presbytis comata comataWitbaartlangoeren Trachypithecus vetulusWeet iemand of deze populaties de potentie hebben om nog uit te groeien tot een grotere groep maar volgens mij worden er wel redelijk wat jongen geboren maar sterven er weer net zoveel dieren. Komt dit simpelweg door domme pech of zijn er nogsteeds de grote problemen met het huisvesten van deze soort. Ik ga eigenlijk uit van de eerste maar ze kunnen de soorten al wel een jaar of 15 stabiel houden. En dan nog een vraag. Er zitten 2 in europeese dierentuinen hele zeldzame soorten in Nederland. De francois langoeren en de brillangoeren. Hoe zit het met deze soorten er is een redelijk aantal van en en wordt toch regelmatig mee gefokt. Ook zijn er van de eerste afgelopen jaar nog een paar uit China gekomen en er zitten nog wat van deze dieren in de VS en Australie betekend dit daarom ook dat ze stabiel zijn en dus een blijfertje kunnen worden in Europeese dierentuinen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|