Effe mijn hart luchten in dit topic hoor

Is even nodig na weer een dagje Blijdorp (maandag) en Apenheul (dinsdag).
Mensen die zich respectloos gedragen richting dieren. Ruim begrip, maar dan doel ik in het bijzonder op:
- tikken op ramen
- dingen naar dieren gooien
- dieren voeren
Ik heb het volgens mij al eerder gezegd, maar wat mij betreft krijgt iedere dierentuin een glazen kooi waar ramentikkers een half uur in moeten gaan zitten en waar vervolgens iedereen op de ramen kan gaan tikken. Eens zien wat dat met hen doet

Maandag was er een meisje (behorende bij 1 andere grote ergernis van me: schoolreisje) die het leuk vond om blaadjes het gorilla eiland op te gooien, richting Bokito die dichtbij het raam stond. Ik stond ernaast en dacht 'irritant rotkind', maar goed, die blaadjes dwarrelen en richten weinig aan. Maar toen begon het monster aan takjes en gericht naar Bokito. Bij takje 2 keek ik haar woest aan en vroeg "Vind je het normaal wat je doet???". Ze wist niet hoe snel ze weg moest gaan.
Tja, schoolreisjes ... groepen kinderen, grote groepen kinderen ... Zelfs kleine groepen kinderen presteren het, zelfs als ze gewoon naast elkaar staan: naar elkaar gillen over het geweldig dier wat ze voor zich zien. Mute knop mute knop!!!! En dan het rennen .... pffffffff ....
Ook leuk: mensen die met een groepje zijn en dan een
heel looppad versperren. Als iemand ze dan tegemoet komt, dan maken ze natuurlijk even plaats, maar ze hebben geen ogen in hun achterhoofd!!! En aangezien ik geen slenteraar ben, maar bewust naar bepaalde plekken loop moet ik minimaal 20x op een (weekend)dag zeggen "Sorry, mag ik er even door". Waarom nou met z'n zessen naast elkaar lopen? Verdeel het dan in 2 groepjes van 3 of 3 van 2 ....
En dan mijn ergernis in Apenheul: mensen die toch tegen alle regels in de lopslopende apen aaien. Ik moet dan zoooooooooo mijn best doen om mijn mond te houden. Mijn mond houd ik niet als ze het ze vaker dan 2x zie doen. Vind het ook zooooo respectloos richting de dieren. Bij de doodshoofdaapjes denk ik dan 'bijt, bijt, bijt .. alsjeblieft, bijt dat rotmens'. Dat vind ik ook zo bizar, zoveel volwassenen ook die het doen! Als je zo graag een dier wilt aaien, loop dan door naar de kinderboerderij en aai daar de geiten (vooral leuk nu: paar kleintjes).
Ik ga nog even door hoor, nu ik op dreef ben

En dan mensen die denken alles zo goed te weten ... "Kijk, stokstaartjes, leuk!" terwijl ze dan bij het binnenkomen van het gebied boven zich hebben kunnen lezen 'prairiehondjes'. Ook de vosmangoest in Blijdorp wordt aangesproken met stokstaartje. En vaak worden de vicuñas in Blijdorp lama's genoemd, de nandoe: struisvogel en de bonobo's in Apenheul: chimpansees (om maar een paar voorbeelden te noemen). Kijk, ik verwacht echt niet dat iedere dierentuinbezoeker weet wat voor soort een dier is, maar er staan overal borden bij!! Maar ze lezen die niet. Dinsdag ook echt weer "kijk pa, lama's en struisvogels". En pa corrigeert niet of gaat niet op de borden kijken, maar zegt "Ja, leuk zeg!". Zucht ....
Waarom gaan mensen naar dierentuinen vraag ik me wel eens af. Hoe vaak het niet gebeurt dat dat slag bezoekers bij de ijsberen komt en ze dan de ijsberen zien liggen slapen. "Nou ja zeg, ze slapen, daar is toch ook niks aan". Dan denk ik 'blijf nou eens een kwartier ofzo staan, of kom later terug'. Maar dat eerste doen ze zeker niet en het laatste vaak ook niet. En datzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld de tijgers. Laatst waren ze dutje aan het doen. Wel vlak voor het raam, toch wel top. Hoor ik een kind zeggen "Mama, dit zijn echt stomme dieren, ze slapen alleen maar". Toevallig sliepen ze net een minuutje of 5 nadat ze daarvoor lekker aan het dollen waren geweest. En tja, ik kan het niet helpen, maar als iemand recht naast me het zegt dan zeg ik gewoon wel eens "Tja, dan had je hier 6 minuten eerder moeten zijn, toen ware ze nog volop aan het stoeien" of bij Vicks en Olinka "Tja, ze hebben net een half uur gezwommen en liggen sinds 3 minuutjes te slapen". Schiet ik daar iets mee op? Nee, maar het lucht wel enigszins op. En ik heb de (ijdele) 'hoop' dat ze er iets van opsteken. Dat ze zich beseffen dat een dier in een dierentuin niet constant leuke dingen doet, maar zich gedraagt als een dier. Echt, zoiets stoms. Die mensen kunnen toch niet serieus denken dat dieren gedurende de openingstijd van een dierentuin alleen maar actief zijn en bijvoorbeeld trucjes doen ofzo? Wat bezielt ze .....
Goed, genoeg geklaagd. Nou ja, nog 1 kleine klacht ... over mijn bezoek aan Apenheul dinsdag. De bediening op 1 horecapunt was niet goed. Ik vroeg tot 6x toe "Mag ik een cola aub", maar zonder zucces

->
http://i1229.photobucket.com/albums/ee471/LieveCin/apenheul21062011.jpgEn nu ga ik slapen; morgen staat de Beekse Bergen op het programma. Eens kijken of de nieuwe leeuw al voorgesteld is en samenleeft met zijn leeuwinnen.