Zoosite forum - Toekomst van Dierentuinen

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 21, 2012, 11:15:18 pm

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Algemeen
| |-+  Dierentuinen algemeen
| | |-+  Toekomst van Dierentuinen
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Toekomst van Dierentuinen  (gelezen 2937 keer)
Sneeuwpanter
Zoo Liefhebber

« Gepost op: april 25, 2011, 08:48:19 am »

Wat is de rol van dierentuinen in de toekomst ? Hoe comercieel mag/kan een dierentuin zijn? Hoe terecht is het dat de ene dierentuin miljoenen subsidie krijgt terwijl een ander zijn eigen broek op moet houden? Wat is de rol van dierentuinen ten opzichte van soortenbehoud ? Wat gebeurt er als de masterplannen voltooid zijn en de dierentuinen "af" zijn. Discuseer er lekker op los. Hier zijn een aantal zaken zoals ik er tegenaan kijk.

* dierentuinen moeten in de toekomst in staat zijn hun eigen broek op te houden. Wel vind ik dat ze voor uitbreiding of vernieuwing een eenmalige bijdrage van lokale overheid of europa (want die geven anders het geld toch uit aan onzin)mogen krijgen als daardoor  duidelijk aantoonbaar de waarde als dagatraktie vergroot wordt of een doel als soortbehoud gediend wordt. Zeker moeten dierentuinen op de jaarlijkse begroting niet afhankelijk zijn van subsidie
* dit zal betekenen dat er meer comercie in de dierentuinen zal zijn. Bijvoorbeeld naamgeving jonge dieren. Grote billboards bij verblijven in de trend van mogelijk gemaakt door.... Misschien hogere entree gelden.
*soortenbehoud. Zowel voor dierentuinbestand als wildbestand. Dit is een aantal malen succesvol gedaan. Denk aan de Californische Condor, Arabische Oryx, Prewalski paard op dit moment is project bezig voor de herintroductie van berberleeuwen (alleen is de vraag of er uberhaupt nog raszuivere berberleeuwen zijn). Ook weleens misgegaan denk hierbij aan Sumatraanse neushoorns.
* Vernieuwing, nieuwe soorten geven altijd een boost aan bezoekersaantallen. Ik denk dus dat dierentuinen altijd zullen blijven vernieuwen aangezien de meeste dierentuinen toch aan een maximale oppervlakte gebonden zijn zal het over een aantal jaar misschien in gaan houden dat goede verblijven moeten plaats maken vernieuwing. Ik hoop dat dieren zoals : Kamelen, Lama's, autochtone diersoorten  (Laat deze dan voor de hertenkamp, kinderboerderijen en misschien zelf naar duits voorbeeld wildparken)dan steeds meer plaats zullen maken voor echte exoten.

bezoekers van Zoochat.com  herkennen deze discussie waarschijnlijk, maar hij leek  me relevant.
wim123@adsl-surfen
Zoo Liefhebber

« Reageer #1 Gepost op: april 25, 2011, 10:16:46 am »

De toekomst van dierentuinen c.q. pretparken zal vooral afhangen of we het welvaartsniveau kunnen vasthouden of beter gezegd kunnen verbeteren.  Onlangs las ik een artikel, dat bijvoorbeeld het autorijden zo duur is geworden,  dat uitstapjes naar  deze gelegeheden er onder lijden. Dit zou kunnen betekenen, dat dierentuinen voornamelijk bezocht gaan worden door mensen uit de regio.
Parken in dicht bevolkte centra, zullen daar wellicht minder last van hebben.. Laten we wel wezen, als je tweehonderd kilometer  (heen en terug) moet rijden om een dierentuin te bezoeken en je moet  voor een gezinnetje pakweg 60 euro  entree betalen plus een klein bedrag voor wat versnaperingen, dan ben je  al meer dan 100 euro kwijt. Blijft men dat er voor over hebben, of zal men minder frequent naar dit soort gelegenheden gaan ?. Het blijft gissen, maar eenmaal is de rek er  uit.  Subsidies zijn wat mij betreft uit den boze, belastinggeld hoort niet gestopt te worden in allerlei projecten die met vermaak van doen hebben. Uiteindelijk wordt de rekening altijd weer bij de burger neergelegd.  Je ziet overigens, dat overheidsinstellingen de hand  steeds meer op de knip moeten houden om hun eigen huishoudboekje op orde te krijgen., dus de trent van subsidie verstrekken zal wel noodgedwongen  worden verminderd.   Er zal ongetwijffeld behoefte aan dierentuinen blijven bestaan, maar of het huidige aantal kan worden gehandhaafd,  daar kun je wel wat vraagtekens bij plaatsen.
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #2 Gepost op: april 25, 2011, 05:34:33 pm »

Ik denk dat het ook te maken heeft met wat een lokale overheid doet. Als zij vinden dat een dierentuin subsidie moet krijgen is dat hun zaak natuurlijk. Ik baal er ook van dat een blijdorp of artis het wat dat betreft makkelijker hebben dan emmen of burgers, maar het zijn hun eigen keuzes. Dierenparken zullen altijd wel blijven bestaan, net zoals mensen huisdieren blijven houden. En laten we wel wezen; het is natuurlijk een illusie om te denken dat de natuur altijd ongeschonden zal blijven en dat we alle soorten een bestaan in het wild kunnen bieden, zelfs al krijgen we een volledig duurzame beschaving. Er zullen soorten zijn die dan een beter bestaan hebben in dierentuinen dan in het wild. Ik verwacht trouwens wel dat dolfinaria over een jaar of 50 verdwenen zullen zijn, door druk van dierenactivisten. Maar wat commercie betreft; zoals jij zegt, gebeurd het nu ook al.

Citaat
Subsidies zijn wat mij betreft uit den boze, belastinggeld hoort niet gestopt te worden in allerlei projecten die met vermaak van doen hebben.

Je vergeet dat dierenparken meer functies hebben dan alleen vermaak bieden. En ze hebben natuurlijk ook een economische functie. Meer dan voldoende redenenen om subsidie te rechtvaardigen.
Turf, jenever en achterdocht; daaruit heeft God de trotse drenthen gewrocht
pimzeewolde
Zoo Liefhebber

« Reageer #3 Gepost op: april 25, 2011, 07:35:29 pm »

Citaat

Je vergeet dat dierenparken meer functies hebben dan alleen vermaak bieden. En ze hebben natuurlijk ook een economische functie. Meer dan voldoende redenenen om subsidie te rechtvaardigen.

Als je alles wat een economische functie heeft moet gaan subsidieeren, dan heeft het eigenlijk al geen economische functie meer lijkt me

quote gefixed
« Laatst bewerkt op: april 25, 2011, 07:46:52 pm door IceQueen » Gelogd
Sneeuwpanter
Zoo Liefhebber

« Reageer #4 Gepost op: april 25, 2011, 08:02:40 pm »

Als je alles wat een economische functie heeft moet gaan subsidieeren, dan heeft het eigenlijk al geen economische functie meer lijkt me

quote gefixed
Toch wel , als een dierenpark zelf verlies draait (dus subsidie nodig heeft), maar nog wel 1,5 miljoen bezoekers trekt. Kan het voor het toerisme dus ook de inkomsten van een regio beter zijn om wat subsidie aan een dierentuin te geven. Dan al die toeristen kwijt te raken.
pimzeewolde
Zoo Liefhebber

« Reageer #5 Gepost op: april 25, 2011, 09:15:42 pm »

Toch wel , als een dierenpark zelf verlies draait (dus subsidie nodig heeft), maar nog wel 1,5 miljoen bezoekers trekt. Kan het voor het toerisme dus ook de inkomsten van een regio beter zijn om wat subsidie aan een dierentuin te geven. Dan al die toeristen kwijt te raken.

Tja, maar je kunt natuurlijk niet vanalles maar subsidieren omdat het  verdwijnen van zo n bedrijf voor andere bedrijfstakken negatief zou zijn; Dan kom je in een negatieve spiraal. We moeten allemaal zelf onze broek ophouden, jij, ik en ook bedrijven, en een dierentuin in Nederland is gewoon een bedrijf, misschien dat sommigen dierentuinen bevlogen bedrijven zijn en wij op deze site vinden dierentuinen natuurlijk helemaal geweldig maar dat betekend natuurlijk niet dat de belastingbetaler daar voor moet betalen. Als je vind dat Dierentuinen gesubsidieerd moeten worden moet je alle dierentuinen sluiten en verspreid over heel Nederland 5 of 6 staatsdierentuinen openen, die de bezoeker voor een zwaar gesubsidieerde toegangsprijs (5 euro of zo) binnenlaten. Bovendien 1,5 miljoen bezoekers per jaar ? Zullen er toch niet veel zijn, Burgers, Artis, Blijdorp?
chuluugi
Zoo Fanatiekeling

picassa webalbums
« Reageer #6 Gepost op: april 26, 2011, 09:51:03 pm »

artis 1.2 miljoen
burgers en blijdorp gemiddeld 1.5 miljoen.

maar met blijdorp snap ik niet dat ze geen andere inkomsten kunnen krijgen in plaats van de subsidie.
ze hoeven eigenlijk geen nieuwbouw te financieren wat vreet dan al dat geld weg (zeeotters 1 jaar geleden misschien? als marc ze uit Japan weet te halen zou ik maar een oliesjeik uit Oman regelen)
zeeotters terug en vlug!!!
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #7 Gepost op: april 26, 2011, 10:02:39 pm »

quote gefixed

Bouwprojecten, spin-off, werkgelegenheid, dat zijn voor een regio aardige economische impulsen.
artis 1.2 miljoen
burgers en blijdorp gemiddeld 1.5 miljoen.

maar met blijdorp snap ik niet dat ze geen andere inkomsten kunnen krijgen in plaats van de subsidie.
ze hoeven eigenlijk geen nieuwbouw te financieren wat vreet dan al dat geld weg (zeeotters 1 jaar geleden misschien? als marc ze uit Japan weet te halen zou ik maar een oliesjeik uit Oman regelen)

Met 1,5 miljoen bezoekers op jaarbasis heb je aardig wat inkomsten. Ze zitten ook met onderhoud, schijnen nogal wat projecten buiten de tuin om te doen, en vergeet niet dat ze ook voor sommige grote projecten nog steeds aan het afbetalen zijn.
Borisje
Administrator
Zoo GOD

« Reageer #8 Gepost op: april 26, 2011, 10:43:02 pm »

precies, en onderhoud van monumenten is jaarlijks meer dan het nieuw bouwen van verblijven.. helaas...
Voor het vierde achtereenvolgende jaar is ZooSite officieel geregistreerd deelnemer aan de EAZA campagne.
In 2011/2012 betreft het de Southeast Asia Campaign.
Voor meer informatie surf je naar onze campagne website (KLIK)
Sneeuwpanter
Zoo Liefhebber

« Reageer #9 Gepost op: april 27, 2011, 06:36:02 am »

Onderhoud monumentale verblijven zou wel deels gesubsidieerd moeten worden. Dit is vaker een last voor een dierentuin dan een voordeel. Denk aan het plan van blijdorp om oeran oetangs op het apeneiland voor de brug langs het tijgerverblijf te houden kon niet doorgaan omdat ze dingen moesten aanpassen aan de brug en dat zou het historisch aangezicht bederven. Ik kan het weten. Ik woon in een historisch pand. Vanbinnen mag je alles zelf weten maar ik bijvoorbeeld niet mijn kozijjnen of buitenmuur een andere kleur geven of een andere aanpassing doen die het aanzicht van mijn voorgevel veranderd.

Wat betreft mijn eerdere voorbeeld had ik eigenlijk  dierenpark emmen in gedachten. Hier hebben zowel provincie als gemeente duidelijk aangegeven dat het dierenpark een belangrijke economische functie heeft. Dierenpark emmen trok 1,2 miljoen bezoekers, maar lange tijd geen vernieuwing en de aankondiging dat er een nieuw park zou komen hebben dat aantal laten dalen tot 750.000.
chuluugi
Zoo Fanatiekeling

picassa webalbums
« Reageer #10 Gepost op: april 27, 2011, 02:52:32 pm »

voortaan dan maar onderhoud financieren! :D
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #11 Gepost op: april 27, 2011, 05:45:16 pm »

Citaat
Wat betreft mijn eerdere voorbeeld had ik eigenlijk  dierenpark emmen in gedachten. Hier hebben zowel provincie als gemeente duidelijk aangegeven dat het dierenpark een belangrijke economische functie heeft. Dierenpark emmen trok 1,2 miljoen bezoekers, maar lange tijd geen vernieuwing en de aankondiging dat er een nieuw park zou komen hebben dat aantal laten dalen tot 750.000.

Het gebrek aan investeringen hebben al een behoorlijke daling veroorzaakt tot aan die 1,2 miljoen ;) En helemaal frustrerend is natuurlijk dat na een behoorlijke reorganisatie de boel financieel redelijk op orde is. Als ze dat nu jaren eerder gedaan hadden, hadden er nieuwe verblijven op de es gebouwd kunnen worden, leeuwen naar het centrum gehaald, en was een verhuizing niet noodzakelijk geworden.

Maar drenthe zet behoorlijk in op toerisme, en hier in zuid-oost drenthe zijn ze bezig een kanaal weer bevaarbaar te maken voor plezierjachten, plannen voor een wild-resort zijn in een vergevorderd stadium, er is al het veenpark, en natuurlijk de plannen voor het nieuwe dierenpark. Er wordt gemikt op de midwekelijkse vakanties en lange weekenden weg.
chuluugi
Zoo Fanatiekeling

picassa webalbums
« Reageer #12 Gepost op: april 27, 2011, 06:31:48 pm »

nu ik eraan denk,ongeveer 2 jaar geleden kreeg blijdorp de ''spoorwegdriehoek'' tot haar beschikking.
daar is de korenwolvenkweek onderbracht en ze willen/zijn daar een quarantaine bouwen.
en ja dat zeewater in het Oceanium komt deels uit de atlantische oceaan,9 giraffen en 7 olifanten van voedsel voorzien is een enorme inkomstenvreter.
en ik heb het idee dat blijdorp meer last dan baat aan die monumenten aan het krijgen is,als een project niet doorgaat (orangs bij tijgerkreek,stal koedoes en mhorrgazellen opschuifen) komt het daardoor,en levert zo'n monument nou echt geld op?
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #13 Gepost op: april 27, 2011, 09:06:12 pm »

Ehm, moet iets geld opleveren om waarde te hebben? ::) Monumentencommissie mag trouwens wel beetje makkelijker worden, vind het een aardig bureacratisch zootje ( maw, geeft een hoop ergernis en je hebt er uiteindelijk niks aan).

Het verzorgen van terraria en aquaria is trouwens duurder dan het voeren van de grote zoogdieren ;) Dat zijn dus de kosten niet. Personeel, onderhoud, energie etc zijn de echte inkomstenvreters. Maar een complex als het oceanium zal wss enorm profiteren van restwarmte van de aquaria, verblijven ed. Dus dat zal je schelen in de publieksruimten. Taman indah zal ook meevallen, gek genoeg draagt een groot volume aan lucht bij aan een stabiel klimaat in het gebouw. Rivierahal zal wat dat betreft een moeilijker verhaal zijn.
Sneeuwpanter
Zoo Liefhebber

« Reageer #14 Gepost op: april 28, 2011, 10:17:39 pm »

Wat vinden jullie qua dieren?  Hoe zien jullie dat in de toekomst? en Vernieuwen = meer bezoekers, maar wat als masterplannen klaar zijn?
Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Toekomst van Dierentuinen - Theme by Mustang Forums