Zoosite forum - Parelhoenders in dierentuinen, waaronder Reichenow helmparelhoen

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 21, 2012, 11:07:01 pm

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Algemeen
| |-+  Dieren algemeen
| | |-+  Parelhoenders in dierentuinen, waaronder Reichenow helmparelhoen
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Parelhoenders in dierentuinen, waaronder Reichenow helmparelhoen  (gelezen 999 keer)
jan harteman
Zoo Freak!

Harteman Wildfowl
« Gepost op: februari 13, 2011, 06:48:52 pm »

Hallo allemaal,

Ik ben de laatste tijd helemaal in de parelhoenders gedoken...
We kennen vast allemaal het helmparelhoen (Numida meleagris), maar de dieren die we overal op de savannen zien in dierentuinen, zijn allemaal gedomesticeerde dieren.
Naast deze honderden helmparelhoenders zijn er gelukkig ook wilde parelhoendes in dierentuinen te vinden, maar het zijn er niet veel...
Ik ben op zoek naar foto's van de verschillende wilde parelhoenders in dierentuinen, vooral omdat er nogal eens wat verkeerde (wetenschappelijke) namen gebruikt worden op bordjes en in administratie.

Onmiskenbaar en populair bij collectie planning (maar blijkbaar moeilijk in voortplanting):
- Gierparelhoen (Acryllium vulturinum): Burgers' Zoo, GaiaPark Kerkrade, Apenheul, Ouwehand, Landgoed Hoenderdaell

Deze worden nogal eens door elkaar gehaald:
- Kroeskopparelhoen (Guttera pucherani pucherani): Avifauna, Beekse Bergen, Landgoed Hoenderdaell
- Kroeskopparelhoen (Guttera pucherani edouardi): Parijs --> Wie heeft hier foto's van?!

Zeldzaam en onbekend, maar zeer interessant (het enige wilde helmparelhoen wat nog in Europa gehouden wordt?):
- Reichenow helmparelhoen (Numida meleagris reichenowi): Burgers' Zoo en... niet in Nederland, maar toch; Tierpark Berlin (zijn ze er nog?!)

Burgers' Zoo was van plan om de Reichenow's helmparelhoenders op de savanne te gaan houden, maar het bleek niet zo praktisch, dus dit ging niet door.
De dieren zijn schuw (niet honkvast zoals het gedomesticeerde helmparelhoen), vorstgevoelig, zeldzaam... en de risico's om ze op de savanne los te laten waren dus te groot.
Echter, elke avond de dieren naar hun binnenhok drijven was ook geen optie.
Vanwege deze plannen hadden ze wel wat dieren gefokt, en dit waren er teveel om in de oude fazanterie onder te brengen.
Inmiddels zijn er dus een aantal dieren in constignatie verplaatst naar andere collecties buiten de Zoo.

Wie heeft er recent nog foto's gemaakt van de Reichenow helmparelhoenders (Numida meleagris reichenowi) in Burgers'?
En is er iemand die deze vogels ooit in andere dierentuinen gezien heeft (met foto als bewijs?). In een zeldzaam geval lopen ze namelijk per ongeluk wel eens tussen andere parelhoenders zonder dat men ervan op de hoogte is...
En als er andere wilde parelhoendersoorten gehouden worden die niet in bovenstaande rijtje worden genoemd, dan verneem ik dat ook erg graag!

Groet,
Jan
theoo
Zoo Freak!

« Reageer #1 Gepost op: februari 13, 2011, 07:02:16 pm »

Gierparelhoenders in Burgers???? Ik heb wel een foto van vroeger met gierparelhoenders erop in Burgers, maar op dit moment lopen die niet rond in Burgers voor zover ik weet. Er lopen op het verblijf van de savanne waar de pelikanen ooit zouden moeten komen parelhoenders rond, maar dat zijn dus geen reichenows parelhoenders? De parelhoenders in TP Berlijn zijn volgens zootierliste de ondersoort coronatus gehouden. Een foto op zootierliste.

Guttera pucherani Edouardi wordt in Hoenderdaell gehouden, dus niet G. p. pucherani, tenminste volgens de bordjes aldaar. Hier een foto http://www.zootierliste.de/?klasse=2&ordnung=209&familie=20906&art=2090618.
Bob
Zoo Fanatiekeling

...

« Reageer #2 Gepost op: februari 13, 2011, 07:10:41 pm »

Amersfoort heeft toch ook een hele grote groep op de savanne? ::)
jan harteman
Zoo Freak!

Harteman Wildfowl
« Reageer #3 Gepost op: februari 13, 2011, 07:18:38 pm »

Kijk, dat is alvast interessant om te lezen, thanks!

Gierparelhoenders in Burgers???? Ik heb wel een foto van vroeger met gierparelhoenders erop in Burgers, maar op dit moment lopen die niet rond in Burgers voor zover ik weet.
Foutje van mij!

Er lopen op het verblijf van de savanne waar de pelikanen ooit zouden moeten komen parelhoenders rond, maar dat zijn dus geen reichenows parelhoenders?

Volgens mij moeten dat de gedomesticeerde zijn ja. De Reichenows' zitten in de fazanterie.

De parelhoenders in TP Berlijn zijn volgens zootierliste de ondersoort coronatus gehouden. Een foto op zootierliste.
Yups, heb het gezien. Dus dan is er maar 1 dierenpark waar Reichenows te zien zijn... poeh... da's een tegenvaller! (in Olomouc hebben ze ook ooit gezeten trouwens, de laatste ging naar Burgers')

Guttera pucherani Edouardi wordt in Hoenderdaell gehouden, dus niet G. p. pucherani, tenminste volgens de bordjes aldaar. Hier een foto http://www.zootierliste.de/?klasse=2&ordnung=209&familie=20906&art=2090618
Dat is dus de Guttera pucherani pucherani... de mensen van Hoenderdaell hebben ze een fout gemaakt (pucherani heeft rood in het gezicht, edouardi geen rood). Ik heb edouardi in Europa nog niet gezien, wel in een Braziliaanse collectie.

(Gewijzigd, reactie op TP Berlijn)
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2011, 07:50:17 pm door jan harteman » Gelogd
jan harteman
Zoo Freak!

Harteman Wildfowl
« Reageer #4 Gepost op: februari 13, 2011, 07:19:51 pm »

Amersfoort heeft toch ook een hele grote groep op de savanne? ::)

Klopt, maar die zijn (circa 160!) gedomesticeerde helmparelhoenders, dus geen wilde.
Ik denk dat de gedomesticeerde helmparelhoenders in elke dierentuin wel rondlopen... en op elke kinderboerderij en bij veel hobbyboeren thuis.
Prachtige vogels hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar juist die oorspronkelijke soorten interesseren me, temeer omdat ze er niet zoveel zijn.
jan harteman
Zoo Freak!

Harteman Wildfowl
« Reageer #5 Gepost op: februari 13, 2011, 07:27:45 pm »

Ter info even wat afbeeldingen:

Gierparelhoen, Acryllium vulturinum:

Helmparelhoen (gedomesticeerd), Numida meleagris

Reichenow helmparelhoen, Numida meleagris reichenowi

Pucherani kroeskopparelhoen, Guttera pucherani pucherani (rood in het gezicht)

Verreaux kroeskopparelhoen, Guttera pucherani verreauxi (vrijwel geen rood in gezicht -- ik heb trouwens twijfels over de echtheid van deze vogel)

Edouardi kroeskopparelhoen, Guttera pucherani edouardi (geen rood, wel blank achterop de kop)
Harm
Zoo Freak!

Mijn Foto's
« Reageer #6 Gepost op: februari 13, 2011, 08:18:07 pm »

Zeldzaam en onbekend, maar zeer interessant (het enige wilde helmparelhoen wat nog in Europa gehouden wordt?):
- Reichenow helmparelhoen (Numida meleagris reichenowi): Burgers' Zoo en... niet in Nederland, maar toch; Tierpark Berlin (zijn ze er nog?!)

Burgers' Zoo was van plan om de Reichenow's helmparelhoenders op de savanne te gaan houden, maar het bleek niet zo praktisch, dus dit ging niet door.
De dieren zijn schuw (niet honkvast zoals het gedomesticeerde helmparelhoen), vorstgevoelig, zeldzaam... en de risico's om ze op de savanne los te laten waren dus te groot.
Echter, elke avond de dieren naar hun binnenhok drijven was ook geen optie.
Vanwege deze plannen hadden ze wel wat dieren gefokt, en dit waren er teveel om in de oude fazanterie onder te brengen.
Inmiddels zijn er dus een aantal dieren in constignatie verplaatst naar andere collecties buiten de Zoo.

Wie heeft er recent nog foto's gemaakt van de Reichenow helmparelhoenders (Numida meleagris reichenowi) in Burgers'?
En is er iemand die deze vogels ooit in andere dierentuinen gezien heeft (met foto als bewijs?). In een zeldzaam geval lopen ze namelijk per ongeluk wel eens tussen andere parelhoenders zonder dat men ervan op de hoogte is...
En als er andere wilde parelhoendersoorten gehouden worden die niet in bovenstaande rijtje worden genoemd, dan verneem ik dat ook erg graag!

Jan, leuk dat je wat dieper op deze soort in bent gegaan. Ik heb een paar vragen:
De gedomesticeerde parelhoenders van Burgers' gaan iedere avond naar binnen. Waarom zou dit met de Reichenow parelhoenders niet kunnen?
Hoeveel Reichenow parelhoenders zijn er in Europa? Wat gaat Burgers' met de dieren doen nu ze niet meer op de savanne gaan?

Ik ga proberen deze week wat foto's te nemen van de parelhoenders in Burgers'.

Volgens ISIS en Zootierliste heeft Ecodrome deze soort: Numida meleagris meleagris.
Verder staan er op Zootierliste nog een paar ondersoorten.
jan harteman
Zoo Freak!

Harteman Wildfowl
« Reageer #7 Gepost op: februari 13, 2011, 08:41:34 pm »

Jan, leuk dat je wat dieper op deze soort in bent gegaan. Ik heb een paar vragen:
De gedomesticeerde parelhoenders van Burgers' gaan iedere avond naar binnen. Waarom zou dit met de Reichenow parelhoenders niet kunnen?
Hoeveel Reichenow parelhoenders zijn er in Europa? Wat gaat Burgers' met de dieren doen nu ze niet meer op de savanne gaan?
Ik ga proberen deze week wat foto's te nemen van de parelhoenders in Burgers'.

De Reichenows laten zich niet gemakkelijk opdrijven in een groep, waardoor ze moeilijk elke avond naar binnen te jagen zijn. Dat lukt met de gedomesticeerde wel.
Ik denk zelfs (maar dit weet ik niet zeker), dat de gedomesticeerde na gewenning zelf hun nachthok opzoeken (zo gaat dat op mijn werk in ieder geval wel).
Dit werkt met de Reichenows in ieder geval een stuk lastiger, waardoor je dus veel werk hebt bij het binnendrijven.

Na wat rond te hebben gekeken weet ik dat Burgers' Zoo de enige dierentuin is die Reichenows heeft.
De oorspronkelijke groep van Burgers is wildvang (verzameld door de jaren heen), later aangevuld met een dier uit Olomouc en een ander dier van Crax Breeding Center (Belgie).
(die hadden blijkbaar nog losse dieren lopen tussen andere parelhoenders)

Naast Burgers' zijn er momenteel een handje vol particulieren, waarvan in ieder geval 1 particulier (Belgie) een wildvang koppel heeft die niet verwant zijn aan de dieren in Burgers' Zoo.
Dit Belgische koppel heeft echter helaas al 2 jaar geen (bevruchte) eieren meer gelegd, terwijl in de jaren ervoor moeite gedaan moest worden om de circa 30 nakweek dieren te slijten in de handel...
(vervolgens kwamen deze vermoedelijk gewoon tussen de gedomesticeerde dieren terecht bij de handelaar, dus die zijn verloren gegaan... werden geslacht of whatever)
Een aantal particulieren (en praktijkschool PTC+ Barneveld) hebben dieren die wel verwant zijn aan de dieren in Burgers'. Dit gaat om circa 10 dieren buiten Burgers' Zoo.
In Tsjechie is nog een kweker, hoeveel hij er heeft weet ik niet, maar hij verwacht in de zomer jonge dieren beschikbaar te hebben.

Volgens ISIS en Zootierliste heeft Ecodrome deze soort: Numida meleagris meleagris.
Verder staan er op Zootierliste nog een paar ondersoorten.

Voor wat betreft Ecodrome: het zijn de gewone gedomesticeerde helmparelhoenders die er vrij rondlopen ;) ik denk dat het niet bewust is gedaan om de nominaatvorm te noemen in hun administratie.
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #8 Gepost op: februari 13, 2011, 08:57:36 pm »

pairi daiza heeft kroeskoppen. ik ben niet zeker, maar denk Guttera pucherani pucherani
er hebben ook een tijdje gierparelhoenen gezeten, maar aangezien die plek nu verbouwd wordt voor de billabong, weet ik niet of die er nog zitten.

Of en hoe de fok loopt, geen idee. ik dacht wel eens jonge kroeskoppen in de oasis gezien te hebben.
Als Koen terug is, kan ik er wel eens naar vragen.
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
jan harteman
Zoo Freak!

Harteman Wildfowl
« Reageer #9 Gepost op: februari 13, 2011, 09:09:45 pm »

Ja Pairi Daiza (pff... voor mij nog steeds Paradisio haha) heeft ze lopen. Walsrode ook.
G. pucherani pucherani wordt trouwens best veel gehouden en gekweekt de laatste jaren, beter dan gierparelhoenders.
Daarom ben ik vooral op zoek naar wilde ondersoorten van het helmparelhoen (Numida meleagris sp.)
Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #10 Gepost op: februari 13, 2011, 09:12:27 pm »

op zoek naar wilde ondersoorten van het helmparelhoen (Numida meleagris sp.)

hehe, ben vrij zeker dat hun helmparelhoenen 100% troepii zijn
;)
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
jan harteman
Zoo Freak!

Harteman Wildfowl
« Reageer #11 Gepost op: februari 13, 2011, 09:37:43 pm »

Dat is dus de Guttera pucherani pucherani... de mensen van Hoenderdaell hebben ze een fout gemaakt (pucherani heeft rood in het gezicht, edouardi geen rood). Ik heb edouardi in Europa nog niet gezien, wel in een Braziliaanse collectie.

Geestig, op Zootierliste is Hoenderdaell ineens verdwenen van het lijstje bij de Edouardi ;)
Ook Paris (Menagerie/Jardin des Plantes) mag van het lijstje. Ik heb zojuist een foto ontvangen van een G. pucherani pucherani die in dat park is gemaakt.
Nu is het alleen nog de vraag of Lagos Zoo (Portugal) werkelijk Edouardi's heeft...
gelada
Zoo Liefhebber

« Reageer #12 Gepost op: februari 13, 2011, 09:53:00 pm »

Niet geheel betrouwbaar, maar als je op de website van zoo lagos kijkt staat er bij de "crested guineafowl (Guttera edouardi) een kleine foto waarvan de dieren erop wel heel erg op gierparelhoenders lijken.

http://www.zoolagos.com/ZOOLAGOSsiteINGLES.html, dan bij Species en stukje door fotoboek bladeren
jan harteman
Zoo Freak!

Harteman Wildfowl
« Reageer #13 Gepost op: februari 13, 2011, 09:56:51 pm »

Niet geheel betrouwbaar, maar als je op de website van zoo lagos kijkt staat er bij de "crested guineafowl (Guttera edouardi) een kleine foto waarvan de dieren erop wel heel erg op gierparelhoenders lijken.

Klopt, op dat plaatje staat inderdaad een gierparelhoen.
Maar een deel van de foto's (o.a. eenden) herken ik trouwens al van andere websites, dus ze zijn zomaar van internet geplukt... en de kans bestaat dus dat er ook niet zo nauwkeurig is gekeken welke foto's men gebruikt heeft.
Beetje jammer...

Filmpje van Reichenows helmparelhoen in Burgers' Zoo:
- http://www.youtube.com/watch?v=fhphAU2RKJM

Andere filmpjes van Reichenows helmparelhoen in Nederlandse tuinen:
- http://www.youtube.com/watch?v=j7c9D53o_aY (overdag rondscharrelen)
- http://www.youtube.com/watch?v=uWLGFYprHLU ('s avonds op stok)
jwer
Zoo Freak!

« Reageer #14 Gepost op: februari 13, 2011, 10:28:51 pm »

zootierliste vermeldt ook nog Reichenows' ergens in Portugal, maar die van die tuin is niet veel te vinden tot nu toe...
I stand on the crossroads where the roads of ideology and reality meet
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Parelhoenders in dierentuinen, waaronder Reichenow helmparelhoen - Theme by Mustang Forums