Welke diersoort mis je in Nederlandse dierentuinen?

Zoosite forum - Welke diersoort mis je in Nederlandse dierentuinen?

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
mei 21, 2012, 10:57:57 pm

Index Help Inloggen Registreren
+  Zoosite forum
|-+  Algemeen
| |-+  Dierentuinen algemeen
| | |-+  Welke diersoort mis je in Nederlandse dierentuinen?
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 ... 10 Omlaag Print
Auteur Topic: Welke diersoort mis je in Nederlandse dierentuinen?  (gelezen 7108 keer)
IceQueen
Administrator
Zoo GOD

Imaginations Photography
« Gepost op: januari 08, 2011, 11:13:00 pm »

Nederland is een dichtbevolkt dierentuinland, toch zijn er nog wat diersoorten die ik mis in de Nederlandse dierentuinen.
Zo zou ik graag sneeuwpanters in Nederland zien en eigenlijk ook wel nevelpanters, voor beide soorten moet ik toch echt de grens over om ze te zien.
Een ander missend dier gaat Gaiapark gelukkig in z'n collectie opnemen: boshondjes ;D

Welke soorten missen jullie? Wel graag realistisch kijken en niet met vogelbekdieren of Sumatraanse neushoorns aankomen, maar diersoorten die wel gehouden worden in andere Europese landen, maar niet in Nederland.

Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #1 Gepost op: januari 08, 2011, 11:33:52 pm »

Zwarte neushoorns zijn een van de weinige grote zoogdieren die Nederland niet heeft. Zuid/Amerikaanse diersoorten zoals grijpstaartstekelvarkens, reuzenotters en Tamandoea´s zouden hier ook niet misstaan, dan hoeft Jwer niet zover te rijden.
gelada
Zoo Liefhebber

« Reageer #2 Gepost op: januari 08, 2011, 11:36:54 pm »

Kan zo wel een leuk lijstje bedenken van dieren waarvoor ik naar het buitenland ben geweest om ze te kunnen zien.

Zwarte neushoorn
Pangolin
Springhaas
Kleine koedoe
Lechwe
Arabische oryx
Gelada
Vingerdier

(Kleine koedoe tot nu toe enkel in nederland gezien in de tijd dat Emmen ze had)
michaelfan
Zoo Freak!

Michaelfan's Picasa
« Reageer #3 Gepost op: januari 08, 2011, 11:38:43 pm »

-Sneeuwpanter
-Nevelpanter
-Sumatraanse Orang-utan
-Oncilla
-Zwarte Neushoorn
-Koala
-Wombat
-Reuzenpanda
-Rotsspringer
-Kapgibbon
-Zilvergibbon
-Dril
-Bruine Hyena
-Grijpstaartstekelvarken
-Tamandoea
-Schubdier (wishfull thinking, maar goed...)

Daar houden we het maar eventjes bij.
Dutch-Dolphin
Zoo Freak!

« Reageer #4 Gepost op: januari 08, 2011, 11:42:42 pm »

Ik zou heel graag Beluga's zien in Nederland. Verder zou ik hier ook graag weer zeeotters zien, maar vrees dat dat niet realistisch is...
Hupie
ZooSite-Crew
Zoo Freak!

« Reageer #5 Gepost op: januari 08, 2011, 11:45:41 pm »

@Michaelfan: mis je echt de Sumatraanse ondersoort als de Borneo-ondersoort in Rhenen en Apenheul hebt?
zoofan
Zoo Liefhebber

« Reageer #6 Gepost op: januari 08, 2011, 11:51:12 pm »

Ik sluit me helemaal aan bij het lijsteje van Michaelfan.

En Hupie, ik mis hier in de buurt ook wel Sumatra orangs. Om de een of andere reden vind ik ze toch bijzonder. Net zoals witte en zwarte neushoorn anders zijn, Aziatische of Afrikaanse leeuwen, Californische zeeleeuwen of Steller zeeleeuwen of zelfs zeeberen, ... Daar is ook niet zo veel verschil tussen en toch vind ik elke soort weer bijzonder.
michaelfan
Zoo Freak!

Michaelfan's Picasa
« Reageer #7 Gepost op: januari 09, 2011, 12:22:04 am »

En Hupie, ik mis hier in de buurt ook wel Sumatra orangs. Om de een of andere reden vind ik ze toch bijzonder. Net zoals witte en zwarte neushoorn anders zijn, Aziatische of Afrikaanse leeuwen, Californische zeeleeuwen of Steller zeeleeuwen of zelfs zeeberen, ... Daar is ook niet zo veel verschil tussen en toch vind ik elke soort weer bijzonder.
Hier ga je toch echt de fout in. Afrikaanse en Aziatische Leeuwen zijn 2 verschillende ondersoorten van dezelfde soort, Witte en Zwarte Neushoorns zijn 2 verschillende soorten en Zeeleeuwen en Zeeberen bestaan zelfs uit verschillende geslachten. Nogal een evrschil.

Hupie, de Sumatraanse en Borneose Orangs worden tegenwoordig over het algemeen als 2 verschillende soorten gezien, en het verschil qua uiterlijk tussen de mannetjes is wat mij betreft groot genoeg om beide soorten in Nederlandse tuinen te willen.
zoofan
Zoo Liefhebber

« Reageer #8 Gepost op: januari 09, 2011, 12:31:47 am »

Michaelfan, ik weet dat allemaal wel, na al meer dan 20 jaar dierentuine af te schuimen en er veel over te lezen. Maar wat ik wou zeggen dat is dat die allemaal toch erg op elkaar lijken en toch bijzonder zijn. Ik denk niet dat er hier mensen zijn die het verschil zien tussen een Aziatische en Afrikaanse leeuwin en toch willen we al eens de Aziatische ondersoort zien.

En die mannetjes Sumatra orangs met hun baard vind ik idd heel bijzonder.
Johnny
Zoo GOD

« Reageer #9 Gepost op: januari 09, 2011, 12:45:43 am »

Ik mis eigenlijk alle bovengenoemde soorten, maar het zou mooi zijn als er een nederlandse dierentuin zou zijn die nevelpanters, koala's of panda's had, gewoon een soort die er bovenuit steekt. Dat valt mij op in vergelijking met andere landen. Vooral als je bekijkt dat wij hier een groot aantal unieke dierentuinen hebben, en een tuin met een heel behoorlijke collectie, maar alle genoemde soorten ontbreken hier. Goed bekeken is dat best wel vreemd.
Turf, jenever en achterdocht; daaruit heeft God de trotse drenthen gewrocht
Jasper
Zoo Liefhebber

« Reageer #10 Gepost op: januari 09, 2011, 03:20:38 am »

-Zwarte Neushoorn
-Koala
-Bruine Hyena
-Tamandoea
-vingerdier (aya aye)
-macaroni pinguin
-Zee otters

Vast nog wel meer, maar dit valt me zo even in :)
stef
Zoo Liefhebber

« Reageer #11 Gepost op: januari 09, 2011, 09:54:10 am »

rock hopper pinguin
gaurs
reuzenotter
nevelpanter
zeekrokodil en gaviaal (en natuurlijk alleen als ze ook een eetje groot zijn want daar ontbreekt het vaak aan in nederlandse dierentuinen)
verschillende soorten paradijsvogel

belangrijker nog dan de soorten vind ik het verblijf
een nevelpanter in bv. de kattenrotonde van blijdorp zou ik niet trekken. terwijl ik hem heel graag zou zien in een nederlandse zoo

verblijven met voor nederland ongebruikelijke combi's zoals
savanne met afrikaanse olifanten
indische olifanten met bv neushoornvogels, hoelmannen, antilopen, bantengs
of zoals in doue de brilbeer, neusberen, doodshoofdaapjes (+ eigen toevoeging brulaap of wolaap, tamarins / klauwaapjes)

combi's met grote zoogdieren en (kleine) roofdieren
afr. olifanten of neushoorns of buffels met cheeta's of jakhalsen
azi. olifanten met dholes (misschien alleen te combineren met bv de olifant stier)

Svenneke
Administrator
Zoo GOD

Source of Life
« Reageer #12 Gepost op: januari 09, 2011, 09:57:48 am »

al krijgen ze er uiteraard geen olifant of neushoorn onder, ik vind een cheetah en een dhole niet bepaald kleine roofdieren.
Tomistoma schlegeli(Onechte gaviaal)
1 van de soorten in de South East Asia campaign van EAZA
http://www.zoosite.nl/site/campagne/eaza2012
corotauria
Zoo Fanatiekeling

Corotauria Natuurfotografie
« Reageer #13 Gepost op: januari 09, 2011, 10:30:38 am »

- Schoenbekooievaar
BINTURONG
Zoo Fanatiekeling

« Reageer #14 Gepost op: januari 09, 2011, 10:45:34 am »

-nevelpanter
-sneeuwpanter
-reuzenotter
-boommiereneter
-wombats
-tasmaanse duivels (is blijdorp toch succesvol mee geweest)
-manenrobben
-gaurs
-somalische ezels
=baardzwijnen
-wat bijzondere antilopensoorten (toe sbb haal eens gerenoeks uit noord amerika)

Je kan je afvragen wat al onze tuinen in de nabije toekomst nog van plan  zijn De zodiac tuinen hebben al wat verschillende bijzondere kleine soorten naar nederland gehaald en er word hier ook al gespeculeerd over reuzenpanda's en koala's bv.
Pagina's: [1] 2 3 ... 10 Omhoog Print 
« vorige volgende »

SMF 2.0.1 | SMF © 2011, Simple Machines
Zoosite forum, Welke diersoort mis je in Nederlandse dierentuinen? - Theme by Mustang Forums